Skocz do zawartości

Paćkowate tło po DBE


JKbooo

Rekomendowane odpowiedzi

Po długiej przerwie od focenia galaktyk powrócił do mnie problem z wyrównywaniem tła i nie za bardzo wiem co z tym zrobić, ani z czego to wynika.

Przed DBE:
Leo_preDBE.thumb.jpg.b291798e65e31f203dc8dba72f17c847.jpg

 

Po DBE:

Leo_postDBE.thumb.jpg.38bb42e5e9de3363a3690a9635880654.jpg

 

Próbowałem DBE zarówno z dużą jak i małą ilością próbek i różnice były niewielkie, więc zakładam, że to nie to. Oczywiście wiem, że drugie zdjęcie jest znacznie bardziej rozciągnięte, ale te plamki są widoczne nawet w finałowym, lżej potraktowanym materiale.  Nie wiem nawet czy jest to problem ze strony akwizycji, czy samej postprodukcji, ale lekkie zabarwienia są widoczne nawet przed DBE, więc podejrzewam, że akwizycja jest problemem.

 

@Iro w swoim ostatnim poście wspominał o problemach z kalibracją przy ISO niższym niż 1600, a ja leciałem na 400. Może to to? Czy może raczej to kwestia braku darków? Niech mnie ktoś oświeci pls.

 

Nikon D750 + TS GPU + GSO 8" f/4

 

6h lightów po 120s, x70 flatów, x50 biasów, brak darków

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przyjrzyj się zdjęciu po zestackowaniu... jest źle skalibrowane... ewidentnie widoczne są łuki po bokach, sugerujące, że flaty słabo odjęły winietę, slady prawdopodobnie po paprochach (co potwierdza wcześniejsze) , no i te poziome paski na górze i na dole... mogą być od niedomniętego wizjera, innych odblasków - trudno zgadywać...

co do samego patternu po DBE - jak w STF'ie po "odwiązaniu" od siebie poszczególnych kolorów, wyglada to, co DBE odjął ? jest jednokolorowe, czy prezentuje się podobnie ?? 

 

1. kalibracja,

2. ustawienia parametrów DBE i wybór ręczny punktów... 

 

jeżeli pkt 1 jest zawalony - nie naprawisz go w pkt 2. niestety.. :(

 

Pozdr

i

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Paproszki w tym przypadku wzięły się z tego, że poprawiałem flaty w późniejszym terminie bo chciałem sprawdzić teorię, że flaty na dłuższym naświetlaniu lepiej mi skorygują właśnie wspomnianą winietę i paski. Sprawdziły się ciut lepiej, więc postanowiłem zostawić sobie tak skalibrowane zdjęcie, bo po planowanym cropie i tak były poza kadrem.

Flaty wykonuję prowizorycznym flat panelem (panel podświetlający do rysowania) i przez białe koszulki, zaraz po skończeniu lightów. Wizjer mam zasłonięty dwoma warstwami czarnej taśmy. Wcześniej na migawce 1/250s, a teraz, włącznie z powyższym zdjęciem, na 1/20s. Nie mam już pomysłu co w tej kwestii poprawić.


Odjęte tło przez DBE jest tym bardziej paćkowate, im więcej dam próbek, ale nie daje sobie rady z całkowitym naprawieniem tego problemu.

Edytowane przez JKbooo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, apolkowski napisał:

Zmieniałeś wielkość próbki i parametry Tolerance i Shadow Relaxation?


Bawiłem się wielkością próbki i tolerance. Shadow relaxation nie ruszałem. Wielkość próbki sprawdzałem na 10 i 20, a tolerance sprawdzałem od 0,5 do 3. Wczoraj spróbowałem jeszcze z niebotycznie dużą ilością próbek, bo 500 na rząd, ale też niewiele pomogło.

Finalnie jakoś sobie z tym poradziłem, ale domyślam się, że tło nie powinno tak wyglądać, ani przed, ani po DBE.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, JKbooo napisał:

Paproszki w tym przypadku wzięły się z tego, że poprawiałem flaty w późniejszym terminie bo chciałem sprawdzić teorię, że flaty na dłuższym naświetlaniu lepiej mi skorygują właśnie wspomnianą winietę i paski. Sprawdziły się ciut lepiej, więc postanowiłem zostawić sobie tak skalibrowane zdjęcie, bo po planowanym cropie i tak były poza kadrem.

Flaty wykonuję prowizorycznym flat panelem (panel podświetlający do rysowania) i przez białe koszulki, zaraz po skończeniu lightów. Wizjer mam zasłonięty dwoma warstwami czarnej taśmy. Wcześniej na migawce 1/250s, a teraz, włącznie z powyższym zdjęciem, na 1/20s. Nie mam już pomysłu co w tej kwestii poprawić.


Odjęte tło przez DBE jest tym bardziej paćkowate, im więcej dam próbek, ale nie daje sobie rady z całkowitym naprawieniem tego problemu.

 

wykonujesz zdjęcia sprzętem o światłosile f/4 i do tego newtonem, jak nie zrobisz flatów bezpośrednio przed lub po (a najlepiej przed i po) ekspozycji, to flaty wykonasz w innych warunkach temperaturowych, troszę inaczej ustwionym aparatem i z delikatnie zmienioną kolimacją (kąt ustawienia tuby, transport). W takich warunkach robisz "tak jakby" kalibrację - zdajesz sobie sprawę. Ja wiem, że dużo ludzi ma ekwiwalentne podejście do flatów, ale to może zadziałać przy chipie 1/2" ale nie przy FF.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Iro napisał:

wykonujesz zdjęcia sprzętem o światłosile f/4 i do tego newtonem, jak nie zrobisz flatów bezpośrednio przed lub po (a najlepiej przed i po) ekspozycji, to flaty wykonasz w innych warunkach temperaturowych, troszę inaczej ustwionym aparatem i z delikatnie zmienioną kolimacją (kąt ustawienia tuby, transport). W takich warunkach robisz "tak jakby" kalibrację - zdajesz sobie sprawę. Ja wiem, że dużo ludzi ma ekwiwalentne podejście do flatów, ale to może zadziałać przy chipie 1/2" ale nie przy FF.

 

Godzinę temu, JKbooo napisał:

Flaty wykonuję prowizorycznym flat panelem (panel podświetlający do rysowania) i przez białe koszulki, zaraz po skończeniu lightów.

 

To zdjęcie to wyjątek. Kalibracja flatami wykonanymi od razu po sesji, ale na krótszej migawce nic nie zmieniła w kwestii paćkowatego tła.

 

Przed chwilą zrobiłem jeszcze raz kalibrację, żeby przedstawić co i jak.

Poprawka po stretchu:
Leo_tlo.thumb.jpg.febd05067361af3a6d90898e9d73492b.jpg

 

I screen przed wykonaniem DBE. Tutaj już bez szczególnego przykładania się do ułożenia próbek, ale jak się starałem to wyglądało to bardzo podobnie:
screen1.jpg.23b2b0a2130733cf4c13759a175b131a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciapki są w materiale już przed DBE, on je jedyni uwidacznia (przez fakt, że można bardziej wyciągnąć materiał). Problem jest albo w materiale albo stackowaniu albo kalibracji.

 

Albo masz po prostu słabe niebo i materiał już taki jest, a rozwiązaniem będzie dużo więcej materiału lub ciemniejsze niebo :)

Edytowane przez MateuszW
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, _Spirit_ napisał:

Rozbij na oddzielne RGB > DBE > złóż do RGB. Może pomoże.


Próbowałem przy okazji poprzedniego zdjęcia M81 i M82, niestety z marnym skutkiem. Mam wrażenie, że DBE nie bardzo sobie radzi z takim wzorzystym i nieregularnym gradientem.

Jeszcze co do sztuki wykonywania flatów może opiszę jak to u mnie (zwykle, ale nie w przypadku tego konkretnego stacka) wygląda: kończę robić lighty, przerywam sesję i wyłączam montaż. Obracam manualnie montaż w kierunku zenitu, odpinam body od kompa, nakładam koszulki i spinam je gumką. Kładę flat panel na teleskop, odpalam live view i sprawdzam jak długa ekspozycja da mi peak mniej więcej na środku histogramu. Ostatnio doszło jeszcze staranie się o jak najdłuższą ekspozycję, co w przypadku wrzuconego przeze mnie zdjęcia już miało miejsce, choć ta 1/20s to chyba wciąż trochę mało... Teraz mi przyszedł pomysł do głowy bo kolejnym krokiem jest wykonanie ~70 flatów, ale robię to wciskając ręcznie migawkę. Może powoduje to jakieś ugięcie, które psuje flaty?

Edytowane przez JKbooo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pod jakim niebem robiłeś ? 

 

na tym cropie, zrób tak: 

 

tolerance 3 albo nawet 4

smoothing 0,99

 

i wybierz ręcznie na tym kawałku max 20 punktów... zobaczymy co wyjdzie... i spróbuj przez odjęcie, nie dzielenie... ten gradient jest kolorowy.

 

Edytowane przez Iro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, JKbooo napisał:

Jeszcze co do sztuki wykonywania flatów może opiszę jak to u mnie (zwykle, ale nie w przypadku tego konkretnego stacka) wygląda: kończę robić lighty, przerywam sesję i wyłączam montaż. Obracam manualnie montaż w kierunku zenitu, odpinam body od kompa, nakładam koszulki i spinam je gumką. Kładę flat panel na teleskop, odpalam live view i sprawdzam jak długa ekspozycja da mi peak mniej więcej na środku histogramu. Ostatnio doszło jeszcze staranie się o jak najdłuższą ekspozycję, co w przypadku wrzuconego przeze mnie zdjęcia już miało miejsce, choć ta 1/20s to chyba wciąż trochę mało... Teraz mi przyszedł pomysł do głowy bo kolejnym krokiem jest wykonanie ~70 flatów, ale robię to wciskając ręcznie migawkę. Może powoduje to jakieś ugięcie, które psuje flaty?

 

to jest F/4 - samo z siebie bardzo trudne do naprawdę poprawnego skolimowania, duże ciężkie lustro wtórne. Dużo zależy od mocowania i od pająka i wiele zależy ile chcesz wyciągnąć z tła -im więcej tym bardziej bezkompromisowe musi byc podejście do kalibracji... inaczej będziesz musiał to tło "tłumić"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Iro napisał:

pod jakim niebem robiłeś ? 

 

na tym cropie, zrób tak: 

 

tolerance 3 albo nawet 4

smoothing 0,99

 

i wybierz ręcznie na tym kawałku max 20 punktów... zobaczymy co wyjdzie... i spróbuj przez odjęcie, nie dzielenie... ten gradient jest kolorowy.

 

 

Pod Bortle 5. Sprawa tego zdjęcia jest już raczej zamknięta, bo właśnie w tym momencie je kończę obrabiać, a tło wyrównałem pewną prymitywną sztuczką. Jeżeli jest to problem na poziomie akwizycji to chciałbym już na tym etapie się tego pozbyć, bo taki sajgon w tle odbiera później smak życia przy obróbce... :Boink:

Ustawienia:
screen2.jpg.d642454ccc55256b58ed95397fbefaec.jpg

 

Tło:

Leo_tlo2.thumb.jpg.abdae2cccc03c50029b6f5b1f0df05ec.jpg

 

Efekt:

Leo_poDBE2jpg2.thumb.jpg.2cd77ebcaab1a92c4916dcf9f5eed712.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ano, na jasne niebo nie ma recepty...

 

ewentualnie treningowo:

a teraz jak wygląda ten gradient, kiedy stf jest zneutralizowany (łańcuszek off)

teraz model odejmowania tła nałóż na obraz wynikowy i poprzesuwaj/pododawaj/poodejmuj punkty tak, jak uważasz, że powinny być ustalane próbki do wyrównania, aby uniknąć pewnych niechcianych efektów - po ustaleniu nowych punktów - zaaplikować ponownie na obrazie początkowym (i tak z 20 iteracji do perfekcji ;)

btw - do uwzględnienie obecność IFN w tym obszarze ;) (nie wspomnę, że konsekwentnie usuwanego przez niemal wszystkich ;)https://www.astrobin.com/244478/?nc=all

 

 

 

Edytowane przez Iro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Iro napisał:

ano, na jasne niebo nie ma recepty...

 

ewentualnie treningowo:

a teraz jak wygląda ten gradient, kiedy stf jest zneutralizowany (łańcuszek off)

teraz model odejmowania tła nałóż na obraz wynikowy i poprzesuwaj/pododawaj/poodejmuj punkty tak, jak uważasz, że powinny być ustalane próbki do wyrównania, aby uniknąć pewnych niechcianych efektów - po ustaleniu nowych punktów - zaaplikować ponownie na obrazie początkowym (i tak z 20 iteracji do perfekcji ;)

btw - do uwzględnienie obecność IFN w tym obszarze ;) (nie wspomnę, że konsekwentnie usuwanego przez niemal wszystkich ;) )

 

Pobawiłbym się, ale w tym momencie jestem na studiach i te wszystkie operacje ze screenów robiłem przez pulpit zdalny łącząc się z kompem w domu i nie ukrywam, taka praca jest prawdziwą udręką, więc zostawię sobie to na przyszłość. :p

Cóż... pozostało mi sprawdzić ewentualnie te wyższe ISO. Ostatnio zwiększyłem też liczbę pikseli ditheringu i wciąż szukam kolejnych białych szmat, dzięki którym zejdę do 1s ekspozycji bez filtra podczas robienia flatów. Jak ktoś ma jeszcze jakieś pomysły to z chęcią poczytam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.