Skocz do zawartości
  • 0

Perseidy - prośba o poradę


Bentoq

Pytanie

Witam,

 

Zapowiada się dobra pogoda na Perseidy na Dolnym Śląsku w ten weekend, księżyc też nie będzie przeszkadzał, więc planuję się wybrać :)

 

Chcę poprosić bardziej doświadczonych forumowiczów o radę, jak zrobić zdjęcie perseidów i jak je później obrobić.

 

Planuję wziąć lustrzankę modyfikowaną aps-c z obiektywem szerokokątnym (14mm) wycelować gdzieś ponad Perseusza i strzelać w miarę normalne ekspozycje 1-2min na SWSA.

Tak uzyskany stack da mi "tło" dla Perseidów, pytanie jak później zrobić same bolidy?

 

Co mi przychodzi do głowy to wziąć same klatki z bolidami -> kalibracja -> dopasowanie i je nałożyć na siebie w photoshopie z opcją "lighten". Chyba, że jest jakaś metoda stackowania, który to lepiej złoży i wszystkie ślady pokaże (suma, albo max pixel). Później to można jakoś to złożyć z uzyskanym wcześniej tłem (np. starnet) i ewentualnie dograć jakiś krajobraz, co by ładniej było.

 

Czy dobrze myślę, że jest jakaś prostsza albo lepsza metoda?

 

Pozdrawiam,

Sebastian

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0
54 minutes ago, Bentoq said:

....

Co mi przychodzi do głowy to wziąć same klatki z bolidami

....

 

No powiem, że bardzo optymistycznie podchodzisz do tematu :) Jeśli złapiesz jednego bolida wpasowanego w całą klatkę to uznałbym to za sukces. Perseidy są szybkimi meteorami i wcale nie tak łatwo je łapać w aparacie i jak będziesz miał kilkanaście zjawisk to będzie git. Ale niuans jest taki, że im szerszy obiektyw to łatwiej je łapać ale niestety są one najczęściej bardzo "mizerne", czyli bardzo "krótkie".
Ja osobiście stackuje wybrane klatki z meteorami (co znowu ma tę wadę, że łapią tam się też satelity). Taki stack można potem wpasować w jakiś krajobraz. Nigdy tego nie robiłem ale można też zrobić drugi stack bez meteorów, żeby wyciągnąć np. Drogę Mleczną i złożyć go ze stackiem z meteorami. Nie mniej aby te dywagacje miały sens trzeba mieć złapane meteory i tutaj jednak widzę najtrudniejszy kawałek zabawy :)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

heh noo zdjęcie Marzeny super, dużo szczęścia miała :)

 

1 hour ago, tomekL said:

No powiem, że bardzo optymistycznie podchodzisz do tematu :) Jeśli złapiesz jednego bolida wpasowanego w całą klatkę to uznałbym to za sukces. 

 

Cóż, noc 12-13 ma być maximum roju i teoretycznie spodziewa się do 100 zjawisk na godzinę, więc liczę, że chociaż jeden dwa  w 2min klatkę się złapią. A czy będą okazałe czy nie, ciężko to przewidzieć :)

Zastanawiam się tylko czy 14mm to nie będzie za szeroko. Niestety następny krok to 30mm, nie mam nic pomiędzy 😕

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
4 minutes ago, Bentoq said:

Cóż, noc 12-13 ma być maximum roju i teoretycznie spodziewa się do 100 zjawisk na godzinę, więc liczę, że chociaż jeden dwa  w 2min klatkę się złapią.

Nie ma szansy na taką ilość. Meteory będą latały, to fakt, ale z tych 100 w ciąg godziny to jak złapiesz 10 to będzie sukces, ja stawiam, że mniej. Tak jak pisałem, Perseidy to szybkie meteory i nawet jak oko je zobaczy to na na matrycy często nie ma po nich śladu. Pamietam jak byłem zawiedziony to moim pierwszym polowaniu na nie z cyfrową lustrzanką. Przeglądam klatki a tam PUSTYNIA :) Ale może się mylę i może sypnie fajnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ok, czyli ilość jedno, czułość matrycy drugie. Tak czy inaczej spróbuję i zobaczymy, najwyżej nic nie wyjdzie. Ale tak sobie myślę, że wypadałoby z dosyć jasną optyką podejść do tematu. Samyang 14/2.8 zaczyna mieć sens przy F/4, ciekawe czy to wystarczy 🤔

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ja po swoich doświadczeniach teraz zawsze ustawiam wysokie ISO i otwieram przesłonę na maksa. Kiedyś miałem stację bolidową i porównywałem jej wynik z wynikiem z Canona i na Canonie miałem 10% tego co na stacji. Ale wtedy iso i przesłonę ustawiałem umiarkowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Kurczę, właśnie tego się obawiam . Cóż, nawet te F/2.8 to nie jest demon prędkości, wiadomo 2x lepiej niż F/4, ale ta moja sztuka nie pozwala zejść poniżej F/4. Na F/2.8 jest straszny bełt nawet w centrum kadru :( Wyjdzie co wyjdzie, jak nie spróbuję to się nie dowiem :) Kiedyś może będę miał pełną klatkę i jasne szerokie szkło to będę myślał o takich polowaniach.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
25 minut temu, tex88 napisał(a):

Robiłem 3 czy 4 lata temu to wychodziły mi jakieś cienkie siurki. Jak ludzie rejestruje je tak efektownie ?

 

    O takiej składance, obrazującej rój z radiantem, jak ta z 2018 zacytowana powyżej, to sobie można raczej pomarzyć. Nie wiem czy zwróciliście uwagę, że materiał do foty zbierany był na Słowacji w Parku Ciemnego Nieba Połoniny. Więc jeśli Ktoś wybiera się pod naprawdę ciemne niebo, to może próbować takiej zabawy, a tak to pozostają przypadki ustrzelenia pojedynczych, jaśniejszych sztuk, wcale niełatwe do uzyskania pod miejskim/śródmiejskim niebem, żeby wywołać efekt: Ooo!

 

Pozdrawiam,

Jurek.

Edytowane przez suchyy
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
15 minut temu, suchyy napisał(a):

 

    O takiej składance, obrazującej rój z radiantem, jak ta z 2018 zacytowana powyżej, to sobie można raczej pomarzyć. Nie wiem czy zwróciliście uwagę, że materiał do foty zbierany był na Słowacji w Parku Ciemnego Nieba Połoniny. Więc jeśli Ktoś wybiera się pod naprawdę ciemne niebo, to może próbować takiej zabawy, a tak to pozostają przypadki ustrzelenia pojedynczych, jaśniejszych sztuk, wcale niełatwe do uzyskania pod miejskim/śródmiejskim niebem, żeby wywołać efekt: Ooo!

 

Pozdrawiam,

Jurek.

Mam sigmę art 35 i 50 oraz Canon 6D. Co wybrać i jakie dobrać najlepsze ustawienia i czasy naświetlania ? I która część nieba najlepiej fotografować ?

Edytowane przez tex88
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
2 hours ago, tex88 said:

Mam sigmę art 35 i 50 oraz Canon 6D. Co wybrać i jakie dobrać najlepsze ustawienia i czasy naświetlania ? I która część nieba najlepiej fotografować ?

Tak jak ktoś wyżej napisał, łapie się najczęściej "jakieś siurki". No i dlatego są różne podejścia:
1. polować na bolida - wtedy iso i przesłona nie jakieś wyżyłowane

2. polować na wszystko - wtedy iso wysokie i przesłona na maksa

Ja raczej stosuję podejście no 2, czyli łapię siurki :) ISO ja bym dał 1600 albo jeszcze wyżej. No i jeszcze najlepiej jakieś ciemne niebo. Ja bym robił na 35, dobra ogniskowa, do meteorów, większa szansa na złapanie. Czas naświetlania musisz dobrać do jasności swojego nieba, nie ma większego znaczenia, chodzi tylko żeby nie przepalać klatek.

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

     Panowie polecam zajrzeć na stronę internetową autora powyższej (świetnej) fotki:

 

PETR HORALEK PHOTOGRAPHY - Category: Meteors and Meteor Showers.

 

... autor prezentuje swoje foty różnych rojów meteorów i nie skąpi informacji o technikaliach! Polecam tam zajrzeć.

 

140 godzin pod ciemnym niebem poświęcił na zrobienie panoramy z Perseidami (zmodyfikowana fota z APOD), a tak Petr Horalek opowiada o tym (tłumacz Google):

 

Cytat

... Do zdjęcia pierwszego planu użyto Canona 6D Baader IR zmodyfikowanego Samyangiem 24 mm, f2.8, ISO 10000 i 15s z pojedynczymi ekspozycjami (panorama). Meteory zostały uchwycone na dwóch obiektach 6D za pomocą Samyanga 12 mm, f2,8, ISO 10000, skierowanych na południe i północ przez wszystkie 8 nocy, aby uniknąć „martwego obszaru” i uchwycić jak najwięcej meteorów. Meteory zostały zarejestrowane na pierwszym planie (wykonanym 13 sierpnia 2018 r.) jeden po drugim, starając się zachować między sobą prawdziwe kolory i jasność. Łącznie z samą fotografią łączny czas pracy nad tym panoramicznym ujęciem(ami) wyniósł ponad 140 godzin. A więc zdecydowanie jedna z najbardziej czasochłonnych prac fotograficznych w moim życiu. ... 

... cytat to fragment wypowiedzi, więcej w źródle

 

Tak jak pisze @tomekL i radzi Petr Horalek:

 

1/ właściwa pogoda do astrofoto i ciemne niebo (chwytane najlepiej z parku ciemnego nieba, bo będzie można stosować duże ISO bez przepalania),

2/ szerokokątny, jasny obiektyw,

3/ stosowanie wysokich ISO,

4/ dużo cierpliwości.

 

Np. pod niebem Bortle 4 też się da uchwycić ciekawe foty meteorów. Popatrzcie na to porównanie meteorów na niebie Bortle 2 z lewej (Słowacja-Park Ciemnego Nieba Połoniny) i Bortle 4 z prawej (Czechy-Jezioro Sec):

 

https://www.petrhoralek.com/wp-content/uploads/2021/08/Perseids_Comparision_SMALL.png

 

... i co pisze nt. Petr Horalek:

 

Cytat

W prawdziwej ciemności pojawiają się kosmiczne światła. Dla wielu osób wejście pod ciemne niebo oznacza wyjechanie dziesiątki kilometrów poza miasta. Chociaż można tam zobaczyć więcej gwiazd, ale aby dostać się pod naturalnie ciemne nocne niebo, konieczne jest przebycie setek i tysięcy kilometrów od źródeł światła. Niestety. Nawet podczas obserwacji deszczu meteorytów. Znaczącą konsekwencją zanieczyszczenia świetlnego jest „tracenie” słabszych meteorów, które znikają w światłach miast. Im bliżej miast jesteśmy, tym mniej meteorów możemy zobaczyć. I to jest główny cel tego zdjęcia porównawczego obserwacji Perseidów 2020, wykonanego przez Tomasa Slovinsky'ego (Słowacja) i mnie (Czechy). Zdjęcie po lewej pochodzi z najciemniejszego obszaru Słowacji – Dark Sky Park Poloniny z niebem Bortle 2. Prawe zdjęcie pochodzi z jeziora Seč w Czechach, gdzie można znaleźć niebo Bortle 4. Różnica między tymi dwiema klasami nieba to około tysiąca gwiazd widocznych gołym okiem oraz ilość słabych meteorów. Obaj używaliśmy podobnego sprzętu i post-processingu. W końcu wszystko zostało przetworzone razem, aby uzyskać odpowiedni wynik. Używany mod Canon 6D, Sigma Art 28mm (Tomas), Samyang 24mm (ja). W przypadku meteorów: 2 x Samyang 12 mm używane przez obu fotografów (tryb poklatkowy z przysłoną f2,8, ISO 10000, 30 s).

Lost Meteors: źródło

 

Pozdrawiam,

Jurek.

 

 

Edytowane przez suchyy
  • Lubię 4
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Chciałbym odkopać temat. Wczoraj centrum kadru na gwiazdę Mirach, tak by po jednej stronie była Andromeda a po drugiej Galaktyka Trójkąta. Na jednej z klatek zarejestrowałem ładnego perseida, lecz pojedyncza klatka przy 50 mm na Trójkąt to za mało. Chciałbym złożyć stacka i mieć na nim to konkretne zjawisko z tej jednej klatki. Jakieś porady, jak to zrobić? Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.