Skocz do zawartości

Jaki filtr do achromatu?


marcin_zen

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Przyzwyczaiłem się do obserwacji przez różnej maści lornetki i lornety i teraz w refraktorku odczuwam dość wyraźnie spadek kontrastu.

Naczytałem się trochę o filtrach ale ich recenzje w dużej mierze dotyczą zastosowań astronomicznych, czyli przykładowo "poprawia obraz Księżyca", "uwidacznia szczegóły planet", "zmniejsza aberrację" itd.

Mnie zaś chodzi o obserwacje dzienne - aberracji nie widać ale widać denerwujący niebiesko-szarawy zafarb i zmniejszony kontrast.

Prawdopodobnie chodzi o coś, co odcina częściowo niebieską część widma - może "Fringe Killer"? Nie wiem.

 

Dla zobrazowania o co mi chodzi zrobiłem fotkę pobawiłem się photoshopem. Poniżej po lewej obraz który powiedzmy mniej więcej mam, a po prawej, który chciałbym mieć :)

 

IMG_4107a.JPG

 

Na koniec tego trochę przydługawego wstępu ostateczne pytanie: czy tylko APO wchodzi w grę, czy może jednak jakiś filtr?

I podkreślam, że chodzi mi o wizual, nie o fotografowanie.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Przyzwyczaiłem się do obserwacji przez różnej maści lornetki i lornety i teraz w refraktorku odczuwam dość wyraźnie spadek kontrastu.

 

 

 

 

Czy ten efekt nie jest przypadkiem związany ze wzrostem powiększenia w refraktorku w stosunku do lornetki ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też podejrzewam, że to efekt nadmiernego powiększenia i filtry w niczym tu nie pomogą

ewentualnie można powalczyć z wyczernieniem, a właściwie z baflami co powinno nieco poprawić kontrast

działanie filtrów astronomicznych polega na wycięciu zbędnego światła pochodzącego od tła i przepuszczenie jedynie fragmentu widma, w którym promieniuje obiekt. Nie wzmacniają one światła, a jedynie zwiększają kontrast między obiektem a tłem

w obserwacjach dziennych potrzebne jest pełne widmo, bo inaczej kolory obiektów ulegną zafałszowaniu

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W fotografii i filmie w takich przypadkach używa się filtru korekcyjnego ocieplającego - używa się ich np. wtedy, kiedy kręci się scenę na zewnątrz (w słonecznym świetle), a założony film jest do światła żarowego (ciepłego). Wyraźnie widać, że temperatura bieli jest zbyt wysoka i dlatego całość wchodzi w niebieski odcień. W skali Wratten to byłoby jakieś #81a, b albo c, różnią się one stopniem ocieplenia. Nie wiem, czy są takie filtry w średnicach pasujących do okularu, ale w ostateczności są takie folie, które można założyć tak samo jak filtr słoneczny. Na kontrast niestety nic się za bardzo nie poradzi. Tiffen robi filtry podwyższające kontrast, ale one w większości przypadków więcej psują niż pomagają. Kontrast można próbować podwyższyć filtrem polaryzacyjnym, ale tylko w ograniczonym zakresie (np. między niebem a resztą), a efekt dużej masy powietrza czasami daje się ograniczyć filtrem UV.

 

To są przykładowe folie korekcyjne:

http://milso.com.pl/pl/category/545/CTO/start/0

http://www.allegro.pl/item729254886_filtry_korekcyjne_cto_i_ctb_rosco_na_1_lampe.html

niestety nie wiem, który pasowałby w Twoim przypadku, to da się sprawdzić tylko eksperymentalnie.

Edytowane przez Michał K.
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ten efekt nie jest przypadkiem związany ze wzrostem powiększenia w refraktorku w stosunku do lornetki ?

też mam takie wrażenie, a konkretnie może to być efekt tego, że przez refraktor patrzysz dalej (bo masz większy power) więc widzisz po drodze więcej powietrza, które nie jest idealnie przeźroczyste, no i pojawia się coraz wiecej zaniebieszczenia (Perspektywa powietrzna)

więc może żółty filtr coś poprawi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrek L. > Testy na astronocach czytałem już wcześniej. Niestety odnoszą się one, zresztą słusznie, do zastosowań astronomicznych. Filtr, który podajesz może byłby dobry ale jak sprawdzi się w dzień? on chyba dość mocno wpływa na kolorystykę, a wolałbym aby kolory pozostały naturalne.

 

jacapa, ZbyT > Faktycznie - przy mniejszych powerach i źrenicy rzędu 4-5 mm obraz pod względem kontrastu jest dobry - prawie tak dobry jak w lornetce. Problem nasila się przy zwiększaniu powiekszenia. Nad tym się głębiej nie zastanawiałem. Czy zatem już tak to musi być? Czy w APO też tak jest? Zaopatrzyłem się w refraktorek m.in. właśnie dla większych powerów - ponad te lornetkowe 20x.

Co do wyczernienia to napewno ma duży wpływ na kontrast - przekonałem się o tym, gdy sam "dłubałem" swój pierwszy refraktorek - po założeniu bafli w odpowiednio wyliczonych miejscach kontrast się znacznie poprawił. Niestety nie do poziomu ideału. Może w takim razie spóbuję wnieść jakieś udoskonalenia do tej fabrycznej konstrukcji.

 

skymacho2 > Semi-APO to chyba jedyny filtr, który nie wnosi zafałszowania kolorów, więc może to jest to. Hehe - takie apo dla ubogich. Odcinając dół i górę widma napewno zmniejsza aberrację ale czy poprawia też wówczas kontrast?

 

Michał K. > Filtr polaryzacyjny i UV stosowałem w czasach fotografi analogowej. Faktycznie polarem można było ładnie uwidocznić chmury na niebie albo wyciąć odblaski w wodzie lub szkle. UV z kolei dobrze spisywał się w górach zmniejszając efekt perspektywy powietrznej. Praktyczne zastosowanie tego w refraktorze chyba będzie trudne. Z tego co wiem w sprzedaży jest tylko filtr polaryzacyjny ale właściwie są to dwa filtry, które mają za zadanie umożliwić regulację jasności (poprzez regulację kąta polaryzacji). Co do folii korekcyjnych - ciekawy pomysł.

 

szuu > Tu nie chodzi o efekt perspektywy powietrznej, który jest mi doskonale znany. Zresztą - przecież refraktorem wcale nie patrzę dalej, niż lornetą.

 

Dzięki za podpowiedzi. Z pewnością przyjrzę się kwestii wyczernienia. Poczytam też o optyce, bo nie za bardzo rozumiem dlaczego ze wzrostem powiększenia zmniejsza się kontrast - że zmniejsza się jasność, że źrenica to rozumiem ale kontrast? A jednak jest to fakt.

 

A czy patrzył ktoś w dzień przez dobre APO? jak to wygląda w porównaniu do achromatu?

Edytowane przez marcin_zen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

jacapa, ZbyT > Faktycznie - przy mniejszych powerach i źrenicy rzędu 4-5 mm obraz pod względem kontrastu jest dobry - prawie tak dobry jak w lornetce. Problem nasila się przy zwiększaniu powiekszenia. Nad tym się głębiej nie zastanawiałem. Czy zatem już tak to musi być? Czy w APO też tak jest? Zaopatrzyłem się w refraktorek m.in. właśnie dla większych powerów - ponad te lornetkowe 20x.

 

Niestety tego problemu nie przeskoczysz, Apo nie wiele pomoże w tym problemie bo to nie zależy od właściwości instrumentu. W APO będzie lepsza korekcja chromatyzmu , ale na to nie narzekasz.

 

 

szuu > Tu nie chodzi o efekt perspektywy powietrznej, który jest mi doskonale znany. Zresztą - przecież refraktorem wcalę nie patrzę dalej, niż lornetą.

 

 

Dalej nie patrzysz , ale powiększenie "spręża" :D powietrze.

Jak trafisz dobre warunki atmosferyczne będzie lepiej.

Edytowane przez jacapa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.