Jump to content

Serce i dusza tak jakby - prośba o poradę


 Share

Recommended Posts

Czołem!

 

Zaznaczę na początek, że jestem początkujący, w fazie nauki i mam wielką prośbę do wszystkich o radę, bo nie wiem do końca co poszło nie tak. Jestem bardzo otwarty na konstruktywną krytykę :)

Chciałem zrobić zdjęcie mgławic Serce i dusza, wybrałem się więc w Bortle 5 (w kierunku, gdzie są mgławice, było bortle 4), niestety było trochę chmur gdzieniegdzie (ale mgławic raczej nie zasłoniły), no i pełnia księżyca.

Sprzęt:

  • d3400 full spectrum + SVBony UV/IR Cut 1,25" jako clip filtr 
  • Obiektyw: CZJ Sonnar 135mm ustawiony chyba na f/4,5 (na podziałce jest 3,5 i 5,6 i dwa kroki między nimi, ustawiłem ten drugi)
  • Prowadzenie minitrack LX3, ustawienie na polarną wyszło nawet nawet.

 

Wykonałem 140 klatek po 30sek ISO100 + kalibracja.

Obróbka podstawowa tylko w Siril, w gimp nie dałem rady zrobić nic, czym warto się pochwalić. Oto, co wyszło:

 

siril2.thumb.jpg.d674868fa1c7fb85b37998cfb1344bd7.jpg

 

Stack jest dostępny tutaj:  https://we.tl/t-wxGEsueD5w

 

COŚ TAM WIDAĆ po background extraction w Siril, ale efekt jest daleki od zamierzonego, podkręcanie w gimp i stanet++ tylko pogarsza sytuację. Mgławice widać trochę lepiej, ale jest do tego pełno szumu i zielono-czerwonego syfu.

Teraz sam nie wiem, co poszło nie tak?

 

  1. Ustawić wyższe ISO? dla d3400 nie ma dużego zysku idąc ponad 100, a tracimy dynamic range, sugerowałem się tym wykładem. Ale podejrzewam, że na ISO200 czy 400 byłoby podobnie, tylko jaśniej.
  2. Jeszcze ciemniejsze niebo? Bortle 4-5 wydaje się być wystarczające, a może pełnia księżyca wszystko zniszczyła?
  3. Dłużej zbierać materiał? Widziałem o wiele lepsze zdjęcia z podobnym czasem.
  4. Coś nie tam z aparatem czy optyką? d3400 to entry level, ale ten sam sensor, co w d5xxx i d7200.
  5. Może wszystko ok, tylko nie potrafię wyciągnąć materiału ze stacka?

 

Dziękuję z góry za wszelkie sugestie, bo naprawdę nie wiem, co robię źle, bazując na mojej (pewnie wąskiej) wiedzy i doświadczeniu.

 

W którą stronę iść, jak żyć?

 

Pozdrawiam!

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Twoim największym problemem jest brak ciemnego nieba, Księżyc i wysokość obiektu nad horyzontem. Zwykle nie celuje się poniżej 30°, bo refrakcja zrobi swoje + na pewno pojawią się gradienty, a to jest zmora. 

Poczekaj, aż Ksieżyc będzie w okolicy nowiu, wybierz obiekt położony znacznie wyżej. To może być jakaś gromada, przede wszystkim po to, żebyś zobaczył różnicę w komforcie pracy nad dobrym materiałem. 

Dobrze sobie poradziłeś ze stackiem. 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Dobrze ze dales nazwe obiektu w temacie. Bez tego nie wiedzialbym na co patrzę. 

 

Pełnia to dobry czas na testy, a nie docelowe foto. 

CS T.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1. Księżyc - rób zdjęcia w bezksiężycowe noce. To najprostsza i zarazem pewnie najwięcej poprawiająca rezultat porada.

2. Co do iso to nie wiem jak jest z Twoim aparatem w kwestii iso invariance (wyguglaj sobie hasło) ale możliwe, że wbrew pozorom i logice podbicie iso do 800 lub 1600 może bardziej pomóc niż zaszkodzić (poszukaj na tej http://dslr-astrophotography.com/iso-values-nikon-cameras/ lub podobnej stronie najlepszego iso dla twojej puszki).

3. Ekspozycja - wydaje mi się, że dobrze byłoby, żebyś wydłużył nieco czas pojedyńczej klatki o ile montaż pozwoli (jeśli się nie mylę, to w tym wykładzie, który podlinkowałeś był wzór pozwalający oszacować minimalną długość suba w zależności od read noise i skali bortle nieba dla cmos i ccd.

4. Jakość nieba - pamiętaj, że wszelkie dane podające klasę nieba są dla zenitu (niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę), więc fotografując nisko nad horyzontem będziesz miał przeważnie dużo gorsze warunki. 

 

Ode mnie to tyle i czekam na następne zdjęcia serca i duszy, ale najlepiej na jesieni (na stronie wwe.telescopius.com możesz sobie wyszukać które obiekty są kiedy najlepiej (czytaj najwyżej) widoczne.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

https://www.astrophotography.app/nikon.php

Tu użyteczne ISO dla Nikona w/g APT.

A zdjęciem się nie przejmuj. Z tego co masz raczej więcej się nie wyciśnie. Myślę że to co pokazałeś to bardzo dobry wynik. calrgbstack_32bit-mod.jpg.fa74f8e126e9d0eed22f50610da371d1.jpg

 

Zmontuj nawet ze sztywnego kartonu osłonę na obiektyw (wyczernij). Każde boczne światło z lapka, latarki, lampy to dodatkowy efekt na szkle. Przetestuj większe ISO.  

Napisałeś że chmury - przejrzyj klatki odrzuć zadymione. Lepiej mniej o dobrej jakości niż dużo o słabej jakości. Można się zdziwić.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi!

 

Poczytam więcej nt. ISO, co warto ustawić, zwłaszcza w moim aparacie, przyznam, że nie do końca czuję ten temat.

I następnym razem na pewnie - bezksiężycowa noc i jakiś cel umieszczony wyżej - teraz jak o tym myślę, wydaje się być oczywiste, chyba nie myślałem, że ma to tak duży wpływ na zdjęcie.

 

Co do samego stacka, rzeczywiście przejrzę wszystkie zdjęcia, być może w ramach ćwiczeń coś spróbuję z nim jeszcze zrobić.

Link to comment
Share on other sites

14 godzin temu, Bentoq napisał:

Ustawić wyższe ISO? dla d3400 nie ma dużego zysku idąc ponad 100, a tracimy dynamic range, sugerowałem się tym wykładem.

 

Nie wiem jakimi danymi się sugerował autor artykułu z linka, ale ja bym focił na ISO 800 tą puszką.

 

1685918856_Screenshot_20220418-1510072.thumb.png.20ed1ffd56769ac82b75ff81c59bfe40.png

 

https://www.photonstophotos.net/Charts/RN_e.htm

 

Edit. A dobra w linku jest ten słynny wykład. Bardzo dobry content, ale tam jest mowa raczej o kamerkach do astro, a nie lustrzankach. Przy lustrzankach zwykle szukamy albo konkretnej wartości ISO, powyżej której redukcja szumu odczytu jest zbyt mała w stosunku do straty zakresy dynamiki, albo wartości ISO, powyżej której sensor jest ISO invariant.

Edited by JKbooo
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JKbooo said:

 

Nie wiem jakimi danymi się sugerował autor artykułu z linka, ale ja bym focił na ISO 800 tą puszką.

 

1685918856_Screenshot_20220418-1510072.thumb.png.20ed1ffd56769ac82b75ff81c59bfe40.png

 

https://www.photonstophotos.net/Charts/RN_e.htm

 

Edit. A dobra w linku jest ten słynny wykład. Bardzo dobry content, ale tam jest mowa raczej o kamerkach do astro, a nie lustrzankach. Przy lustrzankach zwykle szukamy albo konkretnej wartości ISO, powyżej której redukcja szumu odczytu jest zbyt mała w stosunku do straty zakresy dynamiki, albo wartości ISO, powyżej której sensor jest ISO invariant.

 

Wydaje mi się, że ogólnie mowa o sensorach CMOS, czyli tych, co także są w lustrzankach. 

Co do ISO to zrozumiałem z tego wykładu, że najlepiej robić na base ISO (w d3400 ISO100), bo wtedy jest największy dynamic range. Zwiększony read noise pozbędziemy się tak czy inaczej robiąc ekspozycje wg rekomendowanej długoście (wzór z wykładu).

Chyba, że w pewnym miejscu jest zmiana charakterystyki sensora i mamy dużą redukcję read nosie i poprawę dynamic range.

Ale być może faktycznie warto zwiększyć ISO, d3400 powinien być invariant od 400. Muszę jeszcze trochę poczytać na ten temat. Wcześniej robiłem zdjęcia z ISO400 i było ok, zdecydowałem się na ISO100 po tym wykładzie. Trzeba by chyba zrobić eksperyment i spróbować ISO100/200/400 na tym samym obiekcie.

 

Tak czy inaczej, z lepszym niebem i wyżej położonym obiektem, pewnie zdjęcie by wyszło dobrze, niezależnie od ISO :) 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pierwsze robione na ISO 400, ok. 60 klatek po 120 s, Canon 6d plus Canon 200 mm, przymknięty do f/3.5.

Drugie to też 6d plus Samyang 135, f/2.8, 45x120s, ISO 1600.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, _Spirit_ said:

https://www.astrophotography.app/nikon.php

Tu użyteczne ISO dla Nikona w/g APT.

A zdjęciem się nie przejmuj. Z tego co masz raczej więcej się nie wyciśnie. Myślę że to co pokazałeś to bardzo dobry wynik. calrgbstack_32bit-mod.jpg.fa74f8e126e9d0eed22f50610da371d1.jpg

 

Zmontuj nawet ze sztywnego kartonu osłonę na obiektyw (wyczernij). Każde boczne światło z lapka, latarki, lampy to dodatkowy efekt na szkle. Przetestuj większe ISO.  

Napisałeś że chmury - przejrzyj klatki odrzuć zadymione. Lepiej mniej o dobrej jakości niż dużo o słabej jakości. Można się zdziwić.

 

Przejrzałem lighty i rzeczywiście!! - na 140 sztuk jedynie 28 jest bez chmur (!!). Musiały być to jakieś wyższe partie, siedziałem w aucie i oglądałem Netflix jak się zdjęcia robiły i nic podejrzanego nie widziałem :) 

Zrobiłem stack z tych 28 (łącznie 14min materiału) i wynik nadal jest daleki od oczekiwanego, ale myślę, że nieźle jak na 14minut. Wygląda lepiej niż wersja 70min ale z chmurami.

Podstawowa obróbka i background extraction w Siril, poziomy i krzywe w Gimp.

 

stack_32bit_28sztuk_siril.thumb.jpg.f7eb19057d71975b6f262088effca9d3.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.