Skocz do zawartości

Obróbka zdjęć - prośba o pomoc i rady


kkk

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Wczoraj korzystając z bezchmurnego nieba postanowiłem sfotografować Amerykę na którą już od dawna polowałem. Niestety zanim rozłożyłem sprzęt, ustawiłem wszystko jak należy na horyzoncie pojawiły się chmury, jednakże udało mi się wykonać 3 nie najgorsze ekspozycje, każda po 240s. No i o ile nie najgorzej to wyglądało na wyświetlaczu aparatu (unmod 350D) to na komputerze po stacku DSS nie jest już tak pięknie. I tutaj prośba do Was, powiedzcie, z tego materiału nie da się więcej wyciągnąć czy po prostu ja nie umiem? Wszelkie rady będą mile widziane, a jeśli ktoś chętny to zamieszczam link do 3 RAWów: http://rapidshare.com/files/139709867/407CANON.zip.html

 

Pierwsza fotka to po mojej obróbce, druga surowa konwertowana z RAW.

 

Pozdrawiam

ok.jpg

surowa.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz jakim obiektywem to robiłeś.

Widzę spore winietowanie, trzeba przymknąć przysłonę to troszkę zniweluje winietowanie.

Po pierwsze, ciemne niebo, i więcej klatek oraz darki to podstawa.

Wykonaj 30 klatek po 300s i przynajmniej 20 darków w tej samej temp.

powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz jakim obiektywem to robiłeś.

Widzę spore winietowanie, trzeba przymknąć przysłonę to troszkę zniweluje winietowanie.

Po pierwsze, ciemne niebo, i więcej klatek oraz darki to podstawa.

Wykonaj 30 klatek po 300s i przynajmniej 20 darków w tej samej temp.

powodzenia.

 

20 darków po 300sek?

 

Mogę prosić o wyjasnienie jak to się bedzie miało do jednego darka i jednego flata? 30 klatek po 300sek. to 2.5h. W sierpniową noc róznica temp. bedzie w okolicach 2-3 stopni dla takiego czasu. Troche mi nie przechodzi przez głowe konieczność wypalenia ponad 1.5h darków. Jak bredzę to prosze o oswiecenie.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mam podobny problem w DSS. Zdjęcia po stackowaniu są wyprane z koloru i bardzo jasne, cały histogram jest bardzo wąski i przesunięty blisko prawej granicy. Tak, że w zasadzie nic nie da się z niego wycisnąć. Po składaniu gwiazdy są też mniej ostre niż na pojedynczej klatce.

Sporo kombinowałem, ale nic nie udało mi się wymyślić. Wielu sobie chwali DSS, więc pewnie robię coś źle, tylko co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 darków po 300sek?

 

Mogę prosić o wyjasnienie jak to się bedzie miało do jednego darka i jednego flata? 30 klatek po 300sek. to 2.5h. W sierpniową noc róznica temp. bedzie w okolicach 2-3 stopni dla takiego czasu. Troche mi nie przechodzi przez głowe konieczność wypalenia ponad 1.5h darków. Jak bredzę to prosze o oswiecenie.

 

Pozdrawiam.

Ciebie to nie dotyczy. W przypadku Atika 314L są bardziej efektywne metody usuwania hotpikseli niż darki.

 

Grupę darków robi się po to, żeby zniwelować wpływ odejmowanego darka na poziom szumów tła. Jeżeli zestackujesz kilkadziesiąt darków, to zostaną tylko wady w postaci np. hot pikseli, a samo czarne tło będzie gładkie (uśrednione). Jeżeli odejmiesz od materiału jednego darka, to hot piksele oczywiście znikną efektywnie, natomiast dark będzie miał wpływ na szum, dodając swój poziom. To ma krytyczny wpływ na jakość obrazów, które wyciągasz na granicy tego szumu.

 

Podsumowując, jeden dark usuwa hotpiksele, ale też wprowadza lekką degradację na poziomie szumu tła. Grupa darków usuwa hotpiksele tak samo, nie mając praktycznie żadnego wpływu na szum tła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy w przypadku Canonów nie ma lepszej metody usówania hotpikseli niż darki?

Obawiam się, że raczej nie. To ściśle zależy od ilości hotpikseli. Po prostu - jeżeli na klatce masz ich kilka, czy kilkanaście, to nie ma sensu palić godzinami banków darków, albo przeznaczać na to połowę sesji, robiąc darka po każdej, albo przed każda klatką materiału.

 

Canony których ja używałem, generowały jednak znaczą ilość stałego szumu, więc trzeba było usuwać darki. W sumie, to nie wiem, jak jest przy nowych dslr'ach, ale spodziewam się, że jest podobnie i aby osiągnąć estetyczną perfekcję - trzeba darki odjąć.

 

Ale to pytanie raczej do mistrzów astrofotografii canonowej - czy odejmują darki, czy nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat to zdjęcie robiłem Sigmą APO 70-300, na ogniskowej wg EXIF 133mm, no i z rzeczywiście dość dużą dziurą bo F/4,5.

 

Co do darków to zwykle robiłem maksymalnie 5, bo nie sądziłem, że robiąc ich te powiedzmy 20 jak radzi Adamo uzyskam coś więcej, ale jak tylko przyjdzie pogoda spróbuję na pewno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto sobie zrobić bibliotekę darków o różnych temperaturach i z nich korzystać.

Optymalnie było by robić do każdej klatki jednego darka ale wiadomo że jest to czasochłonne.

Kolego Hans, ładnie wytłumaczył Ci to Adam_Jesion.

Ja zawsze robię jak najwięcej darków i z nich generuje jednego masterdarka.

:Salut:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli spokojnie darki mogę sobie zrobić w domu, np w wystawiając w nocy aparat na balkon i włączając serię np 30x300s i później te darki mogę wykorzystywać przy wszystkich swoich fotkach?

 

Oczywiście temperatura musi być zbliżona do temperatury w których wykonywane były fotki... No i właśnie tu mam jeszcze jedno pytanie, jak bardzo zmieniają się szumy w zależności od temperatury otoczenia? Czy wystarczy wzrost 1* abym musiał robić nowe darki czy np co najmniej 5* pozostawia widoczną różnicę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli spokojnie darki mogę sobie zrobić w domu, np w wystawiając w nocy aparat na balkon i włączając serię np 30x300s i później te darki mogę wykorzystywać przy wszystkich swoich fotkach?

 

Oczywiście temperatura musi być zbliżona do temperatury w których wykonywane były fotki... No i właśnie tu mam jeszcze jedno pytanie, jak bardzo zmieniają się szumy w zależności od temperatury otoczenia? Czy wystarczy wzrost 1* abym musiał robić nowe darki czy np co najmniej 5* pozostawia widoczną różnicę?

 

Darki powinny być robione z takim samym czasem jak fotka którą naświetlałeś, więc jeśli robiłeś kilka serii zdjęć z różnym czasem do każdej serii powinieneś zrobić oddzielne darki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli spokojnie darki mogę sobie zrobić w domu, np w wystawiając w nocy aparat na balkon i włączając serię np 30x300s i później te darki mogę wykorzystywać przy wszystkich swoich fotkach?

 

Oczywiście temperatura musi być zbliżona do temperatury w których wykonywane były fotki... No i właśnie tu mam jeszcze jedno pytanie, jak bardzo zmieniają się szumy w zależności od temperatury otoczenia? Czy wystarczy wzrost 1* abym musiał robić nowe darki czy np co najmniej 5* pozostawia widoczną różnicę?

 

To chyba nie ma tak lekko. Bo mi sie inaczej w 300D układały hoty na pierwszej fotce z serii niż na 10tej. Mimo tej samej temp. otoczenia. Ja przeważnie robiłem jednego darka na dzień dobry jednego jakoś w środku (jak długa sesja to 2-3) i jednego na koniec. To uśredniałem i odejmowałem. Tu widze koledzy bardziej hardcoreowo podchodza do tematu.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba nie ma tak lekko. Bo mi sie inaczej w 300D układały hoty na pierwszej fotce z serii niż na 10tej. Mimo tej samej temp. otoczenia. Ja przeważnie robiłem jednego darka na dzień dobry jednego jakoś w środku (jak długa sesja to 2-3) i jednego na koniec. To uśredniałem i odejmowałem. Tu widze koledzy bardziej hardcoreowo podchodza do tematu.

 

Pozdrawiam.

A to zapewne dlatego, że temperatura matrycy, temperatura elektroniki i temperatura otoczenia, nie zawsze oznacza to samo.

 

300D wyjęty z domu schładza się pewnie długo. Na początku sesji matryca może długo mieć temperaturę np. 20 stopni, a potem dojść do temp. zbliżonej z powietrzem (np. 10 stopni). Na pewno bezwładność takiego układu jest ogromna i bez specjalistycznego chłodzenia będzie trudno.

 

Tym się właśnie różnia kamery astro, że w nich schładzane są bezpośrednio matryce, a nie obudowy. Do tego są bardzo liniowe, a więc w większości przypadków darka 30 min. można ekstrapolować do klatki np. 5 min. (kamery mono z wyższej półki).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mam podobny problem w DSS. Zdjęcia po stackowaniu są wyprane z koloru i bardzo jasne, cały histogram jest bardzo wąski i przesunięty blisko prawej granicy. Tak, że w zasadzie nic nie da się z niego wycisnąć. Po składaniu gwiazdy są też mniej ostre niż na pojedynczej klatce.

Sporo kombinowałem, ale nic nie udało mi się wymyślić. Wielu sobie chwali DSS, więc pewnie robię coś źle, tylko co?

 

Zeby gwiazki byly ostrzejsze mozna uzyc innej metody stackowania. Zamiast bodajze "average" sprobuj np. "sigma clipping". Wynikowe zdjecie nalezy zapisac i dalej obrabiac w innym programie, np. PS lub PixInsight LE (darmowy). Pierwsze co powinienes zrobic w obrobce to uzyc funkcji levels (poziomy) i przestawic lewy suwak na poczatek histogramu. Potem curves (krzywe), ktore pozwolo wydobyc ze zdjecia ciemne szczegoly. Potem znowu levels i znowu curves itd. Na koniec ew. wyostrzanie jasnych partii (np. unsharp mask) i wygladzanie ciemnych (np. gaussian blur) - to tak w duzym skrocie :). Co do kolorow to niestety tez mam z nimi problem

Edytowane przez misiekc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, trochę posiedziałem nad twoim zdjęciem i wyszło mi tak:

 

amerykairis.jpg

 

Stack i obróbka w Irisie + drobna korekta kontrastu i jasności w Irfan view czyli prosto i darmowo.

Jeżęli chodzi o stakowanie w Irisie polecam Tutorial1.

W celu usunięcia zaświetlenia środkowej części zdjęcia użyłem funkcji remove gradient w Irisie więcej tutaj: Tutorial 2 Trochę spaprałem zdjęcie gradientu ale myślę, że i tak jest lepiej.

 

Co do wyglądu gwiazd polecam lepsze ustawienie na biegun i przymknięcie obiektywu.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zeby gwiazki byly ostrzejsze mozna uzyc innej metody stackowania. Zamiast bodajze "average" sprobuj np. "sigma clipping". Wynikowe zdjecie nalezy zapisac i dalej obrabiac w innym programie, np. PS lub PixInsight LE (darmowy). Pierwsze co powinienes zrobic w obrobce to uzyc funkcji levels (poziomy) i przestawic lewy suwak na poczatek histogramu. Potem curves (krzywe), ktore pozwolo wydobyc ze zdjecia ciemne szczegoly. Potem znowu levels i znowu curves itd. Na koniec ew. wyostrzanie jasnych partii (np. unsharp mask) i wygladzanie ciemnych (np. gaussian blur) - to tak w duzym skrocie :). Co do kolorow to niestety tez mam z nimi problem

Próbowałem różnych metod stackowania, gwiazdki zawsze są wyraźnie mniej ostre niż na surówce. Poziomami, krzywymi itp też próbowałem wydobyć co się da, ale histogram jest tak zgnieciony, że praktycznie nic nie da się z niego wyciągnąć. Do tego wszystko wyprane z kolorów. Nie wiem, jak ludzie stackują w DSS, że im cokolwiek wychodzi. Ja nie polecam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A filtr UV ma jakiś wpływ na wykonywane zdjęcia, czy spokojnie można robić z założonym?

 

Dzięki Icex za próbę wyciągnięcia czegoś więcej z mojego zdjęcia i za linki, może spróbuję składać zdjęcia w tym Irisie, zamiast DSS. Na pewno Iris jest dużo bardziej rozbudowany bo miałem go wcześniej, ale mimo postępowania zgodnie z tutorialem znalezionym na szybko w sieci, fotka nie wyszła najlepiej, ale jak pogoda dopisze, nazbieram jeszcze trochę materiału to pouczę się obsługi tego Irisa no i oczywiście posłużę się radami co do darków, aby uzyskać lepsze fotki.

Edytowane przez kkk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.