Skocz do zawartości

[CLICKBAIT] Analiza spektralna pomarańczowych karłów w narożniku matrycy APS-C w "dużym" RC (10 cali)


Przemek Majewski

Rekomendowane odpowiedzi

Piorąc wszystko co było w tym materiale nieumiejętną obróbką poczyniłem taką oto posiadającą wartość naukową animację GIF:

 

deconvM33_04.gif.bd7da8599bc3d1135dbf8e82356cf773.gif

 

Bohaterka zdjęcia to HIP 7403, typu spektralnego K5, ale nie wiem na której gałęzi, może ktoś umie znaleźć? Różnice między barwami są dla mnie arcyciekawe, niby proste, Ameryki nie odkryłem, ale to tylko szybki post...

 

a wycinki pochodzą z tego materiału:

 

A poza spektrum gwiazd, jak dobrze polurkować tło... to znalazłem takie cudo wyglądające trochę jak "nasze" Serce (górna krawędź w narożniku, przeciwnym do jasnej gwiazdy K5 mag 8):

457870288_2021-10-2600_57_47-M33_SuperL_RGB_pcc_Lab_hsvRep_deconv_stretch_satu_curves_morpho_unsharp.psd@66.png.39d6b6320dfde998a99aa3f88d239264.png

 

dla porównania VST (VLT Survey Telescope) widzi to tak (mam lepsze korory!!):

815717758_2021-10-2601_10_41-VST_snaps_a_very_detailed_view_of_the_Triangulum_Galaxy-Przegldarkafotografi.png.b1c72e0042350f2075bb0b43ee13cd42.png

 

no i oczywiście specjalnie dla Sławka @diver ... może mniej wyprane, i ma bogactwo, bo jest zieleńsze XD

 

M33_SuperL_RGB_pcc_Lab_hsvRep_deconv_stretch_satu_curves_morpho_unsharp_AB.thumb.jpg.7079dac5b130665736ad2eb13eda1bde.jpg

 

 

 

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Przemek Majewski napisał:

Piorąc wszystko co było w tym materiale nieumiejętną obróbką poczyniłem taką oto posiadającą wartość naukową animację GIF:

 

deconvM33_04.gif.bd7da8599bc3d1135dbf8e82356cf773.gif

 

Bohaterka zdjęcia to HIP 7403, typu spektralnego K5, ale nie wiem na której gałęzi, może ktoś umie znaleźć? Różnice między barwami są dla mnie arcyciekawe, niby proste, Ameryki nie odkryłem, ale to tylko szybki post

 

Fajna animacja, ale z tego co rozumiem wziąłeś pomarańczową gwiazdę i pokazujesz, że w R jest jaśniejsza niż w B? No to rzeczywiście clickbait.

 

Zobacz sobie kontrasty dla gwiazdy typu M7 czy M8 między pasmem V a Z: one praktycznie pojawiają się i znikają :)

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Przemek Majewski napisał:

Piorąc wszystko co było w tym materiale nieumiejętną obróbką poczyniłem taką oto posiadającą wartość naukową animację GIF:

 

Ładnie błyska, ale gdybyś zechciał jakoś objaśnić ten błyskowy ewenement. Żebyśmy z Bartkiem nie musieli zgadywać, co tam odczyniasz. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

 

Fajna animacja, ale z tego co rozumiem wziąłeś pomarańczową gwiazdę i pokazujesz, że w R jest jaśniejsza niż w B? No to rzeczywiście clickbait.

 

Zobacz sobie kontrasty dla gwiazdy typu M7 czy M8 między pasmem V a Z: one praktycznie pojawiają się i znikają :)

Wiesz, że ja się znam na tym jak baran na gwiazdach :D

 

Czekałem tylko aż ktoś z miłośników widm zauważy te co znikają :D A tak serio, to spory problem jest (dla mnie przynajmniej) przy łączeniu kanałów rgb jak rozmiary przepalonych środków są tak istotnie różne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, diver napisał:

 

Ładnie błyska, ale gdybyś zechciał jakoś objaśnić ten błyskowy ewenement. Żebyśmy z Bartkiem nie musieli zgadywać, co tam odczyniasz. ;)

Ale Bartek @Behlur_Olderys zgadł od razu. Widziałem tu już zresztą calkiem ciekawe wątki o widmach gwiazd, dlatego tylko czekam aż sie odezwą Ci z lepszymi ciekawostkami :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, diver napisał:

 

No tak, nie byłem zbyt spostrzegawczy: porównanie obrazu gwiazdki w kanałach R i B. Spostrzeżenie tyleż naukowe co oczywiste. ;)

mówiłem, że clickbait, troche żartuje, ale dodawałem dopisku "lekki sarkazm". ale widzisz, było na tyle łątwe, że szybko skapowałeś :P 

bardziej zachęcam tu do pomysłów (których ja nie mam), na takich danych z zestawów z matrycą mono można zrobić wiele ciekawostek, taki reflektor nie boi się IR ani UV, fajnie widać jak jedne gwiazdy są identyczne (to sa takie z temperaturką po srodku, białe), jedne w ogole znikają. Szukam takich, które są tylko w B, i takich, które tylko w R. Widziałem tu kiedys Irysa w IR, "patrzenie przez chmury molekularne" w dalekiej bliskiej podczerwieni to też fajna zabawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemek, a gdybyś tak teraz dla mnie użył swojego symulatora promieni w RC to może by się jeszcze wyjaśniło na ile i czy w ogóle wpływ tu ma uciekająca z natury swojej płaszczyzna „powierzchnia„ ostrości dla różnych zakresów fal? W końcu to skraj FOV.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, kubaman napisał:

Przemek, a gdybyś tak teraz dla mnie użył swojego symulatora promieni w RC to może by się jeszcze wyjaśniło na ile i czy w ogóle wpływ tu ma uciekająca z natury swojej płaszczyzna „powierzchnia„ ostrości dla różnych zakresów fal? W końcu to skraj FOV.

w ogóle. dla zwierciadeł wszystkie barwy biegną tak samo... dlatego w symulatorze w którym nie ma dyfrakcji, nawet nie ma barw :)

 

różnica za to (w calym polu taka sama) leży właśnie w dyfrakcji, jej "skala" jest proporcjonalna do długości fali, widać, ze czerwone spajki są wieksze (odstępy), czerwony dysk Airy ma prawie 2x taką średnicę, co dodatkowo powiększa gwiazdę, poza tym że jest jaśniejsza w R, to jest po prostu dyfrakcyjnie "większa" etc. ;)

 

różnicy w efektach atmosferycznych wiele nie widac, bo wszystko było wysoko na niebie. zdjęcie, które w tym załączyłem nie bylo w ogole odszumiane ani nie miało usuwanych gradientów (bo nie mialo).

 

fajnie, że ktoś podniósł ten temat

Edytowane przez Przemek Majewski
interpunkcja, literówki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Behlur_Olderys napisał:

Jeśli chodzi o powiększanie się gwiazd to niestety efekt w dużej mierze jest "wspierany" przez to, że krzem robi się dla długich fal coraz bardziej przezroczysty:

 

3-Figure1-1.png

 

to bardzo ciekawe! dzięki za ten dodatek.

 

moja analiza od razu mówi -- to będzie dużo wyraźniejsze w refraktorkach o krótkiej ogniskowej (i dużo sekund na piksel). Gdy gwiazda jest praktycznie "jednym pikselem" i wygląda jak plusik. I teraz już rozumiem co się dokłada do tego efektu "plusikowości".

 

W wypadku pokazywanej przeze mnie gwiazdy, jej średnica wynosi "50 pikseli", zatem crosstalk mógł powiększyć ja do "50.1 piksela" :D Ale nadal to bardzo ciekawa uwaga w dodatku z konkretnym wykresem. Tak to ja mogę forumować!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, Przemek Majewski napisał:

jej średnica wynosi "50 pikseli", zatem crosstalk mógł powiększyć ja do "50.1 piksela"

 

Nie wiem, jak to policzyłeś. Crosstalk poprzeczny na poziomie 10%-15% dla kanału R oznacza, że jeśli gwiazda jest na obrazie punktowa i przepala Ci jeden piksel np. 4095 ADU, to piksel obok będzie miał 410 ADU, następny 40ADU, i następny. To są przynajmniej 2 zauważalnie jasne piksele, więc promień z 1 (a właściwie 0.5px) zwiększy się do 3px (czy tam 2.5px, w każdym razie +2px), powierzchniowo to różnica łatwo zauważalna i degradująca jakość.

 

 

Teraz zastanów się, jeśli gwiazda na obrazie ma wielkość (promień) nie 1, ale 10 pikseli, to czy promień pod wpływem crosstalk zwiększy się też o 2? Nie, bo kontrybucja z wszystkich możliwych sąsiadów będzie się dodawała. Trzeba byłoby to policzyć. Ale wydaje się, że będzie to stosunkowo więcej.

 

Dodatkowo mały piksel i duża światłosiła z oczywistych, geometrycznych powodów pogarszają sytuację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

 

Nie wiem, jak to policzyłeś. Crosstalk poprzeczny na poziomie 10%-15% dla kanału R oznacza, że jeśli gwiazda jest na obrazie punktowa i przepala Ci jeden piksel np. 4095 ADU, to piksel obok będzie miał 410 ADU, następny 40ADU, i następny. To są przynajmniej 2 zauważalnie jasne piksele, więc promień z 1 (a właściwie 0.5px) zwiększy się do 3px (czy tam 2.5px, w każdym razie +2px), powierzchniowo to różnica łatwo zauważalna i degradująca jakość.

 

 

Teraz zastanów się, jeśli gwiazda na obrazie ma wielkość (promień) nie 1, ale 10 pikseli, to czy promień pod wpływem crosstalk zwiększy się też o 2? Nie, bo kontrybucja z wszystkich możliwych sąsiadów będzie się dodawała. Trzeba byłoby to policzyć. Ale wydaje się, że będzie to stosunkowo więcej.

 

Dodatkowo mały piksel i duża światłosiła z oczywistych, geometrycznych powodów pogarszają sytuację.

dlatego bylo to w cudzyslowie. ale liczba fotonów od gwiazdy jest stała i tylko "kilka" procent wysunie sie poza "wyjsciowy" obrys.

 

W kazdy razie 1 piksel bialy, zamieniajacy w plusik (pięć pikseli), z ktorych zewnetrzne mają jasnosc 10% maks adu to gigantyczne powiekszenie wzgledne.

 

Dla gwiazdy juz zajmujacej 50 pikseli, to nawet 2-3 dodatkowe na obrysie to nieznaczny wplyw. W dodatku nie neguje tegoż wplywu. Wyjaśniam tylko, że w tej sytuacji jest mało nośny.

 

1) Najpierw jakosciowo: wzgledny efekt crosstalku jak maksymalny dla malej skali, gdzie gwiazda wpada doslownie w jeden piksel.

 

2) jest tym mniejszy im wieksza gwiazda

 

3) 50 pikseli to juz naprawdę "srogi placek", co widac po moim zdjeciu

 

4) dlaczego sugeruje "50.1"? Rachunki zawartosci swiatła dopasowują jakis model do tego co na matrcy ulamkowo, jesli mialbym placek 50 pikseli 100% i obwodke na 1 piksel o saturacji 10% to jak bede interpolował, zeby jakos zdefiniowac ten rozkład, to zwazywszy ze obok jest placek 50 px, nie dostane zbyt wielkoego wzglednego powiekszenia :)

 

Mozna tez stwierdzic, ze cala gwiazda ma 51 px i obliczyć HFD, wtedy bedzie 35 px :) a 10% obwodke w ogole mozna znaiedbac.

 

Nie ma tu jednoznacznej metody okreslenia rozmiaru, ale crosstalk da nam tylko obwodkę na 1 piksel (1-2, bo idealnych kółek nie ma na matrycy kwadratowych pikseli). jedno blade ringo dookoła placka 50 px. Nie trzeba tu akademickiej teorii przykladać, by dostrzec, ze kwadrat 3x wiekszy wokol malego kwadratu w srodku, to duzo wieksza zmiania jakosciowa ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.