Skocz do zawartości

Modyfikacja RASA11 w celu pozbycia się odblasków


kubaman

Rekomendowane odpowiedzi

Hej

 

przy okazji sąsiedniego mojego wątku o modyfikacji RASA11 na potrzeby poradzenia sobie ze złym designem Celestrona i opanowaniem tiltu padł temat innej zmory tego zacnego teleskopu - odblasków i brzydkich pierzastych spajków.

Wydaje mi się, że dokonałem modyfikacji, które ten problem rozwiązały, a przynajmniej zmniejszyły na tyle, bym się nim zazwyczaj nie przejmował.

 

Ponieważ jest zainteresowanie, to podzielę się tym, co zrobiłem z moim teleskopem. Może w ten sposób włożę cegiełkę do bazy wiedzy tego forum.

 

UWAGA: dla mnie to oczywiste, ale jakby ktoś miał wątpliwości to pisze od razu. Moje modyfikacje wymagają całkowitego (no prawie) rozkręcenia telesklopu. Oczywiście utracicie gwarancję jeśli jeszcze ją macie, oraz trzeba miec odwage i nerwy, no i po prostu lubić takie majsterkowanie i samodzielną pracę na otwartym sercu.

 

Ja RASA11 rozkręciłem po pól roku od zakupu nówki sztuki, kiedy w nowym teleskopie dostarczonym z UK (FLO) znalazłem opiłki metalu z nakrętki w środku tuby, po drugie płyta Schmita była pokryta jakimś nalotem od wewnętrznej strony, jakby zaparowane ale nie do usunięcia bez rozbiórki.

image.png.458d3876ae3a4e966bd858b0d690b722.png 

Wyczytałem, że to podobno się zdarza, kiedy producent nie poczeka odpowiednio długo by wysuszyć tubę po malowaniu i jakieś opary ze schnącej farby osadzają się na płycie korektora. Jak już rozebrałem i wytarłem płytę od środka, szmatka wyglądała następująco:

 

image.png.c3278d3324af1f81371bb787b301b033.png

 

Generalnie brakowało śruby na focuserze i całość nie sprawiała dobrego wrażenia. Ale to był nowy teleskop, na pewno nie ze zwrotu. Może FLO lub Celestron UK miał taką sztukę i przy wysyłce do PL słusznie stwierdzili, że nie będę się decydował na wysyłanie tego w te i wewte za grubą kasę. Złożyłem szczegółowa reklamację z tuzinem zdjęć, ta po miesiącu nic nie robienia została odrzucona, a po moich protestach łaskawie pozwolono mi na własny koszt wysłać teleskop do UK do Celestrona by ci wykonali ocenę co to jest i ewentualnie naprawili, a jeśli uznają że nie ich wina, to mnie za to dodatkowo skasują. A ja jestem z Krakowa! Tu się oszczędza panowie z UK!.

 

I tak oto rozebrałem ten teleskop. Robi się to tyko w jeden prawidłowy sposób - zdejmując korektor Schmita. Żadnego odkręcania śrubek po bokach, wszystkie mają fatalne gwinty, które się urwą, oraz luźne nakrętki które zostaną w tubie i teleskop będzie uszkodzony. Płytę należy odkleić bo jest na kleju silikonowym, ale to żadna trudność. Zaznaczamy tylko orientację kątową jakimś pisakiem by to odpowiednio na koniec złożyć.

Lustro  - po odkręceniu trzpienia na którym przesuwa się lustro podczas ostrzenia - wyjmujemy po odkręceniu 2ch śrub blokujących focus od spodu teleskopu i focusera i wyciągamy przez przedni otwór!

image.png.874d05c77045aa795a85559962d01013.png  image.png.82b621d1c7b75480a9d50645e9ff899b.png

 

Dobra, co zrobiłem, żeby te odblaski pokonać.

 

1. Zespół korektora i płyta Schmita

Po wyjęciu płyty ko retora rozebrałem korektor na kawałki. Wszystko na gwintach,  kilka z nich klejonych ale słabo.

Okazało się że w środku miałem niedokładnie pokryte matową farbą elementy aluminiowe, wiec je domalowałem. Do tego wyczerniłem pisakiem permanentnym czarnym obie krawędzie płyty korektora Schmita. Nie wiem ile to warte ale niektórzy producenci filtrów chwalą się wyczernieniem brzegów szkła, więc tak zrobiłem.

Na koniec dałem odrobinę kleju tak by korektor nie obracał się gdy chcę odkręcić kamerę - a to jest w tym teleskopie wielki problem, zwłaszcza na zimnie.

 

2. Wyflokowałem tubę od środka.

Przed wyklejeniem

image.png.ae739378dbf64fcb48a02218119620d3.png

 

Po wyklejeniu

image.png.f360ffb3c9ec635994414eca12dd7709.png

 

 

3. UWAGA, clue tego tematu i sprawa najważniejsza, dwa powyższe punkty to był bonus.

Wyczerniłem krawędź lustra.

 

Mądrzy ludzie w internecie doszli do tego przede mną. Za odblaski odpowiada krawędź lustra głównego. Ta krawędź ma fazę i okazuje się że w tak jasnym systemie ta faza robi nam kuku.

U mnie była w różnym stopniu chropowata po obwodzie, nierówno wyszlifowana, a dco ważniejsze była ogólnie nierówna, z jednej strony miała szerokość milimetra z drugiej kilku mm.

 

Są na to różne metody, ale tutaj akurat miałem pomysł autorski.

Jedni drukują lub wycinają nakładkę na korektor, która zmniejsza aperturę i odcina krawędź lustra od światła. Działa tak sobie i zmniejsza aperturę. Kolega @Lynx tu na forum omawiał to ze mną, poprawiło mu się, ale nie do końca.

Największa zaleta to prostota wykonania i nieinwazyjność.

Wyglą to tak (zdjęcie Lynxa):

image.png.3f4f247b3cbe002165f70c8b9fce68f7.png  image.png.1deb9241e553306b651ca5357012f343.png

 

 

Lepsze rozwiązanie tego typu to zasłonić jakimś wydrukiem 3D samą krawędź lustra, po rozebraniu teleskopu.

Ja takie palny nawet miałem ale ostatecznie zrezygnowałem, Mam tylko szkic do dyskusji z Lynxem:

image.png.5661065916b3260d38d9737cd665a33b.png

 

 

 

W każdym razie jak już miałem lustro w ręce i sobie to dokładnie obejrzałem to zrobiłem tak:

Obkleiłem krawędź lustra flokiem:

image.png.1b7436eb86528ed4e9d5ef42429d66c8.png

 

oraz pisakiem permanentnym zamalowałem całą fazkę na lustrze. Trzy razy po dokładnym wyschnięciu po każdym razie.

Delikatna sprawa, ale banalnie prosta i szybka.

 

image.png.407ebbf1f1b2caa31a511192e375360f.png  image.png.323be89eba316242ecfb55e444c4a686.png image.png.dd004cb20e892fad16b314c7abb1413a.png

 

i wynik końcowy

image.png.5dd2698887077be18e665e299483387e.png

 

 

 

4. TILT

Warunkiem minimalizacji zjawiska jest prawidłowa kolimacja, czyli pozbycie się tiltu na korektorze. Inaczej na brzegach zdjęcia będą dalej się działy rzeczy niechciane.

 

 

5. Pająk

Rozwiązaniem, które może pomóc jest zrobienie sobie pająka, który skoncentruje energię w regularnych spajkach. Używałem i naprawde działa, jeśli tylko chcemy mieć spajki.

Mój pająk był zrobiony z okrągłej czarnej gumki krawieckiej rozpostartej na krzyż na odnośniku. Działało bardzo dobrze. Obecnie nie używam, bo nie chcę spajków.

Niejaki Marcel Drechsler, który ma RASA11 zrobił sobie pająka z niutka, którego zamontował na sztywnym odrośniku do dało mu wspaniałe efekty.

 

 

 

Powodzenia!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez kubaman
  • Lubię 8
  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, kubaman napisał(a):

pozwolono mi na własny koszt wysłać teleskop do UK do Celestrona by ci wykonali ocenę co to jest i ewentualnie naprawili, a jeśli uznają że nie ich wina, to mnie za to dodatkowo skasują. A ja jestem z Krakowa!

we Wrocławiu też by to zostało uznane za skandaliczne. Widzę że zwyczaje z teleskop-express są też w FLO... No ale nie ma takiego dna, w które nie da się zapukać od spodu (Orion Optics)

 

 

W ogóle przy okazji wyszła niezła recenzja Celestrona którą mnie skutecznie wyleczyłeś z ich SCT:

 

24 minuty temu, kubaman napisał(a):

fatalne gwinty, które się urwą, oraz luźne nakrętki które zostaną w tubie i teleskop będzie uszkodzony

 

24 minuty temu, kubaman napisał(a):

opiłki metalu z nakrętki w środku tuby

 

24 minuty temu, kubaman napisał(a):

płyta Schmita była pokryta jakimś nalotem od wewnętrznej strony

 

24 minuty temu, kubaman napisał(a):

brakowało śruby na focuserze

 

24 minuty temu, kubaman napisał(a):

niedokładnie pokryte matową farbą elementy aluminiowe

 

24 minuty temu, kubaman napisał(a):

dałem odrobinę kleju tak by korektor nie obracał się gdy chcę odkręcić kamerę - a to jest w tym teleskopie wielki problem, zwłaszcza na zimnie

 

jak sprzęt za tak ciężką kasę może być takim konstrukcyjnym chłamem i jeszcze sklep oraz producent w ogóle unikają za to odpowiedzialności...

Edytowane przez lkosz
  • Smutny 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zapewne wiesz, generalnie w tym hobby czego się nie złapię, to bubel i dramat. Jedynie ASI AIR działa bez zarzutu. Cała reszta miała na różnych poziomach różne problemy. Od ASA DDM60, przez CEM120EC, przed Esprita 80, kalibrację maery OSC, itp, itd, a na RASA kończąc.

Ale faktycznie, Celestron jest naprawdę słabo wykonany, bez dbałości o detal.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, kubaman napisał(a):

... p

po drugie płyta Schmita była pokryta jakimś nalotem od wewnętrznej strony, jakby zaparowane ale nie do usunięcia bez rozbiórki.

Wyczytałem, że to podobno się zdarza, kiedy producent nie poczeka odpowiednio długo by wysuszyć tubę po malowaniu i jakieś opary ze schnącej farby osadzają się na płycie korektora. Jak już rozebrałem i wytarłem płytę od środka, szmatka wyglądała następująco:

...

 

Standardowy problem Celestronów z oparami smaru. Często montaż Celestrona ładuje go na śruby i prowadnicę lustra niemiłosierne ilości. Zdarzają się ekstremalne przypadki, gdzie w tubie przechowywanej korektorem do dołu, smar spływa po lustrze i skapuje na korektor. Na szczęście schodzi po umyciu wodą płynem do naczyń - izopropanol nie jest tak skuteczny.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, kubaman napisał(a):

pozwolono mi na własny koszt wysłać teleskop do UK do Celestrona by ci wykonali ocenę co to jest i ewentualnie naprawili, a jeśli uznają że nie ich wina, to mnie za to dodatkowo skasują. A ja jestem z Krakowa!

Cytat

 

we Wrocławiu też by to zostało uznane za skandaliczne. Widzę że zwyczaje z teleskop-express są też w FLO... No ale nie ma takiego dna, w które nie da się zapukać od spodu (Orion Optics)

 

 

W ogóle przy okazji wyszła niezła recenzja Celestrona którą mnie skutecznie wyleczyłeś z ich SCT:

 

 

 

W Celestronie na produkcji chyba to z głośników leci 🤣

 

 

  • Kocham 1
  • Haha 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, kubaman napisał(a):

To nie był smar, to była farba raczej na pewno. W każdym razie nie było to tłuste i był to opar osadzony na szybie, nic co by kapało czy tym podobne.

 

OK - ja kojarzę problem ze smarem. Zdarzyło mi się nawet kupić C6 z takim "tłustym" korektorem i lustrem za ~1/2 ceny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.