Skocz do zawartości
  • 0

Wybór refraktora


Loki

Pytanie

Dzień dobry.

Intensywnie myślę o zastąpieniu mojego Canona 400mm f5.6L jakimś refraktorem. Wybór na rynku wydaje się być spory, więc żeby się nie pogubić, pokusiłem się o wstępne założenia.

 

Ogniskowa:

     W przedziale 350 - 500mm. Nie chcę dłuższych, bo w połączeniu z matrycą APS-C stracę za wiele na polu widzenia. Nastawiam się na okolice 400mm bo przywykłem do tej ogniskowej i jest wiele obiektów, do których dobrze pasuje.

Światłosiła:

     Nie gorsza niż f5.6, mile widziane poniżej.

Rodzaj:

     Refraktor. Nie chcę bawić się kolimacją, bo się nie znam. Może kiedyś, w przyszłości.

Apertura:

     Najchętniej powyżej 80mm. Minimum to 70mm bo tyle mam teraz. Żałuję, że nikt nie robi refraktorów o aperturze 100mm i ogniskowej 400mm. Domyślam się, że to jest trudne i kosztowne.

Konstrukcja:

     Nie znam się. Jak rozumiem tryplety zawsze wymagają flatenera więc jeśli tryplet to z dopasowanym flatenerem (z redukcją lub bez - zależy od ogniskowej).

     Z różnorakich lektur wyczytałem, że układ z klasycznym wyciągiem trzeba refokusować w trakcie trwania sesji, bo rozszerzalność cieplna powoduje zmiany ogniskowania. Nigdy nie miałem tego problemu w Canonie.

     Czy słusznym jest założenie, że refraktor z helikalnym układem fokusowania będzie wolny od tej wady?

Budżet:

     chętnie do 10 tys., maks w okolicach 15 tys.

 

Bazując na powyższych kryteriach, spełniają je dwa refraktorki (dostępne w PL). Nastawiłem się na helikalny system fokusowania, co (niestety) ogranicza wybór do WO.

 

William Optics RedCat 71 mm APO 350 mm f/4,9 (SKU: T-C-71RD) (teleskopy.pl)

William Optics Gran Turismo GT 81 WIFD red / czerwony (SKU: T-GT81RD-WIFD) (teleskopy.pl) + flattener z redukcją 0,8

 

Będę wdzięczny za weryfikację przyjętych założeń, bo pewnie z czymś pobłądziłem.

Mile widziane podpowiedzi w co warto zainwestować w założonym budżecie.

 

 

Edytowane przez Loki
Odnośnik do komentarza