Skocz do zawartości

HELP!


szyszmen

Rekomendowane odpowiedzi

Szkoda prądu na 4 klatki przy ISO 1600 i odjęcie darków niczego nie zmieni. Potraktuj to jako materiał do nauki odejmowania darków i stackowania, ale nie oczekuj, że na wyjściu pojawi się "kosmiczny" obraz.

Jak już ogarniesz darki i biasy (a przydałyby się jeszcze flaty), zrób np. 100 zdjęć + 20 darków + 20 biasów. Czas naświetlania jednej klatki dopasuj do ogniskowej wg wzoru 600 / odpowiednik ogniskowej dla pełnej klatki. Jeśli masz matrycę APSC i obiektyw 20mm to wzór wygląda tak: 600 / 20 x 1,5 (mnożnik matrycy APSC) = 600/30 = 20 sekund. Tyle czasu możesz naświetlać bez obawy, że gwiazdy wyjdą na zdjęciu jako kreski. Im więcej klatek zbierzesz, tym lepszy efekt końcowy.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez prowadzenia gwiazdki będą pojechane od pierwszej sekundy naświetlania. Sęk w tym, że niekoniecznie będzie to widać. Długość kreseczek zależy od dwóch czynników: ogniskowej obiektywu i długości czasu naświetlania. Jeśli użyjesz właściwej kombinacji jednego i drugiego, gwiazdy na zdjęciu będą wyglądały jak kropki. Dla ogniskowej 20mm (szeroki kąt) możesz sobie pozwolić na 20 sekund naświetlania. Dla 200mm (teleobiektyw) będą to tylko 2s (dla matrycy APSC). Obliczasz to ze wzoru, który Ci podałem.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz też wziąć pod uwagę którą część nieba fotografujesz. Okolice Polarnej możesz naświetlać nawet minute przy ogniskowej rzędu 100 mm., ale już Andromedę max 5 sekund. Za punkt startowy wybierz to co Ci wyjdzie z reguły podanej przez Lokiego i zwiększaj lub zmniejszaj czas żeby dopasować do swoich potrzeb.

 

Przy tak krótkich czasach spokojnie możesz (i powinieneś) zrobić minimum kilkadziesiąt fotek. Co do darków, twój aparat z tego co widzę nie zapisuje RAWów, tylko JPG. Pytanie, czy sam odejmuje darki? Jeżeli tak, to nie ma raczej sensu, żebyś się bawił w robienie darków, szkoda czasu. No i jeżeli wymusza odejmowanie darków, to pewnie szybko doprowadzi Cię to do szału, bo zebranie kilkudziesięciu klatek może być bardzo upierdliwe.

 

Twój aparat z tego co widzę ma najniższą ogniskową 28mm (ekwiwalent) przy świetle 2.8. Przy takiej ogniskowej powinieneś spokojnie ustrzelić okolice Andromedy przy 15 sekundach i M31 powinna być widoczna. Ale nie 4 klatki, tylko 40 albo 140.

 

Poniżej przykład co można wycisnąć ze statywu. ISO 1600, 140x5 sekund, 130 darków, ekwiwalent ogniskowej 100mm, przysłona f/1.8. Crop ze środka kadru, bo koma przy tej przysłonie masakruje gwiazdki.

 

9492662693_d689ab2549_c.jpg

Andromeda from a tripod - 2013-08-11 by AstroTripper2000, on Flickr

 

Gdybym miał do dyspozycji aparat klasy Pentaxa K-5 i trochę szerszy obiektyw, byłbym zapewne w stanie wycisnąć jeszcze więcej.

Edytowane przez astrotripper
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymusza odjęcie to znaczy że po zrobieniu pstryk migawką trzeba jeszczę chwilę czekać?

Dokładnie. Mam Lumixa, który tak właśnie robi i nie da się tego wyłączyć. A to taki trochę bardziej zaawansowany kompakt, który zapisuje RAWy. Na dodatek nie wygaszał wyświetlacza w tym czasie, to i baterię szybko zjadało :)

 

Jakby co, to pytałem się o te sprawy na tym forum i dostałem fachowe wyjaśnienie o co z tymi darkami chodzi: Redukcja szumów w aparacie a darki w DSS. Może i Tobie się przyda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poszperam w opcjach lecz wątpię bo to tylko canonowska cyfrówka hybrydowa czy jakoś tak

Dziś bedę patrzył na perseidy i próbował focić jak pogoda się utrzyma do nocy

 

EDIT

http://www.canon.pl/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX20_IS/

 

to mój aparat, pisze że ma matrycę CCD

to dobrze?

Edytowane przez szyszmen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to mój aparat, pisze że ma matrycę CCD

to dobrze?

 

Chłopie ! po prostu rób fotki . Zmieniaj opcje naświetlania , czułości itp. Przede wszystkim czytaj instrukcję od swojego sprzętu !

Gwarantuję że po jakimś czasie sam dojdziesz do najlepszych ustawień. Użyj opcji "szukaj" na forum. Zobaczysz że już było kilku co pisali że "się nie da nic zrobić" ...

Szału nie ma z Twoim aparatem , ale możesz z niego wycisnąć wiele. Tylko czytaj, RTFM !!

 

Pytasz czy CCD to dobrze. Jasne że dobrze. CMOS też dobrze. Wszystko dobrze - jeżeli użytkownik umie to wykorzystać.

 

Andrzej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znając życie to pewnie nie da się wyłączyć tego ustrojstwa.

 

Ale zdaje się, że ten Canon ma przynajmniej tryb zdjęć seryjnych. Musisz tylko jakoś zablokować spust migawki i będzie sam robił zdjęcia do upadłego. Wtedy w sumie odejmowanie darków nie będzie tak bardzo dokuczało, bo w czasie jak aparat strzela fotki, możesz zająć się obserwacjami. A zablokowanie migawki to nie jest wielki problem. Gumka recepturka i jakiś dzynks powinny załatwić sprawę. Przerobiłem na kompakcie, lustrzance (zanim kupiłem wężyk spustowy) i bezlusterkowcu :)

 

No i trza pamiętać, żeby wyłączyć stabilizację, bo przy fotografowaniu ze statywu tylko może zaszkodzić.

 

Kiedyś czytałem, że niby CCD jest lepsze niż CMOS. W teorii przynajmniej. Nie udało mi się jednak znaleźć ani jednego modelu lustrzanki z matrycą CCD, która nie miałaby jakichś poważnych problemów dyskwalifikujących ją do astrofotografii (głównie poważny amp-glow i/lub banding). A w klasie kompaktów chyba zupełnie nie ma to znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma co się zniechęcać, że rezultaty nie powalają. To jednak tylko kompakcik i swoje ograniczenia ma. A i obróbki też trzeba się nauczyć. Ale cały proces jest z grubsza taki sam niezależnie od sprzętu. Doświadczenie w kadrowaniu, doborze odpowiednich parametrów naświetlania, stackowaniu i obróbce zaprocentuje w przyszłości, kiedy już przerzucisz się na jakąś przyzwoitą lustrzankę czy bezlusterkowca. Będziesz wtedy wiedział, jak wykorzystać możliwości sprzętu.

 

Ja chętnie zobaczę, co udało Ci się wycisnąć z tego kompakta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcia bym dodał lecz internet na chwilę obecną to 250kb/s więc zdjęcie 45mb i biasy i klatka czysta bez obróbki (jakby ktoś mógłby mi pomóc w obróbce to wstawię poprostu wersję bez mojego ingerowania we stacka)

Krótko mówiąc zdjęcia na dniach.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcia bym dodał lecz internet na chwilę obecną to 250kb/s więc zdjęcie 45mb i biasy i klatka czysta bez obróbki (jakby ktoś mógłby mi pomóc w obróbce to wstawię poprostu wersję bez mojego ingerowania we stacka)

Krótko mówiąc zdjęcia na dniach.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje podejście, do drogi mlecznej z łabędziem.

Czystą wersję bez obróbki dam na dniach bo na necie 250kb/s zdjęcie 45 mb bedzie trwało wieki.

 

Stakowane w DSS, obróbka GImp

35 klatek po 15 sek łącznie prawie 9min materiału ISO 1600

15 biasów

darków nie robiłem bo mój aparat wymusza odjęcie darków po fotce. A czytałem jak aparat odejmnie i się odejmnie darki to szum zwiększy się o 1,5 razy

labendzNOWY2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze koty za płoty.

Czy Twój aparat potrafi zapisywać surowe pliki (raw-y)? Jeśli tak, to skorzystaj z tej opcji i rób surowe klatki. Mają w sobie więcej informacji a program stackujący potrafi to wykorzystać.

Zmień czułość na ISO 800 i zrób więcej klatek. 100 klatek po 15 sekund to raptem 25 minut naświetlania - im więcej zbierzesz, tym lepszy będzie efekt.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile mi wiadomo nie mam możliwości zapisu raw.

Czy jest możliwość wyciągnięcia czegoś więcej z tego stacka jakbym dodał surową wersję?

 

EDIT:

Tyle że mi za 9 min obiekt zaczoł uciekać a co dopiero za 25 min przypominam że robię ze statywu bez napędu

Edytowane przez szyszmen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obiekt się przesunie znacznie, ale część środkową kadru powinno dać się uwspólnić. W DSS jest taka funkcja. Wybierasz przy stackowaniu jak ma traktować przesunięcia kadru.

Zakładam, że robisz na dosyć krótkiej ogniskowej - spory fragment klatki nadal da się zestackować po 25 minutach naświetlania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jak na mój gust to całkiem udana pierwsza próba, gratuluję. Możesz następnym razem spróbować ISO 800, jak radzi Loki, no i jak najwięcej klatek.

 

Co do uciekającego celu, to nie ma problemu, po prostu co kilka minut skoryguj ustawienie aparatu, aby interesujący Cię obiekt był w centrum kadru. DSS bez problemu sobie z tym poradzi. A i tak koniec końców do użytku będzie się nadawała tylko środkowa cześć kadru, to co na brzegach wyleci, więc nie ma znaczenia, co się tam załapie. Najważniejsze, żeby utrzymać mniej więcej w środku to co Ciebie interesuje.

 

Co do biasów, to nie wiem, czy one mają sens w tym przypadku. 15 sztuk raczej nie. Biasów akurat się trzepie po kilkaset. Widziałem na necie porównanie master biasów zrobionych z różnej liczby klatek. Przy kilkunastu to był praktycznie losowy szum. Dopiero zdaje się po przekroczeniu setki zaczął wyłaniać się widoczny wzór tworzony przez szum odczytu, czyli to co w biasach ma wyjść. możesz z tym poeksperymentować.

 

A co do obróbki, to niestety Gimp nie jest najlepszym wyborem, bo nie obsługuje 16-bitowych obrazów. Można próbować z betą nowej wersji, ale jest wolna i niestabilna. Niestety przy konwersji do 8-bitów bardzo dużo informacji jest tracone i wyciąganie takiego obrazu jest mocno ograniczone. Ja używam do obróbki darmowej Krity, ale zdaje się wersja na Windowsa nie do końca działa jak trzeba (nie wgłębiałem się w to, bo siedzę głównie na linuksie). Zdaje się, że jest jeszcze coś takiego jak delaboratory, który umożliwia zabawę z krzywymi i poziomami, ale się tym nie bawiłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5mm

czyli 600/5x1,5= czyli na takiej ogniskowej moge pozwolić sobie na 80 sek naświetlania bez rozmycia gwiazd? dobrze liczę.

Tyle że mój aparat pozwala maksymanlnie na 15 sek.

5 mm w przypadku Twojego aparatu to ekwiwalent 28mm na pełnej klatce, czyli wzór wygląda 600/28 = 21, czyli niedaleko jesteś od limitu (w uproszczeniu).

 

Bardziej dokładnie możesz sobie policzyć tu: http://www.sceneplanner.com/tool3.php

 

Ale i tak, skoro aparat ogranicza Cię do 15 sekund, to zapewne większość fotek będziesz strzelał na takim czasie, chyba, że przyzoomujesz.

 

Ze specyfikacji wynika też, że przy tej ogniskowej dysponujesz przysłoną f/2.8. Jeżeli na tej przysłonie jakość zdjęć jest jeszcze do zaakceptowania, to używaj jej. Im więcej światła tym lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.