Skocz do zawartości

SCT w astrofotografii


riklaunim

Rekomendowane odpowiedzi

Od jakiegoś czasu fotografuję za pomocą 8" SCT Celestrona z 1983 roku ;) Teleskop posadzony jest na HEQ5 SynScan. Sama tuba jest bardzo lekka (lżejsza od Newtona 150/750), choć po dorzuceniu akcesoriów jej waga rośnie. Do astrofotografii planetarnej konieczny jest praktycznie dodatkowy wyciąg cryforda, a to tanie nie jest. Tuba duża nie jest i szybko się chłodzi.

4601471809_2ecc442c18_m.jpg

Myśląc znacznie poważniej o astrofotografii za pomocą katadioptryków można pomyśleć o popularnych ostatnio GSO/AT RC, które są tylko nieco droższe od tub SCT (zwykłych, nie ACF/HD/EDGE, od których są znacznie tańsze ). Z drugiej strony istnieje potężny rynek wtórny SCT w Stanach, gdzie teleskopy te produkowane są od lat siedemdziesiątych i sporo starych tub można kupić tam w cenie Newtonów :)

 

 

Do fotografii używam setupu złożonego z:

 

Reduktora f/6.3 Hirsch

thumb_reduktor.jpg

Klon reduktora Celestrona, przynajmniej w teorii. Wprowadza niedużą aberrację chromatyczną jak wszystkie reduktory tego typu. Optymalna odległość od reduktora do matrycy to 105-110 mm i przy tej odległości niebieski odstaje punktem ostrości od zielonego i czerwonego. Z reduktorem 8" SCT osiąga 1260 mm ogniskowej. Mało to nie jest.

Prosty reduktor wkręcany w nos kamery aberracji nie daje (znacznie mniejsza odległość od matrycy), jednakże nie koryguje pola oraz - uniemożliwia ostrzenie kamery prowadzącej w Radial Guiderze.

 

Radial Guider Celestrona

thumb_radial_guider.jpg

Zaprojektowany do ręcznego prowadzenia za pomocą 12mm okularów z krzyżem przy astrofotografii analogowej. Można go także wykorzystać do astrofotografii cyfrowej. Teleskope-express przerabia je na bardziej uniwersalne. Radial guider na wejściu ma gwint SCT a na wyjściu gwint T. Głowica z pryzmatem zawiera 1,25" uchwyt okularowy. Można regulować kąt pryzmatu oraz przesuwać całą głowicą wokół osi guidera.

Do guidingu DMK21 potrzebny jest krótki nos C/CS oraz należy wyjąć podkładkę spod głowicy guidera by pryzmat był głębiej i zbierał pełnię światła a gwiazdy były mniej rozciągnięte. Problem jaki się pojawia to ostrzenie kamery w guiderze w punkcie ostrzenia głównej kamery - czasami może to być trudne do osiągnięcia gdy punkt ostrości leży poniżej uchwytu okularowego (modyfikowane guidery nie mają takiego uchwytu tylko np. gwint T więc łatwiej doprowadzić do punktu ostrości).

thumb_short_c_cs.jpg

 

 

Ręczne koło filtrowe 5x1,25" BS Astro

thumb_kolo.jpg

Kiedyś robili koła Atika, które są praktycznie identyczne jak to. Zaleta to niska cena jak na koła filtrowe ;) Gwinty T po obu stronach, pierścień T(ż)->T(m) z pierścieniem kontrującym, nos 1,25" oraz uchwyt 1,25". Wszystko z krótkimi gwintami, które nie wchodzą do wnętrza koła i nie blokują filtrów o wysokich oprawach (Baader, Orion). Działa bez zastrzeżeń, choć numerki filtrów na tarczy mogłyby świecić się w ciemnościach :)

W przypadku połączenia z Radial Guiderem koło wkręcane jest od przeciwnej strony niż wkręcone filtry - tak by gwint guidera nie blokował filtrów w kole (przy okazji Baader ostatnio zmniejsza swoje oprawy).

 

 

Filtry LRGB Oriona

thumb_orion_lrgb1.jpg

Prawdziwe filtry interferencyjne LRGB są drogie, choć na rynku wtórnym kosztują 50%-60% oryginalnej ceny. Te filtry upolowałem właśnie na giełdzie. Parfokalne, z blokadą IR/UV.

Do tego Castell O-III i Baader UHC-S. Do astrofotografii planetarnej także Astronomik Pro Planet 742 i 807

thumb_castell-o3.jpg

 

 

Maska Bahtinova

thumb_bahtinov2.jpg

Farpoint Astro, Prosta maska wycięta z tworzywa pasująca do SCT 8". Znacząco ułatwia ostrzenie.

 

 

DSI III Pro

thumb_dsi-adapter.jpg

Monochromatyczna kamerka ze zdjętą szyną zastąpioną pierścieniem z gwintem T i gwintem filtrowym 1,25". Przy 1260 ogniskowej daje sporą rozdzielczość (nie za duże piksele), raczej za dużą jak na wiele obiektów, choć dostępne jest bin 2 i można bezproblemowo łączyć RGB bin 2 z luminancja z bin 1.

 

Motofocus JMI

Stosowany przy astrofotografii planetarnej. Zapewnia precyzyjne ostrzenie bez ruszania lustrem. Przy fotografowaniu DSów wystarczy maska i ostrzenie lustrem.

 

 

Astrofotografia planetarna

Tutaj teleskop i cały setup pracują bez zastrzeżeń. Filtry podczerwone Astronomika nie są parfokalne z RGB Oriona więc muszę zmieniać ostrość motofocusem - dzięki któremu jest to proste i bezbolesne ;) Mała tuba jest dość stabilna i nie wpada w nadmierne drgania pod wpływem podmuchów powietrza. Kolimację też trzyma dobrze i nie trzeba co chwilę jej sprawdzać.

 

 

Astrofotografia głębokiego nieba

Tutaj efekty są różne. Nie mam jeszcze wiele materiału do porównań i głębszych wniosków, ale na pewno trzeba mieć odpowiednią rozdzielczość do fotografowanych obiektów. Mgławice - takie jak hantle wyglądają całkiem fajnie przy dużej skali w wersji mono. Kolor, szczególnie gwiazdek ma problemy spowodowane aberracją reduktora i dość dużą skalą. Turkusowe gwiazdki dostałem, ale były znacznie grubsze/tłuste w porównaniu do fajnych fotek gromad kulistych uzyskiwanych przez wymiataczy z np. SCT 9.25 (bardzo lubiany model) z większych kamerek o większych pikselach (i pewnie większej ilości Photoshopa). No i SCT to nie jest dobre RC czy APO, choć za tą cenę rezultaty są jak dla mnie dobre/bardzo dobre :)

Dużą ogniskową można wykorzystać do fotografowania malutkich mgławic planetarnych, co mam zamiar poćwiczyć. Zazwyczaj stosuje się kilkaset klatek z kilku sekundowymi ekspozycjami przy f/10 czy nawet f/20 (np. http://objectstyle.org/astronominsk/Deepsky/Deepsky_en.htm ).

 

Do niektórych tub można zainstalować system HyperStar do fotografii przy f/2, co potrafi dawać fenomenalne rezultaty - jeżeli się opanuje specyfikę tego systemu (wymaga precyzyjnego ustawienia wszystkich elementów). Standardowe reduktor f/3.3 Meade też są pewną opcją, ale przeznaczone są wyłącznie do małych matryc - 2/3" to już praktycznie poza limitem.

 

 

Plany na przyszłość

- zapolować na małe planetarki bez redukcji

- osiąganie dobrych i kolorowych gwiazd z i bez redukcji.

- dorzucić do układu mały refraktor APO do szerokich pól, mega-szukacz i czasami jako guider (66-71 mm WO/TS/AT/AP i tym podobne). Jeżeli sprawdzi się także jako guider - zastąpienie reduktora typu SCT reduktorem filtrowym dla niedużej redukcji.

- wymiana DMK21 na kamerkę planetarną z ICX618 (Basler lub QHY). Może także np. filtr metanowy do dość specyficznej fotografii gazowych gigantów

 

 

 

epnamr.jpg

 

42wrgb-str.jpg

 

anim2.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajnie to opisałeś , od dawna do tego się przymierzam , chętnie dołączę do klubu SCT-owców-DS-owców :D .

 

Ja ostatnio eksperymentuję z kamerą Mintron , oto 2 przykłady z małymi ogniskowymi 2,4, i 10 m :) , gdzieś miałem jeszcze 6m ale się usunęło :(

M57.jpg

Kocie oko.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z kamerkami TV, szczególnie tymi integrującymi (np. Watec) można atakować małe mgiełki robiąc wiele bardzo krótkich ekspozycji. Byłbym ciekawy jakby wypadła fotka planetarki po obróbce z 16 bitowej kamerki DS i z kamerki TV - po odpowiedniej obróbce itd. Jak niektórzy się przyłożyli to fotki z Wateca wychodziły całkiem "normalne" :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy zwiększaniu czasu naświetlania pojawiają się hot piksele i nie stety w prwaym górnym rogu duże pojaśnienie , które spowodowane jest grzaniem się matrycy i brakiem jej chłodzenia.

Z tej sytuacji jest kilka wyść , zmniejszenie ogniskowej - zwiększenie światłosiły , a co za tym idzie zmniejszenie czasu i po kłopocie pojaśnienie znika.

Kamera DBK nie jest idealna ale daje możliwość uzyskania koloru już po krótkich ekspozycjach , traktuję te eksperymenty na razie na zasadzie nauki i zabawy , niektóre obiekty sa na tyle jasne że nie musze dawac aż tak długich czasów wtedy problem znika.

 

Poniżej dwie fotki Kometa z SCT8" i M31 ze SKW 80x400 , jak widać efekt ten się dużo zmniejszył choć jednak pozostał , trzeba by użyć jakiegoś jasnego Netwona może wówczas dało by się pozbyć tego efektu, no chyba że koledzy podpowiedzą jak się tego pozbyc na zasadzie darka , flata.

kometA R1h.jpg

M31.jpg

Edytowane przez astrokosmo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w DMK21 jak ścigałem 81/P to używałem 11 sekundowych ekspozycji na max gain i dark zdejmował cały szum kamery (AVIk z kilkudziesięcioma klatkami darków przerobiony na master darka - stack w Registax i to użyte przy stackowaniu AVI z kometą - jakieś 120 klatek komety). Teraz używam DSI III Pro i to też nie ma chłodzenia (a i grzeje się nieco mocniej) i też dark załatwia sprawę takiego szumu. Trochę to nietypowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swego czasu próbowałem takiego focenia mewlonem 210mm. Podstawowe problemy takich konfiguracji to wysokie wymagania trackingu przy takim ognisku,

potrzebny jest precyzyjny montaż i dobry guide ponieważ samo ognisko wymaga nawet z reduktorami (z flatenerem często) precyzji. No to F....nawet zmniejszone

do 7-8 reduktorem też wymaga dłuuuuugich czasów. Wpływy negatywne seeingu są też big problemem który jest słabo odczuwalny dla "szybkich" refraktorów.

Z reguły też poważnym ograniczeniem jest winietowanie takich zestawów,w zasadzie należy ograniczyć się do małych matryc. Większość zdjęć wychodzi przy tych

uwarunkowaniach dość topornie, gwiazdom daleko do punktowości.

Jednak gra warta świeczki ponieważ jest sporo obiektów które super prezentują się w wysokiej rozdzielczości szczególnie gromady kuliste w rozdzielczościach

nieosiągalnych dla krótkich refraktorów.

Jedna (jeśli nie jedyna :) moja fotka dsowa z takiego systemu (canon 300D mod):

 

M57b.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację Andrzeju , powyżej 800mm ogniskowej zaczynają się schody , ale myślę że warto spróbować zwłasza z obiektami DS które przy krótkiej ogniskowej wyglądają jak łepek od szpilki , a takich obiektów trochę jest .

 

Szkoda że zażuciłeś te eksperymenty bo po twojej fotce widac że dobrze ci szło , a może pojedziesz teraz ty spzętem co masz w ognisku gł. np. Kocie Oko :astronomer2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio było na cloudynights fotek małych planetarek (np. NGC 6058) właśnie z większych SCT. Sporo też na http://www.celestronimages.com . Jak wreszcie skończą się chmury to też popróbuję na tych niżej położonych... radial pewnie nie wyostrzy, ale na paro/sekundowe ekspozycje może nie będzie potrzeby przy f/10-15-20 :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do poprawy punktowości gwiazd (w SCT przy 2m wyglądają jak planety :szczerbaty: )można to zrobić z użyciem odpowiednich filtrów , ja sprawdziłem to Kamerą Mintron na M13 ,bez filtra i z filtrem Ir-Pass, pomijam jakość fotek bo były to jedne z pierwszych z tej kamery i dopiero uczę sie jej ustawień , ale zauważyłem że przy użyciu filtra Ir-Pass są one zdecydowanie mniejsze i ostrzejsze , myślę że przy innej kamerze może to pociągnąć za sobą dłuższe czasy naświetlania , więc lekko nie jest ale warto próbować , przynajmniej ja mam zamiar pomęczyć ten temat, czekam tylko na pogodę.

M13.jpgb.jpg

M13 IR PASS.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odcina UV, które mocno jest rozbijane przez atmosferę no i podczerwień, która może trochę aberrować przez korektor. Fotki Ha-RGB to jeszcze dalej posunięte odchudzanie gwiazdek właśnie. Najlepiej podpiąć jakiś filtr wycinający zaświetlenie i mający blokadę Ir/UV. Jakieś rozpogodzenia po weekendzie więc trzeba... już się przygotowywać :szczerbaty: Jak nałapiesz dużo klatek z Mintrona to powinno wyjść całkiem fajne niespikselizowane.

 

 

Dzisiaj zrobiłem jeszcze porównanie zielonego z O-III: animacja, gdzie zielony to zielony filtr RGB i UHC-S baadera. Dla O-III trochę inne ekspozycje (16 x 60).

Edytowane przez riklaunim
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałeś , że cyt. ..... Do guidingu DMK21 potrzebny jest krótki nos C/CS oraz należy wyjąć podkładkę spod głowicy guidera by pryzmat był głębiej.

 

Gdzie można kupić taki nosek i jak przeprowadzić wyjęcie podkładki i wsunięcie pryzmatu głębiej, gdybyś mógł opisać i może jakąś fotkę gdzie i co się odkręca-z góry dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krótki nos C/CS "do kamer przemysłowych" można zamówić w Astrokraku podając długość nosa (u mnie ~14 mm). Jest też w niektórych zagranicznych sklepach.

 

Śruby to te zaznaczone na czerwono:

nl1xd4.jpg

Odkręcasz jednym z dołączonych kluczy imbusowych i cała głowica będzie do wysunięcia (ostrożnie i powoli :D) wyjmujesz i nakładka będzie gdzieś na głowicy albo sama nawet zleci. Zdejmujesz i ponownie wkładasz. Poziomą warstwą pryzmatu w kierunku gwintu SCT i przykręcasz.

 

Ostrzenie musisz zrobić w dzień - celujesz telskop w jakieś krzaki, drzewa tak by guider i główna kamera widziały je. Ostrzysz główną kamerę i próbujesz wyostrzyć guider lekko podnosząc DBK w górę. W zależności od setupu może być konieczne dodanie przedłużki do głównej kamery tak by punkt ostrości poszedł w górę także w guiderze.

 

Też myślę o ulepszeniu radiala - gwint T zamiast uchwytu, oraz gwint T dla DMK/D*K i do tego pewnie regulowana przedłużka T2 a przedłużek do głównej kamery dawać nie mogę za dużo żeby nie dać zbyt długiej odległości od reduktora. Nie ma to jak szopka z OAGami :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki o to mi chodziło , kombinuj dalej chętnie skorzystam z twoich doświadczeń, a mam nadzieję że nie tylko ja , bo bardzo mi zależy na tym aby udowodnić że SCT8" nadaje się do wszystkiego i do Solar System i do DS , choć niektórzy twierdzą że to beznadziejny teleskop.

 

Poniżej fotka dzwona z Mintrona , nie ma szans z twoimi fotkami tego obiektu , ale mnie fascynuje to , że taki widok mam na podglądzie w tak ciemnym telskopie jak F1O .

M27.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z kamerek TV można wyciągnąć dobre fotki. Dobry frame grabber i tak jak fotki planet potrzeba dużo klatek, darki i stackujesz np. w registax :) Choć oczywiście łatwiej o dobre pojedyncze klatki ze zwykłych kamerek (mintron 1, mintron 2, Albo i watec :)).

 

Kombinować będę niebawem, chcę wywalić reduktor SCT i zastąpić go dwoma filtrowymi na nosach/gwintach obu kamerek tak żeby nic nie aberrowało, plus guiding może się przydać przy polowaniu na planetarki (choć przy 1-10 sek to nie jest w sumie potrzebne), czy ekstremalnej fotografii Urana i Wenus ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Ostatnio przyszły do mnie dwie "złączki" z Teleskop Express. Pierwsza to niskoprofilowy konwerter C-mount na gwin T - do kamerek planetarnych/przemysłowych jak np. DMK21:

 

2qk89x4.jpg

 

Oraz ulepszenie do Radial Guidera zastępujące uchwyt okularowy gwintem T, co umożliwia umocowanie kamery niżej i tym samym większą możliwość ustawienia ostrości w guiderze:

hwx3ib.jpg

Niestety ktoś mądry zamiast śrub imbusowych do mocowania tej nakładki do samego guidera dał małe płaskie śrubki :P więc muszę kupić odpowiedni mały śrubokręt.

 

 

W najbliższych planach wymiana kamerki planetarnej (chociaż jeszcze nie wiem QHY czy Basler) i kilka specjalnych filtrów planetarnych (UV, Metan, NIR) ;)

Edytowane przez riklaunim
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.