Skocz do zawartości

Siril i balans kolorów


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!

Mam problem z zazieleniem uzyskanych obrazów po stackowaniu zdjęć z lustrzanki Canona w Sirilu, a właściwie ogólnie z balansem kolorów. Dokładniej to nie udaje mi się zgrać właściwych balansów dla gwiazd, tła i mgławic jednocześnie, a co najwyżej dwóch z trzech typów wymienionych. Najłatwiej wychodzi z tłem. Tu wystarcza zwykła "Neutralizacja tła" w "Kalibracji Kolorów". Następnie wyszukuję wzorca białego najczęściej na mgławicach i daję zastosuj, to najczęściej zielony zafarb się tylko zmniejsza, ale nie znika, dodatkowo gwiazdy wtedy stają się mniej lub bardziej różowe, fioletowe. Próbowałem też ze wzorcem nieprzepalonych gwiazd typu wydmowego G, to działa różnie, czyli czasem naprawia same gwiazdy, ale mgławic nie, ale najczęściej nie naprawia nic. :( Czasem udaje się zgrać kolory mgławic i tła, to znowu wszystkie gwiazdy i jądra galaktyk są różowo-magentowo-fioletowe.
Oczywiście zwalczałem ten zafarb poprzez opcję "Usuń Zielony Szum..." -> "Średnia Neutralna", ale wtedy mgławice i tło się robią niebiesko-brązowe. Kalibracja fotometryczna też nie rozwiązuje problemów najczęściej zabarwiając w pomarańcze. 
Wie ktoś może jak łatwo tym problemom zaradzić? Ogólnie raczej chciałbym uniknąć używania Starneta, czy też bardzo żmudnej naprawy balansu kolorów w innych programach graficznych.
Załączam przykładowe przypadki zazielenia mgławic i zafioletowienia gwiazd.

Zafioletiowony.png

Zielony.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mała aktualizacja, tego problemu, który opisałem powyżej.

Częściowym rozwiązaniem jest znalezienie w kadrze nieprzepalonej gwiazdy z okolic typu widmowego G. Zaraz po stacku i wstępnej kalibracji kolorów. Jest ona wówczas mocno zazieleniona. Trzeba ją oczywiście całą zaznaczyć, z pominięciem tła i wówczas kliknąć "Zastosuj" w "Kalibracja Kolorów". Nie zawsze za pierwszym razem efekt jest zadowalający, więc trzeba czasem skalibrować na innej, podobnej gwieździe. Żeby przypadkiem nie zafioletowić tła należy "Dolny Limit" ustawić delikatnie powyżej tła, ale poniżej zazielenionych mgławic. Efekt nie jest idealny, ale w innych programach można już łatwo, ręczenie, przy niewielkich modyfikacjach balansu kolorów uzyskać poprawne kolory i odcienie. 

Edytowane przez Pozmakit
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.01.2024 o 03:04, Pozmakit napisał(a):

Usuń Zielony Szum

Zanim zaczniesz bawić się kolorem zrób kalibrację fotometryczną. Siril jest dość elastyczny pod kątem błędów ogniskowej i piksela. Na pewno coś znajdzie i wyrówna kanały w miarę dobrze.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie kalibracja fotometryczna się niestety nie sprawdza. Np. Amerykę Północną przerobiła mi z purpurowej na niebieską, a takie mgławice w Plejadach, jak i same gwiazdy były po niej seledynowe. :(
No i w wymienionym wyżej przypadku zwykłe mgławice również były zazielenione, .

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.01.2024 o 16:24, Piotr Strama napisał(a):

A z jakiego to sprzętu w ogóle materiał jest?  

Canon Eos 6D i Canon 300mm f/4 L. W żaden sposób nie modyfikowany oraz też bez dodatkowych filtrów typu CLS. Może to wina zanieczyszczenia sztucznym światłem nieba i/lub próbą naprawienia przez program purple fringingu, przez co przesuwa fioletowe zafarby w zielenie?

Jeszcze chciałbym dodać, że Deep Sky Stacker z tymi samymi materiałami nie powoduje takich problemów i kolory od razu wychodzą takie, jak być powinny. 

Edytowane przez Pozmakit
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam Canona 6d i Samyanga 135mm i również mam problemy z balansem kolorów. Próbowałem już różnych opcji:

- stack w WBPP w Pixie a po nim: SPCC, PCC, AssistedColorCalibration, kalibracja w Sirilu, kalibracja w APP (i jeszcze kilka innych sposobów np. wyrównywanie histogramów)

- stack w Astro Pixel Processor a po nim kalibracja kolorów na każdy powyższy sposób

- stack w Astro Pixel Processor i nie kalibrowanie kolorów

I z tych trzech opcji najlepsze kolory miałem z gołego stacka z APP. Problem jest taki, że (z tego co pamiętam) na stacku z APP wychodził gorzej postprocessing niż na stacku z WBPP (np. gorzej działał StarNet albo BXT - ale nie próbowałem stackowania z drizzle 1 w APP, może to by pomogło). I trochę słabo że w takim przypadku nie mogę robić całej pracy w Pixie, tylko muszę stackować w APP.

 

Problem z kalibracją kolorów to coś co zniechęca mnie do kończenia obróbki zdjęć - za każdym razem jak wracam do zaległego materiału i próbuję kalibrować kolory, to poświęcam na to godziny, nie osiągam dobrego efektu i ostatecznie rezygnuję (i przez to zalega mi masa materiału, chyba od sierpnia 2022). Czekam na jakieś porządne narzędzie, które będzie sobie dobrze radziło z tym problemem.

 

Kiedyś nawet zestawiłem ze sobą różne wersje, które mi wychodziły z kombinowania z kalibracją kolorów (a później i tak doszło jeszcze chyba kilka kolejnych wersji). Wrzucam jako ciekawostka (resize 25%, bo większa nie przechodzi):

kol_amelican@0.25x.jpg

Edytowane przez Przemotar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, count.neverest napisał(a):

menu > preferences > FITS/SER Debayer 

Zmień stan tego ustawienia:

image.png.f7b2e078e502dd96a1ea06bba9d50088.png

 

upewnij się, że wzór maski Bayera jest RGGB, zapisz, otwórz stack, zrób kalibrację fotometryczną i pokaż co wyszło.

Ja tak zrobiłem i niestety bez zmian. Co prawda trochę inny obiekt, czyli M100, ale przy każdym jest niestety podobnie. Crop po kalibracji i wyciągnięciu "Transformacją histogramu", na "Auto Stretch" wygląda bardzo podobnie:

image.png.b65ce3949b75a4b0eab948511580971e.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zrobiłem coś takiego - nie wiem czy uznasz za jakiś postęp czy wprost przeciwnie ;)

Stack DSS, Siril: PCC, Asinh, Saturacja delikatnie, wyrównanie tła.

Robione na laptopie bez kalibracji monitora - może być trochę za ciemne/jasne.

 

Asinh.thumb.jpg.f478d2ea4cecf99c1e04856f486ea7d0.jpg

 

 

Edytowane przez Miesilmannimea
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, count.neverest napisał(a):

Jasne obiekty mają wpadać w zieleń, wynika to z faktu, że w masce Bayera występują dwa zielone piksele (...)


Nieprawda.

To, że w masce Bayera występują dwa zielone piksele na jeden czerwony i jeden niebieski, nie powoduje, że obraz jest zazieleniony. Bo skąd by się to miało brać? Że co, że wartości z tych dwóch zielonych piskeli miałyby być dodawane, więc w wynikowym pikselu mielibyśmy 1x wartość R, 2x wartość G, i 1x wartość B? Przecież to jest bzdura :) Spróbuj sobie kiedyś wziąć surowego zazielenionego stacka, i zjedź krzywą G tak, żeby było G=G/2. Zobaczysz jaki buraczek wyjdzie.

Obraz z maski Bayera jest interpolowany - wartości poszczególnych pikseli są zczytywane takie jakie są, a tam, gdzie brakuje piksela w danym kolorze, liczone są wartości interpolowane.

Zazielenienie obrazu bierze się z tego, że matryce są najbardziej czułe na kolor zielony. Druga przyczyna to to, że w G wpada też sporo R i B (sprawdźcie sobie wykres czułości dowolnej kamery), więc sygnału traktowanego jako G jest najwięcej. Ale nie jest go dwa razy więcej.

Tu macie post na ten temat (#10), kilka następnych też jest przydatne:

https://www.cloudynights.com/topic/843576-why-do-my-raw-images-come-out-green-using-a-canon-eos-r10-mirrorless-camera/?p=12186866
 

W dniu 16.01.2024 o 23:00, Pozmakit napisał(a):

Jeszcze chciałbym dodać, że Deep Sky Stacker z tymi samymi materiałami nie powoduje takich problemów i kolory od razu wychodzą takie, jak być powinny.

 

No to dlaczego po prostu nie stackujesz w DSS, skoro wychodzi dobrze? :)

 

Dwie uwagi:

1. Wg mnie zazielenienie bierze się z tego, że masz aberrację chromatyczną na gwiazdach - gdy kalibracja kolorów usiłuje usunąć fiolet z gwiazd dodaje tam zielonego, co skutkuje zazielenioną resztą zdjęcia.

2. Można ten problem łatwo obejść - fotografować aparatem z balansem bieli ustawionym na Daylight, a przy stackowaniu rawów w DSS mieć zaznaczoną opcję "Use camera white balance" w zakladce Settings -> Raw/FITS DDP settings. Wtedy kolory wychodzą takie, jakie by wyszły na legitnym jpgu prostu z aparatu (o ile flaty są neutralnie szare, bez zafarbu). Będą fioletowe obwódki, ale można się z nimi pobawić np. w GIMPie, procesem analogicznym do SCNR, tylko że na obrazie z odwróconymi kolorami. Ale to już osobny temat :)

Edytowane przez Piotr K.
  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 19.01.2024 o 16:33, Piotr K. napisał(a):

No to dlaczego po prostu nie stackujesz w DSS, skoro wychodzi dobrze? :)

Bo niestety stacki z DSS-a są nieco gorsze jeśli chodzi o wydobycie szczegółów z tła i też kiepsko sobie radzi ze słabym materiałem.

 

W dniu 19.01.2024 o 16:33, Piotr K. napisał(a):

1. Wg mnie zazielenienie bierze się z tego, że masz aberrację chromatyczną na gwiazdach - gdy kalibracja kolorów usiłuje usunąć fiolet z gwiazd dodaje tam zielonego, co skutkuje zazielenioną resztą zdjęcia.

No też tak myślałem, ale tego nie obejdę. Myślałem, że jest jakiś sposób nie oparty na mniej lub bardziej losowym doborze wzorca bieli w kadrze i żeby Sirila zmusić do współpracy. 

 

W dniu 20.01.2024 o 09:25, KArtur napisał(a):

W Siril jest opcja ,, usuń zielony szum,, czy jakoś podobnie się to nazywa. Użył bym właśnie tego.

Jest, ale działa nieprzyjemnie. Za mocno usuwa zieleń i barwy stają się brązowo-pomarańczowe lub niebieskie. Próbowałem też innych opcji też jest kiepsko. Najlepiej działa szukanie z centrum kadru jakiś mgławic i na któreś trafia z balansem poprawnie. Też wtedy obwódki gwiazd robią się fioletowe, jakie być powinny od aberry.

Edytowane przez Pozmakit
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Pozmakit napisał(a):

Bo niestety stacki z DSS-a są nieco gorsze jeśli chodzi o wydobycie szczegółów z tła


To zrób tak - stack z Sirila, z dobrą szczegółowością, ale ze słabym kolorem, wrzuć w GIMP-a jako górną warstwę, a stack z DSS-a z dobrymi kolorami, ale słabą szczegółowością - jako drugą, dolną warstwę. Zjedź z saturacją górnej warstwy do zera, tak żeby stała się czarno-biała, i ustaw jej tryb mieszania na Luminance. W efekcie uzyskasz obraz, który jako luminancję będzie miał szczegółowy obraz z Sirila, a jako kolor weźmie obraz z prawidłowym kolorem z DSS-a. Taki mi pomysł przyszedł do głowy na szybkie obejście problemu :)

A w ogóle to wrzuć może link do jakiegoś stacka z Sirila, i z DSS-a, albo może w ogóle link do całej surówki, spakowanej jakimś zipem. Będzie materiał do dyspozycji to pomyślimy co z tym można zrobić :)

Edytowane przez Piotr K.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Piotr K. napisał(a):

Taki mi pomysł przyszedł do głowy na szybkie obejście problemu :)

Jak stack trwa ponad godzinę to nie wiem, czy jest to efektywniejsze od szukania wzorca bieli. 

 

13 godzin temu, Michal_IAUZ napisał(a):

Spróbuj wykonać kalibrację fotometryczną ale kilkukrotnie, aż do uzyskania współczynników korekcji równych 1.

Osiągnąłem współczynniki równe 1 po kilkunastu razach i nie pomogło, ale podsunęło mi to inny pomysł i chyba znalazłem pewne rozwiązanie. W opcjach kalibracji fotometrycznej trzeba odznaczyć automatyczną limitację jasności gwiazd, bo dla "szerokich" kątów widzenia jest o wiele za niska i ustawić dla najsłabiej widocznych:

image.png.941d7649dcb5072e68850f27057127e1.png

Dlatego najjaśniejsze gwiazdy miały poprawny kolor, a tło już nie.
Już po jednej kalibracji fotometrycznej bez autolimitu jest znacznie lepiej i kolory są prawie jak z DSS-a, bez zielonej poświaty. Trochę to liczenie programu trwa, ale jest i tak lepiej niż po ręcznym wskazaniu wzorca bieli. Trochę pozostaje zieleni na najsłabszych galaktykach i gwiazdach, ale to już można łatwo poprawić np. zdejmując nasycenie koloru zielonego. Ogólnie robi się z tego materiał z dobrym balansem bieli do dalszej obróbki.

 

Dziękuję za pomoc. :)

Edytowane przez Pozmakit
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.