Skocz do zawartości

Ameryka i Motyl - coś jest nie tak


Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio zrobiłem zdjęcie Łabędziowi. Niestety, nie jestem w stanie sobie poradzić z obróbką.

Wg kilku instrukcji znalezionych w okolicach hasła "PixInsight LE" robię następująco:

Stack z DSS: lighty (15), darki(10), biasy(10). Algorytm to mediana.

Dynamic Background Extraction (16 sample size, 24 horizontal intervals, tolerancja 0.05) nic więcej nie ruszam

Odejmuję background od obrazu.

Trochę się bawię histogramem i krzywymi.

Abstrahując od "lekkiego" overprocessingu to na wynikowym obrazie pojawiają się bardzo dziwne, brązowe plamy jakby koncentrujące się wokół jakiejś losowej gwiazdy.

Widać to wyraźnie - są to dwa podejścia do obróbki tego samego stacka. Jedyne różnice, to może trochę inne cropowanie surowego stacka i najbardziej podejrzane - właśnie ustawienia DBE. chociaż nie wiem, jaki to może mieć wpływ? Domyślam się, że krzywe czy levele nie są w stanie poczynić takich szkód?

Czy ktokolwiek wie, o co chodzi? Dynamic Background extraction może wprowadzać takie rzeczy? Czy może flaty by to odjęły?

 

overprocessed.jpg

overprocessed2.jpg

Edytowane przez Behlur_Olderys
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli robisz DBE i nic nie ruszasz to losowo któryś z kwadracików może być umieszczony na jasnej gwieździe lub na jej halo. To błąd, który może powodować takie plamy. Trzeba sprawdzić czy te kwadraciki nie obejmują obszarów gwiazd czy mgławic i albo je przesunąć albo usunąć w miejsce gdzie jest tło. Utworzony obrazek do odjęcia (wyekstrahowane tło) nie powinien mieć żadnych plam ani jaśniejszych obszarów, a jedynie klasyczną winietę.

Ten niebieski pasek na dole zdjęcia może być spowodowany światłem wpadającym do aparatu przez wizjer...

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wessel - oczywiście, że powinno. Jednak gdybym robił wszystko jak powinno, to pewnie nie miałbym takich plam :) Jak już mówiłem, nie mam na razie flatów, a poza tym jest wątpię, żeby moje ustalone nieco na oślep parametry DBE były takie, jakie powinne :)
Szczerze mówiąc ze względu na brak determinizmu (raz brązowe koło jest dookoła jednej gwiazdy, a raz koło drugiej) wydaje mi się, że najbardziej trafiona jest sugestia kuby_527.

Może spróbuję zrobić te flaty (koszulka i monitor oczywiście :D). Ale zostanie LP i gradient, więc i tak i tak będę musiał dołożyć DBE. Jak jest tyle gwiazd na zdjęciu to trudno, żeby nie trafić którymś samplem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"a jedynie klasyczną winietę." - co ty piszesz?

DBE usuwa KAŻDE nierówności tła. WInietę to powinno sie usuwać flatem a nie DBE.

Jeśli zdjęcie jest zrobione prawidłowo, to nierówności tła to będą tylko związane z winietowaniem obiektywu - i dokładnie to miałem na myśli. Na wyekstrahowanym tle tylko to powinno być widoczne. Jeśli zdjęcie zawiera również gradienty od zaświetlenia to również one tam się znajdą - racja, ale to w tym przypadku pomijam.

Jeśli przy DBE sample będą na obszarach gdzie jest halo gwiazd lub nie ma czystego tła (mgławica, inne rozległe DS) to oczywiście na wyekstrahowanym tle będzie to widoczne.

Teraz pojawia się pytanie co dalej z tym tłem się robi - do czego to jest potrzebne? Ja odejmuję od obrazu wejściowego i uzyskuję obraz bez gradientów tła (w tym winiety). Jeśli sample będą źle rozmieszczone to wychodzi taka plamiasta kaszana. Mimo wszystko dalej winietę będę usuwał w ten sposób ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Boję się, że jak zamieszczę stack, to ktoś zrobi z niego arcydzieło i po raz kolejny da mi do zrozumienia, że jeszcze przede mną długa, ciężka i pełna pułapek droga do poprawnego processingu :)

na razie jestem "w pracy", może wieczorkiem :)

Zresztą jak robiłem to samo tylko metodą chałupniczą - mediana 100px + gauss100px w Photoshopie, to oczywiście nie było żadnych brązowych plam.

Edytowane przez Behlur_Olderys
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK.

Zrobiłem najprostsze flaty, odjąłem, i problem nadal występował. W końcu zabrałem się za coś, czego nie chciałem: ręczne sprawdzanie każdego sampla z DBE. Poprzesuwałem kilka stojących centralnie na jaśniejszych gwiazdkach i rzeczywiście dało to pożądany efekt. Tutaj zamieszczam efekt pracy - z delikatnym tylko wyciąganiem krzywymi, bo już tylko szum się zwiększa, gdyby iść dalej. Jak ktoś chce pobawić się stackiem, to proszę bardzo, zamieszczam link do dropboxa.

Pozdrawiam i liczę na komentarze! :)

 

https://www.dropbox.com/s/4vlrpb6tyacxwex/Autosave001.tif?dl=0

labedz.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego stacka nie zapisales przez SAVE PICTURE TO FILE ?

 

 

Dziwne pytanie, trochę retoryczne, trochę jakbym słyszał rodziców pytających się "czemu dostałeś dwójkę z matmy?" albo żonę "czemu nie wyniosłeś śmieci?" :D

Czy save to file daje inny efekt, niż autosave? Z tego, co ostatnio sprawdzałem to była niewielka różnica... Możesz przybliżyć temat?

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobra, jest tiff 32bit;) ale cos strasznego się chyba temu stackowi stało, bo ma 3 piki na każdy kolor, moze spróbuj kappa sigma clipping i poeksperymentuj z opcjami dot. wyrównania kanałów kolorów w DSS? i najlepiej przy składaniu tryb intersection. Były jakies chmury? bo tam przy wyciąganiu wyłażą jakies 2 pasy, może to słaby cirrus?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja piki kolorów i tak później ustawiam w PixInsight-cie. A że się zapisuje w 32-bitach? Jak dotąd nie przeszkadzało mi to w ogóle - w sensie: jak widać w tym temacie, miałem do tej pory poważniejsze problemy :) Zresztą wychodzę z założenia: zapis 16bitów w 32 nie popsuje jakości raczej.

Tayson - w pierwszym poście podałem sprzęt.
Nie było żadnych chmur, ale duże LP, stąd gradient i słaby sygnał, no i pewnie flaty nie są jakiejś super jakości, ale zauważyłem, że i tak poprawiły jakość. A to, co zostało bardzo ładnie usunęło się po DBE, gdy odpowiednio ustawiłem sample. Ostateczny rezultat jest dla mnie dość zadowalający, a może kiedyś spróbuję wystrzelać więcej klatek, choć nie wiem, czy pod takim niebem jest sens...

Iluvatar: stwierdzenie, że "nie ma tam niczego nadzwyczajnie złego." poczytuję sobie za komplement, dzięki! :)

EDITED:

calla: wyłączyłem channel aligning z DSS bo w sumie i tak ustawiam je w PixInsight nawet, jeśli opcja jest włączona. System mam 32bitowy.

 

Edytowane przez Behlur_Olderys
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio zrobiłem zdjęcie Łabędziowi. Niestety, nie jestem w stanie sobie poradzić z obróbką.

Wg kilku instrukcji znalezionych w okolicach hasła "PixInsight LE" robię następująco:

Stack z DSS: lighty (15), darki(10), biasy(10). Algorytm to mediana.

Dynamic Background Extraction (16 sample size, 24 horizontal intervals, tolerancja 0.05) nic więcej nie ruszam

Odejmuję background od obrazu.

Trochę się bawię histogramem i krzywymi.

Abstrahując od "lekkiego" overprocessingu to na wynikowym obrazie pojawiają się bardzo dziwne, brązowe plamy jakby koncentrujące się wokół jakiejś losowej gwiazdy.

Widać to wyraźnie - są to dwa podejścia do obróbki tego samego stacka. Jedyne różnice, to może trochę inne cropowanie surowego stacka i najbardziej podejrzane - właśnie ustawienia DBE. chociaż nie wiem, jaki to może mieć wpływ? Domyślam się, że krzywe czy levele nie są w stanie poczynić takich szkód?

Czy ktokolwiek wie, o co chodzi? Dynamic Background extraction może wprowadzać takie rzeczy? Czy może flaty by to odjęły?

 

Gdzie tu widzisz setup?

 

U mnie PS Cs6 32bit na win xp nie edytuje plików autosave. Zapewne chodzi o to że sa one 32bit.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzie tu widzisz setup?

 

U mnie PS Cs6 32bit na win xp nie edytuje plików autosave. Zapewne chodzi o to że sa one 32bit.

A, rzeczywiście, to w innym temacie :) Sorry! ;)

Fotka ustrzelona jest Canonem 700D, obiektyw to Jupiter 37A f/3.5@4 a montaż to własnoręcznie zmontowany i ręcznie prowadzony klon Fastrona, tzw. Fastklon :)

15 lightów po 60s.

To jest ten sam sprzęt, co mój ostatni temat o najmniej atrakcyjnym obszarze nieba, i z tej samej nocy, dlatego mi się pomyliło.

Miejscówka to balkon 2-piętro nieopodal Tauron Areny.

Ja mam jakiegoś ultrastarego PS CS2. Łyka wszystko jak leci, a najśmieszniejsze, że jak miałem trial 30-dniowy najnowszego PS, to nie mógł sobie poradzić właśnie z Autosave-ami, bo brakowało mu RAM-u! Jakoś nie widzę tu postępu u panów z Adobe ;) A i tak nie używam żadnych nowoczesnych bajerów, tylko levele i krzywe, jak na razie.

Edytowane przez Behlur_Olderys
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Iluvatar: stwierdzenie, że "nie ma tam niczego nadzwyczajnie złego." poczytuję sobie za komplement, dzięki! :)

To stwierdzenie zabrzmiało trochę niefortunnie, ale tak, miałem na myśli fakt, że stack pod kątem samego procesu składania jest prawidłowy i nic nie zostało zepsute podczas zbierania materiału.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.