Skocz do zawartości

PixInsight w zderzeniu z kalibracją


MaciejS

Rekomendowane odpowiedzi

Jest tyle szkół wykonywania klatek kalibracyjnych, że można zgłupieć.

 

Kiedyś zebrałem sobie to robiąc średnią ze wszystkich znalezionych informacji w taki jak poniżej klucz:

 

ZDJĘCIA NA SESJI

 

DARKI: (około 20 zdjęć)

 - w tej samej temperaturze co główne zdjęcia

 - w tym samym ISO co główne zdjęcia

 - takie same czasy naświetlania co główne zdjęcia

 - zasłonięty otwór obiektywu

 

BIAS: (około 100 zdjęć)

 - zaciemniony obiektyw

 - czas naświetlania jak najkrótszy

 

 

ZDJĘCIA PÓŹNIEJ

FLAT

 - ISO - Minimum

 - białe tło

 - osłona, ostrość na nieskończoność, z tą samą przesłoną co główne zdjęcia

 - czas naświetlania wybieramy taki, żeby wykres histogramu był podobny do histogramu głównych zdjęć

 

DARKI DO FLATÓW

 - wystarczy nałożyć dekiel na obiekty i zrobić 20 zdjęć w tej samej temperaturze

 

 

Tak, to było kiedyś - jak jeszcze nie miałem chłodzonej kamery. 

 

Teraz buduję biblioteki klatek DARK i BIAS w optymalnych (moim zdaniem) zestawach:

 

Bias - dla każdego GAIN 0, 50, 100, 120

Ekspozycje po 0,01 s

 

 

Dark - dla każdego GAIN 0, 50, 100, 120

Ekspozycja: 30, 60, 90, 120, 150, 180, 210, 240, 270 i 300s. 

 

Każdy zestaw to 25 klatek.

Czyli: 

 - 10000 klatek

 - 165000 sekund, tj. 2750 minut czyli ponad 45 godzin czarnego materiału.

 

Ale czy warto?

 

Czytam na stronie PixInsight:

"Począwszy od wersji 1.6, PixInsight zawiera standardowy moduł ImageCalibration (IC) [...] gorąco polecam zrobienie co najmniej 10 dark i bias klatek. [...] Nie trać czasu na uzyskiwanie klatek dark-flat: IC przeskaluje główny ciemny, aby dopasować go do ciemnego szumu w Twoich płaskich klatkach."

 

Link do artykułu: 

https://www.pixinsight.com/tutorials/master-frames/

 

Napiszcie proszę - jak to jest, czy warto budować olbrzymie zbiory dark, które warto powtarzać co jakiś czas? Czy może mija się to celem?

 

Jakie macie doświadczenia, które sprawdzają się w Waszych obróbkach zdjęć.

 

Jak zrobić kalibrację, która faktycznie przyniesie oczekiwane efekty lecz nie tracąc przy tym za dużo czasu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakiś czas temu było gdzieś w statusach pytanie o zupełnie czarne piksele na finalnej focie - i konkluzja jest taka, że to efekt starych darków, bo charakterystyka pikseli jakośtam się zmienia z upływem czasu. Więc budowanie sobie biblioteki darków wg mnie niekoniecznie ma sens, bo za miesiąc albo trzy (albo rok, nie wiem) może się okazać, że i tak nie są one adekwatne do tego, co generuje matryca.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Krzysztof z Bagien napisał:

Jakiś czas temu było gdzieś w statusach pytanie o zupełnie czarne piksele na finalnej focie - i konkluzja jest taka, że to efekt starych darków, bo charakterystyka pikseli jakośtam się zmienia z upływem czasu. Więc budowanie sobie biblioteki darków wg mnie niekoniecznie ma sens, bo za miesiąc albo trzy (albo rok, nie wiem) może się okazać, że i tak nie są one adekwatne do tego, co generuje matryca.

 

Dokładnie tak, u mnie to było.

 

Edytowane przez Patryk Sokol
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawsze myślałem, że darków musimy mieć tyle samo czasu, co jasnych klatek, np. jeżeli mamy 10 godzin jasnego materiału, tyle samo musimy mieć dark. 

 

A jak się odnieść do tego artykułu PixInsight - wiem, że minimum 10 to także 25, jak również 45 klatek. Ale ja całego czarnego materiału mam ponad 10000 klatek. Bo pomyślałem, że PixInsight posiada jakiś patent na algorytm, który z 10 darków zrobi cuda.

 

Czy ja to po prostu źle interpretuję?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam biblioteki biasow i darkow po 60, to i tak wiecej niz mi potrzeba do dobrego mastera, jesli twoja kamera generuje powtarzalne zdjecia, bez ampglow to chyba tez bedzie ok. Flatow tez na poczatku trzaskalem po kazdej sesji ze 60, teraz to juz tylko 25-30 sztuk. Nie wiem dlaczego wybierasz tyle gain i exposure, ale pewnie masz jakies swoje przemyslenia. Tutaj o klatkach kalibracyjnych:

 

 

 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, MaciejS napisał:

Zawsze myślałem, że darków musimy mieć tyle samo czasu, co jasnych klatek, np. jeżeli mamy 10 godzin jasnego materiału, tyle samo musimy mieć dark. 

 

A jak się odnieść do tego artykułu PixInsight - wiem, że minimum 10 to także 25, jak również 45 klatek. Ale ja całego czarnego materiału mam ponad 10000 klatek. Bo pomyślałem, że PixInsight posiada jakiś patent na algorytm, który z 10 darków zrobi cuda.

 

Czy ja to po prostu źle interpretuję?

Źle interpretujesz. Wystarcza faktycznie 30-40 klatek na darki i tyle samo na flaty. Oczywiście także na biasy.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, dimis napisał:

Nie wiem dlaczego wybierasz tyle gain i exposur

 

Bo chyba jeszcze nie znalazłem swojego gain... 

 

No właśnie - po co mi tyle różnych czasów ekspozycji?

 

Muszę chyba to wszystko zweryfikować i przedyskutować ze swoim wewnętrznym głosem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.