Jump to content

Halo wokół gwiazd - zły backfocus? (ASI178MC+Samyang 135mm+adapter ZWO)


Piotr K.
 Share

Recommended Posts

6 godzin temu, Piotr K. napisał:

Co rozumiesz przez „niebezpiecznie nisko”? Dlaczego niebezpiecznie? I dlaczego wg Ciebie limit to 2,8”?

 

Czyli czego konkretnie nie przeskoczę? Co do małych pikseli, to z tego co kojarzę - im mniejszy piksel, tym mniejsza studnia potencjału, czyli mniejszy zakres dynamiczny (łatwiej przepalić). Więc może niekoniecznie byliby chętni na focenie tak małymi pikselami.

 

Tak ogólnie to wydaje mi się, że tu znaczenie ma bardziej światłosiła a nie ogniskowa jako taka. Bo im bardziej skośny stożek światła, tym trudniej trafić wystarczająco małą średnicą krążka światła w mały piksel. Czyli gdyby przymknąć obiektyw 200 mm do np. f/8, to być może żadnych problemów z ostrością i rozjeżdżaniem się stożków RGB by nie było, nawet na pikselu 1,5 um (ale to by trzeba policzyć, bo tak sobie tylko gdybam - humanistycznie, że tak powiem :) ).

 

 

 

Chodzi o limit Dawesa, czyli mocy rozdzielczej.

Link to comment
Share on other sites

16 godzin temu, Maro21 napisał:

Zrób test z dodatkowym filtrem ir cut  , tak chyba będzie najłatwiej. 

 

Filterek już do mnie jedzie, a póki co wynik dzisiejszej krótkiej sesji z ostrzenia na Polarną. Dla przypomnienia - Samyang 135 mm podpięty do kamerki ASI 178 MC przy pomocy adaptera ZWO o płynnej regulacji backfocusu.

 

Po pierwsze, wzorek z maski Bahtinova na f/2.8:

 

49_Preview_Rose_10s_1x1_f-2-8_Bahtinov.jpg.394015713bbee0ff2a9263da98d6986a.jpg

 

Widać, że prążki bliższe centrum fikają sobie na boki. Przy f/4 zdaje się też tak jest - ale to będę jeszcze musiał zweryfikować. O ile pamiętam, ani na aparatach, ani z EDkiem 80 podpiętym do aparatu takich efektów nie było (ale musiałbym to sprawdzić).

 

Po drugie - 10 pozycji focusu przy f/4, przed ostrością, w ostrości, i za ostrością (kolor pomarańczowy to kierunek na nieskończoność na obiektywie, kolor zielonkawy - "do wewnątrz"). Po lewej obraz Polarnej z klatek FITS zdebayerowanych przez ASI Studio, po prawej - to samo rozbite na kanały RGB:

 

37_Preview_Rose_1s_1x1_14_f-4_01.jpg.106703e3c2696b7dd060abd612145d10.jpg

 

Mam wrażenie, że poszczególne kanały mają najmniejsze krążki w różnych położeniach focusu - ale to akurat chyba nic dziwnego... Czy wg Was dodatkowy filtr IR-Cut coś tu zmieni?

 

Jutro obrobię obrazy dla f/2.8, bo dzisiaj już nie mam siły - trochę jest dziubania z poskładaniem tego wszystkiego w jedną tabelkę jak ta powyżej :)

Edited by Piotr K.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Udało się dojść co było przyczyną ? Sam chciałbym poeksperymentować z podłączeniem swojej QHY178 do obiektywów. Osobiście dla mnie to wyglądało na brak IR cuta. Nie wierzę że back focus coś ma do puchnięcia gwiazd w samym centrum. Dodatkowo zaciekawiała mnie teza że z mniejszym pikselem gwiazdy zaczną puchnąć. Dlaczego tak miało by się stać ? To że nagle zaczną zajmować 10 zamiast 5 pikseli to przy tym samym FOV będzie to wyglądać dokładnie tak samo.

Link to comment
Share on other sites

18 godzin temu, Kapitan Cook napisał:

Udało się dojść co było przyczyną ? Sam chciałbym poeksperymentować z podłączeniem swojej QHY178 do obiektywów. Osobiście dla mnie to wyglądało na brak IR cuta. Nie wierzę że back focus coś ma do puchnięcia gwiazd w samym centrum. Dodatkowo zaciekawiała mnie teza że z mniejszym pikselem gwiazdy zaczną puchnąć. Dlaczego tak miało by się stać ? To że nagle zaczną zajmować 10 zamiast 5 pikseli to przy tym samym FOV będzie to wyglądać dokładnie tak samo.

 

Hej, z tym mniejszym pikselem to chodziło o to, że po prostu jest dokładniejsze odwzorowanie wygladu gwiazdy. Nie że gwiazdy stają się większe, tylko że ich wygląd jest bardziej szczegółowy, a przez to wszelkie wady optyki stają się bardziej widoczne. Mam wrażenie, że najlepsze gwiazdki miałem na Canonie 1100D (piksel bodajże 5,2 um), gorsze (z bardziej widoczną czerwoną obwódką) w Canonie 4000D (piksel 4,3 um), a najgorsze, czyli takie "puchate", w kamerce ASI 178 MC (piksel 2,4 um).

 

Wątku długo nie odświeżałem, ale jakiś czas po ostatnich wpisach sprawdziłem gwiazdki w ASI 178 MC z założonym filtrem Baadera IR-Cut 2", który specjalnie po to kupiłem, i było tak samo - więc to nie IR. Wygląda na to, że winny jest sam obiektyw, co widać na obrazkach rozbitych na kanały - poszczególne kolory ogniskują w różnych odległościach od matrycy - tu przykładowa animacja z Sirila zfragmentu stacku M31, foconej Canonem 4000D i moim Samyangiem 135 mm na f/5:

 

rgb-samyang.gif.cf5474f1c7333959814f16fdf6cb0cea.gif

 

Widać, że mimo przymknięcia nadal jest nieostrość w R i B. Stosunkowo duży piksel Canona 4000D te różnice do pewnego stopnia zaciera, więc gwiazdy wyglądają tylko jakby miały czerwonawe obwódki. A jeśli zwiększy się dokładność odwzorowania, czyli da mniejszy piksel, to te różnice staną się bardziej widoczne, i gwiazdki zaczną wyglądać jak puchate kulki. Ale ich średnica kątowa się nie zwiększy - tylko dokładność odwzorowania. 

Edited by Piotr K.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Podepnę się pod ten temat, bo posiadam kamerę z tym samym sensorem, ale w opakowaniu QHY i oczywiście Samyanga 135mm.

Różnica jest taka, że moja kamera jest mono i od początku zauważyłem, że muszę korygować ostrość przy zmianie każdego filtra (nie pamiętam dokładnie jak to wyglądało dla poszczególnych filtrów).

Niestety maska Bahtinova nie dała rady, bo zawsze po zdjęciu maski było nie ostro - dlaczego, nie mam pojęcia.

Przy takiej światłosile i tak małym pixelu niestety nie ma mowy o ręcznym ustawianiu ostrości - tylko motofokus!

Wyjątkiem jest tylko u mnie Ha, bo tam wszystko jakieś łatwe, a gwiazdki jak szpileczki :) LRGB - koszmar :(

Czekam właśnie na pogodę, żeby sprawdzić jak będzie z motofokusem, ale jeszcze muszę chyba zakupić podkładki dystansujące, bo u mnie obecnie punkt ostrości wypada w okolicy 10m na skali obiektywu. Niestety muszę mieć jakiś komplet z grubościami od 0,2 do 1mm  bo np podkładka Zeissa 1,8mm to już duuuużo za dużo.

Jeśli ktoś ma jakieś pomysły, lub własne doświadczenia to proszę pisać  :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.