Skocz do zawartości

Pierwsze zdjęcia HaRGB


Łukasz K

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

 

pomimo iż korzystam z kolorowej kamery QHY8L postanowiłem kupić filtr Halfa 7 nm i przekonać się jakie będą efekty.

 

Moje pierwsze wrażenie w trakcie ustawiania setup'u było następujące - "ciemność, widzę ciemność".

 

Kadrowanie to koszmar... pomyślałem, zdejmę filtr, wykadruję, wyostrzę i ponownie go założę.

 

Po tej operacji napotkałem na kolejne schody - ostrość. Założenie filtra zmieniło punkt ostrości a ostrzenie z tym filtrem to skomplikowana zabawa (gwiazdy również widać kiepsko).

 

W końcu rozpocząłem ekspozycje. Pogoda była dobra, noc długa pomyślałem - zaszaleję i zrobię rekord ekspozycji.

 

Uzbierałem w H alfa 14 klatek po 8 minut i 14 klatek po 10 minut.

 

Dodatkowo 20 klatek po 10 minut RGB.

 

Łącznie 7,5 godziny materiału.

 

Następnego dnia usiadłem do obróbki, pomyślałem że wynik zapewne mnie zaskoczy, bo to 2 razy więcej materiału niż zwykle zbieram.

 

Niestety doznałem rozczarowania.

 

W mojej subiektywnej ocenie fotka jest co najwyżej przeciętna.

 

Czy powodem może być miejscówka?

 

Przeprowadziłem się ostatnio do obserwatorium na poddaszu. Mieszkam na obrzeżach Poznania na osiedlu, więc walczę z LP (stąd właśnie zakup filtra H alfa - założyłem że dodanie H alfa zrekompensuje mi z nawiązką gorsze niebo).

 

Czy aby zrobić przyzwoite H alfa kamerą OSC (o ile to w ogóle możliwe) należy wydłużyć ekspozycje do 20 minut?

 

Może ten obiekt jest stosunkowo wymagający dla H alfa RGB (w to raczej wątpię)?

 

 

Jak zwykle będę wdzięczny za konstruktywną krytykę.

 

 

 

 

 

IC1848 small jpg.jpg

  • Lubię 9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi też zdjęcie się podoba, ładna kolorystyka :) A co do ostrzenia, to u mnie w kamerze mono z Ha 7 nm mogę wygodnie ostrzyć na gwiazdce ok 4 mag, która to wymaga naświetlania niecałej sekundy, aby mieć optymalną jasność. W kolorowej kamerze myślę, że gwiazda nie powinna być wiele słabsza, to będzie raczej drobna różnica. Największy problem u Ciebie to to, że pracuje tylko 1/4 pikseli, ale dla ostrzenia nie ma to znaczenia. Oczywiście ostrzenie na już wykadrowanym obiekcie to raczej zły pomysł w wypadku Ha :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi również zdjęcie się bardzo podoba i fajnie wyszły kolorowe gwiazdy, aż można poczuć różnicę w temperaturze :)

Jakim programem się wspomagasz przy zbieraniu materiału? Materiał przez narrow zbiera się długo, nawet mając jasny teleskop i kamerkę mono trzeba kilka godzin zebrać. Antoni na przykład z tego co pamiętam zawsze zbiera co najmniej 9h. I tak jak pisze HAMAL - do kamerki OSC pod zaświetlone niebo filtr UHS-C. Gdzieś niedawno czytałem wnioski o filtrowaniu dla kamerek OSC i było chyba tak, że dla nieba gorszego niż 3.5mag to już tylko filtry narrow, dla nieba 3.5-4.5mag filtr UHS-C, a 4.5-5.5mag filtry LP takie jak np IDAS. Oczywiście to jak kodeks piratów - nie brać dosłownie, tylko bardziej jako wytyczne :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fotka super jak na miejski strzał.

 

Tutaj dla przykładu warszawski materiał z tej samej kamery którą posiadasz (Ha)

Materiał to 15x5minHa+15x10min Ha. Szum jak diabli.

http://i.imgur.com/YsFD2to.jpg

Co do ostrzenia. W pakiecie powinieneś mieć program do obsługi kamery EZCAP

http://qhyccd.com/en/top/download/
ja robię w taki sposób:
ostrzę w EZCAP z założonym filtrem Ha czy UHC-S, następnie wyłączam soft i przechodzę na Maxima. Domyślnie EZcap ma czas migawki na 300ms - zwiększam na około 900-1000 i gwiazdki się znajdują. Całe kadrowanie i ostrzenie w pierwszym programie. Ma on super funkcję LIVE. Obraz jest szybko zrzucany na laptopa. Polecam ten sposób.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,

 

dzięki za miłe słowa.

 

Nie dopisałem, ale stosuję filtr IDAS LP. Inaczej nie byłbym w stanie zrobić ekspozycji RGB dłuższej niż 60 sek.

 

Będę się musiał przyzwyczaić do zbierania materiału w H alfa. Po prostu nie sądziłem, że ten filtr będzie aż tak ciemny.

 

Ja wciąż uważam, że jak na 7,5 h materiału, to efekt jest taki sobie.

 

 

 

Mam do Was jeszcze jedno pytanie, mianowicie przy tak długich czasach pewnie często będę musiał rozkładać zbieranie materiału na kilka nocy, często konieczne będzie ponowne kadrowanie i ustawianie odpowiedniego kąta obrotu kamery, tak aby fotografowany obiekt dokładnie się pokrywał. Czy jest jakiś soft, do którego można załadować surową klatkę z poprzedniej nocy tak aby porównał tę klatkę z bieżącą ekspozycją i podpowiedział o ile pikseli należy przesunąć kadr i/lub o jaki kąt obrócić kamerę?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jasne, że jest, zapomniałeś, że jest Maxim :P ? W Maximie ja robię tak:

1)Ładuję fotkę z poprzedniej nocy

2)odpalam PinPointa

3)w Observatory/Telescope klikam Image Center form PinPoint (wczytuje to współrzędne obliczone przez pinpointa do Target Coordinates) i klikam GoTo.

4)robię fotkę podglądową, robię na niej PinPointa, daję Sync, jeszcze raz GoTo i mam idealnie trafiony kadr :)

Kąt ustawiam na oko, a jeśli się istotnie różni, to poprawiam, na co zazwyczaj trzeba 2-3 fotek podglądowych, żeby trafić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Platesolve w Maximie - podaje Ci kąt obrotu kamery.

Jasna sprawa, tylko że i tak obracając kamerę w wyciągu robię to na oko, bo nie mam tam żadnej podziałki kąta, ani nie mam rotatora :) Mi w sumie bardziej intuicyjnie jest wyświetlać sobie na przemian stara i nowa fotkę, niż patrzyć na kąt liczbowo, bo to łatwiej jest przełożyć na ruch ręką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie mam robofocusa, ale coraz poważniej go rozważam.

 

Na ten moment korzystam z motofocusa Skywatchera takiego jak ten: http://deltaoptical.pl/naped-do-wycigu-sky-watcher,d811.html

 

Czy do tego silniczka da się podłączyć sterownik by Jolo?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z uporem maniaka polecam jak będziesz miał okazję wypróbuj UHC-S potem w PS wyciągasz czerwony kanał a w nim masz piękne zsumowane HA NII SII. Wieeele nocy marnuje na zabawę różnymi filtrami z OSC więc rada poparta doświadczeniem :)

Że jak? Że co?

Radzisz zamiast filtrów Ha zastosować UHC-S?

Jak tylko jakaś dziura w chmurach się pojawi zaraz przetestuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można tez robić OSC z użyciem UHC-S paletę HST bi color
To moja próba NGC 6781

NGC6781bic.jpg

W PS kanał czerwony czyli (Ha-NII-SII) zostaje jako czerwony, Niebieski gdzie wlazło m.in. OIII idzie na niebieski a zielony robimy mieszając czerwony i zielony (poprawione) niebieski. Tak powstało powyższe zdjęcie.

Najlepsze jest to, że kupiłem do kamerki mono Ha, SII, o OIII i leżą sobie a ja nadal bawię się OSC :) jakiś taki sentyment mam. A śmieje się często że gdybym zapisał i zestackował wszystkie próbne strzały M27 to nie dość że by było 10000x20sek to opisanie użytych kombinacji filtrów do wykonania zdjęcia było by nie możliwe ^_^ Ta mgławica najlepiej nadaje się do wszelakich prób sprzętowych mojego zestawu.

Edytowane przez HAMAL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.