Skocz do zawartości

Dynamika tonalna - HDR


Adam_Jesion

Rekomendowane odpowiedzi

Jest coś co tak się nazywa w 350D?

 

Przestrzenie barw obsługiwane przez 350D to sRGB i AdobeRGB.

Sory nie było tego pytania...byłem zmęczony i nie doczytałem sprawy...sorki za gaaaaaaaaaaaaafe :Boink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • 3 miesiące temu...
  • 3 miesiące temu...

Dolby Laboratories (tak, tak, ten sam od Dolby Prologic, DolbyDigital i paru innych standardów audio) i firma SIM2 ogłosiły współpracę dot. stworzenia monitora LCD z technologią HDR, chodzi o opracowanie takich wysokoemisyjnych diód, aby była możliwość wyświetlania obrazu w dużo szerszym niż obecnie zakresie tonalnym, więcej tu: http://investor.dolby.com/ReleaseDetail.cfm?ReleaseID=279215

 

a więc jest nadzieja, ze za parę lat, nie będziemy musieli się przejmować tym, czy jądro M42 jest przepalone czy nie, stosować masek różnych ekspozycji, czy stosować techniki "lajerowania" ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...

....Fajnie. Jak ustawić serię zdjęć (do HDRu)

w canonie, bo posiałem gdzieś instrukcje ?...

W moim Canonku 10D to nazywa się AEB dostępne z menu.

Niestety maksymalnie daje +/- 2 działki skoku>

Tylko Manual daje ci max swobody ekspozycji :D

Nieraz opłaca sie dać wiekszy skok (jak równiez więcej ekspozycji) a nieraz wystarczają 2 ekspozycje

 

 

Np te powstało z chyba 6 ekspozycji (najkrótsza 1/60 s max 15 s)- potem musiałem korygować dynamike(redukować) i kolorystykę

14904fb23d56207a.jpg

 

Temu wystarczyło 2 ( różne ekspozycje ) x 4 razy na składowe panoramy :Boink:

 

7845e5c7074fd6e6.jpg

 

Przy " okazji " odkryłem że soft do HDRzenia ( np Dynamic Photo HDR) ma zawarte w sobie funkce HDRI ułatwiajace "upakowanie" bardzo kontrastowych motywów z pojedyńczych plików np RAW czy tiff w zwykłe pliki jpg . Otrzymywane obrazy sa bardzo "dramatyczne" <_< (niewiem jak to opisać lepiej)

Np:

 

4214974439fbbc2b.jpg

 

7e56d92bb9584759.jpg

 

 

d95cca2328139ee4.jpg

 

 

 

 

Efekt może się nawet podobać jeżeli jest odpowiedno zastosowany

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Widać, że robiłeś z jednej ekspozycji bo w cieniach już się robi lekka sieczka. raczej nie ma sensu wyciągać więcej niż 2EV z cieni. W sytuacjach kiedy dynamika sceny jest bardzo duża pozostają wielokrotne ekspozycje, najlepiej ze statywu. Kiedyś napisałem prosty skrypt do gimpa, do łączenia poszczególnych ekspozycji. Można też na podstawie wielu ekspozycji przygotować jeden plik hdr i dopiero z niego wyciągać krzywymi. Albo po prostu maskowaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widać, że robiłeś z jednej ekspozycji bo w cieniach już się robi lekka sieczka. raczej nie ma sensu wyciągać więcej niż 2EV z cieni. W sytuacjach kiedy dynamika sceny jest bardzo duża pozostają wielokrotne ekspozycje, najlepiej ze statywu. Kiedyś napisałem prosty skrypt do gimpa, do łączenia poszczególnych ekspozycji. Można też na podstawie wielu ekspozycji przygotować jeden plik hdr i dopiero z niego wyciągać krzywymi. Albo po prostu maskowaniem.

 

Nie ukrywam tego. Zgadza się z jednego RAW z przesunięciem +/-1,5EV :D

Było to wykonane bardziej dla próby niż pokazu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja po prostu prawie zawsze naświetlam na światła a potem sobie suwaczkiem wyciągam co trzeba z cieni. Zakładając oczywiście, że dynamika sceny na to pozwala. Jak nie to trzeba wprowadzać korekcję, ale wtedy część informacji idzie w piach, bo jednak pojemność tonalna matryc nie jest szczególnie wysoka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Wracajac do HDR. Ja od tamtej pory, tzn. od momentu oswojenia sie ze swiadomoscia HDR, wykorzystuje te wiedze w zasadzie w kazdym zdjeciu.

 

Ponizej pokaze wam kilka zupelnie zwyklych snapshotow. W zasadzie zadne z tych zdjec nie byloby wykonalne (w takiej jakosci i dynamice) w technice jpg. RAW to potega i polecam kazdemu oswajanie sie z ta wiedza. Dla mnie jpg istnieje juz tylko w "malpie" IXUSie... ktorego uzywam w sumie czesciej niz dSLR'a ;)

 

Wiem że wiele czasu mineło od tego postu , ale czy opisałeś może Adam w jakimś tutorialu co i jak robisz ?

Oczywiście bez zdradzania profesjonalnych szczegółów B) ale coś dla początkujących ?

Jakiego programu używasz ? czy tego RAW'a zmieniasz i składasz potem w PS, czy bez składania - tylko regulacją poziomów ?

Jak naświetlic tego jedynego RAW'a ? ciemno w cieniach i detale np. na niebie czy po środku , czy wydobyć z cieni, a przepalić niebo ??

 

Pozdrawiam.

Andy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem że wiele czasu mineło od tego postu , ale czy opisałeś może Adam w jakimś tutorialu co i jak robisz ?

Oczywiście bez zdradzania profesjonalnych szczegółów B) ale coś dla początkujących ?

Jakiego programu używasz ? czy tego RAW'a zmieniasz i składasz potem w PS, czy bez składania - tylko regulacją poziomów ?

Jak naświetlic tego jedynego RAW'a ? ciemno w cieniach i detale np. na niebie czy po środku , czy wydobyć z cieni, a przepalić niebo ??

 

Pozdrawiam.

Andy

Tak na szybko, bo trochę "zarobiony" jestem. Problem w tym, że używam Mac'ów, a nie wszystkie aplikacje pro-foto dostępne są na PC. Na pewno nie ma Aperture (http://www.apple.com/pl/aperture/), soft kapitalny, zmienia całkowicie workflow pracy z RAWami. Do tego jest Lightroom, który jest dostępny na PC, ale jakoś to koślawo tam działa (przynajmniej poprzednie wersje).

 

Dlaczego o tym piszę? Każda z tych aplikacji robi po części coś, co wcześniej zajmowało dużo czasu w Photoshopie. Bardzo ładnie zarządza się dynamiką zdjęcia i z jednego RAW można wyciągać sobie osobno to co w cieniach i to co w jasnych partiach. Do tego, kapitalny algorytm odzyskiwania danych w przepalonych obszarach - czary. W zasadzie, takie aplikacje wystarczają dzisiaj do standardowej pracy i polecam się zainteresować tematem. Jeżeli nie mamy Maca na podorędziu, to zostaje Lightroom. Spodziewam się, że nowa wersja na PC powinna być znacznie poprawiona.

 

Od czasu, kiedy pisałem ten wątek minęło sporo czasu. Na tyle dużo, że RAW stał się totalnym standardem i jest w tej chwili masa narzędzi pozwalająca na efektywną pracę z tym formatem. Komputery też przyspieszyły, więc na nowych maszynach pracuje się z tysiącami RAWów symultanicznie.

 

Wracając do Photoshopa, można w nim zrobić wszystko, ale to wymaga już sporej gimnastyki i doświadczenia. Jeżeli nie wchodzimy w zaawansowaną manipulację obrazem, to mam wątpliwości, czy w zastosowaniach domowych warto sobie rwać włosy.

 

Jeżeli jednak kogoś interesuje, jak w Photoshopie skutecznie (z dużą wolnością i dowolnością) manipulować sekwencją zdjęć o różnych parametrach naświetlania, to oczywiścię mogę temat przybliżyć. Choć na to potrzebuję trochę czasu.

 

Szkoda, że nie potrafię być dobrym speakerem, bo wtedy nagrałbym video z ekranu i każdy by w 5 min. zrozumiał. Bez dźwięku chyba nie ma sensu.

 

A tak d... Trzeba pisać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szkoda, że nie potrafię być dobrym speakerem, bo wtedy nagrałbym video z ekranu i każdy by w 5 min. zrozumiał. Bez dźwięku chyba nie ma sensu.

 

A tak d... Trzeba pisać.

 

a może jednak spróbuj? taki 10 min filmik zajmie ci... 10 min :) A i powie więcej niż 40 ekranów tekstu. a my ocenimy jak to jest z tym mówieniem :)

 

Swoją drogą można by w ten sposób opisać obsługę registaxów i innych i stworzyć obok najlepszych zdjęć na głównej jedno miejsce na film? Ogólnie obróbka astro-foto itp

Edytowane przez Muchozol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładnie zarządza się dynamiką zdjęcia i z jednego RAW można wyciągać sobie osobno to co w cieniach i to co w jasnych partiach.

Od czasu, kiedy pisałem ten wątek minęło sporo czasu. Na tyle dużo, że RAW stał się totalnym standardem i jest w tej chwili masa narzędzi pozwalająca na efektywną pracę z tym formatem.

Szkoda, że nie potrafię być dobrym speakerem, bo wtedy nagrałbym video z ekranu i każdy by w 5 min. zrozumiał.

 

Bardzo dziekuje za szybki odpis. Temat szeroki , ale czy możesz odpowiedzieć na pytanie - jak ide w teren

to robiac RAW'a który posłuży potem do obróbki i przesunięć ekspozycji (już nie roztrzygając w czym) to ustawiać na jasne partie i pozostawiać cienie w ciemności czy doświetlać ciemne partie, lekko przepalajac jasne?

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem że Ty w ogóle nie przesuwasz czyli nie robisz z tego RAW'a kilku tylko tak obrabiasz pojedynczy obraz że wydostajesz to co chcesz bez tej zabawy w składanie ?

 

A tak poza tym to tutorial filmowy to super pomysł.... :banan:

 

Pozdrawiam

Andy

ps. będziesz w Jodłowie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.