Skocz do zawartości

Obserwacja Marsa


Marcin Klapczyński

Rekomendowane odpowiedzi

Tydzień temu miałem niebo z seeingiem jak żyleta, więc wreszcie mogłem po raz pierwszy przyjrzeć się dokładnie Marsowi (na opozycję w 2005 roku się nie wyrobiłem z budową teleskopu). Syrtis Major skojarzyło mi się ze stringami na tyłku :szczerbaty: , mogłem rozróżnić też Hellas i chyba czapę polarną. Nie jestem co prawda 100% pewny moich identyfikacji. Obraz chwilami był ostry, jednak wciąż się 'gotował' przez większość czasu. W sumie to nie mam doświadczenia z Marsem, ale w porównaniu z obserwacjami Jowisza i Saturna to ziemia a niebo :)

 

Teleskop miałem doskonale skolimowany i wychłodzony, jednak jak zmniejszyłem ostrość mogłem widzieć jak powietrze leniwie wlecze się i gulgocze w polu widzenia. Wiatraczek wiejący w poprzek LG nie zmieniał sytuacji, no więc to chyba atmosfera. Przeczytałem rozdział o obserwacji Marsa w "Star Watch", Philipa Harringtona i znalazłem tam coś co mnie zaskoczyło. Koleś pisze coś takiego:

 

 

 

"Najlepsze noce do obserwacji planetarnych zdają się wydawać nieco mgliste [dokładnie "hazy"]. Czystemu (czyli przezroczystemu) powietrzu towarzyszy najczęściej przejście frontu atmosferycznego, kiedy to wyższe warstwy atmosfery ziemskiej mogą być bardzo turbulentne. Jest wtedy praktycznie niemożliwym rozróżnienie drobnych szczegółów na powierzchni Marsa. Podczas mglistych i wilgotnych nocy zaś nasza atmosfera jest często spokojna, co pozwala na dobre obserwacje."

 

 

Jak dla mnie to koleś postawił wszystko na głowie, ale może ktoś z planetowiczów zaobserwował coś podobnego i jest w tym trochę prawdy?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach