Skocz do zawartości

Prośba do użytkowników Nikona


Arciaq

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, 

Problem był już przeze mnie poruszany ale do dzisiaj nie udało się go rozwiązać. 

Foce Nikonem D610 po modzie, niestety 1/10 zdjęć jest poprawnie skalibrowane, mianowicie pojawiają się widoczne na screenach pierścienie.

Nie wiem czy to wina software'u Nikon'a (widziałem wątek na cloudynights) czy moja niewiedza, choć widziałem wiele cudów z tej puszki.

Czy ktoś to używa tego sprzętu na co dzień i jest w stanie krok po kroku wyjawić mi sekret to poprawnych flatów?

Chętnie dorzucę surowe pliki w razie potrzeby.

D610 Mod + SW 80ED + SW 0.85x

irys.png.74986415b7e454483bd3ce866f255fe4.pngm42ss.png.bbf3b499afa5907f34820d01841ab922.png

M31.PNG

 

ETN.jpg

ap1.jpg

Edytowane przez Arciaq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli czytasz po angielsku, to tu jest cały ten problem bardzo dokładnie rozpracowany:

 

Nikon Coloured Concentric Rings - DSLR, Mirrorless & General-Purpose Digital Camera DSO Imaging - Cloudy Nights

 

Problem kolorowych pierścieni wynika z tego, że rawy Nikona (nie "Nikon'a" - bez apostrofu, bo apostrof dajemy tylko wtedy, gdy odmienianie obce słowo kończy się na literę niewymawianą, np. "iPhone" -> "iPhone'a", bo końcowe "e" w słowie "ajfon" jest niewymawiane) mają stosowaną kompresję. Można ją albo usunąć z gotowych rawów programikiem Marka Shelleya (autora podlinkowanego wątku na CN), albo wyłączyć ją programowo w aparacie, stosując tzw. Nikon Hack, czyli wgrywając zmodyfikowany firmware Nikona.

 

Ale nie jestem pewien, czy do Twojego aparatu te spodoby zadziałają. Do mojego D5100 zadziałały :) W wątku na CN Mark w którymś poście podaje listę aparatów, z których rawy są obsługiwane przez jego programik, i jestem niemal pewny, że na stronie Nikon Hacker też gdzieś była lista aparatów, z którymi ten hack sobie radzi. Ale gdzie to konkretnie było to już nie pamiętam, musisz poszperać.

 

Ogólnie tak na szybko, to rozwiązaniem doraźnym jest takie naświetlanie lightów, żeby górka histogramu była ok. 1/4 od lewej strony (o ile dobrze pamiętam, trzeba doczytać w wątku na CN) a flatów tak, żeby górka histogramu była maksymalnie po prawej stronie, ale bez przepalania.

Edytowane przez Piotr K.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wysokie iso i grzanie matrycy do połowy histogramu to raczej jedyne rozwiązanie. Żeby było trudniej, ja miałem na D810 takie coś: 

https://www.cloudynights.com/topic/806631-nikon-d810-ha-mod-bad-calibration-on-low-iso/

 

Pożyczyłem od kolegi D610 bez moda. Odpiąłem swojego Nikona, podłączyłem jego, dokładnie to samo. Pas na dole, jakieś okręgi, a po lewej 2 jasne łuki. Za dnia fotki czyściutkie. Męczyłem się z szukaniem rozwiązania miesiącami.

Sprzedałem Nikona, kupiłem kamerę chłodzoną. Tak rozwiązałem problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Arciaq napisał(a):

Ja szukam rozwiązania rok - bezskutecznie, sam myślę, że nadchodzi czas by "wyrzygać" na kamerę :) 

 

Ja focę Canonem 1100D, i mam święty spokój ;) Gdy się pali wystarczająco jasne klatki, to szum odczytu i termiczny nie przeszkadzają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem takie same koła przy D5100 i chyba faktycznie po wgraniu moda od Nikon hackera problem zniknął, bo od dawna tego nie obserwuję. Swoją drogą możesz podesłać pojedynczą klatkę z D610 i tego Edka? Jak z winietą i komą na pełnej klatce? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Arciaq sprawdź proszę, jaką masz ustawioną jakość RAWów? Albo inaczej format zapisu. Ja te pierścienie miałem w D3400, tam miałem na sztywno zabite NEFy 12bit z kompresją i nic nie dało się z tym zrobić.

Program Marka z CN działa na 14bit NEFy z włączoną kompresją. W serii D5xxx nic więcej nie da się ustawić, koledzy wyżej potwierdzają, że problem też mieli.

Ja w D7500 mam już 14bit z kompresją niestratną, więc ten problem mnie nie dotyczy. D610 to semi pro pucha, na pewno możesz ustawić NEFy 14bit bez kompresji lub z kompresją niestratną i problem powinien zniknąć. Jeżeli materiał, który zebrałeś był ustawiony na 14bit z kompresją straną, to program Marka powinien pomóc. Jeżeli na 12bit, to chyba nic na to nie poradzimy.

 

Sprawdź jeszcze, w którym kanale masz te pierścienie. Problem dotyczy głównie zielonego kanału i tak też było u mnie. Irys widzę ma pierścienie w zielonym.

 

Jest jeszcze inny problem, ale dotyczył on bezlusterkowców raczej, ale może i starsze puchy także -> https://www.cloudynights.com/topic/670370-nikon-z6-testing/?p=9613721 wygląda trochę jak to co masz na M42.

 

Problemy są niezależne od siebie, może masz to i to :)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, sidiouss napisał(a):

Miałem takie same koła przy D5100 i chyba faktycznie po wgraniu moda od Nikon hackera problem zniknął, bo od dawna tego nie obserwuję. Swoją drogą możesz podesłać pojedynczą klatkę z D610 i tego Edka? Jak z winietą i komą na pełnej klatce? 

Chętnie, później podeślę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Bentoq napisał(a):

@Arciaq sprawdź proszę, jaką masz ustawioną jakość RAWów? Albo inaczej format zapisu. Ja te pierścienie miałem w D3400, tam miałem na sztywno zabite NEFy 12bit z kompresją i nic nie dało się z tym zrobić.

Program Marka z CN działa na 14bit NEFy z włączoną kompresją. W serii D5xxx nic więcej nie da się ustawić, koledzy wyżej potwierdzają, że problem też mieli.

Ja w D7500 mam już 14bit z kompresją niestratną, więc ten problem mnie nie dotyczy. D610 to semi pro pucha, na pewno możesz ustawić NEFy 14bit bez kompresji lub z kompresją niestratną i problem powinien zniknąć. Jeżeli materiał, który zebrałeś był ustawiony na 14bit z kompresją straną, to program Marka powinien pomóc. Jeżeli na 12bit, to chyba nic na to nie poradzimy.

 

Sprawdź jeszcze, w którym kanale masz te pierścienie. Problem dotyczy głównie zielonego kanału i tak też było u mnie. Irys widzę ma pierścienie w zielonym.

 

Jest jeszcze inny problem, ale dotyczył on bezlusterkowców raczej, ale może i starsze puchy także -> https://www.cloudynights.com/topic/670370-nikon-z6-testing/?p=9613721 wygląda trochę jak to co masz na M42.

 

Problemy są niezależne od siebie, może masz to i to :)

Oczywiście, mam rawy 14 bit z kompresją bezstratną ale nic nie zaszkodzi ich przepuścić przez ten program i tak to ostatnia deska ratunku. Szkoda bo nowa pucha :( ale może komuś posłuży pod jakieś 135mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W obydwu przypadkach Mark zapisał swoje rekomendacje dotyczące ekspozycji. Jeżeli dobrze pamiętam, to:

  • Pierścienie w zielonym kanale wymagały ekspozycji poniżej 1/4 histogramu i flaty podobnie.
  • Pierścienie na Z6 i te co masz na M42 to wymagały ekspozycji do połowy histogramu.

Ale jeżeli masz bezstratną kompresję, to powinno być ok z tymi w zielonym kanale. Trzeba by się wgryźć w wątek na CN.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.