Skocz do zawartości

Dobosn 14 GO TO problem z kierunkami lewo-prawo, góra-dół


Rekomendowane odpowiedzi

19 minut temu, ZbyT napisał(a):

zmiana kierunku przepływu prądu do silnika nie wiąże się z żadnym ryzykiem. W końcu aby zmienić kierunek obrotów sterownik robi to samo (przez mostek H)

inna sprawa to czy to cokolwiek poprawi

 

nie sądzę by poprzedni właściciel celowo zamienił te przewody miejscami. Jeśli cokolwiek zrobił to raczej przypadkowo. Mógł zamienić jakieś pasujące wtyczki, albo nawet całe mechanizmy lub płytki z elektroniką. Mógł coś przestawić w ustawieniach lub oprogramowaniu płytek ale wątpię by wyciągał piny ze złącz i zamieniał je miejscami. Mógł aktualizować firmware i coś poknocić

 

pozdrawiam

Słyszałem, że w programie EQMod można zamienić kierunki poruszania się systemu. Tylko że ja mam Dobsona. Może jest jakiś program dedykowany dobsonom i kolega właśnie taką opcję wybrał i się zapisała? A może jakimś cudem połączył się z EQMod (np wgrywając zły firmware i nie wiedząc o tym), przestało odpowiednio działąć i naklikał rózne cuda? Jest w ogole mozliwosc twardego reseru? Bo ten reset z pilota i tak zostawia sporo rzeczy.

19 minut temu, Krzysztof z Bagien napisał(a):

Jakby coś, to mam niepotrzebne silniki (i płytki, ale najpewniej uszkodzone) od CPC, więc jakby się coś zjarało, to mogę Ci je dać, powinny pasować. 

Dziękuję, ale tu wszystko śmiga. Enkodery odbierają położenie, silniki zmieniają te położenie. Z rzeczy do wymiany to chyba jedynie płytka?

38 minut temu, Lukacz napisał(a):

@damianww  zrób jeśli możesz wyraźne zdjęcie tej płytki do której jest podpinane zasilanie i pilot, a która steruje obydwoma modułami.
Od góry żeby było widać złącza i detale na płytce.

Nie zaszkodzi a może pomoże przed  (chyba na obecną chwilę ryzykownym) zamienianiem polaryzacji na silnikach.

PS wrzuć też na Astromaniaku

Zdjęcie płytki, która obsługuje włącznik itd

image.thumb.jpeg.1ddbe6f53410b02e14f789c8eab69896.jpeg

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, damianww napisał(a):

Nie wybuchnie mi nic jak to zrobię? ;) 

To są silniki prądu stałego zmiana polaryzacji spowoduje ruch silnika w odwrotną  stronę nic nie trzeba zmieniać w płytkach. :read:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, fornax napisał(a):

To są silniki prądu stałego zmiana polaryzacji spowoduje ruch silnika w odwrotną  stronę nic nie trzeba zmieniać w płytkach. :read:

Niestety kabelki nie mają zamiaru się ruszyć. Chyba że przepnę wtyczkę, którą zaznaczyłem "do góry nogami"? Odpowiada ona właśnie za te dwa kabelki.image.thumb.png.960891d1ececef509867f1e2ffbd483e.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@damianww Sky safari, spięte z montażem w trybie alt-az ma możliwość zamiany kierunku w azymucie. Jakbyś podłączył się telefonem/tabletem przez moduł wi-fi, ciekawe czy montaż zacząłby zachowywać się prawidłowo. Opcję do zaptaszkowania znajdziesz jak poniżej.

 

skys-kierunek.JPG.8083c82653014d5996a0a2d28d049d3f.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, bartolini napisał(a):

@damianww Sky safari, spięte z montażem w trybie alt-az ma możliwość zamiany kierunku w azymucie. Jakbyś podłączył się telefonem/tabletem przez moduł wi-fi, ciekawe czy montaż zacząłby zachowywać się prawidłowo. Opcję do zaptaszkowania znajdziesz jak poniżej.

 

skys-kierunek.JPG.8083c82653014d5996a0a2d28d049d3f.JPG

Z jakiej wersji korzystasz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam tego systemu i jego możliwości więc gdybam: skoro pożyczył znajomemu i wrócił źle działający, to wątpię, że ten znajomy lutował/przepinał kable w silnikach i nie tu dopatrywał bym się problemu, chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się być to logiczne rozwiązanie. Znajomy prędzej coś przestawił w sofcie bo o to łatwiej nawet przez nieuwagę.
 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, M_H napisał(a):

Nie znam tego systemu i jego możliwości więc gdybam: skoro pożyczył znajomemu i wrócił źle działający, to wątpię, że ten znajomy lutował/przepinał kable w silnikach i nie tu dopatrywał bym się problemu, chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się być to logiczne rozwiązanie. Znajomy prędzej coś przestawił w sofcie bo o to łatwiej nawet przez nieuwagę.
 

 

Najgorsze jest to że znajomy milczy. Czyżby wiedział, że nabroił? 😇

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opublikowano (edytowane)
31 minut temu, bartolini napisał(a):

SS 7 Plus. Na presecie ioptrona, tak to wygląda:

 

 

Sprawdzę, czy jest ta opcja w darmowej wersji. Ale z tego co patrzę na stronie to chyba niestety nie

 

EDIT 

Dobra biorę. 😯 Już abstrahując od problemu fajna apka więc się przyda 

Edytowane przez damianww
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, damianww napisał(a):

Sprawdzę, czy jest ta opcja w darmowej wersji. Ale z tego co patrzę na stronie to chyba niestety nie

 

EDIT 

Dobra biorę. 😯 Już abstrahując od problemu fajna apka więc się przyda 

W darmowej chyba nie ma w ogóle opcji sterowania teleskopem. Przynajmniej jak ja kupowałem, to nie było (i dlatego kupiłem "Plus"). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyciągnąłem teleskop, żeby w nim troche pogrzebać. Pobrałem SkySafari 7 i połączyłem się z programem. Wszystko poustawiałem iii...

Faktycznie jak zaznaczy się tę opcję, o której wspomniał @bartolini to klikając strzałkę w dół teleskop jedzie w DÓŁ (tak jak powinien), ale na mapie Sky Safari pokazuje, że jedzie w górę. Tak samo w SkyScan App myśli, że jedzie w górę. W Sky Safari ustawiłem na gwiazdę, która się znajduję prawo góra od teleskopu, a teleskop nadal jechał lewo dół. Więc oprócz wygody funkcja Reverse w Sky Safari nic nie dała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mam kilka pomysłów :) 
- W aplikacji SynScan jest też opcja wyłączenia enkoderów i montaż nawiguje się (chyba) po samych silnikach, opcja Advanced,, Auxilary Encoders, spróbuj to odznaczyć i zobacz co się dzieje. 
-Zmierz na kablach czy na czerwonym jest + a na czarnym -, może montaż ma odwrócone zasilanie programem a nie fizycznie. Bo tak jak wcześniej koledzy pisali wątpliwe jest, by pożyczający rozkręcał coś :) 

-Zobacz na czarnych śrubkach przy silniczku czy widać po nich ślady, że były kiedyś rozkręcane, podpowie Ci to czy ktoś faktycznie rozbierał mechanizm, podobnie zobacz na tych białych złączkach kabli czy są ślady, że ktoś podważał śrubokrętem, i rozbierał to kiedykolwiek.
-Jeśli sposoby z Astropolis nie pomogą załóż temat na CloudyNights 
- w załącznikach przesyłam Ci zdjęcia z rozbierania napędu działającej 16" go to (źródło FB PTMA Gliwice:https://www.facebook.com/profile.php?id=100064564244518 ), porównaj sobie czy coś nie jest inaczej.

Edit: po zdjeciach już widzę, że jest inny kolor kabli w tej 16", albo w SW zmienili technologię oznaczania albo ktoś grzebał przy tych kablach które masz szare i są źle podpięte

358602720_653112400184229_5011080530033325829_n (2).jpg

358941275_653112043517598_597215200553761296_n.jpg

Edytowane przez Midnight9999
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zdjęciach z tej 16" widać po kolorach, który kolor kabla (tam gdzie Ty masz szare z paskami czerwonymi) idzie w które miejsce, zmierz sobie czy u Ciebie jest tak samo czy może lustrzane odbicie. Złącze XH2.54 może być wsadzone poprawnie ale jeśli ktoś tam grzebał to mógł te kable wsadzić na odwrót w złącze, wtedy mogłoby się odwrócić napięcie i silnik działał by dokładnie tak jak Tobie czyli na odwrót.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może problem jednak jest po stronie sterownika silników. Na stronie SW ostatnia i jedyna wersja sterownika silnika dla dosbona to 2.09. Przeinstaluj jeszcze raz, jak nie pomoże to na forum jest kolega @lolak89 który pracuje w DO, może pomoże. 

Edytowane przez Pawlik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Lukacz napisał(a):

Może @seg coś  pomoże?

Dziękuję @Lukacz za wspomnienie o mnie.

 

Nie chciałbym wróżyć z fusów. Musiałbym całość (oba napędy, obie płytki, okablowanie i pilot) mieć u siebie na stole.

Edytowane przez seg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ech...a więc od początku...

Chciałem sprawdzić gdzie jest plus a gdzie minus. Niestety nie było tam w ogóle miejsca. Więc postanowiłem, że przełożę wtyczkę odpowiadającą za + i - w silniczkach. Zrobiłem to w ALT i uradowany bo DZIAŁA. W sensie klikam w górę to teleskop się unosi i Altitude rośnie. Uradowany więc wziąłem się za przełożenie również w AZM. TEŻ DZIAŁA! A przynajmniej tak mi się wydawało... co prawda kierunki teraz są OKEJ,dane na pilocie też odpowiadają temu co faktycznie jest "w terenie" natomiast pojawiły się kolejne problemy. Mianowicie:

- jak robie Alignment to po ustawieniu pierwszej gwiazdy jak klikam zatwierdź to nagle osie ALT i AZM zaczynają się samoczynnie poruszać. Raz po może 8 sekundach takiedgo poruszania pilot się zawiesił więc wyłączyłem teleskop. Drugi raz spróbowałem i jak po zatwierdzeniu silniki zaczęły się poruszać to odrazu wyłączyłem

-jak ustawiam prędkość to 9 jest najniższą (porusza się jakby była najwyższa), ale na 1 to teleskop zaczyna się poruszac rzekłbym bardzo szybko. Czuję, że to nie zdrowe dla teleskopu więc po chwili już nic nie dotykałem. Aktualnie teleskop jest wyłączony i go nie ruszam.

 

Tak mi do głowy przyszło, że może przepięcie kostki do góry nogami to nie był dobry pomysł ponieważ są tam 3 bolce, może wtedy prąd jest jakoś dziwnie dawkowany? No ale tych kabli co idą bezpośrednio do silniczka nie da się wypiąć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opublikowano (edytowane)
12 godzin temu, Midnight9999 napisał(a):

Też mam kilka pomysłów :) 
- W aplikacji SynScan jest też opcja wyłączenia enkoderów i montaż nawiguje się (chyba) po samych silnikach, opcja Advanced,, Auxilary Encoders, spróbuj to odznaczyć i zobacz co się dzieje. 
-Zmierz na kablach czy na czerwonym jest + a na czarnym -, może montaż ma odwrócone zasilanie programem a nie fizycznie. Bo tak jak wcześniej koledzy pisali wątpliwe jest, by pożyczający rozkręcał coś :) 

-Zobacz na czarnych śrubkach przy silniczku czy widać po nich ślady, że były kiedyś rozkręcane, podpowie Ci to czy ktoś faktycznie rozbierał mechanizm, podobnie zobacz na tych białych złączkach kabli czy są ślady, że ktoś podważał śrubokrętem, i rozbierał to kiedykolwiek.
-Jeśli sposoby z Astropolis nie pomogą załóż temat na CloudyNights 
- w załącznikach przesyłam Ci zdjęcia z rozbierania napędu działającej 16" go to (źródło FB PTMA Gliwice:https://www.facebook.com/profile.php?id=100064564244518 ), porównaj sobie czy coś nie jest inaczej.

Edit: po zdjeciach już widzę, że jest inny kolor kabli w tej 16", albo w SW zmienili technologię oznaczania albo ktoś grzebał przy tych kablach które masz szare i są źle podpięte

 

 

Enkodery wyłączone - nie ma różnicy. O plusie i minusie napisałem post wyżej. Nie ma jakichś śladów, żeby ktoś tam grzebał.

 

12 godzin temu, Midnight9999 napisał(a):

Na zdjęciach z tej 16" widać po kolorach, który kolor kabla (tam gdzie Ty masz szare z paskami czerwonymi) idzie w które miejsce, zmierz sobie czy u Ciebie jest tak samo czy może lustrzane odbicie. Złącze XH2.54 może być wsadzone poprawnie ale jeśli ktoś tam grzebał to mógł te kable wsadzić na odwrót w złącze, wtedy mogłoby się odwrócić napięcie i silnik działał by dokładnie tak jak Tobie czyli na odwrót.

Ogólnie jak patrzę na zdjęcie to czarny i czerwony wychodzi z płytki i idzie do silnika tak samo jak u mnie przed przełożeniem.

3 godziny temu, seg napisał(a):

Dziękuję @Lukacz za wspomnienie o mnie.

 

Nie chciałbym wróżyć z fusów. Musiałbym całość (oba napędy, obie płytki, okablowanie i pilot) mieć u siebie na stole.

Z jakiego jesteś województwa?

Edytowane przez damianww
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie to mam.. przywróć poprzednie połączenia silników (zrób tak, jak było wyjściowo) i załóż jumper na JP1. Zacznij od mastera, czyli płytki w którą wpinasz pilota. Daj znać co z kierunkami.

Edytowane przez seg
  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opublikowano (edytowane)
3 godziny temu, seg napisał(a):

W sumie to mam.. przywróć poprzednie połączenia silników (zrób tak, jak było wyjściowo) i załóż jumper na JP1. Zacznij od mastera, czyli płytki w którą wpinasz pilota. Daj znać co z kierunkami.

Zrobiłem tak jak było wcześniej, wszystko wróciło do "normy". Nie za bardzo znam się na elektryce. Może się wygłupie, ale czy chodzi o przepięcie wtyczki (zworki) zaznaczonej czerwonym kółkiem na bolec zaznaczony czerwoną linią?

jumper.jpg

 

 

Ale na logikę wtedy silnik nie będzie miał zasilania... Więc tak myślę, że chodziło ci o ten jumper z lewej co zaznaczyłem na zdjęciu poniżej? I przepiąć go "do góry nogami"?

 

 

jumpert2.jpg

Edytowane przez damianww
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, Krzysztof z Bagien napisał(a):

Chodzi o założenie zworki (nie wtyczki, takiego małego dynksa, który zapewni połączenie elektryczne między nimi) na te dwa piny:

 

 

Okej. Czy mogę domowym sposobem, jakimś kablem prowizorycznie to podłączyć? Czy jutro pojeździć i poszukać takiej zworki w okolicy? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.