Jump to content

Grubosc blanku- na znaczenie??


mattman12
 Share

Recommended Posts

Jak w temacie. Mam zamiar zrobic sobie teleskop o srednicy 240mm. Mam juz upatrzone blanki jednak jest maly problem... Maja 25mm grubosci... Czy to nie z malo jak na srednice?? A i jeszcze jedno. Gdzie moglbym kupic piasek korundowy do szlifowania?? W znanych mi sklepach internetowych sa tylko cale zestawy a ja potrzebuje same proszki....

 

 

pozdrawiam

mateusz

Link to comment
Share on other sites

Grubość ma znaczenie (niektórzy twierdzą że długość, hi,hi). Odradzane są blaniki o stosunku grubości lustra do średnicy mniejszym od 1:10 ze zwględu na skomplikowaną budowę celi. Mając takie lustro musisz liczyć sie z budową celi o większej ilości punktów podparcia. Mam lustro 300mm o grubości 30mm i robię do niego celę pływającą o 18 punktach podparcia za pomocą programu PLOP

Brzmi to strasznie ale po zagłębieniu się w temat już tak nie będzie ;)

Link to comment
Share on other sites

Grubość znaczenie ma co nie znaczy że z tego blanku nie da się zrobić lustra. Co prawda na pierwsze lustro poleca się grube blanki ale ten twój nie jest aż taki cienki. Zresztą mamy chyba szkiełka od tej samej osoby tylko mi się trafiło 28mm. Ja jestem na etapie szlifowania karborundem #120 i nie szlifuję tradycyjną metodą tylko najpierw tarczą korundową wykonałem potrzebne wgłębienie a potem z cementu odlałem matrycę do której klejem epoksydowym przylepiłem kawałki szkła 10mm. Dzięki temu nie zdzierasz niepotrzebnie szkła co przy cienkich blankach ma szczególne znaczenie a i praca idzie sporo szybciej(no i oszczędzasz 1 blank). A co do karborundu to ja kupiłem tutaj kos. Mają wszystkie granulacje tylko wysyłka stosunkowo droga. Jak byś decydował się na robienie matrycy to daj znać - napiszę Ci jakie kleje mi się sprawdziły a jakie nie.

Link to comment
Share on other sites

Aha. Czyli grubosc zwierciadla ma znaczenie tylko przy budowaniu celi... Przy szlifie to juz jest sprawa drugorzedna?? Jakos sobie z tym umocowaniem lustra poradze. A gdzie moglbym kupic zestaw proszkow do szlifowania?? Niech mi ktos poradzi...

Link to comment
Share on other sites

Paweł jak wiesz lustra mamy identyczne.Moja cela nie jest pływająca,a lustro przyklejone jest sylikonem na 6 punktach podparcia.Jeśli chodzi o obrazy to są żyleta,nie przejmuj się bardzo celą,ważne aby lustro miękko osadzić z delikatnym luzem.

Edited by krzysiek81
Link to comment
Share on other sites

Jak w temacie. Mam zamiar zrobic sobie teleskop o srednicy 240mm. Mam juz upatrzone blanki jednak jest maly problem... Maja 25mm grubosci... Czy to nie z malo jak na srednice?? A i jeszcze jedno. Gdzie moglbym kupic piasek korundowy do szlifowania?? W znanych mi sklepach internetowych sa tylko cale zestawy a ja potrzebuje same proszki....

pozdrawiam

mateusz

Witam,

 

takie zwierciadło można podeprzeć na 6 punktach (czyli 3 ramiona "wahliwe" po 2 punkty podparcia). Ja w swojej "25" mam zwierciadło podparte tylko w 3 punktach, ale było wyszlifowane z płyty o grubości 35 mm - dzięki temu z dwóch płyt zrobiłem dwa identyczne zwierciadła.

 

Jeśli chodzi o proszki - to zamiast korundu polecam karborund - jest o wiele twardszy (ok. 8 w 10 stopniowej skali twardości) i jego zużycie podczas szlifowania jest znacznie mniejsze.

 

Natomiast dyskusyjne jest mocowanie zwierciadła do oprawy "na klej" (czyli żywicę). Fakt - jest to prostsze niż robienie bardziej złożonej oprawy na 6, 9, 12 (i więcej) punktów. Jednak nawet pomijając względy bezpieczeństwa (zawsze takie "klejenie" może puścić), należy uwzględnić wpływ różnej rozszerzalności termicznej szkła (z którego wykonane jest zwierciadło) i oprawy (aluminium lub żelazo). W Oddziale PTMA w Warszawie żadne zwierciadło nie jest mocowane "na klej". Jak znajdę jakieś zdjęcia takich opraw - to pokażę.

 

Oto przykład mocowania głównego (na 3 punktach) i wtórnego zwierciadła:

 

lustra-mocowanie.jpg

zwierciadło główne: D = 150mm (f=900 mm)

Wykonane w PTMA O/Warszawa przez L. Newelskiego.

Edited by Hermes1937
Link to comment
Share on other sites

Paweł jak wiesz lustra mamy identyczne.Moja cela nie jest pływająca,a lustro przyklejone jest sylikonem na 6 punktach podparcia.Jeśli chodzi o obrazy to są żyleta,nie przejmuj się bardzo celą,ważne aby lustro miękko osadzić z delikatnym luzem.
No cóż, zwykle wybieram rozwiązania, które mnie przekonują. Jeśli mówisz że cela z 6-ma punktami jest dobra to powiem po prostu, że jak będzie więcej punktów to będzie lepsza. Układ naprężeń rozłoży się bardziej równomiernie po powierzchni lustra. Inna kwestia to czy różnice będą zauważalne ;)
Link to comment
Share on other sites

Grubość znaczenie ma co nie znaczy że z tego blanku nie da się zrobić lustra. Co prawda na pierwsze lustro poleca się grube blanki ale ten twój nie jest aż taki cienki. Zresztą mamy chyba szkiełka od tej samej osoby tylko mi się trafiło 28mm. Ja jestem na etapie szlifowania karborundem #120 i nie szlifuję tradycyjną metodą tylko najpierw tarczą korundową wykonałem potrzebne wgłębienie a potem z cementu odlałem matrycę do której klejem epoksydowym przylepiłem kawałki szkła 10mm. Dzięki temu nie zdzierasz niepotrzebnie szkła co przy cienkich blankach ma szczególne znaczenie a i praca idzie sporo szybciej(no i oszczędzasz 1 blank). A co do karborundu to ja kupiłem tutaj kos. Mają wszystkie granulacje tylko wysyłka stosunkowo droga. Jak byś decydował się na robienie matrycy to daj znać - napiszę Ci jakie kleje mi się sprawdziły a jakie nie.

 

 

A ile kosztowałby zestaw proszków do szlifu takiego zwierciadła jak ja mam zamiar zrobić?? I ile będzie mi potrzeba każdego rodzaju??

Na stronie, którą mi podlinkowałeś niestety nie jest napisany koszt karborundu...

proszę o oświecenie;P

 

mateusz

Link to comment
Share on other sites

A ile kosztowałby zestaw proszków do szlifu takiego zwierciadła jak ja mam zamiar zrobić?? I ile będzie mi potrzeba każdego rodzaju??

Na stronie, którą mi podlinkowałeś niestety nie jest napisany koszt karborundu...

miałem podobny problem kilka lat temu. Udało mi się zdobyć jedynie elelktrokorund. Stosowany jest do piaskowania np. felg, a kiedyś także do znakowania pojazdów. Od kolegi dostałem słoik około 2 kilo elektrokorundu #60. Pozostałe frakcje otrzymałem przez dekantowanie. To sporo zabawy ale nawet fabrycznie przygotowane proszki lepiej dekantować by nie porysować zwierciadła

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Bez problemu zmiescisz sie w kwocie 100 zl . Kupowalem niedawno w firmie Kos ok. 7 kg proszkow i pol kg tlenku ceru i zaplacilem cos ok. 150 zl . Ty potrzebujesz pewnie z 30% tej ilosci . Nie zapomnij przy zamowieniu kupic tez wlasnie tlenek ceru - zaoszczedzisz na przesylce

Pozdrawiam i zycze powodzenia .

Link to comment
Share on other sites

Bez problemu zmiescisz sie w kwocie 100 zl . Kupowalem niedawno w firmie Kos ok. 7 kg proszkow i pol kg tlenku ceru i zaplacilem cos ok. 150 zl . Ty potrzebujesz pewnie z 30% tej ilosci . Nie zapomnij przy zamowieniu kupic tez wlasnie tlenek ceru - zaoszczedzisz na przesylce

Pozdrawiam i zycze powodzenia .

 

W koncu ktos konkretnie odpowiedzial na moje pytanie. Dzieki:) w takim razie jakbys mogl powiedziec mi jeszcze jedno. Ile by kosztowalo napylenie al i czy bardziej oplaca sie kupic zestaw proszko czy wiecej jednej, grubej frakcji i dekantowac??

Link to comment
Share on other sites

Swoje proszki kupilem w granulacjach 56 , 80 , 120 , 240 , 420, 600 , 800 , 1000 i 1200 , z tym , ze jako ostatnia frakcje ( 1200 ) zamiast karborundu kupilem korund szlachetny ( tlenek glinu ) . Tlenek glinu jest mniej efektywny od karborundu , ale daje ladniejsza powierzchnie ( tak sie przynajmniej doczytalem w necie - zobaczymy podczas polerowania )

Jezeli chodzi o dekantowanie - jezeli chcesz bardzo ciac koszty , to napewno sie oplaca ( 1 kg proszku 56 kosztuje zdaje sie ok . 8 zl - cena sprzed pol roku ) - zyskasz moze z 30 zl na calosci . Osobiscie nie chcialo mi sie w to bawic .

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Eee... Dla 30 zlotych nie ma sensu bawic sie w dekantowanie... Kupie proszki od 80 do 1000 i bedzie. Wszystkiego wyjdzie mi jakies 2,5 kg. A ile powinienem kupic tlenku ceru na 240mm zwierciadla, zeby mi wystarczylo bez problemu??

Link to comment
Share on other sites

Pamietaj ze potrzebujesz wiecej grubego proszku do wstepnego wyszlifowania strzalki ( dla lustra 8" mysle , ok 1,5 kg karbo 56 ) . Pozniej z 500g 80 , 250g 120 , 250g 240 itd . Najdrobniejszych frakcji bedziesz pewnie potrzebowal po ok. 100g . Osobiscie nie zaczalem jeszcze polerowania (skonczylem na proszku 1200 i wylalem matryce pod polerownik ), wiec moze niech wypowiedza sie inni , jezeli chodzi o ilosc CeO2 ( mysle jednak , ze potrzebujesz ok. 250g - cena ok 60zl za 1 kg).

Link to comment
Share on other sites

Nie za duzo tych proszkow?? Na necie znalazlem tabelke z iloscia potrzebna do szlifu zwierciadla 170mm i z proporcji policzylem dla swojego. Wyszlo mi tak:

granulacja-ilosc w kg

80- 0,7

120- 0,4

240-0,4

400- 0,4

600- 0,15

800- 0,15

1000-0,15

 

mam nadzieje ze liczenie na proporcje bylo prawidlowe i wynik jest wiarygodny. pozdrawiam

mateusz

Link to comment
Share on other sites

znaczy ze na szkielko 240mm wystarczy mi bez problemu 50g ceru??

 

Witam,

 

na wypadek powtórnego polerowania :D można kupić na zapas 100 g...

Tlenek ceru jest - w porównaniu do karborundu - lekki. Podczas wykonywania przeze mnie 2 zwierciadeł 250 mm oraz polerowania i figuryzacji przez ok. rok, może zużyłem te 100 g.

Link to comment
Share on other sites

Dobra jeszcze jedno pytanie- już je zadawałem ale nikt sie nie pofatygował... Ile jakich proszków powinienem kupić, zeby wyszlifować to lustro 240mm?? mam nadzieje że teraz ktoś odpowie :Boink:

 

pozdrawiam

Mateusz

Edited by mattman12
Link to comment
Share on other sites

Proszek szlifierski karborund No. 80 - 400g

Proszek szlifierski karborund No. 120 - 150g

Proszek szlifierski karborund No. 240 - 100g

Proszek szlifierski karborund No. 400 - 75g

Proszek szlifierski karborund No. 600 - 40g

Proszek szlifierski karborund No. 800 - 35g

Proszek szlifierski karborund No. 1000 - 25g

Proszek polerski tlenek ceru CeO2 - 35g

Kalafonia balsamiczna odgazowana - 150g

Smoła polerska optyczna - 50g

 

To jest zestawienie proszków oferowanych przez astrokraka do wykonania lustra 110mm. Jest na pewno na zapas o ile nie będziesz za bardzo rozrzutny. Twój blank ma powierzchnie ok 5 razy większą od tego 110mm więc jak kupisz 5 razy więcej proszków to powinno spokojnie starczyć nawet jak trochę "zmarnujesz".

Ja dla blanku 240mm miałem 1kg proszku #80 i spokojnie starczyło tylko ja nie szlifowałem "klasycznie" tylko tak jak napisałem wyżej.

Pozdro.

Link to comment
Share on other sites

nie to żebym się czepiał ale chciałbym by ktoś kompetentny wyjaśnił czy warto szlifować proszkiem 600, a potem 800 i w końcu 1000. Nie wystarczy 600 i następnie 1000? Wydaje się, że między proszkiem 800 a 1000 będzie niewielka różnica. Ja szlifowałem proszkiem 500 a potem 1000 i bez problemu udało się

 

pozdrawiam

 

PS

jeszcze rada praktyczna. Proszki lepiej przed użyciem dekantować. Jeśli są zanieczyszczone nawet w niewielkim stopniu łatwo porysować zwierciadło, a to oznacza powrót do szlifowania grubszym proszkiem

Link to comment
Share on other sites

Ja tam nie ośmielam się nawet mówić że się na tym znam ale na internecie sporo można znaleźć. Szczególnie w USA ATM się dobrze trzyma i można poczytać o sposobach szlifowania (np na stellafane). Część ludzi preferuje takie dobieranie proszków żeby każdy następny miał ziarna ok 2 razy mniejsze od poprzedniego (niektórzy nawet mniej niż 2 razy). Choć np w broszurce Rybarskiego i Serkowskiego polecają sekwencję 60, 100, 250, 500, 1000 czyli ziarna ok 3 razy mniejsze.

Sprawa raczej prosta (no może nie aż tak bo czegoś mogę nie wiedzieć): mniejsze różnice w grubości to szybciej wyszlifujesz danym karborundem (czy korundem), większe różnice w grubości to mniej rodzajów karborundu ale dłuższa zabawa z każdym z nich. Z tym że chyba nikt nie poleca różnicy w grubości większych niż 3 razy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.