Skocz do zawartości

Dynamika tonalna - HDR


Adam_Jesion

Rekomendowane odpowiedzi

... bo przeciez zadna cyfra nie ma np. 8Mpix w kolorze - i to chyba najwieksza sciema konsumencka w cyfrach.

no nie tak bardzo, bo jednak luminancja jest bliżej 8 niż 8/3 wszystko w rękach algorytmu RGB B)

 

pamietasz jak kładłeś kolor na BW i sie robiło 2x ostrzej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

słuchajcie to jest jeszcze "prosta" droga. Sony robi przetworniki A/D 14bit. jakby zrobic odpowiednio dużą studnię potencjału i wielobitowy przetwornik A/D tak z 18-20bit to można by pojechac i na tych liniowych matrycach.

Poprostu potrzebna jest STUDNIA GŁĘBINOWA POTENCJAŁU! :Boink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

fuji jeszcze próbuje od jakiegoś czasu, podbić świat swoim wynalazkiem: superCCD SR

matryca zawiera dwa rodzaje sensorów; o niskiej i wysokiej czułości:

 

heh, w sumie to taki hardwarowy HDR :) ale jednak jakoś się nie przyjęło to rozwiązanie, a jest stosowane już od modelu bodajże FinePix S5000, czyli już od 2-3 lat

Hue hue hue, cyfrowa wersja dwuwarstwowego negatywu, np. Ilford HP-4 będącego źródłem (licencyjnym, a jak!) dwu słynnych negatywów w naszej rodzimej (POLAK POTRAFI!) redakcji: Fotopan FF i fFotopan HL.

 

Wsadzasz takie CCD w ognisko główne i... na dużych sześciokątach zbierasz peryferia M-42 a na małych - Trapez! :banan:

Szampon i odżywka dla DS!

Edytowane przez cygnus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprostu potrzebna jest STUDNIA GŁĘBINOWA POTENCJAŁU! :Boink:

 

1cm słupek o szerokości pixela :szczerbaty:

 

a wracając do tematu bodaj Nikon CP995 i 4500 ma możliwość zrobienia w serii 3 zdjęc z różnym EV i wybrania najlepszego. nie można by zrobić w aparacie tego softu do HDR? chyba na plaży w słońcu to, że aparat robi sam 3zdjęcia 1/100,1/500 i 1/2500 nie było by zauważalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1cm słupek o szerokości pixela :szczerbaty:

a wracając do tematu bodaj Nikon CP995 i 4500 ma możliwość zrobienia w serii 3 zdjęc z różnym EV i wybrania najlepszego. nie można by zrobić w aparacie tego softu do HDR? chyba na plaży w słońcu to, że aparat robi sam 3zdjęcia 1/100,1/500 i 1/2500 nie było by zauważalne.

 

Bracketing ekspozycji...

Trzeba do tego zrobić nowego Wasię żeby od razu wstępnie posklejać!

 

Na raz robi te trzy zdjęcia????

Edytowane przez cygnus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bracketing ekspozycji...

Trzeba do tego zrobić nowego Wasię żeby od razu wstępnie posklejać!

 

Na raz robi te trzy zdjęcia????

 

No jak na raz ;) Poza tym zdjecia robione na roznych przyslonach nie nadaja sie do HDR.

 

Co do HDR w opcjach aparatu to moim zdaniem nie ma to wielkiego sensu. I tak przeciez taki zapis wymaga interpretacji homo sapiensa, a najlepiej o wlasciwosciach artystycznych.

 

Aparaty moga miec opcje tworzenia materialu do HDR, czyli mozliwosc ustawienia np. 10 ekspozycji i swiatlomierz wymysli jakie ustawic faktory zeby objac cala dynamike sceny. To pewnie w jakis sposob ulatwi sprawe, tym bardziej, jezeli sprzegac ja z szybkostrzelnoscia - np. 8.5 ekspozycji na sekunde w 1D MII :szczerbaty: To np. 3 ekspozycje mozna walic w fotografii modowej i nie bedzie wielkiej roznicy :szczerbaty:

 

Ale ten patent z podwojnym sensorem na pixel to naprawde ciekawa idea. Fuji sie nie przyjelo, bo nikt tej przewagi nie kumal. Wyciagniecie takiej dynamiki wymaga odpowiedniego softu, no i wiedzy fotografa. Nie sadze, aby cos tu sie kiedys zmienilo.

 

Przeciez sa negatywy b&w ktore daja przestrzen tonalna gigantyczna (pow. 10 EV). I co z tego, jezeli wywoluje je ktos w labie? Usrednia to w procesie wywolania negatywu, a potem naswietlajac z tego papier. Zeby skorzystac z takiego dobrodziejstwa trzeba odbitke zrobic samemu w ciemni i zdecydowac, co chcemy w tej fotografii pokazac - czyli jak ciemne niebo i jak jasne gory. Tego nikt i nic za nas nie zrobi.

 

Ja HDR, czy taki negatyw postrzegam tylko jako ogromne poszerzenie mozliwosci ekspresji w fotografii. Sam bede mogl zdecydowac, ktore tony maja byc lepiej widoczne, a ktore mniej. Moge starac sie zblizyc do tego co widzialo moje oko, albo wrecz odwrotnie - pokazac cos abstrakcyjnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktos widzial moze zdjecia klina szarego z Fuji S3? Z testow dpreview nie bardzo widac czy te dodatkowe komorki dzialaja zgodnie z oczekiwaniem (HDR). Kodak Portra i skaner PMT jak na razie bez porownania. Dawno temu zrobilem porownanie 300D i Fuji S2. Ich dynamika zgodnie z przeiwidywaniami wynosi nieco ponad 8 dzialek. Skaner CCD typu Epson 4870 jako jeden z niewielu siega 3.05-3.1 OD czyli okolo 10.3 EV. Ma bardzo male szumy - w porownaniu do CCD z lustrzanek niebo a ziemia. Gdyby udalo sie przerobic skaner tak aby pracowal jako scianka cyfrowa w aparacie srednio lub wielkoformatowym :)

 

Struktura obrazu po interpolacji RAW jest zawsze kompromisem miedzy ostroscia a artefaktami tego procesu. Stad popularnosc DCRAW ktory zrobil psikusa Canonowi :)

 

Pliki JPEG z cyfrowek (lustrzanek) sa zoptamylizowane tak zeby udawac popularne slajdy np. Provie stad maja "wykastrowane" swiatla i cienie :)

 

O duza dynamike wyswietlaczy warto walczyc - wystarczy technologia LED. Oko jest w stanie osiagnac wiekszej dynamiki niz 260:1 +-20 bez zmiany srednicy zrenicy czyli wynik przecietny do CCD/PMT. Ale jesli rozmiary katowe datali/obrazka sa dostatecznie duze zeby zrenica zadzialala to skala jest juz wielce HDR :)

 

Plansze:

1) Klin szarosci stopniowany co 0.1D - porownanie 300D, S2, 4870

2) Krzywa tonalna Canona 300D

3) Struktura obrazu po interpolacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja HDR, czy taki negatyw postrzegam tylko jako ogromne poszerzenie mozliwosci ekspresji w fotografii. Sam bede mogl zdecydowac, ktore tony maja byc lepiej widoczne, a ktore mniej. Moge starac sie zblizyc do tego co widzialo moje oko, albo wrecz odwrotnie - pokazac cos abstrakcyjnego.

 

Ot święta prawda. Kolejna z technik ukazywania nie tylko rzeczywistości. Przecież fotografujemy, by nacieszyć oczy/mózg. I niech laboratoria pracują, bo konsumenci za to płacą. :rolleyes:

Ale co z ujęciami dynamicznymi w miejscach, w których chciałoby się wykorzystać ta technikę. Ciężko, np. snowboard-ziście powiedzieć by zasuwając od strony słońca na pieknym tle zaczekał w miejscu na powiedzmy 7 naswietleń. :huh:

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ot święta prawda. Kolejna z technik ukazywania nie tylko rzeczywistości. Przecież fotografujemy, by nacieszyć oczy/mózg. I niech laboratoria pracują, bo konsumenci za to płacą. :rolleyes:

Ale co z ujęciami dynamicznymi w miejscach, w których chciałoby się wykorzystać ta technikę. Ciężko, np. snowboard-ziście powiedzieć by zasuwając od strony słońca na pieknym tle zaczekał w miejscu na powiedzmy 7 naswietleń. :huh:

Pozdrawiam

 

No w tym przykladzie masz 2 wyjscia:

1. zrobic fotografie inscenizowana, czyli wynajac dzwig i delikwenta powiesic (nie za ja...) na linie. Potem line wyretuszowac. Kto za to zaplaci?

 

2. zaczekac na matryce HDR :)

 

A tak w ogole, to masz jeszcze jedno wyjscie, ktore bedzie skuteczne. Zrobic tlo metoda HDR, a potem kilka strzalow z gosciem. Potem goscia wsadzic w tlo HDR, tak zeby odwzorowac kompletne zdjecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktos widzial moze zdjecia klina szarego z Fuji S3? Z testow dpreview nie bardzo widac czy te dodatkowe komorki dzialaja zgodnie z oczekiwaniem (HDR). Kodak Portra i skaner PMT jak na razie bez porownania. Dawno temu zrobilem porownanie 300D i Fuji S2. Ich dynamika zgodnie z przeiwidywaniami wynosi nieco ponad 8 dzialek. Skaner CCD typu Epson 4870 jako jeden z niewielu siega 3.05-3.1 OD czyli okolo 10.3 EV. Ma bardzo male szumy - w porownaniu do CCD z lustrzanek niebo a ziemia. Gdyby udalo sie przerobic skaner tak aby pracowal jako scianka cyfrowa w aparacie srednio lub wielkoformatowym :)

 

Struktura obrazu po interpolacji RAW jest zawsze kompromisem miedzy ostroscia a artefaktami tego procesu. Stad popularnosc DCRAW ktory zrobil psikusa Canonowi :)

 

Pliki JPEG z cyfrowek (lustrzanek) sa zoptamylizowane tak zeby udawac popularne slajdy np. Provie stad maja "wykastrowane" swiatla i cienie :)

 

O duza dynamike wyswietlaczy warto walczyc - wystarczy technologia LED. Oko jest w stanie osiagnac wiekszej dynamiki niz 260:1 +-20 bez zmiany srednicy zrenicy czyli wynik przecietny do CCD/PMT. Ale jesli rozmiary katowe datali/obrazka sa dostatecznie duze zeby zrenica zadzialala to skala jest juz wielce HDR :)

 

Plansze:

1) Klin szarosci stopniowany co 0.1D - porownanie 300D, S2, 4870

2) Krzywa tonalna Canona 300D

3) Struktura obrazu po interpolacji

 

 

Dziekuje za ten niezwykle merytoryczny komentarz. Az milo sie czyta.

 

Soft w aparacie faktycznie konwertuje obraz do profilu, ktory gdzies tam podobno jest odwzorowaniem provi, choc nigdzie nie znalazlem potwierdzenia pisane. W kazdym razie zagina krzywa, tak zeby zlikwidowac liniowosc rejestracji, bo przeciez czysty RAW bez krzywej (dzieje sie ona juz sama, zanim zobaczymy plik) jest bardzo ciemny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeciez sa negatywy b&w ktore daja przestrzen tonalna gigantyczna (pow. 10 EV). I co z tego, jezeli wywoluje je ktos w labie? Usrednia to w procesie wywolania negatywu, a potem naswietlajac z tego papier. Zeby skorzystac z takiego dobrodziejstwa trzeba odbitke zrobic samemu w ciemni i zdecydowac, co chcemy w tej fotografii pokazac - czyli jak ciemne niebo i jak jasne gory. Tego nikt i nic za nas nie zrobi.

 

Mam taki negatyw, poza rozpiętością tonalną jest ekstra-drobnoziarnisty, sprzedają go razem ze skoncentrowanym wywoływaczem w małej buteleczce. Ot, coś dla ekstremistów-klasyków.

Niestety, czułość niska, na nic do DS.

Może to dla tych co mają lustrzankę małoobrazkową a udają że Mamiję czy Pentaxa 6x7?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najszybciej dynamike mozna zmierzyc fotografujac w dzien obiekty na sloncu i w glebokim cieniu tak jak w tym przykladzie. Co ciekawe Clark obalil mit negatywu ktory okazal sie duzo gorszy od cyfrowki. Te najdrozsze moga miec powyzej 9EV dynamiki niemniej rezultat z filmu jest bardzo zly. Clark mogl skompresowac swiatla i wtedy cienie by byly ale to juz wiecej niz 1EV powyzej wskazan swiatlomierza. Z kolei kompresja swiatel to kiepska rzecz. Swego czasu fotografowalem slub kolegi na 10D i na Portrze 400 VC. Nie powiem ze skanujac na LS2000 efekt z negatywu byl fajny ale jesli sie zestawilo zdjecia sukni slubnej i garniturow to ilosc szczegolow w porowaniu do CCD byla bardzo skromna a co wiecej pracowalem w JPEGu. Wiec te dodatkowe EV (HDR) ida raczej na przechowywanie informacji o kolorze niz detali niestety. Podobnie jest z S3 - nie widzialem jeszcze zdjec gdzie te dodatkowe sensory widac.

 

Kodak krotko produkowal dawno temu bardzo fajne lustrzanki cyfrowe bw (na bazie F5?) z dynamika 12EV. Swietny sprzet do techniki trojkolorowej tylko ze mial mala rozdzielczosc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwroccie uwage ze zespol dpreview kupil ten sam wzornik od Stouffera (test 5D) tyle ze im najnizsze gestosci przekraczaly 3.0 OD. Wyglada tak jak gdyby troche poprzepalali swiatla. Ja naswietlalem duzo dluzej okolo 1 sekundy, a oni mieli silna lampe - ja uzywalem LCD laptopa stad wzorki. Czyli mamy sytuacje - albo 20D i reszta ma duzo wiecej niz 300D albo kwestia naswietlenia - ja staralem sie zeby Dmin bylo w granicach kodu 250, a u nich dynamika ponad 1EV wieksza wiec cos tu moze nie grac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Niezależnie od tego tematu na A-F wypłynęła sprawa zwiększania dynamiki na A4U. Jako, że interesuję się cyfrowym przetwarzaniem obrazu od strony matematycznej, przygotowałem mały przykładzik:

 

Zdjęcia pochodzą z zaćmienia z 16. maja 2003.

 

Fotki nr 1, 2 i 3 zostały zlogarytmowane, a następnie ich logarytmy zostały dodane. Na sumie przeprowadzona została tylko drobna korekcja krzywych, no i rzecz jasna skalowanie luminancji. Obróbka w Matlabie.

 

#1:

eclipse1.jpg

 

#2:

eclipse2.jpg

 

#3:

eclipse3.jpg

 

WYNIK:

eclipse_out.jpg

 

Na wynikowej fotce widać trochę "spłaszczoną" poświatę z brzydką obwódką... jest to spowodowane tym, że brakuje kilku zdjęć pośrednich pomiędzy 2 a 3.

 

 

Tutaj jest fotka złożona z 5 ekspozycji (Księżyc i Jowisz z 23.12.2002):

 

moon_jup.jpg

 

Widać gwiazdy do 6.8mag (+Jowisz z Ganimedesem) i jednocześnie morza na Księżycu. Zaznaczone gwiazdki:

http://www.astrofoto.pl/dw/sumlum/moon_jup_opis.jpg.

 

Fotki wykonywane Olympusem C2100, wiec nie porównujcie tego do D300 czy innych jemu podobnych...

 

Więcej tutaj: http://astro4u.net/yabbse/index.php?topic=7588.0

Edytowane przez ntwwoit
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajne.

Można by było pokusić się o ciekawie wyglądające zdjęcia planet z ich księżycami. Teraz chyba najlepszy byłby Saturn.

 

W moim przypadku potrzeba 3 rzeczy, żeby zrobić takie zdjęcie Saturna:

1) czas,

2) pogoda w weekend,

3) krótsza ogniskowa w teleskopie, albo cyfra bez obiektywu z dużym chipem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze, ze doszedles do podobnych wnioskow uzytkowych jak my tu. Jest to kolejna technika/narzedzie do dyspozycji. Mozliwosci z jego wykorzystania plyna dosyc pokazne. Trzeba tylko wiedziec jak i do czego.

 

Na pewno do robienia takich zdjec koniunkcji sa one niezbedne. Dziwie sie, ze ktos jeszcze robi te "przepalone placki".

 

Ja dzieki "zabawie" z HDR odkrylem empirycznie pewne zasady dotyczace naswietlania klatki w DSLR, ktore nijak nie maja sie do materialow analogowych. Od tej chwili naswietlam bogate w dynamike zdjecia bez zadnych przeswietlen czy niedoswietlen. W 99% przypadkow wcale nie potrzebuje wiecej niz 1 ekspozycja. Kluczem jest tu wlasnie bogatszy w dynamike RAW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak na marginesie, podziwiam twoje umiejetnosci pisania algorytmow samemu. Z jednej strony mozna powiedziec, ze strata czasu jest robienie czegos, co juz ktos wczesniej rozpracowal, z drugiej jedna niesie to za soba edukacje, a takze mozliwosc "pojscia o krok dalej" i odkrycia efektywniejszych metod. Dlatego mozna sie tylko cieszyc z takich ludzi, jak ty. Gratuluje.

 

A ja? Ja jestem takim gosciem, ktory wlasnie korzysta z pracy takich zdolnych ludzi, jak ty ;)

 

Wracajac do HDR. Ja od tamtej pory, tzn. od momentu oswojenia sie ze swiadomoscia HDR, wykorzystuje te wiedze w zasadzie w kazdym zdjeciu.

 

Ponizej pokaze wam kilka zupelnie zwyklych snapshotow. W zasadzie zadne z tych zdjec nie byloby wykonalne (w takiej jakosci i dynamice) w technice jpg. RAW to potega i polecam kazdemu oswajanie sie z ta wiedza. Dla mnie jpg istnieje juz tylko w "malpie" IXUSie... ktorego uzywam w sumie czesciej niz dSLR'a ;)

CRW_9434.jpg

CRW_9488.jpg

CRW_9558.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam, jak to jest z rzeczami ktore się poruszaja dość szybko np. zdjecie środkowe, ten koles który biegnie, przecież na kazdej fotce był w innym miejscu. Tak samo fale czy nawet szybkie chmury, jak to rozwiązałeś ? <_<

 

Aha już doczytałem ze to jedna ekspozycja w RAWie :)

Edytowane przez Bistii
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak na marginesie, podziwiam twoje umiejetnosci pisania algorytmow samemu. Z jednej strony mozna powiedziec, ze strata czasu jest robienie czegos, co juz ktos wczesniej rozpracowal, z drugiej jedna niesie to za soba edukacje, a takze mozliwosc "pojscia o krok dalej" i odkrycia efektywniejszych metod. Dlatego mozna sie tylko cieszyc z takich ludzi, jak ty. Gratuluje.

 

A ja? Ja jestem takim gosciem, ktory wlasnie korzysta z pracy takich zdolnych ludzi, jak ty ;)

 

Niech no będę miał trochę czasu... może na początku lutego... to wezmę i napiszę jakiś programik w C++B, co będzie robił takie składaki. Jak będzie się nadawał to go pewnie opublikuję ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Niech no będę miał trochę czasu... może na początku lutego... to wezmę i napiszę jakiś programik w C++B, co będzie robił takie składaki. Jak będzie się nadawał to go pewnie opublikuję ;)

 

Niecierpliwy ze mnie człowiek... program jest już gotowy, nie był jeszcze testowany na 100%, więc pewnie są w nim jakieś nieznane bugi, ale co tam... będzie trzeba to się zrobi poprawki...

 

http://www.astrofoto.pl/easyHDR.php

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no rewelacja i jak działa :)

ale, jeśli można, bo: "EasyHDR obsługuje zdjęcia o wielkości do 2048 x 1536 pixeli (3MPix)"

czy dało by się rozszerzyć wielkość obrabianych zdjęć? :rolleyes:

pozdrowienia

i wielkie dzięki i ogromny szacunek za taki znakomity program :notworthy::notworthy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.