Skocz do zawartości

Witaj na forum skupiającym największą społeczność astronomiczną w Polsce - Astropolis.pl
Zachęcamy do rejstracji, dzięki której uzyskasz dostęp do wszystkich funkcji Astropolis.pl. Po tym, jak założysz swoje konto i zalogujesz się do systemu będziesz mógł zakładać wątki, odpowiadać we wszystkich tematach, oceniać posty innych użytkowników, a także korzystać z rozbudowanego systemu komunikacji między użytkownikami. Jeśli masz już swoje konto, zaloguj się tutaj - w przeciwnym wypadku zarejestruj konto - za darmo - teraz!
Zdjęcie

Księżycowe zakamarki.


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2765 odpowiedzi w tym temacie

#2746
emeł

emeł

    Wega

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 832 postów
  • Skąd:Legionowo

Wyprzedziłeś mnie ze swoim zdjęciem. Ale chyba mamy podobną wizję :)

 

Untitled.jpg a15dmh1231715.jpg


+7
Post rekomendują: JSC, Loxley, ekolog, rojas, HAMAL, BuliPunk, MarcinSn,

C9.25, SW 102/600, CG5 GT, Canon 450D, QHY5L-IIc




#2747
MateuszW

MateuszW

    Syriusz

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4333 postów
  • Skąd:Wieliczka

Powiedzcie Wy mi, bo w sumie nigdy się nad tym nie zastanawiałem, a że i tak w to nie idę to po co ma tracić czas na próby :) Robicie IRpass OSC nagrywając 8 bit? A jaki stosujecie wtedy balans kolorów? Bo nie ma pewności jak kamerka OSC tworzy luminancję mono gdy dostaje jedynie czerwony sygnał ale balans kolorów niebieskiego i zielonego nic nie wnoszących zakresów jest nadal na 50%. O ile niebieski można zjechać a czerwony podbić o tyle zielony jest nieruszalny.

Nikt sie nie kwapi, to ja może odpowiem :) Najlepszą opcją jest rozdzielenie zdjecia kolor na 3 osobne mono - rozdzielenie kanalow. Wtedy bierzesz do obrobki czerwony, a reszte wywalasz. No i masz czysty czerwony (jako mono). Tak to sie powinno robić.
+1
Post rekomendują: HAMAL,

SW CFP 200/800, NEQ6 Pro SynScan, Atik 383L+, PG Chameleon3, MPCC Mk3, IDAS LPS P2, Nagler 26, 9, 3.5mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon Action VII 12x50 CF

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

 


#2748
HAMAL

HAMAL

    Syriusz

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6233 postów
  • Skąd:Szczecin

Robiłem kiedyś próby, bo mam ASI120MM pixel 3,75 mono i ASI 224MC pixel 3,75 color więc idealna para do takich prób, i niestety 224 sam kanał czerwony wyglądał jak niezły blur 120stki. Czemu ach czemu oni nie zrobią matrycy mono 224 :(


0

Baner2.jpg

#2749
emeł

emeł

    Wega

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 832 postów
  • Skąd:Legionowo

Nikt sie nie kwapi, to ja może odpowiem :) Najlepszą opcją jest rozdzielenie zdjecia kolor na 3 osobne mono - rozdzielenie kanalow. Wtedy bierzesz do obrobki czerwony, a reszte wywalasz. No i masz czysty czerwony (jako mono). Tak to sie powinno robić.

 

Z balansem kolorów postępować wtedy tak, jak wspomniał Hamal? Czerwony na maksa, a niebieski na minimum? Czy nie ma to znaczenia?


0

C9.25, SW 102/600, CG5 GT, Canon 450D, QHY5L-IIc


#2750
MateuszW

MateuszW

    Syriusz

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4333 postów
  • Skąd:Wieliczka

 
Z balansem kolorów postępować wtedy tak, jak wspomniał Hamal? Czerwony na maksa, a niebieski na minimum? Czy nie ma to znaczenia?

Nie, nic nie trzeba robic. Po prostu usuwasz informacje o G i B, a pozostawiasz R w oryginale. Po rozdzieleniu kanalow masz juz pliki mono, gdzie nie ma juz zadnego balansu.
To mozna zrobic w PSie lub Maximie. Co do innego softu, nie szukalem.
+1
Post rekomendują: emeł,

SW CFP 200/800, NEQ6 Pro SynScan, Atik 383L+, PG Chameleon3, MPCC Mk3, IDAS LPS P2, Nagler 26, 9, 3.5mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon Action VII 12x50 CF

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

 


#2751
Lukasz83

Lukasz83

    Arktur

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1495 postów
  • Skąd:Budy Dłutowskie k. Pabianic

Nie, nic nie trzeba robic. Po prostu usuwasz informacje o G i B, a pozostawiasz R w oryginale. Po rozdzieleniu kanalow masz juz pliki mono, gdzie nie ma juz zadnego balansu.
To mozna zrobic w PSie lub Maximie. Co do innego softu, nie szukalem.

 

Gdzieś czytałem, że na masce Bayera jest po 25% pikseli przypisanych do R i B

oraz 50% przypisanych do G, oraz że w przypadku zbierania podczerwieni można zamienić miejscami "alokację" G i R tak żeby wykorzystać 50% matrycy a nie 25%.

Tylko nie pisało jak to praktycznie wykonać w FC lub innym programie :(


0

Cyklop 16'' (400/1800) ,   Minolta 10x50 FOV=8*,   minibino 2x53

TS Individual 102/1100 H-a mod single stack          

LUNT 50LS THa PT double stack

kamerki:  ASI 120MM,  PG Chameleon 3,  ASI 178MC OSC

 https://www.facebook.com/lukasz.sujka.astronomy/                               http://www.astrobin.com/users/Lukasz83/
"Spojrzeć w rozgwieżdżone niebo ze szczytów skał, po dniu pełnym wspinaczki... bezcenne..."


#2752
emeł

emeł

    Wega

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 832 postów
  • Skąd:Legionowo

Nie, nic nie trzeba robic. Po prostu usuwasz informacje o G i B, a pozostawiasz R w oryginale. Po rozdzieleniu kanalow masz juz pliki mono, gdzie nie ma juz zadnego balansu.
To mozna zrobic w PSie lub Maximie. Co do innego softu, nie szukalem.

 

Może nieprecyzyjnie się wyraziłem. Chodzi mi o ustawienia kamery w trakcie zbierania materiału.


0

C9.25, SW 102/600, CG5 GT, Canon 450D, QHY5L-IIc


#2753
MateuszW

MateuszW

    Syriusz

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4333 postów
  • Skąd:Wieliczka

 
Gdzieś czytałem, że na masce Bayera jest po 25% pikseli przypisanych do R i B
oraz 50% przypisanych do G, oraz że w przypadku zbierania podczerwieni można zamienić miejscami "alokację" G i R tak żeby wykorzystać 50% matrycy a nie 25%.
Tylko nie pisało jak to praktycznie wykonać w FC lub innym programie :(

Tak, jest 25% R i B, a 50% G. Ale nic sie z tym nie da zrobic, bo to sa fizyczne filtry na pikselach. Zadna manipulacja programowa nie przestawi fizycznego filtra.
0

SW CFP 200/800, NEQ6 Pro SynScan, Atik 383L+, PG Chameleon3, MPCC Mk3, IDAS LPS P2, Nagler 26, 9, 3.5mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon Action VII 12x50 CF

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

 


#2754
MateuszW

MateuszW

    Syriusz

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4333 postów
  • Skąd:Wieliczka

 
Może nieprecyzyjnie się wyraziłem. Chodzi mi o ustawienia kamery w trakcie zbierania materiału.

Tam tez bym nic nie ruszal.
0

SW CFP 200/800, NEQ6 Pro SynScan, Atik 383L+, PG Chameleon3, MPCC Mk3, IDAS LPS P2, Nagler 26, 9, 3.5mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon Action VII 12x50 CF

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

 


#2755
Lukasz83

Lukasz83

    Arktur

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1495 postów
  • Skąd:Budy Dłutowskie k. Pabianic

Tak, jest 25% R i B, a 50% G. Ale nic sie z tym nie da zrobic, bo to sa fizyczne filtry na pikselach. Zadna manipulacja programowa nie przestawi fizycznego filtra.

 

Ok, czaję :)

A czy wiesz może czy istnieje programowa możliwość wyłączenia pikseli zielonych i niebieskich już na etapie nagrywania. Pozwoliłoby to widzieć obraz nie tak bardzo rozmyty przez sygnał (szum, przecieki przez filtry) z tych dwóch nieużywanych kanałów - pytam oczywiście w przypadku nagrywania narrowband h-alpha lub podczerwieni.


0

Cyklop 16'' (400/1800) ,   Minolta 10x50 FOV=8*,   minibino 2x53

TS Individual 102/1100 H-a mod single stack          

LUNT 50LS THa PT double stack

kamerki:  ASI 120MM,  PG Chameleon 3,  ASI 178MC OSC

 https://www.facebook.com/lukasz.sujka.astronomy/                               http://www.astrobin.com/users/Lukasz83/
"Spojrzeć w rozgwieżdżone niebo ze szczytów skał, po dniu pełnym wspinaczki... bezcenne..."


#2756
HAMAL

HAMAL

    Syriusz

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6233 postów
  • Skąd:Szczecin

Tam tez bym nic nie ruszal.

 

 

No właśnie niekoniecznie tak musi być, z chwilą tworzenia luminancji można balansem wzmocnić kolor czerwony osłabiając w chwili interpolacji RGB pozostałe. Polecam porobić próby z nocy w bardzo ciemny pokoju, pobawić się na ustawieniu MONO8 i poobserwować co się dzieje.


0

Baner2.jpg

#2757
HAMAL

HAMAL

    Syriusz

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6233 postów
  • Skąd:Szczecin

Gdzieś czytałem, że na masce Bayera jest po 25% pikseli przypisanych do R i B
oraz 50% przypisanych do G, oraz że w przypadku zbierania podczerwieni można zamienić miejscami "alokację" G i R tak żeby wykorzystać 50% matrycy a nie 25%.
Tylko nie pisało jak to praktycznie wykonać w FC lub innym programie :(


Tak, jest 25% R i B, a 50% G. Ale nic sie z tym nie da zrobic, bo to sa fizyczne filtry na pikselach. Zadna manipulacja programowa nie przestawi fizycznego filtra.


I tak i nie :) To co napisał Lukasz83 miało by sens gdyby obraz stał w miejscu z dokładnością do ćwierci pixela ale on nie stoi w miejscu, on lata jak głupi w zakresie 2-3 pixeli i dzięki temu potem stackując wieeele klatek można odzyskać to co czerwone a chowało nam się za zielonymi i niebieskimi pixelami :)

Trochę też może pomóc Drizzle ale nie w sposób taki jak w HST bo tam robią foto w danym położeniu, następnie przesuwają obraz o PÓŁ pixela ^_^ i jada dalej, u nas to niewykonalne, no chyba za pixele zaczną mieć 1mm :)

Użytkownik HAMAL edytował ten post 21 marzec 2017 - 12:29

0

Baner2.jpg

#2758
Lukasz83

Lukasz83

    Arktur

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1495 postów
  • Skąd:Budy Dłutowskie k. Pabianic

Tak, jest 25% R i B, a 50% G. Ale nic sie z tym nie da zrobic, bo to sa fizyczne filtry na pikselach. Zadna manipulacja programowa nie przestawi fizycznego filtra.

 

Jeszcze jedna rzecz mnie zastanawia - jak spojrzymy na charakterystykę np.: 178MC to widać, że w podczerwieni te zielone piksele też chłoną fotony :)

Co prawda z dwukrotnie mniejszą czułością ale zawsze - dodatkowo jest ich dwukrotnie więcej niż czerwonych więc może efekt końcowy pracy na kanałach zielonym i czerwonym będzie podobny...

Tylko pewnie w zieleni będzie trzeba naświetlać dłużej ale za to rozdzielczość będzie większa (?)

 

http://www.tavcso.hu...k/asi178-QE.jpg


Użytkownik Lukasz83 edytował ten post 21 marzec 2017 - 12:41

0

Cyklop 16'' (400/1800) ,   Minolta 10x50 FOV=8*,   minibino 2x53

TS Individual 102/1100 H-a mod single stack          

LUNT 50LS THa PT double stack

kamerki:  ASI 120MM,  PG Chameleon 3,  ASI 178MC OSC

 https://www.facebook.com/lukasz.sujka.astronomy/                               http://www.astrobin.com/users/Lukasz83/
"Spojrzeć w rozgwieżdżone niebo ze szczytów skał, po dniu pełnym wspinaczki... bezcenne..."


#2759
HAMAL

HAMAL

    Syriusz

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6233 postów
  • Skąd:Szczecin
Ten obiekt zrobiony na nieruszanym balansie kolorów prawie nie wychodzi
http://astrofotograf...lae/NGC7538.htm
na podbiciu R do 70% wychodzi jak na zdjęciu a Wy przecież pracujecie na czerwonych pixelach. Stąd moje pytanie z poprzedniej strony bo byłem ciekaw jakie stosujecie techniki u ustawienia.
0

Baner2.jpg

#2760
MateuszW

MateuszW

    Syriusz

  • Społeczność Astropolis
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4333 postów
  • Skąd:Wieliczka

 

Ok, czaję :)

A czy wiesz może czy istnieje programowa możliwość wyłączenia pikseli zielonych i niebieskich już na etapie nagrywania. Pozwoliłoby to widzieć obraz nie tak bardzo rozmyty przez sygnał (szum, przecieki przez filtry) z tych dwóch nieużywanych kanałów - pytam oczywiście w przypadku nagrywania narrowband h-alpha lub podczerwieni.

Mówisz tylko o podglądzie? Chyba się nie da, przynajmniej w FC.

 

 

 

No właśnie niekoniecznie tak musi być, z chwilą tworzenia luminancji można balansem wzmocnić kolor czerwony osłabiając w chwili interpolacji RGB pozostałe. Polecam porobić próby z nocy w bardzo ciemny pokoju, pobawić się na ustawieniu MONO8 i poobserwować co się dzieje.

Zasadniczo interpolacja każdego z kanałów RGB jest operacją niezależną, więc nie powinno mieć to znaczenia. Być może efekt, któy opisujesz w kolejnym poście wynika po prostu z tego, że podbiłeś po prostu kanał czerwony, czyli jakby zwiększyłeś sobie cyfrowo zakres dostępnego gainu. Ale z punktu widzenia kamery i rzeczywistego sygnału, to co robisz na kompie nie ma znaczenia (nie da się wydobyć informacji, których nie ma na wejściu).

 

I tak i nie :) To co napisał Lukasz83 miało by sens gdyby obraz stał w miejscu z dokładnością do ćwierci pixela ale on nie stoi w miejscu, on lata jak głupi w zakresie 2-3 pixeli i dzięki temu potem stackując wieeele klatek można odzyskać to co czerwone a chowało nam się za zielonymi i niebieskimi pixelami :)

Trochę też może pomóc Drizzle ale nie w sposób taki jak w HST bo tam robią foto w danym położeniu, następnie przesuwają obraz o PÓŁ pixela ^_^ i jada dalej, u nas to niewykonalne, no chyba za pixele zaczną mieć 1mm :)

Hmm, trochę nie czaję jak to się ma do postu Łukasza (lub nie czaję postu Łukasza) :)

 

 

Jeszcze jedna rzecz mnie zastanawia - jak spojrzymy na charakterystykę np.: 178MC to widać, że w podczerwieni te zielone piksele też chłoną fotony :)

Co prawda z dwukrotnie mniejszą czułością ale zawsze - dodatkowo jest ich dwukrotnie więcej niż czerwonych więc może efekt końcowy pracy na kanałach zielonym i czerwonym będzie podobny...

Tylko pewnie w zieleni będzie trzeba naświetlać dłużej ale za to rozdzielczość będzie większa (?)

 

http://www.tavcso.hu...k/asi178-QE.jpg

Na moje oko to trochę większa różnica, niż 2x. Ciekawe, co się dzieje dalej, bo wykres się kończy tam, gdzie zaczyna być ciekawy. Może faktycznie coś by się z tego wycisnęło. W ogóle, to wymyśliłem kolorową kamerę doskonałą - w zakresie widzialnym filtry miałyby charakterystykę, jak zwykła maska bayera, ale w IR nagle wszystkie skakałyby do prawi 100% transmisji. Wówczas, gdy damy filtr L, to odcinamy podczerwień i jest zwykłe RGB, a w IR pass otrzymujemy równoważnik kamery mono (każdy piksel rejestruje IR). Jakby producenci matryc na to poszli, to byłby hit :) W jakiś tam monitoringach to mogłoby się sprawdzić, więc może jest nadzieja na jakiś nakład... O ile udałoby się zrobić filtry o takiej charakterystyce dość tanio.


+1
Post rekomendują: Lukasz83,

SW CFP 200/800, NEQ6 Pro SynScan, Atik 383L+, PG Chameleon3, MPCC Mk3, IDAS LPS P2, Nagler 26, 9, 3.5mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon Action VII 12x50 CF

Szukasz darmowej wersji PixInsigt LE? Zgłoś się na PW!

 





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników