Skocz do zawartości

[K] Kupię okular słoneczny h-alfa Daystar Quark Chromo


Nocny Marek

Rekomendowane odpowiedzi

12 godzin temu, Wiesiek1952 napisał:

Jak zwykle polak mądrzejszy od producenta.

 

cytat z instrukcji:

"Do not unscrew, open or separate your Quark filter assembly. The optical elements are held under pressure by design and will become damaged if opened. Opening the optical filter assembly will void your warranty."

Na stronach to wręcz piszą, że są w stanie rozpoznać czy Quark był otwierany i podają cenę naprawy. 

 

Może pokaż zdjęcie swojego Quarka rozkręconego zanim zaczniesz namawiać do tego innych. 

 

Nie wiem jak to teraz wygląda ale ja miałem Quarka z pierwszej serii (2014 rok) i był z nim problem w postaci skraplania się jakiegoś specyfiku w środku na soczewce telecentryka. Quarka można było rozkręcić i wyczyścić to "coś". Nie było żadnych uszczelek trzymających ciśnienie. Działało jakiś czas. 

Po kolejnym pojawieniu się problemu, Jen WInter napisała mi abym odesłał urządzenie i dostałem nowe.

 

Czy DayStar zmienił konstrukcję to nie potwierdzę więc mogę tylko powiedzieć, że stare Quarki można było rozkręcać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.06.2022 o 20:48, Wiesiek1952 napisał:

Nie. 

 

Do 80 mm wystarczy sam Quark tylko... bez filtra ERF wnętrze teleskopu się nagrzewa i to mocno co nie wpływa dodatnio na jakość fotografii, że o soczewkach nie wspomnę bo szkło grzane plus poddawane UV ma raczej krótki żywot. Producent Quarka i Baadera (droższy jest choć działa tak samo) zaleca stosowanie filtra ERF w każdym przypadku. Powyżej 80 mm - do 120 konieczne jest stosowanie conajmniej filtra UV/IR Cut przed diagonalem. W teleskopach z soczewkami z tyłu (np. Petzval ale też sporo tripletów) czy obiektywy fotograficzne bez EFR można sobie bałaganu narobić. Gdzieś to ciepło musi zostać odprowadzone i nie da się tego zrobić bez filtra ERF z przodu wycinającego wszystko spoza pasma 600 - 690 nm (Baader). "Lusterko" na wejściu do filtra Quarka jest "za" teleskopem a ciepło, UV i widzialne musi najpierw przejść przez cały teleskop. Teleskopy typu Zenithstar z soczewkami tylko z przodu mają po prostu gdzie to ciepło oddawać ale, co ważne producent nie zaleca używania teleskopu na montażu śledzącym słońce bez filtra ERF - ogólnie filtr (typu Quark) jest pomyślany dla "statywowców". Etalon czyli interferometr Fabry'ego-Perota musi pracować w dość wąskim zakresie temperaturowym bo inaczej nie działa jak powinien - bodajże od 40 do 60°C i do tego służy grzałka zasilana z USB. To wszystko jest na stronach Quarka.

 

Instrukcja mówi wyraźnie i jednoznacznie: "For brief observing session with less than 80 mm of aperture when not using tracking mount, it can be OK to use no energy rejection at all. Be alert for any rise in temperature of your telescope, diagonal or Quark"

 

EDIT2: słowo OK w angielskim nie oznacza pełnej akceptacji a jest raczej odpowiednikiem polskiego ...noooo, może być....

 

EDIT: Filtry ERF Baadera są tańsze od Quarkowych i są w Delta Optical choć i tak najtańszy fi 75 mm to ponad 1.2 k PLN.

 

Twoja kasa i Twój sprzęt. Ja bym nie ryzykował. :D

@Pablito możesz się odnieść do wypowiedzi kolegi @Wiesiek1952 ? Bo już mam niezły mętlik w głowie.

 

@Pablito Chcę kupić Quarka do długotrwałych obserwacji Słońca z pomocą montażu z prowadzeniem. Obserwacje mają być realizowane z pomocą kamery, Generalnie chcę przede wszystkim robić transmisje online na swój kanał na YT.

Na początek chcę podpiąć Quarka razem z moim filtrem UV/IR cut do tego refraktora, który posiadam czyli SW 80/400. W niedalekiej przyszłości chcę kupić refraktor 100-120 mm i nadal tylko z tym filtrem UV/IR cut robić takie obserwacje. Napisz mi proszę czy w przypadku takiego refraktora 100-120 mm ERF jest konieczny aby przez dłuższy czas rejestrować Słońce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście użyłbym UV/IR cuta z każdą aperturą ze względów bezpieczeństwa. Sam UVałki używałem do apertury 100mm ale zrobiłem jakiś prosty adapter z tego co było pod ręką i umiejscowiłem go bliżej obiektywu, dzięki któremu pracowała jego cała apertura w stożku światła. Przy większych aperturach miałem większego sub-ERFa ale nie testowałem z samą UVałką 2".

Może użycie dobrej jakości filtra foto UV/IRcut o większej średnicy i wsadzenie go głębiej w tubus będzie wystarczające. Na pewno bardziej ekonomiczne niż ERF Baadera.

 

Znalazłem w mailach z 2014 roku od Jen Winter (właścicielka DayStara) taką odpowiedź na moje pytanie o możliwość użycia wewnętrznego ERFa w refraktorze 150mm:

 

"We recommend you use the UV/IR cut filter before any diagonal or before anything that will encounter a concentrated beam.
We have tested that configuration up to 150mm without any difficulty.
What can happen is at 150mm if the scope is mounted to track the sun all day, that there can be some effect of heat gain that isn't enough to cause damage, but does make it difficult for the Daystar to operate at the exact proper temperature.   Because our units are temperature sensitive and we operate above the average ambient temperature to assure constant thermal control, adding additional solar heat from a 150mm scope tracking the sun all day, the Daystar can have trouble creeping up in temperature after many hours. 
So for that application, we suggest a front mount energy rejection filter for big, dedicated 150mm applications.

However, it is rare that clients do use the filter ALL day on 150mm unless they are very serious university or research applications.
150mm can be above what the local daytime seeing environment will support.
We usually see in urban and suburban areas, where there is pavement and building roofs, that daytime heating of the area can degrade the seeing to about 125mm maximum.
We have never had trouble at 125mm but we often have trouble exceeding seeing in our demonstrations at 150mm. 
So be advised that 150mm is a very tall order to have operate for many hours under hot sun and clear sky. 
You should worry not just about the effects of the thermal energy inside the telescope, but the effects of thermal energy in your observing area on the concrete and bricks, and roofs and roads.
Parking lots are really bad for daytime seeing.  
The best situation would be a large open grass field with no trees around.
Trees can stir the seeing too - but not as much as streets, sidewalks, roofs and parking lots do.

I am just trying to help you find the best views with your 150mm scope.


Clear skies,
jen"

 

 

Edytowane przez Pablito
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • Darek_B zablokował(a) ten temat
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.