Skocz do zawartości

ASI120MM - Pierwsze światło, pierwsze problemy


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim !

 

Dziś nad ranem pojawiła się okazja do przetestowania ASI w kontekście DS. Powiem szczerze całkiem mile się zaskoczyłem.

Niemniej jednak całą noc walczyłem z kilkoma problemami z jakimi wcześniej się nie spotkałem się.

Piszę z pozycji użytkownik DSLR i SA, więc zbieranie fotonów w FITS i stakowanie tak małych pól to dla mnie nowość.

 

Wymienię kwestie które męczyły mnie bądź chciałbym sie dowiedzieć na powinno być to poprawnie zrobionie

 

- czy do zbierania powinienem założyć filtr L, pomyślałem o tym dopiero kiedy zobaczyłem że gwiazdy nie są takie ostre, czy filtr czerwony może coś pomóc ?

 

-8 bit czy 16 ? Ja wybrałem 16 bit

 

- Czy FITS jest najbardziej wskazanym formatem czy zbieraniu materiału?

 

-dlaczego od drugiej połowy sesji w plikach FITS nie ma informacji o czasie naświetlania, DSS nie potrafi ich nie odczytać

 

- DRAMAT z alignacją, przez co nie wiedziałem czy w ogóle ręcznie ditheringować

 

   wydaje mi się że wypalone pixele DSS odczytuje jako gwiazdy, i teraz na szybko zrobiłem parę darków i wrzuciłem do DSS i czasami pomaga czasami nie. Z tym że chwilę potem odnalazłem opcję aby sam DSS odejmował dark  od gotowej klatki. Co jest lepszą metodą, od razu niech DSS odejmuje czy robić je odzielnie  ?

 

Czy nie zwracać uwagi podczas sesje na to że DSS daje rozjechane stack i robić swoje czy wszystko powinno śmigać od razu

 

Czy DSS da radę zalignować materiał kiedy jest za mało gwiazd? Zauważyłem że kiedy dam limit na minimum to z 30 gwiazd odczytuje 2000 ale to za pewne jest sam szum. Klatki z odjętym darkiem w DSS

 

 

Przepraszam, że na kolanie pisanie, ale  noc się zbliża i czuję że to może być ostatnia z przyjemną temperaturą....

 

Poniżej najlepsze co udało się uzyskać, czasy sumaryczne max 30min , klatki po 30 i 15 sec

Newton 1000/200, umyty specjalnie na tę okazję   .... i skolimowany tak, że kontrola jakości w Chinach może się schować  ...tak zdążył się wychłodzić przed sesją ..... tak gwiazdy pojechane...

 

obraz.png.c5c4dfaf5f5eb04b3bcc0137db77543b.png

 

obraz.png.70b048f7bd4fb120717a21735c503a28.png

 

obraz.png.c93f3e9367cdf5512712f7ac601e8e4e.png

 

 

Edytowane przez Adam87
  • Lubię 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Kapitan Cook zmienił(a) tytuł na ASI120MM - Pierwsze światło, pierwsze problemy

jak na 30 min to całkiem sporo się załapało ale tu apertura robi swoje. Masz za to sporo szumu

rozwiązaniem jest oczywiście wydłużenie łącznej ekspozycji. 120 minut przynajmniej, a najlepiej tak ze 4-5 godzinek na obiekt

darki możesz sobie spokojnie darować przy CMOS-ie i tak krótkich subach. Za to konieczne są biasy i ewentualnie flaty, choć te drugie też specjalnie nie zmienią efektu końcowego gdy masz tak małą matrycę. Lekkie odszumianie też by się przydało

 

tło możesz w obróbce przyciemnić, ekspozycje skrócić bo przepaliłeś jasne gwiazdy lub możesz też zmniejszyć gain. To drugie rozwiązanie chyba nawet będzie lepsze bo poprawi dynamikę pojedynczej klatki, a gwiazdy będą ładniejsze

 

to Newton więc aberracji chromatycznej nie ma. Filtr UV/IR w niczym nie pomoże. Stosuje się go w refraktorach by wyciąć podczerwień, której nie korygują. W reflektorach można robić full spectrum. Zawsze to kilka fotonów więcej ;)

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, ZbyT napisał:

darki możesz sobie spokojnie darować przy CMOS-ie i tak krótkich subach.

 

tło możesz w obróbce przyciemnić, ekspozycje skrócić bo przepaliłeś jasne gwiazdy lub możesz też zmniejszyć gain.

 

to Newton więc aberracji chromatycznej nie ma. Filtr UV/IR w niczym nie pomoże. Stosuje się go w refraktorach by wyciąć podczerwień, której nie korygują. W reflektorach można robić full spectrum. Zawsze to kilka fotonów więcej ;)

 

pozdrawiam

 

Tylko z darkami jest taki problem że bez nich DSS nie potrafi zalignowac materiału.

 

Gwiazdy przepaliłem ja w obróbce, tam śmiało mógłbym palić po 2min.

 

Pamiętam jak pożyczyłem kiedyś lustrzankę od znajomego z modem full spectrum. O ostrości można było zapomnieć.... albo gwiazdy ostre albo mgławica, przesunięcie nie było duże ale było widoczne. Myślałem że i tu coś takiego występuje bez filtra IR.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Adam87 napisał:

 

Tylko z darkami jest taki problem że bez nich DSS nie potrafi zalignowac materiału.

 

darki nie mają nic wspólnego z alignacją

sam nie robię darków od wielu lat. Dla lustrzanki nie jest łatwo je dobrze zrobić bo trzeba utrzymać stałą temperaturę, a dla CMOS-ów nie robię bo ekspozycje za krótkie by to miało cokolwiek dać

 

za to bardzo ważne są biasy. Zrób je koniecznie

 

16 minut temu, Adam87 napisał:

Pamiętam jak pożyczyłem kiedyś lustrzankę od znajomego z modem full spectrum. O ostrości można było zapomnieć.... albo gwiazdy ostre albo mgławica, przesunięcie nie było duże ale było widoczne. Myślałem że i tu coś takiego występuje bez filtra IR.

 

jeśli gwiazdy są ostre to mgławice też muszą ... chyba, że teleskop to refraktor, a wtedy może być różnie jeśli świecą w innych długościach fali. Dla reflektora to bez znaczenia bo wszystkie długości fal są skupiane w tym samym miejscu

 

Zwykłe obiektywy i refraktory nie są korygowane w podczerwieni więc gdy fotografujesz obiektywem soczewkowym to czerwone jasne gwiazdy są dużymi plackami bo mocno świecą w podczerwieni i dlatego potrzeby jest filtr, który tę podczerwień wytnie

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Adam87 napisał:

Właśnie nie potrafie wczytać serii plików, tylko wideo odczytuje

Wgraj pliki (FITS) do PIPP (planetary imaging cośtam darmowe) i daj output format .avi to powinno pomóc ;)

 

1 godzinę temu, Adam87 napisał:

czy do zbierania powinienem założyć filtr L, pomyślałem o tym dopiero kiedy zobaczyłem że gwiazdy nie są takie ostre, czy filtr czerwony może coś pomóc ?

Wsadzając filtr R albo jeszcze lepiej IR pass ograniczysz światło jakie wpada, ale polepszysz seeing. Polecam poeksperymentować. Ale tak jak pisał ZbyT, dla refraktora to powinno być bez znaczenia. ASI120 ma dosyć spore piksele, więc crosstalk też nie powinien Cię bardzo martwić.

 

1 godzinę temu, Adam87 napisał:

8 bit czy 16 ? Ja wybrałem 16 bit

16bit bym polecał zawsze. Większa rozpiętość tonalna. Nie wiem, jakie mogły by być zyski z 8bit poza dużą ilością FPS, a tego chyba nie potrzebujesz?

 

1 godzinę temu, Adam87 napisał:

(...) DSS nie potrafi ich nie odczytać

(...) DRAMAT z alignacją, przez co nie wiedziałem czy w ogóle ręcznie ditheringować

(...) DSS (...)  DSS(...) DSS(...)  DSS (...)  DSS daje rozjechane stack (...)  Klatki z odjętym darkiem w DSS


Do takich zadań radziłbym porzucić DSS, jak radzi Krzysztof, na rzecz Autostakkerta.

 

 

Moim zdaniem wyszło bardzo fajnie, wchodzisz w dużą skalę :) Dla M51 jeszcze 4-5x więcej materiału, zrobione w AS! to byś miał moim zdaniem już całkiem fajne zdjęcie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Adam87 napisał:

Właśnie nie potrafie wczytać serii plików, tylko wideo odczytuje

Przeciągnij pliki na okno programu. Generalnie DSS nadaje się tylko tam, gdzie jest w miarę dużo gwiazd. Gdy widać ich kilkanaście, to on nie ma sensu. Autostakkert alignuje na podstawie obrazu, więc duża galaktyka w kadrze powinna się dobrze zalignować, o ile nie będzie za ciemna dla niego.

Godzinę temu, ZbyT napisał:

120 minut przynajmniej,

Nie zapominaj że mówimy tu o niechłodzonej, prehistorycznej matrycy. Hoty i ampglow zjedzą klatkę w takim czasie.

14 minut temu, ZbyT napisał:

darki nie mają nic wspólnego z alignacją

sam nie robię darków od wielu lat. Dla lustrzanki nie jest łatwo je dobrze zrobić bo trzeba utrzymać stałą temperaturę, a dla CMOS-ów nie robię bo ekspozycje za krótkie by to miało cokolwiek dać

Darki mogą pomóc, jeśli program uznaje hoty za gwiazdy. A myślę, że na tych klatkach jest dość spora widoczność hotów, bo to matryca niechłodzona i bardzo stara. W T7 przy wyższe temperaturze jest więcej hotów niż sygnału, w 120 jest podobno nieco lepiej.

Uważam, że w tej sytuacji darki są bardzo wskazane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, MateuszW napisał:

Nie zapominaj że mówimy tu o niechłodzonej, prehistorycznej matrycy. Hoty i ampglow zjedzą klatkę w takim czasie.

 

chodziło o łączny czas naświetlania obiektu, a nie pojedynczej klatki. 2 godziny na klatkę? :D

 

2 minuty temu, MateuszW napisał:

Darki mogą pomóc, jeśli program uznaje hoty za gwiazdy. A myślę, że na tych klatkach jest dość spora widoczność hotów, bo to matryca niechłodzona i bardzo stara. W T7 przy wyższe temperaturze jest więcej hotów niż sygnału, w 120 jest podobno nieco lepiej.

Uważam, że w tej sytuacji darki są bardzo wskazane.

 

hot piksele pojawiają się losowo na matrycy więc darki nic nie poradzą. Darki zadziałają na bad piksele, a tych tu nie widać. Zadziałają na amp glow, a tego też nie ma. Po co więc darki? Żeby zwiększyć szum?

 

ASI120 ma ADC 12 bit. Można nagrywać pliki w formacie SER i łatwo stackować w AS!3. Konwersja plików FITS do AVI obetnie klatki do 8 bitów ... choć z drugiej strony przy krótkich ekspozycjach i wysokim gainie zawartość informacyjna klatek może być w okolicach 8 bitów

 

pozdrawiam

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, ZbyT napisał:

chodziło o łączny czas naświetlania obiektu, a nie pojedynczej klatki. 2 godziny na klatkę? :D

Przeczytałem 120 sek zamiast 120 min :)

 

44 minuty temu, ZbyT napisał:

hot piksele pojawiają się losowo na matrycy więc darki nic nie poradzą. Darki zadziałają na bad piksele, a tych tu nie widać. Zadziałają na amp glow, a tego też nie ma. Po co więc darki? Żeby zwiększyć szum?

Hot piksele,  rozumiane powszechnie jako potoczna nazwa na bad piksele. Nie widać tu bad pikseli bo - albo autor zastosował te darki (nie potrafię ustalić z opisu), albo usunęły się przy stackowaniu. Ja pisałem o darkach, dzięki którym na etapie stackowania nie będzie bad pikseli i algorytm szukania gwiazd nie zgłupieje. Jeśli bez darków da się poprawnie stackować i nie widać bad pikseli na wynikowym stacku, oraz nie ma alpglow, to zgadzam się - darki można odpuścić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, MateuszW napisał:

Przeczytałem 120 sek zamiast 120 min :)

 

Hot piksele,  rozumiane powszechnie jako potoczna nazwa na bad piksele. Nie widać tu bad pikseli bo - albo autor zastosował te darki (nie potrafię ustalić z opisu), albo usunęły się przy stackowaniu. Ja pisałem o darkach, dzięki którym na etapie stackowania nie będzie bad pikseli i algorytm szukania gwiazd nie zgłupieje. Jeśli bez darków da się poprawnie stackować i nie widać bad pikseli na wynikowym stacku, oraz nie ma alpglow, to zgadzam się - darki można odpuścić.

 

 

Najlepiej robić dithering, stackować w AS! i zapomnieć o tym całym syfie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, ZbyT napisał:

Globalnie czy AP? Surface czy Planet?

Ja zawsze używam "Local (AP)" ale nie sądzę, żeby to przy stackowaniu nagrań DSów z czasem pojedynczej klatki liczonym w sekundach robiło jakąś wielką różnicę w jakości końcowej. Do jasnych mgławic planetarnych z wyraźnymi krawędziami można ewentualnie spróbować "Planet", ale generalnie lepiej będzie "Surface".

 

A, jeszcze jedno: warto sobie też zajrzeć w menu "Advanced", można tam np. włączyć "Brute force alignment" - jakby były problemy z tym normalnym przy stackowaniu DSów (ale strasznie długo to trwa); i mamy tam też "Experimental features", gdzie można włączyć np. derotację (jak ktoś używa montażu azymutalnego, to może się przydać), albo sigma clipping.

Edytowane przez Krzysztof z Bagien
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.