Skocz do zawartości
  • 0

HaRGB / HaLRGB


wismat

Pytanie

Robiąc wodór i RGB na NGC6914 robilibyście do tego L? Czy Lum byłby Ha? Jak lepiej robić z filtrem L to jakieś rady jak do LRGB dodać Ha żeby nie było to dodanie jedynie koloru czerwonego i zeby szczegóły mgławicy wodorowej się w tym nie zatraciły? Nigdy nie podchodziłem do HaLRGB szczerze mówiąc. Niebo B5.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Moja opinia - nie można wykorzystywać luminancji do gwiazd z Ha, bo one są za małe w stosunku do RGB i kolor brzydko "wystaje" w formie ciemnej otoczki gwiazdy.

Składasz normalnie LRGB a potem dokładasz warstwę z podkolorowanym ( duotone albo color gradient) Ha pozbawionym gwiazd z atrybutem SCREEN.

I już.

Edytowane przez Gość na chwilę
  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

ok tak na szybko znalazłem 2 zdjęcia tego obiektu na AP i połączyłem ha z lrgb (mam nadzieje że autorzy tych zdjęć nie będą mieli nic przeciwko temu że posłużyły one do celów dydaktycznych :) )
Chciałem zobaczyć czy załapię. Oba zdjęcia były z gwiazdami, z różną skalą do tego równane na oko, chodziło tylko jak wypadnie ten wodór dodany do LRGB. Chyba będę mógł coś swojego stworzyć w takim razie.

 

3.jpg

Edytowane przez wismat
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Można jeszcze pokombinować. Do tego co powiedział Maciek tą samą warstwę Ha bez gwiazd dołóż na górę ale pod gwiazdy jako L ale tylko w kanale R. Daj krycie 30-50 procent do tej warstwy dołącz poziomy i krzywe (kontrast) i pokręć :)

 

aa zapomniałem to Ha zamień w Lkę poprzez desaturację. 

2023-08-09_14h33_13.jpg

2023-08-09_14h33_24.jpg

Edytowane przez _Spirit_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
8 godzin temu, Tayson napisał(a):

Ja do rgb gwiazd nigdy nie robilem L i jakos żyje.

A przypomnij jakieś swoje HaLRGB bo jakoś nie kojarzę? :) :) :)

Poza tym - ja nie o tym piszę. Sens jest taki, żeby nie brać gwiazdek Ha jako luminancji do gwiazd RGB.

 

Edytowane przez Gość na chwilę
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

A mi się zdaje że nie można i mieć tortu i zjeść tortu. Z przykrością też stwierdzam że najczęściej ha + l,R,g,b kończy się tym że jest czerwono i gwiazdki są kolorowe :( Więc na początku trzeba by się zastanowić co i po co zrobić a na końcu jak

 

Może napisz jaki efekt chciałbyś uzyskać ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Z przyjemnością. Zacznę od tego że nieba nie mam na typowe obiekty LRGB, raczej NB. Mimo to zamiast robić NGC6914 w SHO wolałbym mieć je w bardziej "naturalnych" barwach wraz z otoczeniem. Ponieważ kiedyś, dawno dawno temu podszedłem  do tego obiektu (z tego samego miejsca) newtonem 150/750 wraz z atikiem 314L+ chciałbym poprawić tamto zdjęcie mając obecnie nieco większe FOV. Wtedy zrobiłem jedynie RGB i wyszło dość smutnie (abstrahując od czasu naświetleń i umiejętności obróbki). Teraz chciałbym wydobyć ten wodór dookoła ponieważ ten rejon z wodorem jest dużo bardziej atrakcyjny wizualnie. Niemniej jednak mam też wrażenie że wodór robi bardziej czerwony "zafarb". Jeżeli miałbym robić typowe LRGB to boje się nieco przez moje podmiejskie niebo. 

 

edit. To nie ta skala ale coś takiego chodziło mi po głowie:
https://www.astrobin.com/thvtbm/0/

Edytowane przez wismat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

A może coś co się nazywa CONTINUUM SUBTRACTION. Gwiazdki są poza dyskusją - tylko z RGB i kropka.

 

W PI algorytm wygląda mniej więcej tak:

 

1. Oryginały Ha i Red - wywalić gwiazdki

2. PixelMath  Ha - factor * (Red - med(Red)).    factor z reguły około 0.7-0.8

    użyć opcji Create New Image = np. ABC

3. Opcjonalnie bo nie zawsze potrzebne:  $T - med($T) na ABC.  albo /i $T - 0.0001 (zależy od tła)

4. Denoise - (nosiextermienator na ABC z ustawieniami 0.7 i 0.15)

5. Obrazek RGB ten już poprawiony np. PhotometricColorCalibration potraktować RGBWorkingSpace - ustawić wszystkie trzy kanały na 1.0  - istotne to 1.0

6. extract RGB

7. Obrazek z ekstrakcji w RGB (pkt. 6) powiedzmy E_Red i w PixelMath:  E-Red + factor2 * ABC.   Factor 2 może być 0.8, ale też i 1.8

8. Obrazek z ekstrakcji RGB  - E_Blue w pixelMath: E_Blue + 0.15 * ABC.  (to 0.15 to przykład - ogólnie coś koło tego)

9 ChannelCombination otrzymane wyżej RGB.

 

Z faktorami trzeba poeksperymentować bo są mocno zależne od obrazka.

 

Chyba nic nie opuściłem.

 

 

 

 

 

Edytowane przez Wiesiek1952
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

No dobra, to z innej beczki. Poniżej obrazek składany podaną przeze mnie metodą- rejestracja LRGB i Ha plus kometa - ale to nie jest tematem dyskusji. Pokażcie mi co w nim jest złego lub co mogłoby być lepsze.

spacer.png

Edytowane przez Gość na chwilę
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Obróbka:

1. Składam LRGB gwiazd i wyciągam do przyzwoitego poziomu

2. Odszumione i wyciągnięte Ha pozbawiam gwiazd, uprzednio alignując do LRGB.

3. Koloruję Ha wykorzystując funkcje Colour Gradient z PSa

4. Dodaję Ha do LRGB jako warstwę z atrybutem screen.

%. Koniec

Zwróćcie uwagę, że obszary niebieskich mgławic zostały zachowane z rejestracji LRGB.

Edytowane przez Gość na chwilę
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
9 godzin temu, Gość na chwilę napisał(a):

A przypomnij jakieś swoje HaLRGB bo jakoś nie kojarzę? :) :) :)

Poza tym - ja nie o tym piszę. Sens jest taki, żeby nie brać gwiazdek Ha jako luminancji do gwiazd RGB.

 

Oto moje. Haha juz dawno zapomnialem o tym zdjeciu.

http://astrozdjecia.pl/images_html/sh2_112_115.html

Edit. Sorki przeciez tu nie ma LRGB + Ha.

 

 

Co do skaldania hargb, to jak dobrze pamietam @Maetrik dawal zamiast kanalu R sygnal z Ha.

Edytowane przez Tayson
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
10 minut temu, Tayson napisał(a):

jak dobrze pamietam @Maetrik dawal zamiast kanalu R sygnal z Ha

Tak, kiedyś tak robiłem jednak od dłuższego czasu składam już zwyczajnie HaRGB, też nie palę L do tego (nie widzę potrzeby)

A skoro już piszę... w tym jednak przypadku jak zależy nam by wydobyć te niebieskie obszary dopaliłbym L i oczywiście dużo RGB. Złożyłbym LRGB i dodał do tego Ha.

Ale nie robiłem nigdy HaLRGB (więc to tak teoretycznie), za kiepskie niebo...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.