Jump to content

NGC 2244 i "wąskie" otoczenie


lesnikdan
 Share

Recommended Posts

Jeśli mogę coś powiedzieć...

Wyszło jakoś tak mydlanie - oglądając to zdjęcie mam wrażenie, że jest nieostre, lub za bardzo odszumione. Patrząc na gwiazdy o wybrane elementy widzę, że jest ostre... jakiś paradoks.

Może spróbuj dekonwolucji. Spróbuj też lekko pozbyć się kolorowego szumu (głównie na przejściach między kolorami - widać żółte kropki na niebieskim tle) - najszybciej to zrobić w PS: Filters -> Noise -> Reduce Noise i tam reduce color noise na 100%. Potem można w trybie LAB podciągnąć kapkę saturację.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Pav1007 napisał:

Jeśli mogę coś powiedzieć...

 

Możesz i dziękuję, że to zrobiłeś - bez krytyki ciężko o progres ;) Dekonwolucji używałem ale wiem chyba czemu wyszło mydlane - po usunięciu gwiazd poszedł blur na mgławicę - dlatego gwiazdy ostre a mgławica jest jaka jest

Edited by lesnikdan
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, lesnikdan napisał:

Żeby pozbyć się artefaktów po usuwaniu gwiazd. Potem warstwa z gwiazdami i bez połączona jako screen z 20% pokryciem. Może coś poknociłem... Podejdę jeszcze raz tym bardziej, że bicolor wyszedł "ostrzej".

Poknociłeś :)  Jeśli stosujesz Ha jako luminancję to należy dodać potem z atrybutem "lighten" pozbawione gwiazd tlen i siarkę. To jest "prawidłowo" ale oczywiście indywidualne podejście do tego dodawania jest mile widziane.

Mnie niepokoją szare obwódki prawie wszystkich gwiazd z wersji HST ....

Link to comment
Share on other sites

43 minuty temu, lesnikdan napisał:

A jak chodzi o SHO w jaki sposób składasz luminancję? Gdzieś widziałem sposób na dołączenie siarki i tlenu mieszając je z wodorem za pomocą screen na poziomie ~20%

Jeśli używam Luminancji to robię różnie - albo wykorzystuję sam Ha, albo mieszam w zależności od poziomu sygnału (nie stosuję jeden formułki), albo składam SHO z gwiazdami - wszystko zależy od materiału, jednak nigdy nie stosuję materiału z usuniętymi gwiazdami jako namiastki "szczegółu" - tylko do kolorowania zdjęcia.

Jak widzisz - wychodzi zblurowane i nieostre (w przeciwieństwie do gwiazd, które nakładasz z oddzielnego materiału - pomijając metodę nakładania oczywiście.)

 

Zanim zaczniesz kombinować w mieszania i usuwanie gwiazd to złóż normalne HST wg tego tutka: http://bf-astro.com/hubbleP.htm

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, Pav1007 napisał:

Zanim zaczniesz kombinować w mieszania i usuwanie gwiazd to złóż normalne HST wg tego tutka: http://bf-astro.com/hubbleP.htm

Składałem wg wyższej metody. Potem zacząłem kombinować żeby dodać luminancję a od tego już poszło ;) A to siarki mało, a to szum za duży i lawina ruszyła :P siądę na spokojnie jeszcze raz :)

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, lesnikdan napisał:

Składałem wg wyższej metody. Potem zacząłem kombinować żeby dodać luminancję a od tego już poszło

Jak składałeś wg tej metody to po co dodawałeś Luminancję? Przecież tam nie usuwasz gwiazd więc Luminancję już masz w zielonym, który jest najmocniejszy w Rozecie.

Tutaj zdjęcie złożone dokładnie tą metodą, bez zbędnego kombinowania:

Jeśli chcesz kombinować to nikt Ci nie zabroni, ale moja rada jest taka - złóż zdjęcie wg najprostszej metody, uzyskaj dobre, ostre, kontrastowe i w miarę możliwości pozbawione szumu zdjęcie. Naucz się tego robić i dopiero potem kombinuj jak będziesz wiedział jak działa składanie SHO i jakie są zależności między kanałami.

 

Oczywiście zrobisz jak uważasz.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Muszę sobie wyrobić workflow, który będzie dawał w miarę powtarzalne rezultaty. Na razie za każdym razem wychodzi mi totalnie coś innego. Jak poprawię kolorystykę to zgubię po drodze detal. Jak mam detal to dużo szumi itd... Zacznę od najprostszej metody i pokażę co z tego wyszło :original: a wersja bicolor jest ok? Nikt nic nie napisał na jej temat więc mam przyjąć, że zaakceptowana? :original:

Link to comment
Share on other sites

16 godzin temu, lesnikdan napisał:

Muszę sobie wyrobić workflow, który będzie dawał w miarę powtarzalne rezultaty.

w przypadku HST to może być problem - czasami są ogromne różnice w sygnale poszczególnych składowych i standardowe podejście nie zdaje egzaminu - nie przez przypadek astrofotografia wąskopasmowa uchodzi za najtrudniejszą dziedzinę astrofotografii estetycznej.

 

16 godzin temu, lesnikdan napisał:

Jak poprawię kolorystykę to zgubię po drodze detal. Jak mam detal to dużo szumi

Tak sobie wybrałeś :-) Nie ma lekko :-) Jak szumi, to znaczy, że wyciągnąłeś za dużo sygnału (a co za tym idzie - i szum). Wróć parę kroków.

Nie wiem czy tak robisz, ale wiele osób popełnia ten sam błąd - czyli ciągnie materiał do granic możliwości a potem przy dalszym processingu (kontrasty, wysotrzenia, saturacja, selektywne wyciągnie i inne elementy) wychodzi potworny szum i się dziwią - dlaczego mi tak szumi? Pamiętaj, że każdy element processingu może spowodować, że ten szum się pojawi - dlatego proponuję zawsze zostawić sobie zapas do pracy nad materiałem - przewidywać, że wyciąganie materiału to nie wszystko.

 

16 godzin temu, lesnikdan napisał:

a wersja bicolor jest ok?

Kolorystycznie jest ok wg mnie - jednak cierpi na podobne przypadłości do HST - jest mydlana a gwiazdy ostre

 

W dniu 29.01.2020 o 20:17, lesnikdan napisał:

Bez klatek kalibracyjnych bo na ten moment wydają mi się zbędne.

Dopiero tak na prawdę zauważyłem, że to napisałeś. Wiesz, że kalibracja materiału (szczególnie flatem) to podstawa? Masz bardzo duże różnice poziomów (zobacz lewy górny róg) - tam jest czarno a tak być nie powinno. Wydaje mi się jednak, że Twój materiał cierpi na brak flatów.

 

16 minut temu, lesnikdan napisał:

Dodałem na początku wątku drugą wersję po wprowadzeniu w życie uwag

Uważam, że dużo lepszy rezultat - brak tej paciakowości nakładania materiału (charakterystyczny żółty szum na niebieskim - o czym wspominałem).

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ładne i fajne. Do precyzji obróbki kolorów trzeba sporo czasu nauki. Wiem bo sam jestem na tym etapie. 

 

Czy po rogach kadru na prawdę jest tak mało sygnału, że sa one ciemne? Gdybanie... Może to kwestia sztucznego flata? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minut temu, Pav1007 napisał:

Dopiero tak na prawdę zauważyłem, że to napisałeś. Wiesz, że kalibracja materiału (szczególnie flatem) to podstawa? Masz bardzo duże różnice poziomów (zobacz lewy górny róg) - tam jest czarno a tak być nie powinno. Wydaje mi się jednak, że Twój materiał cierpi na brak flatów.

Tak, zdaję sobie z tego w 100% sprawę. Niestety flatów do rozety już nie dopalę bo zamiast dystansów do flattenera włożyłem szufladę filtrową. Przy 5 pozycyjnym kole rozkręcanie go i wymiana filtrów LRGB na narrowband była uciążliwa.
 

18 minut temu, Pav1007 napisał:

w przypadku HST to może być problem - czasami są ogromne różnice w sygnale poszczególnych składowych i standardowe podejście nie zdaje egzaminu - nie przez przypadek astrofotografia wąskopasmowa uchodzi za najtrudniejszą dziedzinę astrofotografii estetycznej.

Oj tak - siarki jak na lekarstwo...
 

14 minut temu, Pav1007 napisał:

Tak sobie wybrałeś :-) Nie ma lekko :-) Jak szumi, to znaczy, że wyciągnąłeś za dużo sygnału (a co za tym idzie - i szum). Wróć parę kroków.

Nie wiem czy tak robisz, ale wiele osób popełnia ten sam błąd - czyli ciągnie materiał do granic możliwości a potem przy dalszym processingu (kontrasty, wysotrzenia, saturacja, selektywne wyciągnie i inne elementy) wychodzi potworny szum i się dziwią - dlaczego mi tak szumi? Pamiętaj, że każdy element processingu może spowodować, że ten szum się pojawi - dlatego proponuję zawsze zostawić sobie zapas do pracy nad materiałem - przewidywać, że wyciąganie materiału to nie wszystko.

 

Oczywiście, że ciągnę ile wlezie a potem jest problem - walczę z tym ale zawsze chce się jeszcze trochę ;) jeszcze nie znalazłem tego punktu, w którym trzeba przerwać - myślę, że przyjdzie z czasem. Teraz gdy ogarnąłem sprzęt można się brać za zbieranie większej ilości materiału to i będzie z czego wyciągnąć.
 

6 minut temu, Tayson napisał:

Może to kwestia sztucznego flata? 

Nie robiłem sztucznego flata bo bałem się, że powycinam część mgławicy - zostawiłem pod tym względem to co zeszło z kamery. 
 

 

26 minut temu, Tayson napisał:

Ładne i fajne. Do precyzji obróbki kolorów trzeba sporo czasu nauki. Wiem bo sam jestem na tym etapie. 

 

 

25 minut temu, gryf188 napisał:

Paweł podpisuję się pod wszystkim co napisałeś . Dajmy jednak się nacieszyć autorowi pierwszym HST :)  , w ogólnym odbiorze zdjęcie wygląda przyjemnie .

Dziękuję za miłe słowa :)


Czekam na pogodę bo następny cel już jest - wygląda fajnie w HST, ładnie pasuje do mojego zestawu i do tego brak jasnych gwiazd w pobliżu a z tymi mam problem - zawsze wychodzi miękkie halo wokół nich :P Testowe klatki pójdą chyba w kosz i obrócę kadr o 90stopni. Mała próbka - tylko 10 sztuk po 300s zrobionych gdy rozeta schowała mi się za drzewem:

monkey_head.jpg.efadb2344bdab999e1da05be2979a752.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tak, są to bliźniacze konstrukcje jak chodzi o optykę. O ile dobrze kojarzę to jest też z William Optics podobny refraktor. No i nie tak dawno pojawił się evostar od sky watchera. A używam flattenera też od Lacerty. Taki sam jest też na stałe zamontowany w nowszym modelu tego samego refraktora. Co fajne i zasługujące na pochwałę producenta - wszystkie połączenia są na gwint. Nie trzeba dorabiać zadnyh złączek. Skręcasz wszystko i robisz zdjęcia :original:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.