Jump to content

M13 spod Krakowa


Łysy Łysy
 Share

Recommended Posts

Świetnie wyszło. Gromadki można wypalać spokojnie krótszymi klatkami (np. 60 czy 90 sek.), ale i tak gwiazdki bardzo sympatycznie wyglądają.

 

Co do CLS to radzę Ci z doświadczenia - nie idź tą drogą... Na Bortle 4 spokojnie wystarczy brak filtra, ewentualnie Baader Neodymium Moon and Skyglow (nie zmasakruje kolorów gwiazd). W ubiegłym roku zmarnowałem miesiąc dobrej pogody w maju i 6 sesji przez CLS. Kolory gwiazd i obiektów nie do odratowania.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Łysy Łysy napisał:

Witam, nieśmiało wrzucam moją M13

 

Bardzo ładnie wyszedł gradient w centrum M13. :)

Brakuje mi jednak nieco światła (również w tle) i saturacji kolorów (w szczególności niebieskiego).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, Tuvoc napisał:

Świetnie wyszło. Gromadki można wypalać spokojnie krótszymi klatkami (np. 60 czy 90 sek.), ale i tak gwiazdki bardzo sympatycznie wyglądają.

 

Co do CLS to radzę Ci z doświadczenia - nie idź tą drogą... Na Bortle 4 spokojnie wystarczy brak filtra, ewentualnie Baader Neodymium Moon and Skyglow (nie zmasakruje kolorów gwiazd). W ubiegłym roku zmarnowałem miesiąc dobrej pogody w maju i 6 sesji przez CLS. Kolory gwiazd i obiektów nie do odratowania.

Dzięki za radę ,dzisiaj spróbuję z krótszymi czasami. Pogoda ma być , więc może M5? Tylko ten muniek może przeszkadzać. Mówisz nie używać CLS-a, ale tylko do gromad czy ogólnie pod takim niebem?

Link to comment
Share on other sites

11 minut temu, Łysy Łysy napisał:

Mówisz nie używać CLS-a, ale tylko do gromad czy ogólnie pod takim niebem?

Ja mam bortle 4 u siebie i nie używam żadnego filtra przeciw LP. 

Jeśli nie focisz poniżej 15* to ten filtr niewiele ci da. 

 

Jedyny filtr, jakiego używam, to Ha. Używam go głównie wtedy, kiedy jest księżyc, wtedy focenie RGB dłuższymi czasami jest bardzo ciężkie i frustrujące. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 minut temu, OnlyAfc napisał:

Ja mam bortle 4 u siebie i nie używam żadnego filtra przeciw LP. 

Jeśli nie focisz poniżej 15* to ten filtr niewiele ci da. 

 

Jedyny filtr, jakiego używam, to Ha. Używam go głównie wtedy, kiedy jest księżyc, wtedy focenie RGB dłuższymi czasami jest bardzo ciężkie i frustrujące. 

Dokładnie tak jak pisze kolega. Przy Księżycu też palę wodór, ewentualnie H-a i OIII razem przez filtr Optolong l-enhance. Poza tym na wsi u teściów (też Bortle 4) nic :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 godzin temu, Łysy Łysy napisał:

wcześniej robiłem zdjęcia na iso 800 i to był błąd. 

 

Jakaś większa różnica między 400, a 800 ISO?
http://dslr-astrophotography.com/iso-values-canon-cameras/
Tu w zaleceniach dla Twojego aparatu: "400 (try 800 as well)".

 

15 godzin temu, Tuvoc napisał:

Świetnie wyszło. Gromadki można wypalać spokojnie krótszymi klatkami (np. 60 czy 90 sek.), ale i tak gwiazdki bardzo sympatycznie wyglądają.

 

Co do CLS to radzę Ci z doświadczenia - nie idź tą drogą... Na Bortle 4 spokojnie wystarczy brak filtra, ewentualnie Baader Neodymium Moon and Skyglow (nie zmasakruje kolorów gwiazd). W ubiegłym roku zmarnowałem miesiąc dobrej pogody w maju i 6 sesji przez CLS. Kolory gwiazd i obiektów nie do odratowania.

Kiedy używam CLS to tylko do zbierania iluminacji. Wtedy dodatkowo palę kolory przez Moon & Skyglow i składam ręcznie w PS. Ale ma to sens raczej w przypadku mgławic, a nie gromad. 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, karp_killer napisał:

Kiedy używam CLS to tylko do zbierania iluminacji. Wtedy dodatkowo palę kolory przez Moon & Skyglow i składam ręcznie w PS. Ale ma to sens raczej w przypadku mgławic, a nie gromad. 

Tu jest mowa o DSLR.

 

Co do ISO to zawsze warto sprawdzać samodzielnie i w praktyce. W moim 800D też niby było polecane w niektórych źródłach ISO 800, ale przy 400 jest zdecydowanie lepiej.

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, karp_killer napisał:

Mam tylko DSLR. 

Przedziwny to sposób w takim razie. Rozumiem zbieranie RGB do HST, żeby mieć kolorowe gwiazdki, ale takiego systemu jeszcze nie widziałem ;)

Link to comment
Share on other sites

Wydaje mi się, że nic w tym szczególnego kolego Tuvoc. Zbieram całe widzialne spektrum za jednym razem z filtrem Moon & Skyglow i dodatkowo łapię mgławice przez CLS. Z tym filtrem mam ostrzejszy cień różowej mgły ;) Potem robię dwa stacki: jeden same Skyglow, a drugi Skyglow i CLS w kupie. Ten łączony idzie na luminację, a samo Skyglow na kolor. W efekcie mam kolorki naturalne, za to trochę więcej mgławicy. Na kolor potrzebuję najmniej materiału. 

 

22 godziny temu, Tuvoc napisał:

W ubiegłym roku zmarnowałem miesiąc dobrej pogody w maju i 6 sesji przez CLS. Kolory gwiazd i obiektów nie do odratowania.

Może dorób trochę koloru do tego i złóż do kupy?  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.