Skocz do zawartości

O reflektorach typu Cassegraina, czyli GSO CC10A w natarciu


Przemek Majewski

Rekomendowane odpowiedzi

Brawo, świetnie wyjaśnione.

 

Tylko drobna uwaga:

 

14 godzin temu, Przemek Majewski napisał:

Możemy teraz posymulować rozkolimowanie itd. Ponadto zaraz zobaczymy, że obraz na sensorze jest naprawdę zgodny z tym, co tu symuluję

 

Jest „zgodny” w sensie „jak jedno zniekształcone, to drugie też”, ale sam w sobie ten tzw. ray spot plot (diagram z punktami przecięcia promieni wiązki z płaszczyzną ogniskową) daje tylko orientacyjne pojęcie o jakości obrazu (link). Żeby wygenerować obraz dokładnie jak widziany przez sensor (lub oko) (dla wpadającej wiązki równoległej będzie to point spread function, PSF, która dla bezaberracyjnego układu optycznego jest krążkiem Airy'ego z pierścieniami), trzeba jeszcze wyznaczyć z tej wiązki promieni kształt czoła fali, nałożyć czoło na kształt apertury i zrobić 2-wymiarową transformację Fouriera (wiem, bo sam od jakiegoś czasu dziargam taki program ;)).

 

Ale jak piszesz, sam raytracing wystarcza do zaprojektowania struktury teleskopu, znalezienia płaszczyzny ogniskowej, ogniskowej efektywnej, krzywizny pola, wrażliwości na dekolimację itd. — fajna zabawa, polecam każdemu z zacięciem programistycznym.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, WielkiAtraktor napisał:

Brawo, świetnie wyjaśnione.

 

Tylko drobna uwaga:

 

 

Jest „zgodny” w sensie „jak jedno zniekształcone, to drugie też”, ale sam w sobie ten tzw. ray spot plot (diagram z punktami przecięcia promieni wiązki z płaszczyzną ogniskową) daje tylko orientacyjne pojęcie o jakości obrazu (link). Żeby wygenerować obraz dokładnie jak widziany przez sensor (lub oko) (dla wpadającej wiązki równoległej będzie to point spread function, PSF, która dla bezaberracyjnego układu optycznego jest krążkiem Airy'ego z pierścieniami), trzeba jeszcze wyznaczyć z tej wiązki promieni kształt czoła fali, nałożyć czoło na kształt apertury i zrobić 2-wymiarową transformację Fouriera (wiem, bo sam od jakiegoś czasu dziargam taki program ;)).

 

Ale jak piszesz, sam raytracing wystarcza do zaprojektowania struktury teleskopu, znalezienia płaszczyzny ogniskowej, ogniskowej efektywnej, krzywizny pola, wrażliwości na dekolimację itd. — fajna zabawa, polecam każdemu z zacięciem programistycznym.

 

Dzięki, nie napisałem tego exlpicite, ale naturalnie, jak widać mój prosty przykład pokazuje tylko geometryczny bieg promieni. Nie liczę dyfrakcji/interferencji. PSF to jeszcze inna para kaloszy, czyli splatanie z rzeczywistością, niedokładnością optyki, czy seeingiem. Samego patternu dyfrakcyjnego dla kołowej apertury nie nazwałbym PSF-em. To zwykły Bessel jest ;)

 

Ale tak: nie symuluje niczego innego niż ugięcia wiązki, nie rozsmarowuje PSF-em ani nie pilnuje fazy. Tak serio, uznałem, że to i tak dużo jak na ten artykuł. Zresztą akurat wystarczy do zaprojektowania optyki. (nie wystarczy do analizy wad, dokładności wykonania itd).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, Przemek Majewski napisał:

Samego patternu dyfrakcyjnego dla kołowej apertury nie nazwałbym PSF-em. To zwykły Bessel jest

 

No ale to to ;) PSF = odpowiedź układu na punktowe źródło światła w nieskończoności (vel na wejściową wiązkę promieni równoległych). Dla kołowej apertury (i bez aberracji w układzie) wychodzi obrotowy Bessel do kwadratu, dla prostokątnej — iloczyn dwu funkcji sinc w X i Y itd.

Edytowane przez WielkiAtraktor
  • Lubię 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, WielkiAtraktor napisał:

 

No ale to to ;) PSF = odpowiedź układu na punktowe źródło światła w nieskończoności (vel na wejściową wiązkę promieni równoległych). Dla kołowej apertury (i bez aberracji w układzie) wychodzi obrotowy Bessel do kwadratu, dla prostokątnej — iloczyn dwu funkcji sinc w X i Y itd.

no pełna zgoda. a dla atmosfery+niedokladnosci optyki jakiś Gaussian blur albo inny Lorenc czy Moffat xD

 

Trochę żartuję tylko ;) i myślę, że te proste psf-y są po prostu mniej psf-owe :)

 

A dla obstrukcji ze spiderem

(edytowane dla przejrzystosci)

 

duzeKoło - małe koło - (duzaSzczelinaPozioma - malaSzczelinaPozioma) - (duzaSzczelinaPionowa - małaSzczelinaPionowa)

 

czyli w sumie suma dwoch Bessli i czterech iloczynow sinhów, nietrudne, może o tym też coś napiszemy?

 

ktokolwiek zrozumie co ja chrzanię ;)

 

ubawilem się pozytywnie, że ktoś o to zagadnął, bo to oczywiście jeden z naturalnych kroków w zrozumieniu rzeczywistego obrazu i fajnie, że to nie zostało bez echa :)

Edytowane przez Przemek Majewski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Przemek Majewski napisał:

dzięki

 

to ciekawe, że to ciekawe.

Wbrew pozorom całkiem sporo jest takich, których bardzo ciekawią takie ciekawe artykuły :) Jak możesz i jesli chcesz, to możesz do bólu roztrząsać takie sprawy na czynniki pierwsze. Im bradziej się wgłębiamy w takie zagadnienia tym lepiej :) az do pojedynczych fotonów ;)

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.