Skocz do zawartości

Czym są przestrzenie kolorystyczne (sRGB, AdobeRGB) i jak nimi zarządzać


holeris

Rekomendowane odpowiedzi

Kolejne podejście do obróbki. Ale coś mi dalej nie pasuje z kolorami przy konwersji do jpeg. Po przekowertowaniu da sRGB i otworzeniu poza PS kolory, zwłaszcza czerwień, robią się wyraźnie jaskrawsze (@Adam_Jesion pomocy). W PS w ustawieniach Edit -> Color settings mam ustawiony profil monitora. Wrzucam niżej wersję przed kowersją do sRGB i po niej. Dajcie znać czy widzicie różnicę.

 

Przed kowersją do sRGB:

M33_v3_crop.thumb.jpg.44e8e5ca48957d1ca5e332f684ac6cea.jpg

Po konwersji do sRGB:

M33_v3_crop_srgb.thumb.jpg.4b3e43cf1f2c09ff0f7f1f2744a27bfe.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, holeris napisał:

W PS w ustawieniach Edit -> Color settings mam ustawiony profil monitora.

To mnie zaintrygowało i na 99% odpowiada za twój problem. Mylisz przestrzeń koloru (sRGB, AdobeRGB, proPhoto, etc.) ze sprzętowym profilem urządzenia (monitora). Nie można tak robić. W Color Settings musisz mieć ustawiony ogólny gamut (przestrzeń), w którym chcesz pracować (a nie profil monitora, bo to zupełnie co innego). Ustaw po prostu Europe General Purpose (lub Prepress jeżeli na ogół pracujesz w AdobeRGB). Powinno to wyglądać tak: 

 

image.png

 

I teraz musisz mieć każde zdjęcie oznaczone, że jest sRGB. Przy zapisywaniu przez Export As - zaznacz, żeby dodawał meta profil sRGB - wtedy masz gwarancję, że każdy w internecie zobaczy je tak samo (to po prostu informacja dla przeglądarki, żeby wyświetliła to zdjęcie w gamucie sRGB).

 

Jeżeli będziesz pracował w AdobeRGB, to musisz pamiętać, żeby przy Export As (PNG/JPG) zaklinać dodatkowo parametr "Convert to sRGB".

Musi działać :P

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Adam_Jesion napisał:

W Color Settings musisz mieć ustawiony ogólny gamut, w którym pracujesz.

(...)

I teraz musisz mieć każde zdjęcie oznaczone, że jest sRGB. Przy zapisywaniu przez Export As - zaznacz, żeby dodawał meta profil sRGB - wtedy masz gwarancję, że każdy w internecie zobaczy je tak samo.

Musi działać :P

O ile dobrze rozumiem to oznacza, że pracując ze zdjęciem ograniczam się do gamutu sRGB i nie wykorzystuję pełni możliwości monitora, ale za to zyskuję na prezentacji - w internecie każdy zobaczy zdjęcie tak jak ja (o ile je dobrze wyeksportuję).

A jeśli chciałbym obrobić zdjęcie wyłącznie do prezentacji na moim monitorze lub do wydruku, to jakie opcje najlepiej wybrać? Profil monitora jak miałem wcześniej? AdobeRGB? Czy jeszcze jakoś inaczej?

2 godziny temu, Adam_Jesion napisał:

Jeżeli będziesz pracował w AdobeRGB, to musisz pamiętać, żeby przy Export As (PNG/JPG) zaklinać dodatkowo parametr "Convert to sRGB".

Taka operacja, (znów) o ile dobrze rozumiem, spowoduje, że po konwersji zdjęcie może trochę zmienić kolory (u mnie na monitorze), bo szerszy gamut AdobeRGB będzie "rzutowany" na mniejszy sRGB? Czyli właśnie coś takiego co miałem teraz.

 

Podsumowując:

- jak do prezentacji w necie: obrabiać w sRGB (Working space), zapisywać "Export as" w SRGB

- jak do prezentacji na moim monitorze: obrabiać w AdobeRGB (Working space), zapisywać przez "Save as" (???)

- jak do wydruku: obrabiać w AdobeRGB, zapisywać przez "Save as" (???)

Zgadza się?

Piszę z pracy, więc nie mogę teraz dokładnie podejrzeć tych ustawień. Zrobię to wieczorem z domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, holeris napisał:

pracując ze zdjęciem ograniczam się do gamutu sRGB i nie wykorzystuję pełni możliwości monitora

Wydaje mi się, że nadal mylisz dwie różne rzeczy, czyli przestrzeń/gamut sRGB ze sprzętowym profilem monitora. sRGB/AdobeRGB to przestrzeń odwzorowania kolorów, czyli pewien standard, na który się kiedyś ziemianie umówili (że np. w RGB 255:0:0 to jest taki, a taki czerwony kolor, postrzegany przez człowieka). I teraz producenci np. monitorów, czy drukarek, tworzą swoje profile konwersji (sprzętowe), które powodują, że ten RGB 255:0:0 wg umownej przestrzeni, będzie odpowiadałem temu umownemu/standardowemu czerwonemu. Ty, pracując zgodnie z przestrzenią sRGB masz "pewność", że dobrze ustawiony (w systemie CMS/ICC/Color Sync, a nie w konkretnej aplikacji) monitor wyświetli ci to, co powinien. Broń Boże podpinać taki profil od urządzenia (np. monitora) w roli przestrzeni kolorystycznej, bo wtedy jest katastrofa. Odpowiedni profil sprzętowy monitora podpiął ci się w systemie w momencie instalacji sterownika/profilu - i tyle. Od tej pory przestaje dla ciebie istnieć. Nigdzie go nie wybierasz, ani nigdzie nie dodajesz (ew. możesz sobie robić podgląd jak dane zdjęcie będzie wyglądać w np. niższej przestrzeni).

A co do samej głębi przestrzeni sRGB, to przypominam, że zdecydowana większość amatorskich monitorów nie jest w stanie nawet jej całej wyświetlić, nie mówiąc już o AdobeRGB, czy ProPhoto, P3, itd. Biorąc jednak pod uwagę, że technologia nie stoi w miejscu i monitory też się rozwijają, wg mnie już teraz należy pracować w przestrzeni min. AdobeRGB/P3, albo nawet ProPhoto (bo obrabiając pliki z kamer astro na pewno możemy uzyskać znacznie więcej koloru niż w sRGB). Na dzisiejszych przeciętnych monitorach tego nie zobaczymy, ale w przyszłości to będzie spora różnica (P3 już dzisiaj robi się coraz popularniejsze). Tak samo zapas koloru przyda się przy potencjalnym druku zdjęć, bo nowe drukarki pigmentowe potrafią drukować bardzo "szeroko" (praktycznie gamut odpowiadający AdobeRGB).

Podsumowując, sprawdź czy masz w systemie operacyjnym ustawiony prawidłowo profil sprzętowy dla swojego monitora (ew. skalibruj jeżeli monitor pozwala i stwórz własny profil), a następnie w konkretnych aplikacjach pracuj w przestrzeniach sRGB/AdobeRGB/ProPhoto (do wyboru). Robiąc eksport do JPG/PNG pamiętaj, żeby zawsze zaznaczyć opcję konwersji do sRGB oraz dodaj profil identyfikujący, że to sRGB. Oryginał zawsze trzymaj w wyjściowym gamucie, bo o ile zawsze można skonwertować do płytszej przestrzeni, to już w drugą stronę się tak nie da (bezstratnie).To wszystko - nic więcej w tym temacie nie robisz.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, holeris napisał:

Taka operacja, (znów) o ile dobrze rozumiem, spowoduje, że po konwersji zdjęcie może trochę zmienić kolory (u mnie na monitorze), bo szerszy gamut AdobeRGB będzie "rzutowany" na mniejszy sRGB? Czyli właśnie coś takiego co miałem teraz.

Nie, to zdjęcie które pokazałeś, nie ma prawa się różnić w przypadku prawidłowego przekonwertowania. Nie widzę tu żadnych kolorów, które by nie mieściły się w zwykłym sRGB.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, Tayson napisał:

w nawiazaniu do rozmowy z Adamem ja tak to widze.

publikacja_zdjecia.PNG.d1af79e93a18884818d36c7d3e3bcb07.PNG

Tak, choć pewnie dla kogoś nie rozumiejącego procesu zarządzania kolorem może wydawać się to skomplikowane ;) To, co fajnie tu widać, to fakt, że de facto, za głębie/przestrzeń koloru odpowiada twórca, ponieważ cały proces budowania obrazu zależy od niego, a nie od elektroniki i softu w niej zawartego, jak to bywa np. w lustrzankach (gdzie zapisując zdjęcie JPG zawsze elektronika przyporządkowuje jakąś przestrzeń). 

W przypadku kamer mono + filtry, można spokojnie pociągnąć kolor daleko poza nawet AdobeRGB. Dlatego uważam, że powinno się zapisywać astro zdjęcia w ProPhoto i zachować sobie pełną dynamikę koloru - na przyszłość ;)

 

A różnica jest taka (szokująca pewnie dla osób niezorientowanych). Tęczowy kształt pod spodem to przestrzeń koloru, którą widzi przeciętny człowiek:

diagram-800x509.jpg

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, holeris napisał:

A gdzie to ustawić w PH? Tutaj?

image.png.2f05f75547886b32301c9dad9578abaa.png

Generalnie tak, ale... żeby było mniej nudno, to sytuacja jest trochę bardziej skomplikowana, bo kwestia color managementu dotyczy każdego zdjęcia osobno. To okienko, które pokazałeś, określa DEFAULTOWY tryb zarządzania kolorem, czyli dla zdjęć np. nowych, które stworzysz w Photoshopie oraz spowoduje, że np. otwierając inne zdjęcie aplikacja poinformuje ciebie, że ma ono inny profil niż ustawiony w tym okienku, dodatkowo pytając, co z tym fantem zrobić (skonwertować, czy zostawić). 

Od zarządzania kolorem przy danym zdjęciu służą dwie opcje:

  1. Assign Profile (czyli dołącz profil bez konwertowania pikseli - jeżeli masz jakieś zdjęcie bez profilu i wiesz, że było np. sRGB, to tym sposobem załączysz do niego zarządzanie kolorem)
  2. Convert to Profile (czyli konwersja pomiędzy profilami np. AdobeRGB > sRGB, używasz jej, jak chcesz zmienić przestrzenie ale z konwersją pikseli, tzn. dane kolory zostaną przeniesione w inne miejsca palety, żeby po konwersji odpowiadały temu, co widzi człowiek).

 

Jeżeli np. do zdjęcia sRGB załączysz ProPhoto (Assign Profile) bez konwersji, to zrobi się masakra (spróbuj), dlatego, bo wartości rgb (np. 234:23:43) pozostały nienaruszone, ale w innym gamucie, te same wartości to jest już inny kolor (przyporządkowany do tych 234:23:43). Jeżeli zaś użyjesz Convert to Profile, to stanie się inaczej - kolor dla oka pozostanie identyczny, ale zmienią się wartości numeryczne odpowiadające temu kolorowi w szerszej przestrzeni.

 

Żeby jednak w ogóle zacząć myśleć o zmianie profilu, czy konwersji na inny, trzeba najpierw sprawdzić, jaki profil załączony jest aktualnie. Poniżej screen, jak to sprawdzić. Jeżeli np. otworzymy zdjęcie, do którego nikt nie załączył profilu, to musimy zgadnąć, że jest to sRGB, co wcale nie musi być prawdą, bo ktoś mógł go stworzyć w AdobeRGB. I wtedy załączając (Assign) profil inny, niż oryginalny, mamy rozjazd koloru. Czasami subtelny, a czasami masakryczny (zależnie od różnicy danego koloru między przestrzeniami). Z tym problemem właśnie boryka się przeglądarka internetowa, jeżeli zapiszecie JPG stworzone w AdobeRGB, bez dodanego profilu informującego o tym, że to AdobeRGB. Założy ona domyślnie, że to sRGB. I takie zdjęcie MUSI wyglądać inaczej od woli twórcy. Naturalna sprawa. Podobnie działo się w twoim przypadku, bo ty w ogóle przełączyłeś się na jakiś egzotyczny profil dla swojego sprzętu (monitor), a następnie zapisałeś zdjęcie bez konwersji do sRGB, więc przeglądarka zrobiła ekspozycję wg swojego defaultowego sRGB.

 

image.png

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kontynuując wątek, zobacz na ten screen. Próbuję otworzyć jedno ze zdjęć, które zapisałeś w tym wątku. Aplikacja zadaje mi pytanie, w jakiej przestrzeni zostało stworzone i jak ma je otworzyć. No i skąd ja biedny mam to wiedzieć, jeżeli nie załączyłeś do pliku tej informacji (profil ICC właśnie do tego służy). Photoshop proponuje dołączenie AdobeRGB (bo taką przestrzeń mam właśnie zdefiniowaną jako podstawową w Color Settings (do tego właśnie ona służy, jak już wcześniej pisałem), albo mogę wybrać coś innego (sRGB, lub zupełnie coś egzotycznego). Każda z tych opcji wpłynie na jego wygląd, no chyba, że trafię akurat w to, co zrobiłeś - założę, że to sRGB, ale cholera wie :P

Mam nadzieję, że teraz rozumiesz, na czym polega problem. Jeżeli załączyłbyś do tego zdjęcia profil (nawet egzotyczny), to moja aplikacja nie zadałaby tego pytania, a od razu otworzyłaby plik i monitor wyświetliłby kolor prawidłowo (na ile może i na ile pozwoli color management).

 

image.png

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kiedyś sprawdzaliśmy że forum robiąc miniaturki ignoruje profil i tworzy zawsze sRGB interpretując zdjęcie jak gdyby też było zawsze sRGB, może dotyczy to wszelkiego skalowania a nie tylko miniaturek? tak czy inaczej, w czasach gdy przestrzenie szersze niż sRGB są już nawet w telefonach, byłoby fajnie móc wstawiać takie zdjęcia bez ich psucia przez forum.

 

osobna sprawa to do czego właściwie służą w astrofotografii profile inne niż sRGB, skoro już wcześniej wielokrotnie ustaliliśmy że kolory tak czy inaczej są umowne i "nieprawdziwe" ^_^ (w przeciwieństwie do prawdziwego fotografa pokazującego że jego trawa ma dzięki zastosowaniu nowego monitora prawdziwszą zieleń).

a tu przecież chodzi tylko, lub aż, o efekt "łał" u widza, który wcześniej nie widział mgławicy w tak wyświetlonym kolorze (bo nie było to technicznie możliwe).

oczywiście wszystko to i tak nie ma sensu :Boink: bo równie dobrze można zapytać dlaczego używamy sRGB - to przecież tylko taka świecka tradycja uświęcona miliardami ekranów a nie względy artystyczne czy jakiekolwiek inne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, szuu napisał:

osobna sprawa to do czego właściwie służą w astrofotografii profile inne niż sRGB

Służą choćby do tego, żeby czerwone mgławice były ładniejsze, a wydruki bardziej czerwone :P Idąc tropem naukowym - kosmos "świeci" pełnym spektrum, więc im szersza reprezentacja tym lepsza reprezentacja ;)

A co do możliwości umieszczania AdobeRGB, to wydaje mi się, że po tych wszystkich aktualizacjach powinno to działać. Sprawdzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Adam za te wypowiedzi, w końcu to zaczyna dla mnie nabierać sensu :) Skrajnie mylące jest dla mnie nazywanie "profilem" zarówno tego profulu sprzętu, monitora, ustawionego globalnie dla systemu, jak również profilu kolorów sRGB czy innego. Do tej pory myślałem, że to jedno i to samo, co było totalnie nielogiczne i niezrozumiałe dla mnie.

 

Przy okazji chciałbym się zapytać o kwestię profilu w Pix LE, który jest pierwszym programem, gdzie obrabiam stacka (czyli jak rozumiem powinienem w nim nadać właściwy profil?). Otóż przy zapisie mogę użyć tylko "embed ICC profile", ale skąd się dowiedzieć, jaki to profil?

image.png.056e169780025dc2b0aa6ea207ba52a9.png

Problem jest taki, że po otwarciu w PS dostaję informację, że profil jest błędny:

image.png.cbeb2a89f757bacc77b61c12c3620eed.png

Co to znaczy i jak to rozwiązać? Do tej pory olewałem sprawę i w Pix odznaczałem tą opcję, żeby nie było problemu (choć był problem, bo w PS zdjęcie jest ciut inne, niż w Pix i żaden profil nie daje efektu identycznego z Pixem).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Waszym wytłumaczeniom uzupełnionym o własne poszukiwania chyba zaczynam rozumieć temat. Postaram się opisać to swoimi słowami i zarysować kwestie, gdzie wciąż mam wątpliwości. Jak coś, to korygujcie :-)

 

Przestrzeń barw

Przestrzeń barw to pewien matematyczny model określający kolory. Jednym z takich modeli jest model CIEXYZ. W modelu tym, podobnie jak w innych modelach RGB, arbitralnie i precyzyjnie wyznacza się trzy barwy podstawowe (np. za pomocą długości fali) oraz punkt bieli. Na tej podstawie można następnie wyznaczyć kolory możliwe w tym modelu do przedstawienia. Na poniższym rysunku model CIEXYZ zobrazowany jest wielokolorowym, zaokrąglonym trójkątem.

Istnieją również inne przestrzenie barw jak sRGB czy Adobe RGB, gdzie temperatura barw podstawowych może być inna, skąd wynikają możliwości tych modeli jeśli chodzi o przedstawienie kolorów. Na rysunku niżej wyrażone są przez trójkąty wewnątrz trójkąta CIEXYZ.

Pytanie: czy wierzchołki tych trójkątów wyrażają temperaturę barw czerwonej, niebieskiej i zielonej w modelu CIEXYZ dla sRGB / AdobeRGB? To by wyjaśniało dlaczego ProPhoto RGB leży poza CIEXYZ - jego kolory podstawowe leżą poza możliwościami CIEXYZ, tak?

 

Przestrzeń barw a komputery

Na komputerze każdy z kolorów zapisywany jest na określonej liczbie bitów. Dla 8 bitów na kolor mamy łącznie 24 bity możliwości, co daj łącznie ~16M kolorów. Dla 10 bitów wartość ta rośnie do ok miliarda (2^30). W zależności od przestrzeni barw w jakiej zapisane jest dane zdjęcie te same wartości poszczególnych kolorów mogą znaczyć coś innego, dlatego ważne jest, by zdjęcia zawierały profil ICC zawierający "przepis jak z liczb dojść do konkretnych kolorów".

Ze względu na brak ciągłości oraz ograniczoną ilość bitów, muszą pojawić się kompromisy. I tak skrajne kolory, tzn. podstawowe czerwony / zielony / niebieski zawsze jesteśmy w stanie zapisać precyzyjnie. Natomiast od ilości bitów zależy rozpiętość tonalna, czyli jak dużo odcieni np. czerwonego jesteśmy w stanie zapisać.

 

Przestrzeń barw w fotografii

Kamera astronomiczna QHY168C robi zdjęcia 14bit na kanał, więc potrafi zobrazować znacznie więcej kolorów niż 10 bitowy monitor jest w stanie wyświetlić. Tu nasuwa mi się pierwsze pytanie. Jakiej przestrzeni barw używa kamera? Ustawia się to gdzieś w programach do akwizycji? Mój TIF z Sirila jest ewidentnie sRGB, czyli na starcie tracę część kolorów, tak?

image.png.11a832e4b363c798c43c54a23755782f.png

bla

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może w formacie "raw", czyli dla kamery FITS, nie ma jeszcze czegoś takiego jak przestrzeń barw? Dane są zapisane niezależnie, np. w postaci ilości zarejestrowanych fotonów o konkretnej długości fali. I dopiero przy konwersji do innego formatu pojawia się przestrzeń barw. W moim przypadku byłby to Siril, którym stackuje FITSy w FITa. Tylko nie mogę się póki co doszukać gdzie to w Sirilu ustawić, o ile oczywiście te moje rozważania są słuszne...

Edytowane przez holeris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, holeris napisał:

A może w formacie "raw", czyli dla kamery FITS, nie ma jeszcze czegoś takiego jak przestrzeń barw? Dane są zapisane niezależnie, np. w postaci ilości zarejestrowanych fotonów o konkretnej długości fali. I dopiero przy konwersji do innego formatu pojawia się przestrzeń barw.

Sam sobie właśnie odpowiedziałeś. Fotony mają gdzieś uzgodnienia ludzi (czyli np. standardy jak sRGB, czy inne), zaś sama matryca rejestruje (w uproszczeniu) ilość tych fotonów w jednostce czasu. Resztę policzyć musimy sami (albo soft w procesorze obrazu, jak np. w lustrzance). Kamery astro dają ci surowy zrzut z matrycy.

Przy okazji, każdy profil odwołuje się do 3-wymiarowego modelu (koordynaty) barwnego Lab każda transformacja przechodzi przez niego. LAB jest w stanie "opisać" teoretycznie każdy istniejący kolor (pod warunkiem wystarczającej rozdzielczości bitowej), bo nie opiera się na syntetycznych kwantyfikatorach R + G + B, ale bliżej mu do analogowej charakterystyki światła (L - jasność + koordynaty a+b). 

 

Inaczej mówiąc, profil to jest taki pomost pomiędzy wejściowym (input, jak matryca) RGB, a wyjściowym RGB/CMYK (monitor, drukarka, etc.). Po środku jest Lab. RGB (lub inne modele) > Lab > RGB/CMYK (czy inne modele).

Ale nie wiem, czy musimy wchodzić aż tak głęboko. Chyba, że ciebie to interesuje :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Adam_Jesion napisał:

Sam sobie właśnie odpowiedziałeś. Fotony mają gdzieś uzgodnienia ludzi (czyli np. standardy jak sRGB, czy inne), zaś sama matryca rejestruje (w uproszczeniu) ilość tych fotonów w jednostce czasu. Resztę policzyć musimy sami (albo soft w procesorze obrazu, jak np. w lustrzance). Kamery astro dają ci surowy zrzut z matrycy.

Czyli w moim przypadku Siril ustawia profil sRGB, bo ewidentnie taki ma zdjęcie po stacku. Muszę poszperać jak to zmienić. A może przestawić Sirila, żeby też wyrzucał FITS i później zapisać to w czymś do TIFa AdobeRGB, tylko w czym? Hmmm :uhm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, MateuszW napisał:

Dzięki Adam za te wypowiedzi, w końcu to zaczyna dla mnie nabierać sensu :) Skrajnie mylące jest dla mnie nazywanie "profilem" zarówno tego profulu sprzętu, monitora, ustawionego globalnie dla systemu, jak również profilu kolorów sRGB czy innego. Do tej pory myślałem, że to jedno i to samo, co było totalnie nielogiczne i niezrozumiałe dla mnie.

 

Przy okazji chciałbym się zapytać o kwestię profilu w Pix LE, który jest pierwszym programem, gdzie obrabiam stacka (czyli jak rozumiem powinienem w nim nadać właściwy profil?). Otóż przy zapisie mogę użyć tylko "embed ICC profile", ale skąd się dowiedzieć, jaki to profil?

 

Problem jest taki, że po otwarciu w PS dostaję informację, że profil jest błędny:

Co to znaczy i jak to rozwiązać? Do tej pory olewałem sprawę i w Pix odznaczałem tą opcję, żeby nie było problemu (choć był problem, bo w PS zdjęcie jest ciut inne, niż w Pix i żaden profil nie daje efektu identycznego z Pixem).

O ile mi wiadomo, PixInsight dopiero zaczyna poważnie traktować zarządzanie kolorem. Szczerze - nie mam pojęcia, na jakim jest to aktualnie poziomie. Pozostaje ci sprawdzić samemu: https://www.pixinsight.com/doc/legacy/LE/13_color_management/color_management.html

 

update - definiujesz sobie profile w tym okienku:

https://www.pixinsight.com/doc/legacy/LE/13_color_management/color_management.html#03

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Adam_Jesion napisał:

Sam sobie właśnie odpowiedziałeś. Fotony mają gdzieś uzgodnienia ludzi (czyli np. standardy jak sRGB, czy inne), zaś sama matryca rejestruje (w uproszczeniu) ilość tych fotonów w jednostce czasu. Resztę policzyć musimy sami (albo soft w procesorze obrazu, jak np. w lustrzance). Kamery astro dają ci surowy zrzut z matrycy.

Przy okazji, każdy profil odwołuje się do 3-wymiarowego modelu (koordynaty) barwnego LAB i każda transformacja przechodzi przez niego. LAB jest w stanie "opisać" teoretycznie każdy istniejący kolor (pod warunkiem wystarczającej rozdzielczości bitowej).

Jeszcze trochę podrążę.

Format FITS nie ma informacji o przestrzeni barw. Tam informacje są surowe. A format TIF?

Bo jak otwieram stacka to on nie ma żadnego profilu. Czy to dlatego, że TIF ma surowe dane, bez przestrzeni barw? Czy też dlatego, że Siril mu nie ustawił profilu ICC, ale zapisane zostało mimo wszystko w sRGB?

Innym słowy gdzie w takim workflow pierwszy raz surowe dane zapisywane są w którejś z przestrzeni barw:

Kamera -> pliki FITS -> Siril -> Plik TIF -> PS -> Plik TIF -> Plik JPG

Edytowane przez holeris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, holeris napisał:

Jeszcze trochę podrążę.

Format FITS nie ma informacji o przestrzeni barw. Tam informacje są surowe. A format TIF?

Bo jak otwieram stacka to on nie ma żadnego profilu. Czy to dlatego, że TIF ma surowe dane, bez przestrzeni barw? Czy też dlatego, że Siril mu żadnego nie ustawił, ale zapisane zostało mimo wszystko w sRGB.

Innym słowy gdzie w takim workflow powstaje przestrzeń barw:

Kamera -> pliki FITS -> Siril -> Plik TIF -> PS -> Plik TIF -> Plik JPG

TIFF może zawierać informację o przestrzeni barwnej (być otagowany profilem). Może także nie być - wtedy jest untagged. Od twórcy i softu zależy, jak do tego podejdzie. Przeczytaj ten link, który wrzuciłem wyżej odnośnie podejścia twórców PixInsight.

W przypadku zdjęć astro jest jednak pewien poważny problem, który powoduje, że przy tzw. input (czyli danych wejściowych), przestrzeń i odniesienie do rzeczywistości nie ma znaczenia. Dlaczego? Bo nikt nie jest w stanie idealnie skalibrować koloru kosmosu (czyli odnieść się do jakiegoś standardu, tak jak to ma miejsce w przypadku ziemskiej fotografii, gdzie używamy np. spektrofotometr do pomiaru). Producent aparatu np. ma skalibrowany respons kolorystyczny matrycy, filtra, etc., zapisany w pamięci procesora obrazu. Czyli przed zapisaniem pliku może na niego narzucić transformację tak, żeby to, co siedzi w pliku, odpowiadało rzeczywistości. Dlatego potrzebuje standardu sRGB, czy AdobeRGB, bo do niego dokona właśnie transformacji ze swojego sprzętowego profilu (kalibracji).

W astrofotografii nie mamy tego pierwszego etapu "na wejściu", dlatego musimy sami budować kolor i sami kontrolować przestrzeń, w której życzymy sobie pracować, ale nie po to, żeby być turbo realnym, ale żeby uzyskać zamierzony efekt (czyli np. szeroką dynamikę koloru w narrowband).

TIFF astrofotograficzny to de facto 3x monochromatyczny 16 bitowy obraz. Ostateczny kolor tworzymy na ogół w Photoshopie i to na tym etapie powinieneś przypiąć odpowiedni profil, mieć w miarę skalibrowany monitor i uzyskać na wyjściu to, co chciałeś stworzyć.

Cytat

 

Innym słowy gdzie w takim workflow powstaje przestrzeń barw:

Kamera -> pliki FITS -> Siril -> Plik TIF -> PS -> Plik TIF -> Plik JPG

 

Gdybyśmy rozmawiali o tradycyjnej fotografii, to byłoby łatwo. Informacja o przestrzeni kolorystycznej powstaje w aparacie, którego producent odpowiednio skalibrował do referencyjnego AdobeRGB, sRGB, etc. Dokładnie tak samo, jak na drugim biegunie tego procesu, czyli np. monitorze, którego producent także skalibrował pod sRGB, AdobeRGB. Po to jest właśnie standard, żeby każdy się do niego odnosił. 

W przypadku astrofotografii nie mamy wejściowej kalibracji (czyli nikt nie zbudował profilu sprzętowego dla kosmosu do mono kamer). Co więcej, mieć nie możemy, bo każdy sobie naświetla kanały po swojemu i jakakolwiek standaryzacja nie jest możliwa. Operator musi wiedzieć, co robi ;)

 

O przestrzeni koloru musimy jednak zdecydować w momencie, kiedy nad tym kolorem zaczynamy pracować. Jeżeli kolor obrabiamy i tuningujemy w PixInsight, to tam musi zostać dołączony profil. Jeżeli te prace zostawiamy dla Photoshopa, to w nim musimy zdecydować, jaki kolor budujemy.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.