Skocz do zawartości

Canon 600D - obiektyw kitowy - astrofoto


rekamil97

Rekomendowane odpowiedzi

Spokojnie możesz przy 50mm zmniejszyć iso na 800, ale najważniejszą rzeczą według mnie jest dobre ustawienie montażu na polarną, bo na fotce widać, że nie jest z tym najlepiej. Przy tych ogniskowych to nawet na eq3-2 można wycisnąć kilku minutowe ekspozycje i zebrać dużo więcej materiału.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz w aparacie LiveView? Wyświetlasz na ekraniku pole widzenia, na chwilę ustawiasz max iso, max przesłonę (1.8) i powinieneś spokojnie dostrzegać gwiazdki na ekranie. Wtedy kadrowanie i ustawianie ostrości jest ultra proste,i właściwie nie wiem, czy da się to zrobić lepiej? Jak już ustawisz i wyostrzysz to wróć z powrotem do ustawień iso i przesłony odpowiednich do zdjęcia i cykaj!:) ustawieniami iso się nie przejmuj. Realnie iso ma znaczenie w zbieraniu fotonów tylko do 400/800. Dalej sygnał jest tylko przemnażany, a nie ma zwiększenia czułości. Jeśli zdjęcie przy iso400 jest ciemne, to i tak później rozciągniesz to histogramem:) ISO 6400 da 16x jaśniejsze zdjęcie, ale będzie to ten sam sygnał, co ten z iso400. Temat jest skomplikowany, ale koniec końców: dla tego aparatu iso powyżej 800 nie ma fizycznie sensu. Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Wykonałem zdjęcie nowym obiektywem (50 sek naświetlania, ISO 800, ogniskowa 50mm). Udało się otrzymać coś takiego:

 

IMG6486JP_aesshwn.jpg

 

Co tutaj jest do poprawki? Wykonałem 10 takich zdjęć ale niestety różnica pomiędzy 1 a 10 jest spora - gwiazdki są rozjechane w innym miejscu. To ponad 10 minut naświetlania - może miało prawo się rozjechać? Próbowałem to poprawić przesuwając o parę pixeli a następnie stackując ale pomiędzy jedną klatką a zestackowanymi nie ma większej różnicy.

 

Tutaj ta sama klatka trochę obrobiona:

 

Autosave-_aessrnp.jpg

Edytowane przez rekamil97
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwne, że na 2.0 aż taka koma jest... No, ale skręcić do f/3.5-4 to powinno być już ok. To jest Canon 50 1.8 STM, czy któryś ze starszych modeli (I, II?)

Ostrość też chyba nie jest całkiem w punkt? Nie wiem, ale na moim modelu 50 1.8 STM już od 2.8 jest *dość* przyzwoicie, na pewno nie daje tak po oczach ta koma.

W każdym razie - widać, że jest więcej sygnału, to na pewno :) Nawet majaczy się Koński Łeb!

Ja bym przymknął na próbę do f/4 żeby sprawdzić, czy już będzie satysfakcjonująco.

Proponuję strzelić 10-20 klatek z f/4, iso800 po 60s (bo prowadzenie wygląda ok...chyba :D) zestackować i pokazać stacka (dropbox) - zobaczymy, co się da z tego wycisnąć.

Pozdrawiam!

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A pytanie - jak wyciągnąć jeszcze więcej z np mgławicy płomień czy koński łeb - jeśli chodzi o szczegóły? Czy lepsze jest stackowanie zdjęć z obiektywu 50mm czy jednak lepszym wyborem by był zakup po prostu większego obiektywu - np 100 mm oraz również stackowanie? Bo przy 50mm te mgławice są, coś tam można dostrzec ale są bardzo małe.

 

Pytanie również odnośnie surowej klatki po kątem zaświetlenia nieba - robiłem zdjęcie pod dość ciemnym niebem (20 km od małego miasta, wieś, bez lamp) a i tak uzyskałem to "żółte tło zaświetlenia". Czy np w Bieszczadach można by się tego całkiem pozbyć czy również pod bardzo ciemnym niebem wyjdzie ten efekt?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie również odnośnie surowej klatki po kątem zaświetlenia nieba - robiłem zdjęcie pod dość ciemnym niebem (20 km od małego miasta, wieś, bez lamp) a i tak uzyskałem to "żółte tło zaświetlenia". Czy np w Bieszczadach można by się tego całkiem pozbyć czy również pod bardzo ciemnym niebem wyjdzie ten efekt?

W Bieszczadach czy innych miejscach o niskim zanieczyszczeniu sztucznym światłem spotkasz się z innym problemem. Będzie to zjawisko zwane Airglow, które uwidacznia się na zdjęciach z długim czasem naświetlania w postaci zielonej poświaty. Najczęściej poświata ta występuje jako zielonkawe pasma, czasem przeplatane pasmami czerwonawymi, szczególnie bliżej horyzontu. Ponieważ palma Airglow są w ruchu, to przy dość długich czasach naświetlania zlewają się, dając wrażenie zielonego nieba. Oczywiście zjawisko to występuje nie tylko w Bieszczadach, ale na obszarach o dużym natężeniu LP jest po prostu przez nie maskowane. Airglow ma charakter podobny do zorzy polarnej, jednak występuje znacznie częściej, a jego natężenie jest o wiele słabsze. Niemniej spotkałem się z takimi nocami, kiedy pasma były doskonale widoczne na zdjęciach naświetlanych 40 sekund przy przysłonie f/2,8 i czułości ISO 1600. Natomiast jeśli chodzi o pomarańczową poświatę od LP, to przy dobrej przejrzystości powietrza pod bieszczadzkim niebem będzie ona przeszkodą tylko w pobliżu horyzontu i to zależnie od kierunku. Generalnie najlepiej kiedy jesteś w miejscu osłoniętym górami, ale na niezbyt małej wysokości, by zminimalizować ryzyko wystąpienia mgły. Stąd właśnie Roztoki Górne w Bieszczadach mają opinię Mekki astrofotograficznej bo tam są takie właśnie warunki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o szczegóły: cóż, z 50mm nie będzie nie wiadomo jakiego przybliżenia. Mógłbyś spróbować spokojnie 135mm postrzelać, jest kilka fajnych obiektywików w tej ogniskowej.

Ewentualnie 200mm albo więcej, ale nie wiem, czy EQ3-2 z napędem to Ci pociągnie dłużej, niż 30s?

 

Natomiast jeśli zrobisz np. 60 klatek po 1 minucie, albo nawet kilka klatek po 5 minut (z odpowiednio niższym iso), a później to zestackujesz, to mogą się pojawić na zdjęciu bardzo fajne szczegóły samego Oriona.

"Wyciąganie" i obróbka tych szczegółów to sporo pracy, ale podstawy to na pewno krzywe i levele w PS, poszukaj materiałów na forum na pewno jest dużo tutoriali, choćby tutaj: http://astropolis.pl/topic/39354-od-laika-do-astrofotografika-czesc-i/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, tylko nie ma co iść od razu w hardkor. Ja bym spróbował najpierw uzyskać satysfakcjonujące i powtarzalne wyniki z 50mm i naświetlaniem, no, nie wiem, 3minuty. A potem dopiero spróbować dłuższych ogniskowych i czasów. nie wszystko na raz, żeby się nie zniechęcić :)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stary kit 18-55 mm jest dość słaby optycznie. Zupełnie co innego prezentują jego nowe odmiany - IS, IS II i STM. Miałem kiedyś wersje IS II - w całym zakresie obiektyw jest ostry od pełnej przysłony. Przy czym:

- 18 mm - ostro ale jest w rogach wyraźna CA, przy czym firmowy profil w LR świetnie ją usuwa,

- 35 mm - świetna ostrość i kontrola CA,

- 55 mm - lekko daje sie we znaki aberracja sferyczna.

 

Niestety nie jest zbyt jasny ale do pierwszych prób w astrofoto, a już szczególnie do astropejzaży nada się bardzo dobrze.

 

Minusem jest podatność na flary - ciężko zrobić nim jakiś nocny krajobraz mając w kadrze mocne źródło światła.

 

IMG_7037.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykonałem kolejne 3 zdjęcia po 150 sek każde, ISO 400, przesłona 3,2. Jednak mam wrażenie że po zestackowaniu nic się nie dzieje, a może nawet jest gorzej niż było. Tutaj jedna surowa klatka:

IMG6553jp_aeawrqp.jpg

Każde zdjęcie jest przesunięte względem siebie o około 1 pixel - pewnie błąd prowadzenia bo przy 2,5 min chyba mogło się to zdarzyć. Przed stackowaniem poprawiam to po prostu przesuwając na paincie. Ile klatek potrzeba lub co innego zrobić aby pokazał się koński łeb?

 

Edytowane przez rekamil97
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.