Jump to content

Prośba do speców od obróbki zdjęć


dobrychemik
 Share

Recommended Posts

Mam do Was pytanie, konkretnie do osób biegłych w obróbce zdjęć. W ramach skanowania zbiorów mojego taty zeskanowałem stary zdegradowany kolorowy film negatywowy z 1964 roku. Po cyfrowym wywołaniu wychodzi bardzo przekłamana kolorystyka wynikająca z częściowego rozkładu barwników. Czy da się to jakoś skorygować poprzez zabawę histogramem i krzywymi kolorów? Próbowałem trochę sam, ale efekty były marne. A może są jakieś gotowe skrypty do korekty tak zjedzonych przez czas negatywów?

 

11d.thumb.jpg.7d89b778428fa01ae3d55c46446894cc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
4 minuty temu, _Spirit_ napisał:

Oczywiście tak.

 

A jak się za to zabrać? Możesz podpowiedzieć kolejność operacji, coś w rodzaju algorytmu?

 

Moim celem nie jest zrobienie zdjęcia czarno-białego, bo to jest banalne, ale odzyskanie koloru.

Edited by dobrychemik
Link to comment
Share on other sites

Teraz, dobrychemik napisał:

A jak się za to zabrać? Możesz podpowiedzieć kolejność operacji, coś w rodzaju algorytmu?

Daj mi chwilę bo dawno się tym nie bawiłem. Taka wiedza zapomniana. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Surowego nie mam. Skanowałem Canonem 5600F z użyciem oryginalnego sterownika i opcją automatycznego "wywołania" negatywu kolorowego. Lepiej będzie zeskanować na nowo, bez wywoływania?

Link to comment
Share on other sites

Ok mam. Wczytaj się w to. Właściciel strony ją zamknął ale jest archiwum. https://web.archive.org/web/20170702193137/https://www.iamthejeff.com/post/32/the-best-way-to-color-correct-c-41-negative-film-scans

Generalnie pracujemy na surowym skanie (TIF). Obrabiamy surowy skan w PS (stemplujemy na pozostałości po artefaktach, czarne plamy itp.) Ma być czysto i bez czarnych krawędzi.  Następnie akcja ze strony2022-04-02_15h17_04.jpg.f083cf13a24e69c25bed15ef4629ff6e.jpg

https://web.archive.org/web/20170702193137/https://www.iamthejeff.com/files/Film Editing.atn

 

Przy odrobinie wprawy można to zrobić np w Lightroom ręcznie. 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bieda Panie... Porywasz się na fotografowanie DSów mając kompakt cyfrowy z zoomem. :-)

Zmień skaner i zrezygnuj z ustawień automatycznych... idź w kierunku dedykowanych skanerów do slajdów / negatywów albo zleć to komuś, kto taki skaner posiada.

Inaczej to raczej bawisz się w proces skanowania, a nie inwestujesz swój czas w archiwizację rodzinnych wspomnień.

Z takich skanów odzyskać się da raczej niewiele.

Dodatkowo dodam, że jeśli chcesz profesjonalnie skanować slajdy, to gro obróbki robisz już na etapie samego skanowania.

Photoshop / Affinity / Capture One to już finalne mizianie.

 

Edited by Pyzik
Link to comment
Share on other sites

Tak czy inaczej trzeba sobie wypracować metodę. Ja wolę sam skan kompletnie surowy obrabiać w programach. Jeśli komuś się sprawdza inna to też dobrze.

Link to comment
Share on other sites

Dokładnie. Z doświadczenia w skanowaniu wiem jednak, że by tę metodę móc zastosować, to trzeba mieć materiał bazowy jakościowo warty jej stosowania.

Tak jak w przypadku astrofoto wymaga to wielu godzin naświetlania, dodatkowo potrzeba mieć darki, flaty, itd, itp... tak samo już na etapie skanowania trzeba sporo uwagi zainwestować ustawiając dla danej klatki odpowiednie parametry. Bo jak nie, to później bezsensownie traci się czas na i tak koniec końców średnie efekty...

W skanowaniu tak jak w astrofoto... life is brutal. :-(

Link to comment
Share on other sites

Tak wygląda surowy skan 30to letniej kliszy OrWO (czarne plamy na zdjęciu to bakterie/grzyby które zjadły emulsję - dlatego warto trzymać kliszę w lodówce). I po odtworzeniu.

 

2022-04-02_21h01_10.jpg

img100.jpg

Link to comment
Share on other sites

Wybacz, nie chcę się narażać, ale dla mnie wersja po odtworzeniu to wciąż półprodukt jest.

Skanowanie i obróbka negatywów / slajdów (szczególnie starych) to prawdziwa sztuka, tak jak fotografia sama w sobie. Wymaga czasu, wiedzy, sprzętu, poświęcenia oraz pewnej wizji, co chce się osiągnąć, by w efekcie na końcu uzyskać efekt WOW czyli: "to ulotne, doskonałe nic".

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, Pyzik napisał:

Wybacz, nie chcę się narażać, ale dla mnie wersja po odtworzeniu to wciąż półprodukt jest.

eee przecież to tylko przykład.

Link to comment
Share on other sites

Materiał na pewno warto zeskanować z większą głębią koloru, bo z 8 bitów na kanał ciężko coś wycisnąć, i zapisać plik bez kompresji stratnej. Przy edycji JPG często widoczne stają się artefakty kompresji.

 

W obróbce jako pierwszy krok możesz spróbować ustawień automatycznych. W PS są opcje Auto-tony, Auto-kontrast i Auto-kolor. W PSP od dawna nic nie robiłem i nie mam jak sprawdzić, ale widzę że też są jakieś funkcje automatyzujące poprawianie zdjęć - One Step Photo Fix i Smart Photo Fix.

https://www.paintshoppro.com/en/tips/corrections/correct-photos/

 

Te automaty czasem radzą sobie całkiem dobrze, a jeśli wynik jest słaby, to możesz najpierw trochę "pomóc" algorytmom np. ręcznie poprawiając balans bieli.

Zdjęcie poniżej to efekt użycia 2 funkcji w PS - najpierw ustawiłem automatyczny balans bieli wybierając najjaśniejszy punkt (równie dobrze można było ręcznie ocieplić zdjęcie przesuwając 1 suwak w prawo), a później Auto-kolor. Zdjęcie jest nadal dalekie od ideału, ale zdecydowanie łatwiej pracować na nim, niż na wyjściowym.

 

11d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bardzo dziękuję za odzew. Wiem już w jakim kierunku iść. Przy okazji widać, że automaty są fajne, ale czasem nie radzą sobie i dają np. skórę w kolorze betonu :)

Materiał był skanowany dawno temu na szybko tylko w celu indeksacji. Jutro zajmę się nim na poważniej. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.