Skocz do zawartości
  • 0

Lustrzanka Nikon + Mak 127 = Problem początkującego


AviatorL

Pytanie

Witam.

Do Maka 127 2" kupiłem przejściówkę z 2" na T2 i kolejną z T2 na Nikona. Pożyczyłem Nikona D90 i chciałem to teraz przetestować.

Przejściówki pasują idealnie, jednak napotkałem problem taki, że aparat nie reaguje na wyzwolenie migawki ani na włączenie Live View. Po podłączeniu z powrotem oryginalnego obiektywu wszystko jest OK. Co robię nie tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0
42 minuty temu, Alice napisał:

Może to po prostu kwestia idealnego trafienia w punkt ostrości, co z teleskopem robisz stety/niestety ręcznie, a w tym aparacie P900 może wszystko robi automat i trafia sam idealnie w punkt. Poza tym widać po tamtych fotkach, że skala obrazu (ogniskowa) jest mniejsza więc oczywiste że ostrość będzie lepsza.

Może tak być.

 

12 minut temu, Adam87 napisał:

1) Jaki stopień wyostrzania masz ustawiony w profilu obrazu, jeśli robisz w jpg to od tego ustawienia zależy poziom ostrości. Bardzo możliwe że najniższy i stąd zdjęcia wyglądają na mniej ostre.

Dobre pytanie. Nie wiem jak ta opcja się nazywa w Nikonie D90, więc może napiszę co i jak mam ustawione z tych najważniejszych opcji:

Jakość zdjęcia: najlepsza możliwa, czyli JPEG fine (następnym razem spróbuję też w RAWach)

Wielkość zdjęcia: największa możliwa, czyli L 4288x2848 / 12,2 mln pix

Balans bieli: Auto (szczerze mówiąc lubię gdy Księżyc na fotce ma żółte zabarwienie, ale jakbym nie kombinował z tym balansem bieli to zawsze wychodzi biały)

ISO: dobieram doświadczalnie tak, żeby szum był jak najniższy przy rozsądnym czasie naświetlania (na wczorajszym zdjęciu ISO 200)

Aktywna funkcja D-Lighting: OFF

Przestrzeń barw: Adobe

Redukcja szumów - dł. naśw.: OFF

Redukcja szumów - wys. czuł.: OFF

Tryb opóźnienia ekspozycji: ON

Samowyzwalacz: 5 sekund

 

21 minut temu, Adam87 napisał:

2) Spróbuj zrobić zdjęcie z maksymalnym czasem samowyzwalacza . Często tak jest że statyw drga jeszcze długo po puszczeniu spustu

Do wyboru mam 2, 5 i 10s. Przy 10s Księżyc ucieknie z kadru.

 

22 minuty temu, Adam87 napisał:

3) Statyw rozłóż tak minimalnie jak się da bez rozsuwania sekcji

Dobry pomysł.

 

22 minuty temu, Adam87 napisał:

4) Poświęć dużo czasu na wyostrzanie, i szukaj obszaru z największym światłocieniem

No właśnie. Wczoraj zrobiłem ok. 40 zdjęć. Z ostrości jestem zadowolony w przypadku 2. Co kilka-kilkanaście zdjęć wyjmuję kartę i sprawdzam w komputerze czy ostrość jest OK, bo na wyświetlaczu Nikona często wydaje się OK, a potem okazuje się, że lipa. Jak ostrość nie jest idealna, to wracam i robię następną partię z lekko przesuniętą ostrością w prawo ,w lewo.

 

Nie przychodzi mi do głowy lepsza metoda. Powiększenie cyfrowe obrazu w Live View niewiele mi pomaga.

 

A Wy jak ustawiacie ostrość?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
W dniu 2.12.2020 o 17:44, AviatorL napisał:

Witam.

Do Maka 127 2" kupiłem przejściówkę z 2" na T2 i kolejną z T2 na Nikona. Pożyczyłem Nikona D90 i 

 

A ja powiem tak: do planet i księżyca daruj sobie APS-C. Kup kamerkę planetarną, choćby ASI120 albo jej klona ewentualnie popularną ostatnio qhy462

I zacznij robić porządne astrofoto planetarne a nie półśrodki lustrzanką ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ostrość ustawisz w Menu - Picture Control - tam będzie kilka profili typu Standardowe, Neutralne czy Żywe, można je edytować i tam jest Wyostrzanie

 

Na ociekający księżyc dobra rada , to byłoby kupno wyzwalacza czy na kablu czy na podczerwień, takie bez interwałometru koszt 20 zł

 

Póki go nie masz spróbuj przewidzieć gdzie będzie za te 5-10 s

 

Bardzo ważna jest głowica na której masz cały sprzęt, jeśli nie jest stabilna to będzie ciężko

 

Generalnie bez prowadzenie będziesz miał ciężko uzyskać dobry rezultat, potrzebujesz sporo tych klatek aby je potem zestakować. Na pojedynczej klatce w takiej skali żadne zdjęcie może nie być ostre w całości, a tylko w jakiejś części.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
2 minuty temu, Behlur_Olderys napisał:

A ja powiem tak: do planet i księżyca daruj sobie APS-C. Kup kamerkę planetarną, choćby ASI120 albo jej klona ewentualnie popularną ostatnio qhy462

I zacznij robić porządne astrofoto planetarne a nie półśrodki lustrzanką

Pewnie to będzie kolejnym krokiem, ale od czegoś trzeba było zacząć :)

 

3 minuty temu, Adam87 napisał:

Ostrość ustawisz w Menu - Picture Control - tam będzie kilka profili typu Standardowe, Neutralne czy Żywe, można je edytować i tam jest Wyostrzanie

Faktycznie, nie wiedziałem że to można edytować. Profil Standardowy i Wyostrzanie było na 3.

Na forum Nikoniarzy wyczytałem, że większość używa ustawienia 6 i na takowym będę dalej próbował.

 

4 minuty temu, Adam87 napisał:

Generalnie bez prowadzenie będziesz miał ciężko uzyskać dobry rezultat, potrzebujesz sporo tych klatek aby je potem zestakować. Na pojedynczej klatce w takiej skali żadne zdjęcie może nie być ostre w całości, a tylko w jakiejś części.

No właśnie... Aktualnie mam montaż AZ (ponownie, od czegoś trzeba było zacząć), ale widzę że bez EQ będzie ciężko robić postępy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jakie zastosować ustawienia krok po kroku w Nikonie D3400 aby przy współpracy z MAK-iem 127 robić w miarę ostre zdjęcia samolotów na wys. przelotowej? To co mi się udaje osiągnąć to tzw.mydło. Miałem Nikona P 900,następnie P 1000 i wydaje mi się że z tych Nikonków można wyciągnąć lepszej jakości fotki czy to samolotów, czy też księżyca niż z zestawu Nikon+Mak 127.Jeżeli Nikon dotrzyma obietnicy z wypuszczeniem na rynek Nikona P 4000 z ogniskową 4800 i zoomem 200x ,to można będzie sobie Maczka z lustrzanką schować do szafy.

Edytowane przez maciej64
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Maciej, wczoraj robiłem po raz pierwszy fotki tym Nikonem D90 samolotom na FL360 i szczerze mówiąc lipa jest.

Załóż nowy odpowiedni wątek, żeby nie robić bałaganu na forum.

Ja robiłem przy ISO 500 i 1/320 sekundy (o godz. po 17).

Ten sam problem co przy Księżycu. Trudno ustawić ostrość, a jak się wydaje że jest OK, to po sesji odpalasz zdjęcia na kompie i się okazuje, że lipa.

Do tego powiększenie jest małe.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Czy razem z teleskopem trzeba wychłodzić aparat? Czy najlepiej jak aparat będzie już podłączony do teleskopu i w takim stanie wychładzać całość? Czy nie ma to znaczenia?

Może dla niektórych to oczywiste, ale dla mnie jeszcze nie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.