Skocz do zawartości
  • 0

Dithering? Jak to ugryźć.


Kriss2022

Pytanie

Witajcie. 

 

Ostatnio podczas sesji próbowałem wykonać dithering no ale coś się posypało. 

Wszytkim steruję przez N. I. N. A  mam ustawione na 15px (podane przez fachowców) i   niby wszystko jest jak  należy. Niestety, jak montaz robi dithering to dzieja się cuda.

Po wykonaniu ditheru montaż nie może opanować prowadzenia i rozjezdza się. Z błędu prowadzenia 0,6" robi się powyżej 5" i wyłącza się phd2 wywalając błąd. 

 

Czy ustawienia ditheringu są gdzies jeszcze oprócz w programie głównym (NINA)? 

Mam ustawiona co 4 klatkę dither. 

Sprzęt 

Mount neq 6 pro mod 

130/650 pds 

Canon 760d

WO 50/200 ASI 120mono 

 

Pozdrawian. 

 

P.s zaraz wrzucę sreen z prowadzenia 

Edytowane przez Kriss2022
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0
10 minut temu, dobrychemik napisał(a):

Sprawdź o ile pikseli ma przesuwać kadr przy diteringu. Może masz jakąś bzdurną wartość ustawioną.

Mam ustawione na 15px

9 minut temu, stfn napisał(a):

Sprawdź też czy masz ustawione odczekanie na ustabilizowanie się montażu (settle) po ditheringu.

Wlasnie tu może by problembo montaż jakby prowadzil caly czas bez oczekiwania na dithering bo klatki są rozjechane 

 

5 minut temu, _Spirit_ napisał(a):

W PHD jest parametr czy ma lecieć po spirali czy losowo. Nie wiem jak to się ma do NINA.

Mam zaznaczone losowo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
6 minut temu, _Spirit_ napisał(a):

Ja mam 1px w maximie.

 

4 minuty temu, Patryk Sokol napisał(a):

Masz skalę 3,87"/pix.

Czyli 15 pikseli to prawie minuta kątowa :)

Dużo za dużo

 

Tak coś czulem że źle. Dziękuję Panowie za zainteresowanie. Będzie sesja zdam relacje. 👋👋👋👋

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
Godzinę temu, Kriss2022 napisał(a):

Jak się to w ogóle liczy ta skalę przesunięcia? Bo mam dwie tuby. 

130/650 newton i RC 6 154/1370.

 

Jak.przeliczac przesunięcie ditheringu? 

Przesunięcie ditheringu jest liczone z przesunięcia guidera.

Ustaw 2px i przestań się nad tym zastanawiać :) 

  • Lubię 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
2 godziny temu, Patryk Sokol napisał(a):

Przesunięcie ditheringu jest liczone z przesunięcia guidera.

Ustaw 2px i przestań się nad tym zastanawiać :) 

Kolego ja wiem skąd się to bierze. Tylko zaden mądry nie potrafi tego wyliczyć. Wpisałem wcześniej przesunięcie 15px bo tak mi kazali guru astronomii (nie będę wysyłał danych kto i co). Dlatego się zdziwiłem że ktoś mi podale parametr z czapy. I zgrozo nawet mi kazali 20-30px dać bo się nic nie dzieje. A tu podajecie 1-2px. Skąś takei różnice powstały albo ktoś ma mizerna wiedzę o astromii. 

 

P. S a ja lubię widzieć co się dzieje i dlaczego bo za jakiś czas znowu może być problem bo zmienię tubę i co?? Kolejne pytania te same. 

 

Dzięki za odp. 

 

Edit; już ogarnąłem sobie przelicznik. 

Edytowane przez Kriss2022
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
22 minuty temu, Kriss2022 napisał(a):

Kolego ja wiem skąd się to bierze. Tylko zaden mądry nie potrafi tego wyliczyć. Wpisałem wcześniej przesunięcie 15px bo tak mi kazali guru astronomii (nie będę wysyłał danych kto i co). Dlatego się zdziwiłem że ktoś mi podale parametr z czapy. I zgrozo nawet mi kazali 20-30px dać bo się nic nie dzieje. A tu podajecie 1-2px. Skąś takei różnice powstały albo ktoś ma mizerna wiedzę o astromii. 

 

P. S a ja lubię widzieć co się dzieje i dlaczego bo za jakiś czas znowu może być problem bo zmienię tubę i co?? Kolejne pytania te same. 

 

Dzięki za odp. 

 

Edit; już ogarnąłem sobie przelicznik. 

20-30px to mogą chcieć na obrazie z głównej kamery (a i to sporo, jeśli nie masz konkretnych powodów, jak np. Ja miałem rysy na szybce matrycy od aparatu). 

 

Dithering jest po to, żeby powtarzalne defekty, nie lądowałby ciągle w jednym miejscu. 

A do tego wystarczy parę pikseli różnicy na głównej kamerze. 

A przelicznik znajdziesz choćby tutaj:

https://astronomy.tools/calculators/ccd

 

Pamiętaj też, że dithering, w PhD2, jest robiony komenda guidingu, a nie GOTO. 

Jeśli masz standardowe 2500ms jako maks impuls, to przesunięcie będzie robionene na 40 pulsów. 

Przy tym każdy montaż się pogubi. 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

 

Jaa bym to ugryzł tak: 

Skala kamery głównej to A

Skala kamery prowadzącej to B

W=B/A

Zatem jeśli W=2, to przemieszczenie o 1 piksel kamery prowadzącej wywoła zmianę o 2 piksele kamery głównej. Dithering zdaje się przesuwa ale nie obraca (chyba). Ile przesunąć? Pomijając over/under sampling wg mnie najmniej 3-4 piksele na kamerze głównej czyli trzeba przeliczyć na kamerę prowadzącą. Wydaje mi się że jednak trochę więcej, bo trzeba uwzględnić seeing. Dlaczego 3-4 najmniej? Bo przy dobrze dobranym samplingu gwiazda powinna mieć wymiar co najmniej 3x3 piksele i wtedy  nie jest punktem. Przesunięcie o tę wartość  wyciągnie gwiazdy z szumu. To moje przemyślenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
8 godzin temu, MarekS99 napisał(a):

 

 Wydaje mi się że jednak trochę więcej, bo trzeba uwzględnić seeing. Dlaczego 3-4 najmniej? Bo przy dobrze dobranym samplingu gwiazda powinna mieć wymiar co najmniej 3x3 piksele i wtedy  nie jest punktem. Przesunięcie o tę wartość  wyciągnie gwiazdy z szumu. To moje przemyślenia.

Mogę prosić o rozwinięcie teorii, że dithering wpływa na "wyciągnięcie" gwiazdy z szumu jak również tego fragmentu dotyczącego uwzględniania seeingu przy dobieraniu parametrów ditheringu ? To bardzo ciekawe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Przesunięcie o wektor większy niż jej wielkość spowoduje że krawędzie nie beędą traktowane jako tło.

Seeing zmniejsza rozdzielczość teoretyczną zestawu zatem gwiazdki będą mniej ostre. A ci co robią foty w bliskiej podczerwieni jeszcze bardziej to powinni odczuć.

To moje przemyślenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

No ale przecież po przesunięciu o wektor i alignacji gwiazdka będzie taka sama - zmieni się tylko jej położenie na matrycy. Szum i tak jest stochastycznie rozłożony więc???

Przez całe swoje życie astrofotograficzne żyłem w przekonaniu, że dithering służy wyłącznie do usuwania STAŁYCH artefaktów (wad matrycy) - hotpikseli, badkolumn itp.

Edytowane przez Gość na chwilę
  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

słabe te przemyśenia

 

dithering to technika stosowana od dawna w przetwarzaniu analogowo-cyfrowym. Polega na dodaniu dodatkowego sygnału do sygnału mierzonego. Może to być np. sygnał sinusoidalny lub szum. Pozwala to zwiększyć dokładność pomiaru. W fotografii nieba tego nie robimy bo na zdjęciach już mamy szum i to dzięki temu szumowi stackowanie jest tak skuteczne. Stosujemy jednak inny rodzaj ditheringu. Przesuwamy losowo kolejne ekspozycje o kilka pikseli czyli w pewnym sensie dodajemy niewielki szum. Celem jest eliminacja pewnych wad matrycy jak uszkodzone piksele czy rozrzut parametrów wzmacniaczy poszczególnych pikseli np. ich wzmocnienia czy offsetu. W ten sposób rozmywają się bad piksele czy walking noise gdyż na każdej klatce są w innym miejscu, a klatki są wyrównywane przed stackowaniem względem obiektów

 

pozdrawiam

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

No to mając wiedzę mogłeś wcześniej zabrać głos w dyskusji. Kolega zadał konkretne pytanie o ile pikseli trzeba przesunąć żeby dither był odpowiedni. Dithering to metoda analityczna oparta na obliczeniach. Zatem dopisz proszę jak obliczyć konkretną wartość wektora i jakie należy przyjąć założenia

Edytowane przez MarekS99
  • Zmieszany 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
5 minut temu, MarekS99 napisał(a):

....Dithering to metoda analityczna oparta na obliczeniach. Zatem dopisz proszę jak obliczyć konkretną wartość wektora i jakie należy przyjąć założenia

 

Nie. Dithering to metoda stochastyczna i to oparta o metody Monte Carlo. Resztę koledzy @Gość na chwilę i @ZbyT opisali dość dokładnie. Jak metoda stochastyczna to im większą losowość poszczególnych składowych tym lepiej. Wielkość przesunięcia jest całkowicie bez znaczenia - dla celów samej metody. Ograniczamy przesunięcie z powodów ściśle technicznych. Mało który montaż poradzi sobie z ditheringiem o 15 czy 20 pikseli. Z reguły 1-2 piksele są całkowicie wystarczające choć to jest trochę zależne od kamery i jej defektów. Tego nie sposób "obliczyć" a da się ustalić jedynie doświadczalnie bo... to właśnie stochastyka.

 

  • Lubię 3
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
2 godziny temu, MarekS99 napisał(a):

Przesunięcie o wektor większy niż jej wielkość spowoduje że krawędzie nie beędą traktowane jako tło.

Seeing zmniejsza rozdzielczość teoretyczną zestawu zatem gwiazdki będą mniej ostre. A ci co robią foty w bliskiej podczerwieni jeszcze bardziej to powinni odczuć.

To moje przemyślenia

A kolega ditheringu z drizzle nie pomylił?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
27 minut temu, MarekS99 napisał(a):

No to mając wiedzę mogłeś wcześniej zabrać głos w dyskusji. Kolega zadał konkretne pytanie o ile pikseli trzeba przesunąć żeby dither był odpowiedni. Dithering to metoda analityczna oparta na obliczeniach. Zatem dopisz proszę jak obliczyć konkretną wartość wektora i jakie należy przyjąć założenia

 

nie ma prostej odpowiedzi bo przesunięcie ustawiamy dla guidera, a efektów oczekujemy na matrycy kamery fotografującej. W grę wchodzą więc takie czynniki jak parametry montażu, guidera, teleskopu i samej kamery. Pewne rzeczy są jednak oczywiste. Na kamerze głównej przesunięcia o 1 piksel trudno nazwać losowymi, więc nie będzie to szum. Dodawany szum też nie powinien być za duży bo w końcu chodzi nam o coś przeciwnego. Powinien być na tyle mały by nie szkodzić i na tyle duży by skutecznie eliminować wady matrycy. Trzeba to sprawdzić eksperymentalnie. Ja bym celował w wartości z zakresu 5-15 pikseli na głównym rejestratorze co w zależności od skali guidera i zestawu głównego przełoży się na mniejsze przesunięcia na guiderze

 

doprowadziłeś nas do rozwiązania więc szum informacyjny (dithering), który wprowadziłeś okazał się przydatny 😁

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
23 minuty temu, Wiesiek1952 napisał(a):

 

Nie. Dithering to metoda stochastyczna i to oparta o metody Monte Carlo. Resztę koledzy @Gość na chwilę i @ZbyT opisali dość dokładnie. Jak metoda stochastyczna to im większą losowość poszczególnych składowych tym lepiej. Wielkość przesunięcia jest całkowicie bez znaczenia - dla celów samej metody. Ograniczamy przesunięcie z powodów ściśle technicznych. Mało który montaż poradzi sobie z ditheringiem o 15 czy 20 pikseli. Z reguły 1-2 piksele są całkowicie wystarczające choć to jest trochę zależne od kamery i jej defektów. Tego nie sposób "obliczyć" a da się ustalić jedynie doświadczalnie bo... to właśnie stochastyka.

 

No i wszystko Wiesiek napisał. Niestety wzoru na obliczenie ditheringu w sensie astrofotograficznym nie znam- ale to chyba przypadłość większości z nas. Ja stosuje dithering na poziomie 3 piksele na kamerze głownej ( nie mam guidera - montaż ASA DDM) w celu uniknięcia darków i innych wad matrycy.

Dla zestawu FSQ 106-STL i guidera 50/180 i Lodestar ( czyli stosunek skali w okolicach 1:3 stosuje dithering via guider 2 piksele. Usuwa to mi hotpiksele i kilka badkolumn matrycy kamery STL 11000.

Edytowane przez Gość na chwilę
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Mam ustawione 2 pix w NINA - czyli 2 pix na kamerze guidującej. To OAG więc różnica przesunięć wynika tylko z różnicy skali. U mnie główna przesuwa się mniej więcej o 4 pix (prawie dokładnie dwukrotność guidującej).  (EDIT: Poprawka 4 do 6 pix czyli blisko 1:3) I to naprawdę wystarczy - wychodzi podobnie jak u @Gość na chwilę Robię dithering w obu osiach. Robienie tylko w jednej (zwykle tylko RA) to proszenie się o kłopoty z walking noise bo znacznie spada losowość i pojawia się wzorek czyli pattern czyli ten paskudny walking noise.

 

Edytowane przez Wiesiek1952
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
12 minut temu, ZbyT napisał(a):

 

doprowadziłeś nas do rozwiązania więc szum informacyjny (dithering), który wprowadziłeś okazał się przydatny 😁

 

pozdrawiam

Tak dithering to szum. 😀. Zgoda. Ale.mnie zawsze zastanawia że programy takie czy siakie ktore prowadzą stackują itp. to programy obliczeniowe a zatem przeprowadzające operacje na pikselach a to jest czysta matematyka czyli do opisania wzorami. 😀

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.