Skocz do zawartości

M 27 - Mgławica Hantle


Tuvoc

Rekomendowane odpowiedzi

17 minut temu, Herbert West napisał(a):

Świetny detal i opracowanie. Do sobotniej kawy porannej w sam raz.

 

"Sfotografowany chyba przez każdego miłośnika astrofotografii posiadającego choćby nieduży teleskop i dowolny aparat"

 

b37f89dc38e8af8b6546290bc8c370dd.jpg.630654d072cf8eb05fbcba8f2fb64108.jpg


Dziękuję :D Haha znam to uczucie, kiedy ktoś pyta czy mam w kolekcji np. Amerykę albo Pelikana :D

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zajrzałem na: http://cdsportal.u-strasbg.fr/?target=m27 żeby zobaczyć jak jasno świeci gwiazda centralna w UV ale, o dziwo, nie ma zdjęć tego kawałka nieba w UV w jakiejkolwiek większej rozdzielczości.

 

Ostatnio zaglądam tam, ponieważ białe karły wyglądają zaskakująco w UV. Albo i w wyższych energiach, jak w przypadku MWP-1:

 

Optyczne:

Zrzutekranu2023-11-04085314.png.58e72594c16bc484d75e39adf14d6f8a.png

 

UV - ten sam FOV:

 

Zrzutekranu2023-11-04085257.png.35d1b4bc942ad04d7b4ea7cf603a2fd5.png

 

X:

Zrzutekranu2023-11-04085238.png.62b0bb95566cc4679e61ab0087cd94a3.png

  • Dziękuję 2
  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Herbert West napisał(a):

Zajrzałem na: http://cdsportal.u-strasbg.fr/?target=m27 żeby zobaczyć jak jasno świeci gwiazda centralna w UV ale, o dziwo, nie ma zdjęć tego kawałka nieba w UV w jakiejkolwiek większej rozdzielczości.

 

Ostatnio zaglądam tam, ponieważ białe karły wyglądają zaskakująco w UV. Albo i w wyższych energiach, jak w przypadku MWP-1:

 

Optyczne:

Zrzutekranu2023-11-04085314.png.58e72594c16bc484d75e39adf14d6f8a.png

 

UV - ten sam FOV:

 

Zrzutekranu2023-11-04085257.png.35d1b4bc942ad04d7b4ea7cf603a2fd5.png

 

X:

Zrzutekranu2023-11-04085238.png.62b0bb95566cc4679e61ab0087cd94a3.png


Ooo ciekawe, czyżbyś mi tu sugerował żeby spróbować? :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie sprawdzałem ale okolice M27 nie były fotografowane w UV w dostatecznej rozdzielczości. Więc po prostu wkleiłem przykład trochę wykolejając Twój wątek :-)

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, Herbert West napisał(a):

Właśnie sprawdzałem ale okolice M27 nie były fotografowane w UV w dostatecznej rozdzielczości. Więc po prostu wkleiłem przykład trochę wykolejając Twój wątek :-)

E tam, na tym to ma polegać! Dzięki za ciekawe info.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 hours ago, Tuvoc said:


Dziękuję :D Haha znam to uczucie, kiedy ktoś pyta czy mam w kolekcji np. Amerykę albo Pelikana :D

To jest dość komiczna sytuacja, gdy mam zdjęcia obiektów, których na AB jest w porywach kilkanaście ogółem i może 4 dobre a nie mam "szlagierów" :-) Po prostu nie mam czasu na M31 et al.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i ładnie. Kolory dobrze ogarnięte. Niech policzę czas: ~13000 s to mniej więcej 3,6 h. Tak się zastanawiam, czy nie lepiej było zebrać 210 klatek po 1 min? Efekt pewnie byłby podobny, a do obróbki 30x klatek mniej? ;)

 

18 godzin temu, Tuvoc napisał(a):

Mgławica Hantle jest obiektem z kategorii mgławic planetarnych, czyli takich, które powstają po śmierci masywnej gwiazdy.

 

Tutaj drobna polemika, a może bardziej doprecyzowanie. Gwiazdy o masie < 1,2 mS pozbywają się swojej spuchniętej otoczki najczęściej podczas tzw. błysku helowego, ale nie oznacza to jeszcze śmierci "jądrowej" gwiazdy. Śmierć "jądrowa" następuje dopiero po ostatecznym odrzuceniu otoczki  helowej, w wyniku czego gorące jądro zostaje odsłonięte i prezentuje się w postaci białego karła. Ale nie jest to śmierć wizualna gwiazdy. Ostateczna śmierć wizualna takiej gwiazdy nastąpi dopiero wtedy, gdy ustaną procesy związane z cieplną skalą czasową. Więc na tym etapie ewolucji gwiazdę uznałbym jeszcze za "żywą". ;)

 

Edytowane przez diver
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.11.2023 o 17:16, Herbert West napisał(a):

To jest dość komiczna sytuacja, gdy mam zdjęcia obiektów, których na AB jest w porywach kilkanaście ogółem i może 4 dobre a nie mam "szlagierów" :-) Po prostu nie mam czasu na M31 et al.

Mam tak samo jak Ty.... :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.11.2023 o 19:50, diver napisał(a):

No i ładnie. Kolory dobrze ogarnięte. Niech policzę czas: ~13000 s to mniej więcej 3,6 h. Tak się zastanawiam, czy nie lepiej było zebrać 210 klatek po 1 min? Efekt pewnie byłby podobny, a do obróbki 30x klatek mniej? ;)

 

 

Tutaj drobna polemika, a może bardziej doprecyzowanie. Gwiazdy o masie < 1,2 mS pozbywają się swojej spuchniętej otoczki najczęściej podczas tzw. błysku helowego, ale nie oznacza to jeszcze śmierci "jądrowej" gwiazdy. Śmierć "jądrowa" następuje dopiero po ostatecznym odrzuceniu otoczki  helowej, w wyniku czego gorące jądro zostaje odsłonięte i prezentuje się w postaci białego karła. Ale nie jest to śmierć wizualna gwiazdy. Ostateczna śmierć wizualna takiej gwiazdy nastąpi dopiero wtedy, gdy ustaną procesy związane z cieplną skalą czasową. Więc na tym etapie ewolucji gwiazdę uznałbym jeszcze za "żywą". ;)

 

Pełna zgoda Sławku. Tu był pewien skrót myślowy i uogólnienie, ale definicyjnie to Ty masz jak najbardziej rację.

 

A co do pierwszej części pytania - no właśnie nie :) Właśnie na tym cała idea lucky imagingu oraz fotografii krótkoczasowej aby wykonać jak najwięcej krótkich klatek z dużym gainem. Czym dłuższa klatka tym bardziej uśrednia detal obiektu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Tuvoc napisał(a):

Właśnie na tym cała idea lucky imagingu oraz fotografii krótkoczasowej aby wykonać jak najwięcej krótkich klatek z dużym gainem. Czym dłuższa klatka tym bardziej uśrednia detal obiektu.

 

Oj, będę polemizował. ;) Jak to uśrednia? Im dłuższa klatka, tym więcej fotonów na matrycy. Jeżeli fotonów będzie za dużo i/lub gain za duży, faktycznie mogą zginąć jaśniejsze detale w prześwietlonych pixelach. Jednak z drugiej strony przy krótkich czasach z oczywistych przyczyn nigdy nie wydobędziesz bardzo słabych świateł, które pojawią się na matrycy przy dłuższych ekspozycjach. Poza tym im dłuższa ekspozycja, tym lepszy SNR.

Mnie się zdaje, że lucky imaging został pomyślany głównie po to, żeby pozbyć się zniekształceń obrazu spowodowanych seeingiem. I tutaj się z Tobą zgodzę, że w dłuższych klatkach na skutek seeingu może nam zginąć (zamazać się) drobny szczegół. Niemniej sądzę, że ma to pierwszorzędne znaczenie przy małych jasnych obiektach (planety), ewentualnie na jasnych obiektach gwiazdowych (np. mgławice kuliste). Natomiast przy słabych obiektach rozciągłych takich jak mgławice planetarne, lepsze efekty uzyskamy raczej przy pomocy dłuższych eskpozycji.

Jestem w stanie zrozumieć fotografię krótkoczasową, gdy nie potrzeba nam dużo światła. Mamy też wtedy z głowy problem guidingu - możemy pozwolić sobie na zbieranie materiału na słabszym montażu.

Nie neguję absolutnie Twojej metody, ale czy 7s to jeszcze naprawdę lucky imaging? Tak tylko trochę polemizuję. ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, diver napisał(a):

 

Oj, będę polemizował. ;) Jak to uśrednia? Im dłuższa klatka, tym więcej fotonów na matrycy. Jeżeli fotonów będzie za dużo i/lub gain za duży, faktycznie mogą zginąć jaśniejsze detale w prześwietlonych pixelach. Jednak z drugiej strony przy krótkich czasach z oczywistych przyczyn nigdy nie wydobędziesz bardzo słabych świateł, które pojawią się na matrycy przy dłuższych ekspozycjach. Poza tym im dłuższa ekspozycja, tym lepszy SNR.

Mnie się zdaje, że lucky imaging został pomyślany głównie po to, żeby pozbyć się zniekształceń obrazu spowodowanych seeingiem. I tutaj się z Tobą zgodzę, że w dłuższych klatkach na skutek seeingu może nam zginąć (zamazać się) drobny szczegół. Niemniej sądzę, że ma to pierwszorzędne znaczenie przy małych jasnych obiektach (planety), ewentualnie na jasnych obiektach gwiazdowych (np. mgławice kuliste). Natomiast przy słabych obiektach rozciągłych takich jak mgławice planetarne, lepsze efekty uzyskamy raczej przy pomocy dłuższych eskpozycji.

Jestem w stanie zrozumieć fotografię krótkoczasową, gdy nie potrzeba nam dużo światła. Mamy też wtedy z głowy problem guidingu - możemy pozwolić sobie na zbieranie materiału na słabszym montażu.

Nie neguję absolutnie Twojej metody, ale czy 7s to jeszcze naprawdę lucky imaging? Tak tylko trochę polemizuję. ;)

 

Sławku, pośrednio sam to sobie wyjaśniłeś i podałeś argumenty za sensownością tej techniki :D

- "Jednak z drugiej strony przy krótkich czasach z oczywistych przyczyn nigdy nie wydobędziesz bardzo słabych świateł, które pojawią się na matrycy przy dłuższych ekspozycjach." - stąd wybór celów nie jest przypadkowy :) Duża jasność powierzchniowa i najlepiej zwarta budowa, a popatrz i tak nie byłbym w stanie złapać np. wodorowej otoczki M 57, czy tej słynnej otoczki wokoło M 27
- "Poza tym im dłuższa ekspozycja, tym lepszy SNR." - to działa w dwie strony - bo im więcej klatek o małym sygnale to tak samo wzmacniasz stosunek sygnału do szumu
- "czy 7s to jeszcze naprawdę lucky imaging?" - jak napisałem we wstępie to technika krótkoczasowa. Mam tam jeszcze klatki 1 sekundowe (to nadal jeszcze nie jest lucky imaging) i to one odpowiadają w większym stopniu za detal tego obiektu. Stack z klatek 7 sekundowych dawał nieco słabszą ilość detalu, ale był "wypełnieniem" kolorystycznym i dawał głębię pod stack z klatek 1 sekundowych. Mógłbym tak ciągnąć dalej i dodawać kolejne warstwy - klatki 60 sekundowe, 300 sekundowe itd, aż poskładałbym w finalny obraz razem z tą piekną zewnętrzną otoczką, której tu nie mogłem zarejestrować.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Krzysztof z Bagien napisał(a):

Znowu dorzuciłeś do pieca :D

 

A tak zapytam troszkę z innej beczki: widzę, że masz kamerę od Player One - jak ją oceniasz, od strony oprogramowania, sterowników itp. i ogólnie kultury pracy w porównaniu do ZWO?

Dzięki!

 

Co do kamery to jestem nią zachwycony. Niby to te same matryce IMX co inni producenci, ale jakość wykonania jest w Player One taka sama, jak nie lepsza niż w ZWO. Mają kilka prostych ale przydatnych patentów. W kamerach "słonecznych" widziałem, że jest możliwość lekkiego nachylenia matrycy aby usunąć efekt pierścieni Newtona. W mojej jest natomiast dodatkowo do dokupienia moduł pasywnego chłodzenia - https://player-one-astronomy.com/product/uranus-c-usb3-0-color-camera-imx585/.

Nie jest to prawdziwe chłodzenie, ale sprawdziło się to całkiem przyzwoicie latem.

 

Co do sterowników to zarówno APT jak i SharpCap (te używam) ładnie sobie radzą z obsługą kamery.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Tuvoc napisał(a):

Mógłbym tak ciągnąć dalej i dodawać kolejne warstwy - klatki 60 sekundowe, 300 sekundowe itd, aż poskładałbym w finalny obraz razem z tą piekną zewnętrzną otoczką, której tu nie mogłem zarejestrować.

 

Ano. Ale to już nieco inny projekt. :)

 

Edytowane przez diver
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.