Skocz do zawartości

Obiektyw do krajobrazów i szerokich astrokadrów


grogmir

Rekomendowane odpowiedzi

Hej. :)

 

Ponieważ na co dzień głównie fotografuję krajobrazy (zwłaszcza góry), mój zestaw obiektywów do Canona 80D to kitowe 18-55 i 55-250 IS STM  - lekkie, ze świetnym AF i całkiem ostre, zwlaszcza na swoją półkę cenową. Przymierzam się jednak do dokupienia czegoś jaśniejszego, bardziej pod kątem astro (szerokie kadry z DM, ostatnio często bywam w Bieszczadach) - idealnie by było, jakby był to tez obiektyw sprawdzający się w dzień przy szerokich krajobrazach. Super, jakby miał też autofocus, ale z tego co się orientuję, to w interesującej mnie półce cenowej (do 2000 zł) ciężko coś takiego znaleźć.

 

Z tego co zdążyłem się zorientować, to ciekawymi propozycjami są Samyang 24 mm f/1.4 i Samyang 16mm f/2.0. Zwłaszcza ten drugi mnie interesuje, bo pokrywa szerszy kąt niż moje pozostałe obiektywy, a do tego znalazłem nówkę w (chyba) świetnej cenie za 1189 zł.

 

Czy ktoś z Was może posiada któryś z tych obiektywów i mógłby polecić, bądź odradzić ten wybór? Jak z manualnym ostrzeniem w dzień, czy jest to bardzo uciążliwe? Czy są może jakieś inne ciekawe obiektywy w tej cenie (najlepiej z AF), które pominąłem?

 

Z góry dzięki za wszystkie wskazówki. :) Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam tego samyanga 16 dopiero od tygodnia więc jedno zdjęcie astro wykonałem niestety napotkałem problem ze stackowaniem zdjęć ze statywu, no ale to nie wina tego konkretnego modelu tylko raczej ogniskowej. Nie jest to takie łatwe. Sam obiektyw mogę polecić, jest dość ostry przy F2.0. Aberracji chromatycznej mocnej nie ma, koma jest .

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam samyanga 24mm, fotografuje nim od zeszłych wakacji. Głównie DM. Kupiłem używanego za 800 zł i jest wart tych pieniędzy , ale mam wątpliwości czy za nówkę zapłaciłbym ponad 2 tyś. Jest bardzo duży i ciężki , wielkością niewiele ustępuje 135mm F2 .

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do rozważań proponuję dorzucić Tokinę 11-20 lub starszą 11-16. Mam ten obiektyw już trochę czasu. Pod APSC to chyb najszerszy możliwy obiekty na rynku. Światło f/2.8 może nie jest tym samym co 1.4 czy 2, ale w tej ogniskowej niemożliwe jest uzyskanie jaśniejszego szkła (nie ma takich na rynku). Obiektyw jest bardzo uniwersalny, super w dzień i w nocy. Mały zoom przy stałym świetle również jest cenny.

Z wad, niestety posiada widoczną komę, choć na szerokie kadry mi nie przeszkadza. Aberracja chromatyczna jest umiarkowana. I niestety jest mało wytrzymały mechanicznie, więc kupując używkę warto umówić się na test, czy pokrętła chodzą lekko, silnik nie zgrzyta itp.

 

Mam też Samyanga 35 f/1.4 (manual rzecz jasna). Odnośnie wykorzystania w dzień, to niestety, ale zazwyczaj nie chce mi się ręcznie ostrzyć, a przy czymś mniej statycznym jest to w ogóle niemożliwe. Zazwyczaj wolę użyć gorszego i ciemniejszego obiektywu z af, niż męczyć się z ostrością. Ostrzenie jest też trudne przez jasną przysłonę, jest bardzo czuły. Trzeba przymknąć, żeby była jakaś głębia. W nocy 35 jest rewelacyjny :)

 

Ogólnie uważam, że ogniskowa 24 to już za wąsko na krajobrazy nocne do apsc. Często będzie brakować.16 już lepiej, ale to 11 jest fajne :) Zależy oczywiście co focisz.

 

Jest jeszcze Sigma 20 mm f/1.4, o której marzę. Jest af i świetna korekcja. Najszerszy obiektyw o świetle 1.4. Ale to już bardziej do pełnej klatki ma sens, gdzie osiągnie pole widzenia prawie takie jak Tokina 11 przy apsc, będąc jednocześnie 4x jaśniejszy!

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie za szybkie odpowiedzi! Poczytałem też trochę zagraniczne fora i skłaniam się ku Samyangowi 16mm f/2, ta Tokina wygląda bardzo ciekawie ale nówka jest 2x droższa od Samyanga - godzę się też z myślą, że w dzień pozostanę przy kitach Canona, a za obiektyw tylko do ujęć nocnych jestem skłonny te niecałe 1200 zł zapłacić, 2000 już byłoby mi chyba szkoda. :) Na razie jeszcze nie zamawiam, więc jeżeli pojawią się jeszcze jakieś propozycje lub opinie, to będę bardzo wdzięczny. :)

 

@MateuszW - na Sigmę jeszcze przyjdzie czas, najlepiej w komplecie z Sony A7 III. :D Ale to chyba po zmianie pracy i wzięciu kredytu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, grogmir napisał:

Tokina wygląda bardzo ciekawie ale nówka jest 2x droższa od Samyanga (...) 2000 już byłoby mi chyba szkoda.

Tak, ale Tokina jest też świetnym dziennym obiektywem. Idealnie nadaje się do uchwycenia wielkich naturalnych tworów, szczególnie w sytuacji, gdy nie możesz się dość oddalić. W USA używałem jej bardzo często zarówno w rozległych kanionach, jak i strzelistych wieżowcach :) No i fotografia wewnątrz budynków. Poszukaj na giełdach, allegro itp. Umów sie na spotkanie ze sprzedawcą, albo możliwość zwrotu po teście - ja tak kupowałem już 2 obiektywy. Wtedy cena spadnie do tej za Samyanga :) Oczywiście Samyang będzie w nocy lepszy, ale jest mniej uniwersalny, ma jedną i to nie super szeroką ogniskową.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Sprzedałem starego Nikona i też się rozglądam za jakimś obiektywem do 600D

Nie jest łatwo :-)

Już prawie zdecydowałem się na Samyanga 16mm, ale jak Mateusz pisze, pewnie by brakowało AF w dzień. Chyba że będzie się chodziło z plecakiem z obiektywami.

Na Astrobin w ich wyszukiwarce można wpisać nazwę obiektywu i pokażą się zdjęcia nim robione.

Te robione Samyangiem 16mm i Tokinami są jakieś niewyraźne. Mam nadzieję że to przez brak prowadzenia albo źle ustawione prowadzenie.

Dopiero Samyangiem 35mm lepiej wyglądają, ale wolał bym coś szerszego.

Na stronie lenstips, wygląda na to że Samyang 16mm ma najmniej wad optycznych, z tych z krótszą ogniskową. W dalszym ciągu zastanawiam się nad nim.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, Adm2 napisał:

Te robione Samyangiem 16mm i Tokinami są jakieś niewyraźne. Mam nadzieję że to przez brak prowadzenia albo źle ustawione prowadzenie.

Dopiero Samyangiem 35mm lepiej wyglądają, ale wolał bym coś szerszego.

Podaj przykłady tych zdjęć. Generalnie Samyang 35 ma prawie idealną korekcję komy na pełnej dziurze, a aberracji chrom od f/2. Natomiast Tokina postawiona przy nim wypadnie średnio :) Ma ona zauważalną komę i umiarkowaną aberrację. To widać, ale na szerokich kadrach zazwyczaj to nie przeszkadza. W zamian za nieidealność otrzymujesz AF, zoom i jest to chyba najszerszy obiektyw przy swojej światłosile (wszystkie szersze lub równe są ciemniejsze).

Samyanga 16 nie znam ale z testów widzę, że ma odrobinę większą komę niż 35 na APSC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, MateuszW napisał:

Podaj przykłady tych zdjęć

Tokina 11-16mm. Wszystkie zdjęcia na tej stronie są nią robione.  Nie wiem...może za dużo napatrzyłem się na za dobre zdjęcia tu na forum.

https://www.astrobin.com/search/?q=Tokina+11-16mm&d=i&t=all

 

Samyang 16mm

https://www.astrobin.com/search/?q=samyang+16mm&d=i&t=all

 

Samyang 35mm

https://www.astrobin.com/search/?q=samyang+35mm&d=i&t=all

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Adm2 napisał:

Wszystkie zdjęcia na tej stronie są nią robione.  Nie wiem...może za dużo napatrzyłem się na za dobre zdjęcia tu na forum.

Ale jakoś bardziej konkretnie :) 

 

Większość ujęć w moim filmie powstała z Tokiny 11-20, reszta z Samyanga 35 i ze dwa z Samyanga 135

Zaznaczam że jedno z ujęć z Tokiny jest nieostre i wady się wzmocniły :) Jeśli chcesz, mogę podesłać Ci surowe klatki z któryś momentów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, bas.sic napisał:

Ale mi namieszaliście w głowie. Miałem już plan kupić Irix 15mm a teraz to już nie wiem całkowicie.

pk

Bierz pod uwagę, że Tokina i Samyang 16 (co mnie zaskoczyło) są tylko do apsc. Jedynie Samyang 35 z tych trzech jest do ff no i Twój Irix. Tak więc jeśli zależy Ci na FF to trochę zmienia postać rzeczy :)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, MateuszW napisał:

Ale jakoś bardziej konkretnie :) 

 

Większość ujęć w moim filmie powstała z Tokiny 11-20, reszta z Samyanga 35 i ze dwa z Samyanga 135

Zaznaczam że jedno z ujęć z Tokiny jest nieostre i wady się wzmocniły :) Jeśli chcesz, mogę podesłać Ci surowe klatki z któryś momentów.

Nie będę szukał najgorszego zdjęcia z Astrobin  :)

Ale z chęcią bym jedno z Twojej Tokiny zobaczył, bo tamte nie wiadomo jaką historię miały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.