Skocz do zawartości

pytanko od amatora


eReS

Rekomendowane odpowiedzi

Jestem obrzydliwie początkujący więc przepraszam jeśli moje pytanie jest głupie.

Obserwuję przez soligora MT 800 i nie wiem dlaczego kompletnie nic nie widac przy okularze 4mm który ma podobno dać powiększenie 200x ? Przekładam z 25mm na 4 mm patrząc na najjaśniejszą gwiazdę i "widzę ciemność"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po zmianie okurarów musisz znowu ustawić ostrość w wyciągu

tylko nieliczne okulary zachowują tzw. parafokalność

 

inna sprawa, że patrząc przez taki krótszy okular, możesz już wcale nie celować w gwiazdkę, która wydawała się być w centrum pola dłuższego okularu,

czyli raczej zrób odwrotnie - najpierw wyceluj i ustaw ostrość w krótszym okularze, a dopiero potem zmień na dłuższy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejna przyczyna moze byc ER tego plossla. Ta konstrukcja optyczna z ogniskowa 4mm bedzie tworzyc obraz w odleglosci ok. 2mm od szkla soczewki. No jakby ci to powiedziec... musisz sobie ten okular wsadzic w oko zeby cos w nim zobaczyc. ;)

 

Pozdrawiam.

 

Ps.

 

Khem, zeby byla jasnosc, to wsadzanie sobie w oko to zart, ale te 2mm to jak najbardziej na powaznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obserwuję przez soligora MT 800 i nie wiem dlaczego kompletnie nic nie widac przy okularze 4mm który ma podobno dać powiększenie 200x ? Przekładam z 25mm na 4 mm patrząc na najjaśniejszą gwiazdę i "widzę ciemność"

 

A nie masz jakiegoś pośredniego okularu np. 10 mm? Wtedy dajesz najpierw 25 mm, potem 10 mm (za każdym razem ustawiając obiekt w środku) i dopiero 4 mm.

 

Jeżeli nie masz prowadzenia to sprawdź ustawiając na Gwiazdę Polarną. Ona przynajmniej nie ucieknie z (małego) pola widzenia (przez kilkanaście minut).

 

A co przy obserwacji Księżyca?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach