Skocz do zawartości

Stackowanie w DSS


Margorotus

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

zaczynam swoją walkę z astrofoto i chciałbym poradzić się w kwestii stackowania zdjęć.

Obecnie w tym celu używam DeepSkyStacker ze względu na prostą obsługę.

 

Doczytałem się, że podczas składania zdjęć program używał balansu bieli ze zdjecia.

W którym miejscu (w jakiej zakładce) mogę to sprawdzić i ewentualnie skorygować ustawienie?

Ów program niemal zupełnie wycina kolory, jeśli efekt końcowy porówna się z pojedynczą klatką.Tak ma być? Stąd moje pytanie o balans bieli...

 

Pierwsze próby obróbki są dla mnie, hm, niezachwycające. Moja astromaszynka składa się z montażu CG5, Canona 350D i obiektywu Tamron 3.5/200.

Poniżej podaję przykładowe zdjęcia (ISO 800):

 

- jedna klatka 180s

- 7x90s

- 7x180s obrobiona w GIMPie

- 7x180s obrobiona w PixIn

 

Co z tym jest nie tak?

Byłbym wdzięczny za wskazówki.

post-22417-0-76456200-1367604426_thumb.jpg

post-22417-0-58241700-1367604429_thumb.jpg

post-22417-0-61450500-1367604432_thumb.jpg

post-22417-0-63837100-1367604435_thumb.jpg

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po zestackowaniu podciągaj zawsze Saturation do niecałych 20%. To podniesie ilość kolorów na zdjęciu. Jak stackoujesz z RAWów, to i tak nie nic nie można powiedzieć o balansie bieli. Ustawia się go później manipulując krzywymi/poziomami osobno dla każdego kanału.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W RAWie jest zapisany balans bieli służy np do wywoływania RAW z ustawieniami balansu bieli jakie były aktywne podczas robienia zdjęć. Można oczywiście balans bieli modyfikować przy wywołaniu RAWa bez straty jakości. Może DSS potrafi z tej informacji skorzystać.

 

Miałem podobny problem i nie pamiętam dokładnie jak to ustawiłem, ale chyba istotna jest opcja "RGB Channel Background Calibration"

 

With the RGB Channels Calibration the three red, green and blue channels of each light frame are normalized to the same background value which is the minimum of the three medians values (one for each channel) computed from the reference frame. On top on creating compatible images (stacking wise) this option is also creating a neutral gray background. A side effect is that the overall saturation of the stacked image is quite low (grayscale look).

 

Polecam poczytać manual:

 

http://deepskystacker.free.fr/english/index.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W RAWie jest zapisany balans bieli służy np do wywoływania RAW z ustawieniami balansu bieli jakie były aktywne podczas robienia zdjęć. Można oczywiście balans bieli modyfikować przy wywołaniu RAWa bez straty jakości. Może DSS potrafi z tej informacji skorzystać.

 

O tym akurat nie wiedziałem, choć faktycznie jest to na jakiś sposób rozsądne.

Z drugiej strony wątpię, aby aparat dobrze ustawił balans przy ciemnym niebie, dlatego i tak trzeba to korygować ręcznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbując naprawić jeden problem powstał inny, ale to zupełnie dla mnie niezrozumiały.

Program przeprowadza cały proces stackowania tak jak zwykle to robił i na samym końcu nie generuje obrazu. Za każdym razem cegiełka po cegiełce wyświetlało się wynikowe zdjęcie, a teraz nic. Białe okno i nic się nie dzieje.

Używałem nawet materiału z poprzednich nocy, z którymi nie było problemów - efekt taki sam. Ewidentnie coś ustawiłem źle. W którym miejscu można to skorygować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcę jeszcze zapytać o dwa parametry w DSS:

do czego służą i jak interpretować wskaźniki opisane jako FWHM oraz Sky Background?

Przykładowo frames z jednej sesji mają takie wartości: FWHM - 4.29 , 4.18 , 3.48 ; Sky B - 1.21% , 1.18% , 1.11%

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doczytałem się, że podczas składania zdjęć program używał balansu bieli ze zdjecia.

W którym miejscu (w jakiej zakładce) mogę to sprawdzić i ewentualnie skorygować ustawienie?

Lecę z pamięci, więc nazwy funkcji moga być zdziebko inne. W panelu Settings (na dole w kolumnie po lewej stronie) jest opcja RAW/FITS cośtam. Tam są dwa ustawienia Use camera settings i Use auto white balance. Tym kontrolujesz, czy DSS ma użyć balansu bieli ze zdjęcia, czy sam go sobie ustawi.

 

Ja zawsze zostawiam włączoną opcję użycia balansu bieli ze zdjęcia. Oczywiście w aparacie nie może być ustawiony auto balans. Ja zawsze ustawiam światło dzienne.

Ów program niemal zupełnie wycina kolory, jeśli efekt końcowy porówna się z pojedynczą klatką.Tak ma być? Stąd moje pytanie o balans bieli...

Tak, to normalne. Kolor trzeba sobie potem samemu wyciągnąć. Ja osobiście długo miałem z tym problemy. Na początku robiłem tak jak Iluvatar napisał, podbijałem po prostu saturację. Ale nigdy w ten sposób nie osiągnąłem satysfakcjonujących rezultatów.

 

Po wielu tutorialach, próbach i eksperymentach, robię to tak:

 

1. Nie ruszam saturacji w DSS!

2. Podciągam obraz krzywymi kompletnie nie przejmując się kolorem

3. Jak mam już w miarę ostateczny obraz, to robię sobie dwie kopie tej warstwy

4. Na jednej (niższej) robię Desaturate i otrzymuję obraz w odcieniach szarości

5. Na drugiej (wyższej) podbijam saturację ile wlezie (tak, żeby kolory były bardzo intensywne, ale nie na tyle, żeby porobiły się jakieś dziwne artefakty)

6. Na warstwie z kolorem obcinam histogram tak, aby tło było kompletnie czarne

7. Można się jeszcze pobawić krzywymi na kolorkach, to już zależy od sytuacji

8. Robię Guassian Blur na warstwie z kolorami. Ustawiam promień rozmycia na coś w okolicach 2-4. Chodzi o to, żeby kolorowe gwiazdki się trochę rozmyły i zamieniły się w kolorowe plamki

9. Zmieniam tryb warstwy z kolorowymi gwiazdkami na Color

 

Oczywiście nie trzeba się dokładnie trzymać tego co napisałem, to raczej ogólny zarys metody którą stosuję (ciągle eksperymentuję). Na przykład warstwę z kolorem można zrobić na dowolnym etapie, albo wręcz całkiem osobno przetwarzając pierwotny obraz. Najważniejsze, żeby zrobić ją z obrazu, na którym gwiazdy nie są przepalone. Z przepalonej gwiazdy koloru nie wyciągniemy.

 

Co daje ta metoda:

- łatwą kontrolę nad intensywnością kolorów - wystarczy zmienić przezroczystość warstwy

- kolorowe gwiazdy, ale czarne (w sensie nie przebarwione) tło

- dalej można "wyciągać" obraz bez wpływu na kolory - operujemy tylko na warstwie w odcieniach szarości

 

Ta metoda sprawdza mi się na gwiazdach, ale nie mam pojęcia, czy przy innych rodzajach obiektów też da radę. Na pewno przy bardziej rozległych obiektach trzeba ostrożniej obcinać histogram warstwy z kolorem, aby nie usunąć koloru "mgiełki". Albo osobno potraktować taki "rozmyty" obiekt.

do czego służą i jak interpretować wskaźniki opisane jako FWHM oraz Sky Background?

FWHM - im mniejsze tym lepiej. Nie chcę wprowadzać w błąd podając błędną definicję, ale ja to sobie tłumaczę jako "średnia średnica gwiazd". Generalnie to miara rozdzielczości/seeingu. Więcej info na Wikipedii

 

Sky background to chyba miara jasności nieba w procentach, ale co dokładnie pod tym się kryje to nie wiem. Wnioskuję, że im mniejsza wartość, tym lepiej, ale głowy nie dam.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Astrotripper - dzięki za wyczerpującą odpowiedź.

Teraz już wiem, co orientacyjnie oznaczają te wskaźniki - w 'sky backg.' domyślałem się o co chodzi, ale FWHM było dla mnie tajemnicą.

 

Ciekawy sposób wyciągania kolorów. Przy odrobinie czasu przetestuję. Od niedawna robiłem to tylko podnosząc saturację - jak dla mnie to już był postęp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Używając w dalszym ciągu DSS zrodziły się nowe pytania.

 

W zakładce Settings -> Light można określić metodę stackowania. Czytając tutoriale najczęściej spotykałem się z wariantem Mediana. W moim przypadku lepsz efekty daje Średnia. Od czego to może zależeć? Od ilości klatek? Zastanawia mnie, czy można założyć z góry metodę stackowania, czy trzeba robić to mtodą prób i błędów (a to zajmuje przecież czas).

 

Drugie pytanie dotyczy jasności tła nieba. Spotkałem się już z wartościami od ok. 1% do 4%. Orientacyjnie od jakiej wartości Sky Background należy odrzucać klatki przy stackowaniu? Nie miałem jeszcze klatek z większą wartością %, więc nie mogę tego osobiście sprawdzić.

W ogóle jest sens wychodzić z astrografem, gdy np. czerwcu nie ma 'prawdziwej nocy'?, lub gdy przyświeca Księżyc w I kwadrze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.