Skocz do zawartości

Bąbel w Halpha


waldek

Rekomendowane odpowiedzi

Robienie w mieście zdjęć Canonem i w dodatku przy świecącym Księżycu to niestety pewna porażka.

Żeby cokolwiek z pod domu zrobić to muszę się podpierać wązkim filtrem.

Mimo 7nm halpha tło wychodzi mocno czerwone przy długich ekspozycjach, ale i tak można sporo wyciągnąć.

Idealnym rozwiązaniem jest oczywiście wyjazd za miasto ale wiecie jak to jest.

Zdjęcie zrobione w Poznaniu 24.08 w sobotnią noc przy wysokim cirrusie. Canon 350d, 7 x 600s iso1600 halpha 7nm, color podłożyłem z sesji w Belęcinie. Luneta Tak FS-128/f6, 770mm ogniskowa.

Niestety spore szumy musiałem zniwelować cyfrowo i trochę takie jakieś się zrobiło lekko nie do końca.

 

b_belhalpha.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zwykle jest kosmos w Twoich zdjęciach! Bez przegięć, czyste piękno wszechświata! Jednak przez to odszumianie wyszła trochę malowanka, ale w granicach przyzwoitości. :Beer:

Edytowane przez emde
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waldek, mam prośbę. Pokażesz mi surówkę 1:1 z Ha 7nm? Nie chodzi mi o jakość, tylko chcę zobaczyć, ile się rejestruje sygnału przez tak wąski film. Ja właśnie kupiłem OIII i Ha 45 nm. Nie wiem, czy jednak 45 nm nie będzie za szeroko. Jeżli nie chcesz pokazywać publicznie to please na priwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po prostu piękne, jak na poznańskie zasmarkane światłem miejskim niebo to wyszło po prostu rewelacyjnie. Gratuluję.

p.s.

Ja uciekam najczęściej na górę morasko lub daaaaalej :)

 

Też jeździłem na Górę Moraską ale teraz tam są takie iluminacje od zbiorników plus światla od Poznania, w każdym razie klimat jest , szczególnie że niedaleko meteor wylądował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waldek, mam prośbę. Pokażesz mi surówkę 1:1 z Ha 7nm? Nie chodzi mi o jakość, tylko chcę zobaczyć, ile się rejestruje sygnału przez tak wąski film. Ja właśnie kupiłem OIII i Ha 45 nm. Nie wiem, czy jednak 45 nm nie będzie za szeroko. Jeżli nie chcesz pokazywać publicznie to please na priwa.

 

Wieczorem, jak będę miał dostęp do materiału wstawię na forum.

Adam, 45nm i kolorowa kamera to porażka, będziesz miał wszystko prześwietlone jak przez czerwony filtr.

Tylko w ciemnym miejscu do zastosowania, no chyba że focisz poza miastem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wieczorem, jak będę miał dostęp do materiału wstawię na forum.

Adam, 45nm i kolorowa kamera to porażka, będziesz miał wszystko prześwietlone jak przez czerwony filtr.

Tylko w ciemnym miejscu do zastosowania, no chyba że focisz poza miastem.

 

Ale ja robie w mono właśnie. Niebo u mnie przyzwoite. No nic, trzeba będzie sprawdzić organoleptycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waldek, mam prośbę. Pokażesz mi surówkę 1:1 z Ha 7nm? Nie chodzi mi o jakość, tylko chcę zobaczyć, ile się rejestruje sygnału przez tak wąski film. Ja właśnie kupiłem OIII i Ha 45 nm. Nie wiem, czy jednak 45 nm nie będzie za szeroko. Jeżli nie chcesz pokazywać publicznie to please na priwa.

 

Używam 13nm Astronomika bo mi się wydawał zasadniejszy do Canona z ISO 800, ale pod pełnią Księżyca to i tak tło wychodzi czerwone. Za to 6nm wymaga przy Canonie ISO1600 a tam już czai się nieprzenikniony świat szumu... Waldka szczegół jest porażający jak na Canona ale tło niestety zaszumione...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pełna klatka zmniejszona do rozsądnych wymiarów i krop w pełnej rozdzielczości.

W kółku zaznaczyłem gwiazdki na poziomie piksela dlatego niektóre z nich nie są okrągłe ponieważ trafiają pomiędzy pikselami. Te jaśniejsze się rozlewają po matrycy i problemu nie ma.

Okazuje się że wypalałem po 7minut , widocznie przy 10-ciu tło było nie do przyjęcia i zmniejszyłem czas, a utrwaliło mi się że robiłem po 600sek.

 

surduzy.jpg sur.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetne zdjęcie Waldek. Dołożę jeszcze swoje: C11 niestety bez koloru - tradycyjnie przyleciały chmury.

Na zdjęciu widać oprócz bombla i M52 piekną mgławice NGC7538 i słabiutką PLN 112-0.1 a na dodatek bliżej nie określone chmurki.

Inwestycja w chiller powoli zaczyna sie zwracać. Schłodzenie przetwornika do -30 stopni celsiusza pozwala zobaczyć obiekty, które zwykle giną w szumie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale przecież matryca jest kolorowa? Co to dokładniej ten tryb mono, mógłbyś przybliżyć?

 

Matryca jest kolorowa tylko w bin 1x1... jeżeli ma hardwareowy bin 2x2 to w tym momencie zachowuje się jak kamera b/w. Matrix Bayeroski ma wymiar 2x2 pixele, czyli w sumie 4 pixele zajmuje tzw. superpixel na którego składają się subpixele RGGB. W trybie mono kamera nie zczytuje fotonów z pojedynczych subpikseli tylko sumę fotonów z całego superpiksela. Zaletą jest 4x większa czułość (średnio), ale rozdzielczość masz wtedy też mniejszą, czyli w tym wypadku 1520 pikseli w poziomie. Sam piksel ma wtedy rozmiar 15,6.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem szczerze, że ta surówka mnie trochę zaskoczyła. Nie wiedziałem, że może istnieć aż taki wielki szum :blink::D Jeszcze większym szokiem jest to że potrafiłeś wyciągnąć z niego tak wiele. Wielkie gratulacje, naprawdę bardzo fajne zdjęcie.

 

Czy kolor bąbla robiłeś osobno, bez Ha? No bo chyba niemożliwe jest wyciągnięcie koloru z tak mocno zaczerwienionego zdjęcia?

Edytowane przez skrzypas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetne zdjęcie Waldek. Dołożę jeszcze swoje: C11 niestety bez koloru - tradycyjnie przyleciały chmury.

Na zdjęciu widać oprócz bombla i M52 piekną mgławice NGC7538 i słabiutką PLN 112-0.1 a na dodatek bliżej nie określone chmurki.

Inwestycja w chiller powoli zaczyna sie zwracać. Schłodzenie przetwornika do -30 stopni celsiusza pozwala zobaczyć obiekty, które zwykle giną w szumie.

 

Muszę przyznać że tym razem wyszło świetnie. Delikatna obróbka i kapitalny zasięg.

Jacku, to zdjęcie naprawdę mi się podoba! Jeszcze kolor i nabierze kosmicznej głębi.

Tak trzymaj.

Pozdrawiam

Waldek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem szczerze, że ta surówka mnie trochę zaskoczyła. Nie wiedziałem, że może istnieć aż taki wielki szum :blink::D Jeszcze większym szokiem jest to że potrafiłeś wyciągnąć z niego tak wiele. Wielkie gratulacje, naprawdę bardzo fajne zdjęcie.

 

Czy kolor bąbla robiłeś osobno, bez Ha? No bo chyba niemożliwe jest wyciągnięcie koloru z tak mocno zaczerwienionego zdjęcia?

 

Oczywiście z poskładanych klatek w czerwieni robi się wersję czarnobiałą i na to nakłada kolor zrobiony tradycyjnie Canonem z filtrem UV IR.

Jak robiłem Bąbla w Belęcinie to niebo niestety nie było odpowiednio ciemne i mgławica ledwo z tła się wyłania.

 

b_belmaly.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołożę jeszcze swoje: C11 niestety bez koloru - tradycyjnie przyleciały chmury.

Na zdjęciu widać oprócz bombla i M52 piekną mgławice NGC7538 i słabiutką PLN 112-0.1 a na dodatek bliżej nie określone chmurki.

 

A zapytam z ciekawości: Dlaczego Twoje zdjęcie ma odbicie lustrzane? Zdjęcie piękne ale człowiek się dezorientuje jak próbuje coś zlokalizować.

Edytowane przez Piotr Brych
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Pierwsze światło nowego nabytku SBIG ST-2000XM.

Powiem szczerze , jest lepiej niż się spodziewałem.

Dla porównania Bubble nebula robiona tym samym setupem w tym samym miejscu.

Kamera jest czarnobiała, puki co kolor zapożyczyłem z Canona. Niestety jak to bywa z nowym sprzętem , dałem ciała i nie pomyślałem że tak szeroki korpus kamery może trącić podczas focenia w zenicie o nogi montażu. Wystarczyło przykręcić korpus kamery o 180st. i kable zasilające CCD były by na zewnętrznej sronie i było by ok. a tak udało mi się zrobić tylko 5 x 900sek.

Przede wszystkim kolor muszę zrobić kamerą no i więcej materiału z Halpha trzeba zgromadzić. Teraz jest sens zastosować filtr OIII.

 

bubblemax.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolor z Canona oczywiście lekko tło degraduje, ale w kolorze ta mgławica nabiera głębi w każdym razie ja tak to widzę .

No cóż, Canon szumi i koniec , nieważne czy to nienaświetlone piksele czy nie. Ngdy nie lubiłem odszumiaczy stosować w nadmiarze bo to szkodzi zdjęciu tak jak systemy redukcji szumu w audio.

W każdym razie jak pogoda dopisze to kolor będzie dorobiony na CCD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.