Skocz do zawartości
  • 0

Jak dbać o teleskop?


Tygrysek13

Pytanie

Witam Was serdecznie.

Przeglądnąłem kilka pierwszych stron i nie znalazłem odpowiedniego tematu.

A więc pytanie do Was, jak dbać o teleskop, żeby posłużył jak najdłużej?

Czym i kiedy czyścić, czego unikać. Czy oglądanie nieba przy osiadającej rosie może go jakoś uszkodzić? Czy oglądanie słońca może go przegrzać? Jeśli tak, to jak długie to muszą być ekspozycje? Itd, itp.

Ogólnie wszelkie porady w jednym miejscu mile widziane :)

Jako, że jestem bardzo początkujący, to nawet dla Was coś oczywistego może mi pomóc przedłużyć żywotność sprzętu :)

 

P.S.

Rady dotyczące dbania o statyw czy montaż też mile widziane :)

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1

Po prostu nie rzucam nim o ściany, a po obserwacjach w wilgoci pozwalam wyschnąć w temperaturze pokojowej. Potem idzie do piwnicy i przykrywam go pokrowcem, aby się nie kurzył. Pamiętaj, aby nie przechowywać teleskopu w wilgotnym miejscu :) Niczym niczego nie czyszczę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1

1. W miarę możliwości nie narażać teleskop na drgania, tzn. nie o to chodzi, aby nie transportować go samochodem, ale podczas transportu/przenoszenia zabezpieczyć go przed drganiami i uderzeniami, np. włożyć w pudełko wyłożone pianką, owinąć grubą warstwą tkaniny itp. Teleskopy to precyzyjne instrumenty i generalnie nie lubią ruchu;

2. Przechowywać teleskop w suchym miejscu, najlepiej w zamknięciu, aby nie gromadził się na nim kurz;

3. Podczas upałów nie trzymać teleskopu długi czas w samochodzie tudzież w innym mocno nasłonecznionym miejscu, aby nie nagrzał się. Uszkodzenia optyki wywołane odkształceniami termicznymi mogą być nieodwracalne;