Skocz do zawartości

Whirlpool....


Pav1007

Rekomendowane odpowiedzi

Łukasz tak patrząc na Twoje zdjęcie, to parę rzeczy mi się rzuca w oczy, staram się konstruktywnie:

- jest zielone

- z mniejszych gwiazd zrobiły się paciaki, a większe są płaskie

- wyciąłeś dość mocno tło (nie mam na tym kompie pipetki, ale obstawiam wartości 10-15)

- mocno selektywne ostrzenie mgławicy na nierozmytej masce nie wyszło jej na dobre

- poza tym 6 minutowe ekspozycje to akurat niewiele dłuższe niż 300 sek Pawła :D

 

Sorry za tą recenzję, ale odniosłem wrażenie, że wrzuciłeś to zdjęcie do wątku Pawła w celu porównania "moje lepsze" - no to sobie porównałem i głosuję na zdjęcie Pawła :)

Dziękuję za konstruktywną krytykę.

 

Z Pawłem nie chcę się porównywać, ponieważ miałem już wielokrotnie okazję zachwycać się jego zdjęciami.

 

Uważam, że robi super robotę.

 

Daleko mi jeszcze do niego, ale z racji tego, że ma ten sam telekop oraz kamerę, mogę oceniać jak daleko w tyle jestem.

 

Bardzo wartościowe są zdjęcia tego samego obiektu, ponieważ pozwala mi to ocenić na co jeszcze zwrócić uwagę.

 

Tak jak napisałem, już wcześniej zamieszczałem na forum to zdjęcie.

 

Z czasem ekspozycji faktycznie pomieszałem, wydawało mi się, że Paweł miał ekspozycje po 7 min, a faktycznie miał po 5 min.

 

Czy orientujecie się czy sposób wykonywania falatów (faktyczne zdjęcia nieba vs. zdjęcia równomiernie jasnego monitora (telewizora LCD) może mieć wpływ na końcowy wynik zdjęcia (kolory)?

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dlatego zaprezentowałem tło na poziomie (jak dobrze pamiętam) 26 jednostek.

 

W jaki sposób sprawdzić ile jednostek ma tło?

 

Czy robi się to pipetą w PS?

Robisz pipetą w PS, warto zrobić sobie 2-3 punkty kontrolne żebyś miał cały czas pokazywany poziom każdego kanału - nie pamiętam jak ta opcja się nazywa. Jak nikt mnie nie wyprzedzi to sprawdzę w domu i podam. (color sampler tool lub coś takiego)

 

 

Bardzo wartościowe są zdjęcia tego samego obiektu, ponieważ pozwala mi to ocenić na co jeszcze zwrócić uwagę.
Łukasz, po pierwsze i przede wszystkim to zwróć uwagę na ostrość zdjęcia - bo jak to nie wyjdzie to masz materiał do kosza. Jak nie masz robofocusera to proponuję sprawdzać ostrość co kilka klatek (szczególnie jeśli są duże wahania temperatur na linii wieczór-noc).

 

Kolejna sprawa to obróbka.

Czy orientujecie się czy sposób wykonywania falatów (faktyczne zdjęcia nieba vs. zdjęcia równomiernie jasnego monitora (telewizora LCD) może mieć wpływ na końcowy wynik zdjęcia (kolory)?
Z tego co mi wiadomo, to flat wyrównuje pole i usuwa "zbędne" artefakty na zdjęciu (jak paprochy) - nie wpływa na kolorystykę zdjęcia. Chociaż mogę się mylić, bo korzystam ze sztucznych.

 

Paweł

Edytowane przez Pav1007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robisz pipetą w PS, warto zrobić sobie 2-3 punkty kontrolne żebyś miał cały czas pokazywany poziom każdego kanału - nie pamiętam jak ta opcja się nazywa. Jak nikt mnie nie wyprzedzi to sprawdzę w domu i podam. (color sampler tool lub coś takiego)

 

Będę wdzięczny za tę informację.

 

Jak widać jeszcze nie opanowałem jak osiągnąć równowagę pomiędzy chęcią zminiejszenia szumów a zbytnim wycinaniem tła.

 

Z góry dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robisz pipetą w PS, warto zrobić sobie 2-3 punkty kontrolne żebyś miał cały czas pokazywany poziom każdego kanału - nie pamiętam jak ta opcja się nazywa. Jak nikt mnie nie wyprzedzi to sprawdzę w domu i podam. (color sampler tool lub coś takiego)

 

Dokładnie, Color Sampler Tool. Warto też pamiętać, żeby podczas pobierania próbek unikać pomiaru punktowego i korzystać z opcji 3x3, 5x5 itp.

Edytowane przez Iluvatar
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz, tylko na jpg'u nie pracuj :-)

 

Jpg to tylko tak, aby na szybko zapytać czy szukam w dobrym miejscu.

 

Wygląda na to, że zacznę od początku tj. od zestackowania. Przy obróbe tego co mam wychodzą dziwne artefakty, ale to zapewne dlatego że poziomami już wyciąłem za dużo tła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz tak patrząc na Twoje zdjęcie, to parę rzeczy mi się rzuca w oczy, staram się konstruktywnie:

...

- wyciąłeś dość mocno tło (nie mam na tym kompie pipetki, ale obstawiam wartości 10-15)

 

Zestackowałem raz jeszcze.

 

Sprawdziłem wartość tła. Na pierwszym zdjęciu jest mniej więcej 15 jednostek na drugim 25 jednostek.

 

Czy 25 to nie za jasno? Na tle wychodzą kolorowe szumy i obiekt jest bardzo jasny.

M51x.jpg

M51tło25.jpg

Edytowane przez Łukasz K
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem wartość tła. Na pierwszym zdjęciu jest mniej więcej 15 jednostek na drugim 25 jednostek.

 

Czy 25 to nie za jasno? Na tle wychodzą kolorowe szumy i obiekt jest bardzo jasny.

I właśnie w tym momencie dowiedziałeś się, że obróbka to nie tylko wyciąganie krzywych i przyciemnianie poziomami.

 

:-)

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szymek w Stężnicy w przystępny sposób pokazał jak podchodzić do materiału. Takie podstawy które przydadzą się większości zaczynających obróbkę, a z tego co pamiętam to chyba Krzysiek nagrywał wszystko. Jak tylko Szymek wyrazi zgodę można by udostępnić to szerszej rzeszy ludzi :) Ja chętnie też jeszcze raz posłucham i zobaczę.

 

Rafał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zestackowałem raz jeszcze.

Sprawdziłem wartość tła. Na pierwszym zdjęciu jest mniej więcej 15 jednostek na drugim 25 jednostek.

Czy 25 to nie za jasno? Na tle wychodzą kolorowe szumy i obiekt jest bardzo jasny.

 

Nawiasem mówiąc, na obydwu galaktyka wygląda lepiej, niż na zdjęciu, które pokazałeś wcześniej. Strasznie szumią te kamery CCD :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I właśnie w tym momencie dowiedziałeś się, że obróbka to nie tylko wyciąganie krzywych i przyciemnianie poziomami.

 

:-)

 

Paweł

 

Dowiedziałem się dzięki Wam wielu nowych rzeczy :)

 

Mam nadzieję, że się nie gniewasz, że podpiąłem się pod Twój wątek.

 

Ja jestem do przodu w kwestii balansu poziomami a Ty przekonałeś się, że Twoje zdjęcia są naprawdę coraz lepsze.

 

Dodatkowo przekonałem się również, jak bardzo potrafi się rozjechać ostrość w trakcie sesji. Pozornie gwiazdy były punktowe i pomimo przyłożenia się na początku sesji do dokładnego jej ustawienia, wynik finalny jest kiepski.

 

Zostaję przy poniższej wersji zdjęcia. Daleko jej do ideału, ale najprawdopodobniej przez ostrość ciężko wycinąć więcej detalu.

M51x.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

tak wygląda balansowanie kolorów:

 

- color sampler toolem zaznaczasz jasną gwiazdę (wybierasz taką, która powinna być biała - ja to robię na czuja, może bardziej doświadczeni podpowiedzieliby jak to robić poprawnie) - zdecydowałem się na sample size 3x3, bo nie znalazłem gwiazdy która byłaby większa, i wyglądała na białą

- potem (już na sampler size 5x5) zaznaczasz tło - wybierając neutralny obszar, jeśli akurat fociłeś mgławicę, to taki który jest od niej wolny

- w zakładce Info widzisz czy masz rozjazd kolorów w bielach (wartości 254 254 252 - niewielki) oraz w tle (15 15 9 - za dużo czerwieni i zieleni)

- dodatkowo możesz pobrać próbkę z innej części tła, dla uzyskania średniego wyniku.

 

Oto Twoje zdjęcie po wyrównaniu kolorów, lekkim zmniejszeniu kolorowego szumu, kolejnym wyrównaniu kolorów oraz informacyjnie zrzut z końcowego efektu color sampler tool. Przyjmuje się, że tło powinno być na poziomie nieco >20. Mam nadzieję, że wybaczysz tą próbę pracy na Twoim zdjęciu :)

 

PS - zabezpieczam swoje tyły: mam prosty nieskalibrowany monitor, jeśli wessel stwierdzi, że zdjęcie jest za zielone, to bez sprawdzania przyznaję Mu rację :D

przykład_color_sampler_tool.jpg

przykład_color_sampler_tool_po_wyrównaniu.jpg

M51x_cb.jpg

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz, jako dodatek tylko dodam, że równy poziom w bielach występuje tylko w białych gwiazdach - ważne jest, żeby nie wyrównywać bieli na żółtych/pomarańczowych czy niebieskich gwiazdach.

Był artykuł Adama odnośnie "prawdziwego koloru kosmosu" - tam były podane gwiazdy na wg których najlepiej kalibrować :-)

 

Ja najczęściej wyrównuję tylko na tle (2-3 punkty kontrolne).

 

Paweł

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.