Skocz do zawartości

Pytanie do doświadczonych użytkowników teleskopów Newtona - wybór sprzętu


smopi

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

od jakiegoś czasu planuję upgrade mojego zestawu używanego do pomiarów fotometrycznych gwiazd zmiennych. Konkretnie wymienić chcę optykę i po analizie wyszło mi, że optymalnym rozwiązaniem, ze względu na możliwości i stosunek jakość/cena, będzie teleskop Newtona.

 

Co chcę zmienić:

Aktualnie używam refraktora SW Evostar 100ED F/9 z dedykowanym reduktorem SW x0,85. Ten element chcę wymienić, bo:

  • od początku ta tuba miała być używana do obserwacji wyłącznie wizualnych US,
  • do fotometrii chcę mieć większą aperturę, celuję w 150-200mm. Powinno to istotnie zwiększyć możliwości obserwacyjne, przy jednoczesnym zachowaniu mobilności zestawu,
  • nowy teleskop ma mieć zdecydowanie lepszą mechanikę (wyciąg!).

Chcę zostać z ogniskową w zakresie ~600-900mm, co dla mojej kamery (pixel: 3,76 mikrometra) da rozdzielczość 1,29 - 0,86 "/pixel oraz pole widzenia ~65 - 43 minuty. Są to wartości odpowiednie do moich potrzeb.

 

Pozostaje bez zmian:

  • montaż iOptron iEQ30 Pro - teoretyczny udźwig 14kg, ale pewnie zdrową wartością będzie max. 10kg. Chyba, że się mylę?
  • kamera QHY533M z kołem i filtrami. Chcę też zrezygnować z lunetki do quidingu i przejść na OAG, co oznacza ok. 2kg mocowane do wyciągu.

 

Ważne, żeby nowy teleskop od razu nadawał się do użytku, bez konieczności wymiany "na dzień dobry" pająka od lusterka wtórnego, wyciągu, ulepszania mocowania lustra głównego itp. Chcę mieć sprzęt gotowy do użycia, ale w przyszłości nie wykluczam małego tuningu DIY.

 

Będę wdzięczny za sugestie osób mających doświadczenie z teleskopami Newtona (ja do tej pory używałem wyłącznie refraktorów). I pytanie: co sądzicie o tym sprzęcie, czy cena jest uzasadniona a hasło "Made in Germany" to nie jest tylko chwyt marketingowy?

 

Jest jeszcze Apertura CarbonStar 150 Imaging Newtonian https://www.highpointscientific.com/apertura-carbonstar-150-imaging-newtonian ale w Europie chyba jest nie do kupienia, a trochę się obawiam wysyłki z USA.

 

Będę wdzięczny za Wasze opinie i porady.

 

 

 

 

 

Edytowane przez smopi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • smopi zmienił(a) tytuł na Pytanie do doświadczonych użytkowników teleskopów Newtona - wybór sprzętu

A znasz historię oznaczenia "Made in Germany"? :)  
albo alternatywa
czyli kupujesz tubę F/4 z giełdy, wstawiasz do @Tom-cio do SerwisAstro.pl i masz skrojony teleskop wedle życzenia. Mi zrobił tak standardowego SW 150p, kupiłem używkę za mniej niż połowa ceny sklepowego, wyflockowałem, Tomek dorobił resztę i skolimował - jest lepiej niż oczekiwałem! Tylko sam dałem d... że nie wymieniłem focusera na R&P.  Fotka z Wrocka z miasta kamerą ASI2600.
Z podanych do montażu jaki posiadasz to faktycznie jest wyzwanie co wybrać. Ale za te "niemieckie" ceny blisko już do Taka Epsilon 130D.

Musisz doliczyć wagę kamery, sterownika focusera - jeżeli jakiś planujesz, układu lunetki i kamery guidującej z adekwatnym stosunkiem rozdzielczości do optyki/kamery, pewnie jakiś kontroler na nim powiesisz i już masz 9 kg. No i pytanie jaki korektor czy Starizona Nexus .75x czy aplanatyczny.

Newt6mod.jpg

Edytowane przez TheHollowMan
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak montaż ma udźwig 14 kg to 50-60% to jest sensowne max do fotografii. 

 

Wszystkie teleskopy które podałeś na "dzień dobry" wymagają wymiany pająka. Pająk mono dopiero robi z Newtona coś używalnego. SerwisAstro.pl robi tego typu rzeczy na zamówienie i nie kosztują tyle co te "made in Germany". 

 

Szczerze to nie wiem po co inwestować w Carbon Tube. Zmienić pająka i/lub wyciąg bo to druga bolączka newtonów. Znowu SewisAstro.pl i usztywniające obejmy pod wyciąg. Dowiercenie i nagwintowanie trzech otworów z tyłu, żeby śruby ciągnące były symetrycznie podparte kontrującymi. Wolał bym kupić zwykłego Newtona w teleskopy.pl i od razu wysłać go to @Tom-cio na upgrade albo pozamawiać części i upgradeować samemu. Jak się nie bawiłeś Newtonami to dolicz sobie do wydatków zakup Cat's Eye albo innego autokolimatora od Farpointa. Wolał bym mieć Cat's Eye niż karbonową tubę. Tu nie ma kompromisów w stylu OCAL albo inne podobne wynalazki. Spokój ducha daje tylko Cat's Eye. 

 

Nie ma na rynku Newtonów astrografów w przyzwoitych cenach. Albo kosztują tyle co nerka (albo i dwie) albo wymagają upgradeowania za całkiem sensowne pieniądze. 

 

Mam Newtona 10" z karbonową tubą tylko ja swojego kupiłem za 500 zł ze strychu bo to był jakiś bardzo udany prezent komunijny co odleżał ze dwa lata na strychu w oryginalnym kartonie. Teraz okres komunii... może trzeba się porozglądać 🙂 

 

 

Edytowane przez Wiesiek1952
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, TheHollowMan napisał(a):

.... Mi zrobił tak standardowego SW 150p, kupiłem używkę, wyflockowałem, Tomek dorobił resztę i skolimował - jest lepiej niż oczekiwałem! Tylko sam dałem d... że nie wymieniłem focusera na R&P. 

 

Z wyciągiem to albo Diamond Steeltrack N albo na zamówienie u Tomka. Jego TomFoc3 wraz  z obejmami będzie droższy od Steeltracka ale też o niebo lepszy.

 

 

 

Edytowane przez Wiesiek1952
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Wiesiek1952 napisał(a):

Z wyciągiem to albo Diamond Steeltrack N albo na zamówienie u Tomka. 

 

 

Tak, dzięki za przypomnienie miałem do niego zadzwonić w sprawie wyciągu jak wróci z urlopu! :)

@Tom-cioprzed urlopem zrobił astrograf z używanego GSO 6" F/4 dla kolegi @Konuz-a, ten tu już mi się wierci i nie może doczekać, kiedy będzie mógł focić.

Edytowane przez TheHollowMan
  • Lubię 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz takiego nowego i dobrego seryjnego Newtona nie znajdziesz. Jesli zalezy Ci na jakosci to tylko ATM albo jakis uzywany teleskop. Byc moze ruzzcy robili tez takie duze newtony w pelnych tubach aluminiowych. Widzialem, ze mniejsze robili i czasem pijawiaja sie na serwisach ogloszeniowych. Optyka tam jest fajna. Seryjne Newtony na tubie z blachy ze szwem nie trzymaja tak dobrze kolimacji (nie mowie ze zle trzymaja) jak te na rurze alu z tokarki. Roznica jest warta zachodu. Oczywiscie rosnie masa teleskopu.

Edytowane przez mkowalik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale używki są, które można poddać odpowiednim modyfikacjom we wspomnianym miejscu. Kolimacji nie trzyma giętka blacha, pająk w CNC + obramówki jak na załączonym zdjęciu perfekcyjnie trzymają kolimację. Proszę - tu jeden kandydat się pojawił: https://www.astromaniak.pl/viewtopic.php?f=31&t=73600

Edytowane przez TheHollowMan
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi, wiedziałem, że sprawa z tym Newtonem nie będzie taka prosta :(

 

@TheHollowMan Czyli "Made in Germany" to marketingowy kit, może śrubki zrobione będą u zachodnich sąsiadów, a cała reszta to GSO i okolice? Nie brałem pod uwagę kupna chińczyka (używanego) i jego przeróbki w serwisie. Pomyślę o tym. 

@Wiesiek1952, ja założyłem, że max. obciążenie montażu to 70% tego co jest w papierach. W moim przypadku to jest jakieś 10kg. Czyli po odliczeniu dodatkowych klamotów (Astrolink, RPi 4, 2xkamera, koło filtrowe itp.) na samą OTA zostaje jakieś 6-7kg, dlatego brałem też pod uwagę tego Newtona 200mm. Według opisu 6-7,5 kg w zależności od wybranego wyciągu, ale nie wiem czy razem z obejmami i szyną mocującą. Jednak z tego co piszesz, może to być za dużo. Teraz wieszam zdecydowanie mniej, bo tuba SW 100ED to tylko ~4kg. Czyli bezpieczniejszą opcją będzie Newton 150mm.

2 godziny temu, mkowalik napisał(a):

Teraz takiego nowego i dobrego seryjnego Newtona nie znajdziesz. Jesli zalezy Ci na jakosci to tylko ATM albo jakis uzywany teleskop.

To lipa ogólnie, trochę słabo wygląda ten nasz przemysł "astro". Albo kupujesz kompletny szajs, albo trochę drożej... i też szajs, albo tak jak napisał @Wiesiek1952 sprzedajesz nerkę lub dwie i kupujesz Newtona. Żeby kupić dobre APO to obie nerki i kredyt na 20 lat ;)

 

A co myślicie o trzeciej pozycji z mojej listy: https://www.teleskop-express.de/en/ts-teleskope-143/photon-newtonians-from-gso-up-to-12-aperture-311/tpc6f4g-17906  Tutaj przynajmniej uczciwie umieścili go w kategorii "Photon Newtonians from GSO" i nie ściemniają z "Made in Germany". Pająk wygląda solidnie, wyciąg też powinien dać radę z moją kamerą i kołem z filtrami? Tuba waży 4.8 kg "with rings and finder", więc dla mojego montażu będzie znośnie, bo to niewiele więcej niż 100ED, a jednak apertura większa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minutes ago, smopi said:

A co myślicie o trzeciej pozycji z mojej listy: https://www.teleskop-express.de/en/ts-teleskope-143/photon-newtonians-from-gso-up-to-12-aperture-311/tpc6f4g-17906  Tutaj przynajmniej uczciwie umieścili go w kategorii "Photon Newtonians from GSO" i nie ściemniają z "Made in Germany". Pająk wygląda solidnie, wyciąg też powinien dać radę z moją kamerą i kołem z filtrami? Tuba waży 4.8 kg "with rings and finder", więc dla mojego montażu będzie znośnie, bo to niewiele więcej niż 100ED, a jednak apertura większa.

 

Z tub weglowych nie korzystałem. Jeśli jest tak sztywna jak tuba z alu to ten teleskop powinien spełniać Twoje oczekiwania. Pytanie jak dokladnie optyka jest wykonana. W chińskich seryjnych telepach  optyka jest dobra, ale nie jest bardzo dobra. Widać różnicę miedzy chińskim lustrem a lustrem z Orion Optics o wyższej dokładności. Np. gwiazdki są bardziej punktowe już na pierwszy rzut oka, ale te chińskie lustra też ładne obrazy pokazują. Ja poszedłbym w ATM i zrobił / zlecił wykonanie teleskopu z lepszym wyciągiem i baflami i rurą alu i kupił pewną optykę. Ten teleskop co zaproponowałeś jest krótki. Inne F/4 np. GSO lub ten https://teleskopy.pl/Orion-6in-F/4-Newtonian-astrograf-N-150/610-OTA-(-10269)-teleskopy-5485.html mają tubę dłuższą tubę, czyli masz w komplecie krótki odrośnik. W 6" Newtonach od OO tuby są wąskie i nie ma miejsca na bafle, chociaż można ratować się flokiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, mkowalik napisał(a):

Dodam jeszcze, ze im wieksze F tym bardziej czuly telep jest na kolimacje. Sporo tu bylo na forum narzekan na poprawne skolimowanie seryjnych newtonow 150 F/4.

Tak, wiem o tym. Dlatego Newtona 150 F/5 też biorę pod uwagę, jako mniej problematyczny wariant. Jednak nie ma takiej wersji od GSO (przynajmniej na razie), ewentualnie "Made in Germany", ale oczywiście drożej: https://www.teleskop-express.de/en/telescopes-4/newtonian-telescopes-315/newtonians-ts-unc-ontc-312/ts-optics-150-mm-f-5-ontc-newtonian-telescope-with-2-rap-focuser-16710

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, smopi napisał(a):

Czyli "Made in Germany" to marketingowy kit, może śrubki zrobione będą u zachodnich sąsiadów, a cała reszta to GSO i okolice?

Nie to dokładnie miałem na myśli (https://www.deutschland.de/pl/topic/gospodarka/made-in-germany-skad-sie-wzielo-i-co-oznacza), ale generalnie tak, te modele to chińczyk po fabrycznym tuningu. Zaznaczam, że jestem tylko prostym użytkownikiem a nie ekspertem ani nawet zaawansowanym użytkownikiem.  Ale mnie już ten elastyczny pająk odstrasza, za rasowy astrograf na newtonie trzeba zapłacić znacznie więcej. Króluje bezkompromisowy SharpStar 150 F/2.8 https://teleskopy.pl/SharpStar-150-mm-F/2,8-HNT-hiperboliczny-astrograf-z-korektorem-i-karbonowym-tubusem-(OTA)-teleskopy-6794.html oraz wspomniany Epsilon 130D https://deltaoptical.pl/takahashi-epsilon-130ed-ota.  Najtaniej z fabrycznych chyba polecany przez Cuiva https://www.highpointscientific.com/apertura-carbonstar-150-imaging-newtonian ->

(Cuiv ma duży zakres tolerancji na krzywe gwiazdki, to też weź pod uwagę ;) ) ale SharpStar ani tym bardziej Epsilon to to nie jest. A te TSy i za przeproszeniem Oriony także (wnioskuję po budowie celi i baffli do druku 3D identycznych jak do GSO! - mogę się mylić) wygląda że to są przepakowane w karbon lustra GSO, chyba że GSO robi dla nich jakieś lepsze wersje luster. Na pewno mają lepsze wyciągi niż stockowy, no i pająki.. brrrr już widzę jak się nawet karbon ugina pod ciężarem wyciągu z korektorem i kamerą z kołem filtrowym. Sztywny pająk robi robotę! A im bardziej kamera będzie odstawać od tuby, tym większa siła będzie oddziaływać na tubę i bez kompensacji będzie jednak się gibać.
W każdym razie daliśmy Ci rozwiązanie.  Szukaj F/4 czy F/5 na rynku wtórnym i wpisuj w nawigację adres Orzeszkowej, Siemianowice Śląskie i robisz wszystko co @Tom-cio zaleci  (listę otwiera : flock, pająk w CNC, usztywnienie tuby, wyciąg, baffla na lustro główne itd) i wierz mi, udźwignie kilogramową kamerę APS-C z przydaśkami bez ugięcia tuby.

Edytowane przez TheHollowMan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie daj się namówić na żadne półśrodki typu usztywnanie tuby, albo bardzo drogie japońskie teleskopy, które nawet porządnego wyciągu nie mają. Taniej i dużo lepiej wyjdzie Ci jak kupisz rurę alu o odpowiedniej średnicy i np. 5mm, dasz tokarzowi do przetoczenia na gładko, potem do malowania i masz podstawę do budowy super pięknego i sztywnego teleskopu. Optykę i wyciąg można kupić. Pająk i mocowanie LW można wziąć z chińczyka lub zrobić samemu, tak jak celę dla LG. Obejmy też da radę wyciąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mkowalik@TheHollowMan - dziękuję za cenne rady. Opcji ATM-owej nie brałem pod uwagę, a z tego co piszecie wynika, że to może być najlepsze rozwiązanie. Niestety sam nie posiadam zaplecza warsztatowego (umiejętności może i by się znalazły), więc zostaje tylko zlecenie komuś wykonania prac. Szkoda, że do Siemianowic Śląskich mam tak daleko.... 🤔

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, mkowalik napisał(a):

Nie daj się namówić na żadne półśrodki typu usztywnanie tuby, albo bardzo drogie japońskie teleskopy, które nawet porządnego wyciągu nie mają. Taniej i dużo lepiej wyjdzie Ci jak kupisz rurę alu o odpowiedniej średnicy i np. 5mm, dasz tokarzowi do przetoczenia na gładko, potem do malowania i masz podstawę do budowy super pięknego i sztywnego teleskopu. Optykę i wyciąg można kupić. Pająk i mocowanie LW można wziąć z chińczyka lub zrobić samemu, tak jak celę dla LG. Obejmy też da radę wyciąć.

Na pewno wiesz o czym piszesz? Toczyłeś kiedyś? Chcesz toczyć metrową rurę w środku? O średnicy wewnętrznej 150 mm?  Może na zwewnątrz? - ten sam problem. Może być ciężko znaleźć w PL sprzęt żeby to zrobić z dokładnością potrzebną do optyki. Nie wiem czy w ogóle się znajdzie. Na pewno nie zrobi tego przeciętny zakład tokarski. 

 

1.  Rura aluminiowa fi 200 mm o sciance 20 mm - 1 mb. waży ok 32 kg i kosztuje ok 800 zł. "Wytoczyć na gładko" - ciekawe bo zwykle potrzebujemy matowej powierzchni w środku a w złączkach wytacza się "gwint wyczerniający". Malowanie aluminium - noooooo....  Aluminium się wyczernia. Koszt? Pewnie tyle co cały teleskop.

2.  Sztywność. Rura o grubości scianki 2 mm ma taką samą sztywność jak zwinięta z blachy o tej samej grubości - różnice są pomijalne a w płaszczyźnie łączenia ta z blachy zwykle ma większą sztywność. Sztywność teleskopu uzyskuje się nie z rury a z obudowującej ją klatki czyli dość masywnego i monolitycznego pająka i masywnego pierścienia z tyłu spiętych z dwóch stron szyną typu Vixen/Losmandy. Klatka będzie wielokrotnie sztywniejsza od monolitycznej rury. Na dobrą sprawę w dobrze skonstruowanej klatce zamiast rury z alu mógłby być papier.

3. Lustro też chcesz sam szlifować? W końcu czemu nie? Jak już wszystko robić samemu to i lustro też.

 

Chcesz mieć niby sztywną rurę "bo toczoną" (iluzja) a potem w to wkładać chińskiego pająka co się ugina od samego patrzenia na niego? Halo, halo tu Ziemia! 

 

W tych "bardzo drogich japońskich teleskopach" płacisz głównie za soczewki. Z polerowaniem soczewek to jest tak, że łatwo i tanio jest zrobić taką pluskwę do aparatu w komórce a wyszlifowanie takiej o średnicy 150 mm to... tylko parę osób w firmie w japonii wie jak to zrobić.  Z 10 lat temu w Singapurze gadałem z gościem od Canona. Twierdził, że u nich jest może 5 osób co potrafią zrobić te duże soczewki i dwie co potrafią to poskładać w obiektyw. Tak, to jest dalej takie trudne.

 

 

Screenshot 2024-06-04 080558.png

 

 

 

 

 

Edytowane przez Wiesiek1952
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też dojrzałem do modyfikacji w AstroSerwisie a mam tubę teoretycznie lepszą od Chińczyków bo Orion Optics UK. Po duższych bojach w końcu się poddałem i stwierdziłem, że do astrofotografii to się nie nadaje. Pająk z cienkich blaszek tak jak piszą przedmówcy to chyba największa bolączka. Czekam na swoją kolej i nie mogę się doczekać aż wróci po upgradzie.   

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Szymoff, właśnie patrzę na ceny tub węglowych: https://www.teleskop-express.de/en/telescope-accessories-5/telescope-diy-improvement-299/telescope-making-mechanical-parts-64  🤯

Podobno dają one lepszą sztywność niż blaszane, przy mniejszej masie i rozszerzalności cieplnej. Ciekawe czy w PL ktoś jest w stanie wykonać coś takiego na zamówienie, oczywiście taniej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, smopi napisał(a):

@Szymoff, …Ciekawe czy w PL ktoś jest w stanie wykonać coś takiego na zamówienie, oczywiście taniej?

Ciekawe to jest podejście. Na zamówienie i taniej. Jakby nic nigdy nie slyszał o mass production. nie rozumiem tego toku myślenia. Zupełnie nie. 
 

Tak, zmam kilka miejsc gdzie mogliby taką rurę węglową wylaminować. Mogliby ale dla jednostkoej produkcji tego nie zrobia bo forma to koszt kilkanaście tysiecy zl w najlepszym przypadku. Potem szlifowanie, laminowanie, grzanie. Wątpię żebyś dał za rurę ze 30k zl a tyle by kosztowalo wysmazenie jednej sztuki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Wiesiek1952, ostatnio wykonywałem na zamówienie płytę mocującą, wycinanie CNC z malowaniem proszkowym, projekt zrobiłem w CAD. Wyszło o połowę taniej niż gotowiec w sklepie DE. Więc nie tak trudno jest zrozumieć ten tok myślenia. Nic nie wiem o technologii produkcji tub węglowych, dlatego pytam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Da się taniej niż w DE, ale na pewno nie taniej niż tu: https://pl.aliexpress.com/item/1005007104023174.html  Koszt pracy i energii w PL jest wyższy niż w Chinach i będzie pozycjonować cenę produktu w 2/3 pomiędzy ceną z Ali i TE.de. Pytanie, czy skórka warta wyprawki, ile będzie uzysku wagi bo materiał jest cienki, kruchy i nie montowałbym chińskiego pająka ;). jedyny uzysk to termiczny. 

Edytowane przez TheHollowMan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, smopi napisał(a):

.... projekt zrobiłem w CAD....

kluczowe - sam zrobiłem...

 

Nie. Nie rozumiem podejścia, że taniej bo na zamówienie. Na zamówienie więc drożej bo na zamówienie. Stól z IKEA i stół "na zamówienie". Złączka "chińska" z cienkiego aluminium i złączka toczona ręcznie "na wymiar". Przykładów można by podać z milion.

 

 

EDIT: Technologia laminowania tkaniny węglowej jest jedną z droższych bo potrzebne są formy. Można taką tubę wylaminować na rurze  bez formy i bez grzania ale... będzie wyglądała paskudnie a i jakość będzie tragiczna

Edytowane przez Wiesiek1952
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Wiesiek1952 napisał(a):

Nie. Nie rozumiem podejścia, że taniej bo na zamówienie.

Taniej, bo zamówiłem u wykonawcy, bez pośredników i marży hurtowni, sprzedawcy, kosztów transportu. Temat nie jest taki oczywisty, jak sugerujesz a cena końcowa zależy od wielu czynników. Choćby od kosztów pracy, energii czy transportu w danym kraju, o czym wspomniał @TheHollowMan

Edytowane przez smopi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, Wiesiek1952 said:

Na pewno wiesz o czym piszesz? Toczyłeś kiedyś? Chcesz toczyć metrową rurę w środku? O średnicy wewnętrznej 150 mm?  Może na zwewnątrz? - ten sam problem. Może być ciężko znaleźć w PL sprzęt żeby to zrobić z dokładnością potrzebną do optyki. Nie wiem czy w ogóle się znajdzie. Na pewno nie zrobi tego przeciętny zakład tokarski. 

 

Co ma dokładność toczenia rury do optyki? Trzeba kupić rurę i ją  zmniejszyć na grubości.

 

1 hour ago, Wiesiek1952 said:

1.  Rura aluminiowa fi 200 mm o sciance 20 mm - 1 mb. waży ok 32 kg i kosztuje ok 800 zł. "Wytoczyć na gładko" - ciekawe bo zwykle potrzebujemy matowej powierzchni w środku a w złączkach wytacza się "gwint wyczerniający". Malowanie aluminium - noooooo....  Aluminium się wyczernia. Koszt? Pewnie tyle co cały teleskop.

 

W ten sposób mam zrobiony Newton 120 ATM F/7, który kosztował ze wszystkim poniżej 3 tyś złotych. W środku jest wyczernienie flokiem, od zewnątrz pomalowany jest na biało i wygląda to lepiej niż ze sklepu. 

 

1 hour ago, Wiesiek1952 said:

2.  Sztywność. Rura o grubości scianki 2 mm ma taką samą sztywność jak zwinięta z blachy o tej samej grubości - różnice są pomijalne a w płaszczyźnie łączenia ta z blachy zwykle ma większą sztywność. Sztywność teleskopu uzyskuje się nie z rury a z obudowującej ją klatki czyli dość masywnego i monolitycznego pająka i masywnego pierścienia z tyłu spiętych z dwóch stron szyną typu Vixen/Losmandy. Klatka będzie wielokrotnie sztywniejsza od monolitycznej rury. Na dobrą sprawę w dobrze skonstruowanej klatce zamiast rury z alu mógłby być papier.

 

Pisałem o pełnej konstrukcji, a nie klatkowej. Mam porównanie do Newtona na rurze alu i na zwijanej blasze. Różnica jest warta ceny i wysiłku, minusem jest waga.

 

1 hour ago, Wiesiek1952 said:

 

3. Lustro też chcesz sam szlifować? W końcu czemu nie? Jak już wszystko robić samemu to i lustro też.

 

Nie ironizuj. Lustra można kupić.

 

1 hour ago, Wiesiek1952 said:

Chcesz mieć niby sztywną rurę "bo toczoną" (iluzja) a potem w to wkładać chińskiego pająka co się ugina od samego patrzenia na niego? Halo, halo tu Ziemia! 

 

Blaszki może podmienić na grubsze, co za problem. Czepiasz się.

 

1 hour ago, Wiesiek1952 said:

W tych "bardzo drogich japońskich teleskopach" płacisz głównie za soczewki. Z polerowaniem soczewek to jest tak, że łatwo i tanio jest zrobić taką pluskwę do aparatu w komórce a wyszlifowanie takiej o średnicy 150 mm to... tylko parę osób w firmie w japonii wie jak to zrobić.  Z 10 lat temu w Singapurze gadałem z gościem od Canona. Twierdził, że u nich jest może 5 osób co potrafią zrobić te duże soczewki i dwie co potrafią to poskładać w obiektyw. Tak, to jest dalej takie trudne.

 

Ale ja mówię o japońskim newtonie a nie o japońskim refraktorze. Nie wszystko co zagraniczne jest najlepsze. Jak już tak zachwalasz japońskie teleskopy to dodaj, że jak kupi w najtańszej wersji to czekają go wydatki w postaci wymiany wyciągu, a jak kupi w lepszej do spory wydatek będzie jeszcze większy. Można dostać bardzo dobrą optykę, która zrobiona jest w Polsce i daje takie obrazy, o których złego słowa nie można powiedzieć. Ty gadałeś z gościem od Canona, a ja mam teleskop, który jest na takiej optyce i wiem z własnego doświadczenia o czym piszę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.06.2024 o 23:17, mkowalik napisał(a):

Nie daj się namówić na żadne półśrodki typu usztywnanie tuby, albo bardzo drogie japońskie teleskopy, które nawet porządnego wyciągu nie mają. Taniej i dużo lepiej wyjdzie Ci jak kupisz rurę alu o odpowiedniej średnicy i np. 5mm, dasz tokarzowi do przetoczenia na gładko, potem do malowania i masz podstawę do budowy super pięknego i sztywnego teleskopu. Optykę i wyciąg można kupić. Pająk i mocowanie LW można wziąć z chińczyka lub zrobić samemu, tak jak celę dla LG. Obejmy też da radę wyciąć.

Amelinium nie pomalujesz .. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@smopi, osobiście jestem zwolennikiem certyfikowanej optyki, a że taką w wersji "dla ludu" w Europie robi chyba tylko Orion Optics UK, to mam jednego kratownicowego Dobsona 12" f/5 na ich lustrach i jeden ich kompletny Dobson 10" f/4.8 na aluminiowej tubie.

Może z ciekawości popatrz sobie, co oni oferują w interesujących Cię aperturach i ogniskowych.
Ich produkty sprzedają też dwa popularne europejskie sklepy astronomiczne, więc niekoniecznie musisz kupować bezpośrednio u nich.
Jak kupowałem u nich, bo taniej, ale trzeba było czekać ponad pół roku.

 

Ten mój 10" na aluminiowej tubie (VX10) jest naprawdę lekki, dobra cela, dobre wyczernienie, tyle, że wyciąg wymieniłem od razu i teraz usztywniam drukowanymi obejmami okolice wyciągu, celi i pająka.

Pająk przerobię na trójramienny, bo takie (mi) się najlepiej kolimuje, ale zostawię oryginalne cienkie blaszki, bo wg mnie to nie one są problemem, tylko wiotka tuba, która nie pozwala na porządne naciągnięcie ramion pająka.

Dlatego na wysokości pająka będzie usztywniająca obejma i na pewno pająk będzie trzymał bardzo dobrze, bo taki dobrze naciągnięty a cienki pająk mam w Taurusie 12" i jestem z niego bardzo zadowolony.

 

OO UK robi też tuby z włókna węglowego, ale tu się nie wypowiem, bo nie mam doświadczenia.

 

Może popatrz sobie na ich VX8 = 200 mm f/4.5 na aluminiowej tubie, na najlepszej optyce (PV 1/10).

Z tym że na pewno trzeba by go usztywnić, prawie na pewno wymienić wyciąg, i prawdopodobnie przerobić pająka.

Jak nie lubisz dłubać lub nie masz czasu, na pewno takie przeróbki mógłbyś zlecić, aby mieć zgrabny, lekki i porządny teleskopik na bardzo dobrej optyce.

 

Edytowane przez Mareg
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.