Skocz do zawartości

Saturn 2015


*Wojtek*

Rekomendowane odpowiedzi

To też spróbuję z gammą. Może nawet i dzisiaj, pogoda teraz jest super.

Jako ciekawostkę dodam, zauważyłem, że jak avik przepuszczę przez Castratora to fotka nabiera lekko piaskowe zabarwienie, a taka, która wychodzi bez Castratora już tego zabarwienia nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o fps, to tutaj chyba znalazłem odpowiedź. Jakaś opcja Highspeed. Sprawdzę. Ale będę musiał niestety nagrywać w FC, bo w SC nigdzie tego nie znalazłem.

 

@*Wojtek* - czemu nie w FC? Mój laptop ma już swoje lata i FC chodzi w nim strasznie topornie. SC jest dużo lżejszy i komputer lepiej sobie z nim radzi. Niby mógłbym taszczyć na balkon komputer stacjonarny, który bez problemu ogarnąłby temat, ale to strasznie dużo kabli + monitor 27". W konsekwencji mógłbym mieć problem, żeby samemu zmieścić się na balkonie :)

 

Edit: Na pełnej klatce oczywiście nie nagrywam. 640x480 lub 320x240. W zależności od tego, jak dobrze ustawię montaż i jak szybko planeta ucieka mi z pola widzenia ;) Polaris nie widzę i zwykle robię to na czuja. Mniej więcej wiem gdzie jest północ i tak sobie co wieczór kombinuję. A to w prawo, a to w lewo itd. :D

Edytowane przez emeł
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Emeł, zwiększysz FPS jak zmniejszych czas ekspozycji. Jak zejdziesz do 40ms to w sekundzie zmieści się Ci ich 25 i będziesz mógł wyciągnąć 25FPS, o ile sprzęt na to pozwoli, ale nie powinno być z taką prędkością żadnego problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O to musisz mieć bardzo starego laptopa. Mój ma 7 lat i daje radę w ROI z FC. Nie, taszczyć za każdym razem PC na balkon to nie. Chyba, że masz nie daleko od PC do balkonu, to może przedłużacz USB by pomógł? Ale pewnie montaż nie ma napędów?

Edytowane przez *Wojtek*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Emeł, zwiększysz FPS jak zmniejszych czas ekspozycji. Jak zejdziesz do 40ms to w sekundzie zmieści się Ci ich 25 i będziesz mógł wyciągnąć 25FPS, o ile sprzęt na to pozwoli, ale nie powinno być z taką prędkością żadnego problemu.

 

Takie właśnie wartości podawał mi SC jak bawiłem się czasem naświetlania. Myślę, że komputer powinien sobie poradzić. Teoretycznie kamerka ma do 200 kl/sek dla najniższych exp. Swoją drogą zastanawiam się po co, skoro przepustowość USB, nawet 2.0, to 30-40 MB/s. Przy 200 klatkach to zdecydowanie za mało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O to musisz mieć bardzo starego laptopa. Mój ma 7 lat i daje radę w ROI z FC. Nie, taszczyć za każdym razem PC na balkon to nie. Chyba, że masz nie daleko od PC do balkonu, to może przedłużacz USB by pomógł? Ale pewnie montaż nie ma napędów?

 

Mam napęd na 1 oś. Komputer niestety stoi w innym pokoju, więc odpada. Ale przymierzam się do zmiany laptopa, więc problem powinien niedługo zniknąć :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co ja zaobserwowałem zmiana gammy za dużo nie wnosi, chyba że na Słońcu w świetle widzialnym żeby AS2 lepiej sobie radził z wyrównywaniem klatek. Gamme można zawsze zmniejszyć/zwiększyć programowo. Jeżeli dobrze pamiętam ale nie jestem pewien to Riklaunim chyba doszedł do takich samych wniosków. Być może z kamery kolorowymi jest inczej, ja od zawsze pracuję na BW (nie licząc starych czasów webcamowcyh).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W mojej kolorowej kamerze nie doceniałem przez długi czas gammy. Na Jowiszu nie było problemu, ale na Saturnie i Księżycu jest dużo lepiej, bo zmniejsza się rozpiętość tonalna łapanego materiału. Dzięki temu nie mam problemu z zewn. pierścieniem Saturna i mocno kontrastowymi obszarami na Księżycu. Podbijanie gammy po stackowaniu nie jest w stanie wyciągnąć tego co gamma podczas avikowania. Tak to u mnie wygląda, ale w innych kamerach może być inaczej.

Edytowane przez Arek_P
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, u mnie też już załamanie dobrych warunków. Sprawdziłem tylko czy coś daje gamma. W mojej kamerce opcja gamma nic konkretnego nie wnosi, nie widzę żadnej różnicy. Co innego mnie zastanawia. Od wczoraj, pod koniec sesji coś się zrobiło, że aby zlikwidować efekt dyspersji atmosferycznej, muszę korektor ustawiać na maksa. Dzisiaj jest to samo. Wcześniej korektor był ustawiany z o wiele mniejszym rozstawem. Nie mam pojęcia co jest grane. Coś się w atmosferze pozmieniało czy co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i z dzisiaj

generalnie mam kiepskie warunki - nad polami powetrze faluje niesamowicie o zmierzchu sad.png

nie wiem czy to kwestia konkretnego dnia czy ogólnie na co dzień tak to u mnie wygląda...

 

Newton 16'' (400/1800) + barlow TV x2 + Chameleon 3 + filtr pomarańczowy

 

exp 15ms

gain 70%

bez gammy

 

Saturn v4a-crop.jpg

  • Lubię 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój dzisiejszy. Ostatecznie najlepsze efekty dała ekspozycja 40ms i gain 800. Gamma bez zmian. Być może inne aviki są gorsze (fotki są z pierwszego nagranego), bo Saturn był coraz niżej i seeing się zmieniał. Mam nadzieję, że nie przegiąłem z obróbką. Wersje 100 i 150%.

 

21_49_01_pipp_AS_p25_g3_ap22ai1-100%fs.png21_49_01_pipp_AS_p25_g3_ap22ai1-150%fs.png

 

Arek_P i Wojtek - dziękuję za rady. Bez Was nie byłoby dzisiaj tego Saturna. A przynajmniej nie w takiej postaci :)

  • Lubię 9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie kamerka ma do 200 kl/sek dla najniższych exp. Swoją drogą zastanawiam się po co, skoro przepustowość USB, nawet 2.0, to 30-40 MB/s. Przy 200 klatkach to zdecydowanie za mało.

Kamerka ma 200 fps tylko przy odpowiednim ROI, na pełnej klatce tyle nie wyciągnie, bo jak sam zauważyłeś, kabel tyle nie przepuści.

 

W mojej kolorowej kamerze nie doceniałem przez długi czas gammy. Na Jowiszu nie było problemu, ale na Saturnie i Księżycu jest dużo lepiej, bo zmniejsza się rozpiętość tonalna łapanego materiału. Dzięki temu nie mam problemu z zewn. pierścieniem Saturna i mocno kontrastowymi obszarami na Księżycu. Podbijanie gammy po stackowaniu nie jest w stanie wyciągnąć tego co gamma podczas avikowania. Tak to u mnie wygląda, ale w innych kamerach może być inaczej.

Hmm, ja cały czas jestem przekonania, że gamma przy nagrywaniu to tak na prawdę i tak programowa obróbka danych w samej kamerce. Wiec nie ma znaczenia, czy zrobi to kamera, czy komputer, z tym, że robiąc to w kamerze tracisz możliwość cofnięcia zmian. Jeśli jest inaczej i gamma jest aplikowana już jakoś sprzętowo w matrycy, to mnie poprawcie i rzućcie jakieś źródło najlepiej, bo chętnie poszerzę wiedzę :)

Gamma nie może zwiększyć zakresu tonalnego matrycy, bo on wynika z głębokości studni, a ta już z samej konstrukcji. Jedyne, co gamma może zrobić to programowo podbić jasność ciemnych partii, co przy skróceniu nieco ekspozycji da efekt zwiększenia się zakresu tonalnego. Ale tak na prawdę, to ciemne partie są po prostu podjaśnione, a wiec mają większy szum.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, ja cały czas jestem przekonania, że gamma przy nagrywaniu to tak na prawdę i tak programowa obróbka danych w samej kamerce. Wiec nie ma znaczenia, czy zrobi to kamera, czy komputer, z tym, że robiąc to w kamerze tracisz możliwość cofnięcia zmian. Jeśli jest inaczej i gamma jest aplikowana już jakoś sprzętowo w matrycy, to mnie poprawcie i rzućcie jakieś źródło najlepiej, bo chętnie poszerzę wiedzę :)

Gamma nie może zwiększyć zakresu tonalnego matrycy, bo on wynika z głębokości studni, a ta już z samej konstrukcji. Jedyne, co gamma może zrobić to programowo podbić jasność ciemnych partii, co przy skróceniu nieco ekspozycji da efekt zwiększenia się zakresu tonalnego. Ale tak na prawdę, to ciemne partie są po prostu podjaśnione, a wiec mają większy szum.

 

Miałem na myśli zwiększenie zakresu tonalnego końcowego zdjęcia, a nie matrycy. Ja to widzę tak, że programowo (tu zgoda jak najbardziej) każda klatka ma rozjaśniane ciemne obszary, co ma na pewno przełożenie na wzrost szumu (taki jakby strefowo zwiększony gain). Skoro obraz jest jaśniejszy, to tak jak napisałeś można użyć krótszy czas ekspozycji i dzięki temu zebrać więcej klatek. Te dodatkowe klatki, albo po prostu odpowiednio więcej zebranego materiału, pozwolą pozbyć się tego dodatkowego szumu w taki sam sposób jak usuwany jest dla zwykłego gainu. Skoro otrzymuję na wyjściu zdjęcie o większej rozpiętości tonalnej dobrze naświetlone, to wolę je od zdjęcia o węższym zakresie, którego ciemne rejony ciężko się wyciąga. U mnie tak to dokładnie zadziałało. Jak czas pozwoli to zrobię kiedyś porównanie.

 

Inny argument za wprowadzeniem gainu można znaleźć w poradniku dołączonym do kamerki ASI na płycie CD:

"Gain: 50 is the default linear output data. This is the recommended setting.

But you can use lower value to help focus when previewing. always remember

to return it to “50” before starting capture! Otherwise onion ring will be there

after stacking and processing."

Edytowane przez Arek_P
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiejszy Saturn.

 

Seeing fatalny ale wystarczająco długo pogodnie, że sprawdziłem co jest z moim korektorem dyspersji. Ponieważ od ostatniej sesji coś mu dolega. Okazało się, że wystarczyło go obrócić w inną pozycję niż wcześniej i jest ok. Ale takie zachowanie korektora nie jest raczej normalne. Powinien działać cały czas w jednej pozycji. Moja sztuka nie jest nowa. Miał wcześniej przynajmniej dwóch właścicieli, więc może już jest wyrobiony i pryzmaty czasami się przemieszczają, itp. Jednak ja już nie wyobrażam sobie obserwacji bez korektora a tym bardziej avikowania. Teraz działa prawidłowo, więc następnym razem będę już wiedział co robić, chyba że całkiem padnie ;).

 

70% z uwagi na kiepski seeing.

 

 

Sat_20150709_222638.jpg

Sat_20150709_222638z.jpg

Edytowane przez *Wojtek*
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj seeing znacznie lepszy. Również pozwoliłem sobie na dłuższe obserwacje i miałem chwilkę świetnej przejrzystości, widok bardzo dobry. Ale na dobre avikowanie, to za bardzo zmienny był ten seeing.

 

Stack to 1200 klatek z 6000.

 

100%.

 

Celestron SCT 9.25, Orion Atlas EQ-G, Powermate 2,5x, ASTRO ELECTRONIC The Atmospheric Dispersion Corrector-Type2, iDS CMOS UI-1240LE-C-HQ,
FireCapture 2.3, PIPP, Castrator, AutoStakkert_2.5.1.7, RegiStax 6, Corel PaintShop Pro X7, XnView.

Sat_20150710_222456_Y8castr_pipp_l.jpg

Sat_20150710_222456_Y8castr_pipp_ll.jpg

Sat_20150710_222456_Y8castr_pipp_lll.jpg

Sat_20150710_222456_Y8castr_pipp_l_l.jpg

Edytowane przez *Wojtek*
  • Lubię 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj chmury za bardzo intensywne i seeing słaby. Ale nagrałem dwa aviki i efekt z jednego poniżej.

 

Stack 1000 klatek z 6000.

100%.

 

Celestron SCT 9.25, Orion Atlas EQ-G, Powermate 2,5x, ASTRO ELECTRONIC The Atmospheric Dispersion Corrector-Type2, iDS CMOS UI-1240LE-C-HQ,
FireCapture 2.3, PIPP, Castrator, AutoStakkert_2.5.1.7, RegiStax 6, Corel PaintShop Pro X7, XnView.

Sat_20150715_220221.jpg

Edytowane przez *Wojtek*
  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.