Skocz do zawartości

Master Flat - dopuszczalny poziom szumu


Rekomendowane odpowiedzi

Zrobiłem sobie test. 200 flatów i przeliczenie jaki będzie szum wynikowy w zależności od liczby flatów.  Wszystko przez Oskara.  @dobrychemik Dzięki wielkie bo wyniki potwierdzają, że nie ma co tłuc flatów na setki. 🙂  

 

Wszystkie flaty są z tej samej serii. zrobiłem stackowanie dla 4, 8, 16 itd.  Bardzo spójny wykres wyszedł. Widać bardzo wyraźnie, że powyżej 30-50 flatów zysk (zmniejszenie szumu) jest minimalne i wręcz miewspółmierne do poniesionych nakładów. 

 

Mój jedyny wniosek to że dla ASI 2600 MM coś pomiędzy 30 a 50 flatów jest całkowicie wystarczające - czyli zostaję przy "magicznej liczbie" 36 flatów i wystarczy. 🙂

 

 

EDIT: To wszystko to SkyFlaty z czasami od 0.3 do 0.5 sek w automacie na 40% histogramu w NINA.

 

EDIT2: Starzy górale mówili o flatach z diodowej flatownicy. Przy naturalnym, ciągłym świetle czas jest bez znaczenia. 

 

 

 

 

Screenshot 2024-06-02 112006.png

 

 

 

 

Edytowane przez Wiesiek1952
  • Lubię 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.05.2024 o 12:08, benek napisał(a):

Starzy górale mi mówili, że dobry Flat to Flat min. 1 sekunda ! 

To miało sens przy kamerach z mechaniczną migawką, tam przy czasach poniżej 1-1.5s wychodził tz "efekt migawki", widoczny cień na flacie. 

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeleciałem większość moich masterflatów z 2600MM, wszystkie mieszczą się w zakresie 0,38-0,42 w zależności od filtra.

Zawsze robię 50, najczęściej "na koszulki trzy" jak jeszcze jest widno albo jak już jest widno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, abo napisał(a):

Przeleciałem większość moich masterflatów z 2600MM, wszystkie mieszczą się w zakresie 0,38-0,42 w zależności od filtra.

Zawsze robię 50, najczęściej "na koszulki trzy" jak jeszcze jest widno albo jak już jest widno.

 

 

Co się dokładnie zgadza z wykresem :-) 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też zostaję przy 50 sztukach flatów. 

Teraz wziąłem się za szczegółową analizę lightów, żeby świadomie i optymalnie dobierać czasy naświetlania dla różnych zestawów sprzętu i obiektów w kadrze. I zależnie od jakości nieba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.06.2024 o 21:16, dobrychemik napisał(a):

Też zostaję przy 50 sztukach flatów. 

Teraz wziąłem się za szczegółową analizę lightów, żeby świadomie i optymalnie dobierać czasy naświetlania dla różnych zestawów sprzętu i obiektów w kadrze. I zależnie od jakości nieba.

Sharpcap ma taką opcję i ponoć robi to dobrze.
 

Co do Flatów... czyli optimum jest 50 flatów, a co z czasem ich naświetlania ? Bez znaczenia czy celować około sekundy ? Mniej więcej połowa histogramu czy takie 2/5 ? 

Jak jesteśmy przy kalibracji to podpytam o darki... Często słyszałem, że jak w kamerze brak amp glow (czyli większość nowszych kamer) to ludzie rezygnują z darków. Jak to jest u was ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, benek napisał(a):

Sharpcap ma taką opcję i ponoć robi to dobrze.
 

Co do Flatów... czyli optimum jest 50 flatów, a co z czasem ich naświetlania ? Bez znaczenia czy celować około sekundy ? Mniej więcej połowa histogramu czy takie 2/5 ? 

Jak jesteśmy przy kalibracji to podpytam o darki... Często słyszałem, że jak w kamerze brak amp glow (czyli większość nowszych kamer) to ludzie rezygnują z darków. Jak to jest u was ? 

 

Przy braku AmpGlow jedyny pozytywny efekt stosowania Darków to eliminacja hot pikseli. Jednak ceną jest wprowadzanie dodatkowego szumu. Skoro jednak stosuję dithering i klatek zwykle mam odpowiednio dużo, to stwierdziłem, że jednak darki nie są mi potrzebne i zaniechałem ich robienia/stosowania w Asi2600 i Asi533.

Edytowane przez dobrychemik
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.06.2024 o 12:05, benek napisał(a):

Często słyszałem, że jak w kamerze brak amp glow (czyli większość nowszych kamer) to ludzie rezygnują z darków

 

Bo to prawda. Dithering jest koniecznością. Nie robiłem darków z Nikonem D810, a to matryca IMX094 z 2014 roku. Przy 600 sek. ekspozycjach ampglow był tak mały, że SCNR załatwiał sprawę całkowicie. Nie robię też biasów. Flat na 50% histogramu, za ciemne i zbyt jasne też działają, algorytm jest sobie przeskaluje.

  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.