Skocz do zawartości

350D + długie czasy


philips

Rekomendowane odpowiedzi

Tak czy inaczej przy F5 ustawienie ostrości bez mikrofokusera jest masakrycznie trudne

 

Philips co Ty gadasz?????????

Mój sprzęt ma f/4.9 (z flatenerem x0.8) i ustawianie ostrości to kwestia kilku minut (max 5min) i NA PEWNO NIE JEST MASAKRYSTYCZNIE TRUDNE!!!!!!!

Wiem że jestem w astro-foto żółtodziobem, ale już tych nocek foto, kilka miałem i średnio potrzebuje wykonać do OŚMIU EKSPOZYCJI żeby ustawić ostrość perfekt.

Twoja kasa, nie mój problem, ale nie pisz czegoś co inni (nowi) wezmą za pewnik.

Pozdrawiam i przemyśl wszystko raz jeszcze, proszę :Beer:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ehmm... No i wyszło że ślepy jestem i czytać nie umiem :Boink:

Przeczytałem "mikrofokuser" a pomyślałem "robofokuser".

Pisząc powyższy post, myślałem (błędnie) że chodzi o coś innego, więc przepraszam za namieszanie :Beer:

P.S.

Philips, myślę że nikt Ci źle nie życzy a wręcz przeciwnie.

 

Pozdrawiam i przepraszam :Beer:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałeś, że miałem swego czasy newtona 8" F5..... ustawianie ostrości w nim było bardzo trudne, choć wtedy jeszcze wiele rzeczy nie wiedziałem.

Co do niezawodności Robofocusa, to nic nie wiem, ale mam motofokusa LJ i prócz kilku małych wypadków głównie z mojego powodu ( testów różnych przekładni, zasilania, jak to w ATMie ) nigdy mnie nie zawiódł... więc nie widze w sumie powodu, żeby tym bardziej robofocus miał mnie zawieźć ( trzeba Maxxa spytać )

Zresztą to jest trochę tak, że jak się nigdy nie miało motofokusa to nie wie się jaka to jest super-mega wygoda....ja wiem....na mój gust Robofocus to "must have", szczególnie przy DSLR ( przy kamerce narazie pomogał mi QFocus + motofokus LJ, przy DSLR chce aby to było DSLRFocus/MaxDSLR + Robofocus )....

 

A ty zapomniałeś, że i ja swego czasu miałem Newtona 150/750 czyli też f/5... I ustawianie ostrości nie było zbyt trudne. Heniek ustawia ręcznie przy swoim f/4 ostrość w ciągu max 10 minut, tyle, że kamera w tym akurat pomaga bo zrzuca co krótki czas subframe'y.

 

Co do motofocusa to miałem i używałem, ale myśle że szybciej byłoby gdybym ustawiał ostrość ręcznie. Poza tym taki gadżet to dodatkowe co najmniej dwa kable + pilot.

 

Ja naprawdę życzę Ci powodzenia, ale myślę, że nic wielkiego z tego nie będzie. Bedziesz miał, mnóstwo gadżetów ale one nie poprawią jakości twoich fotek z prostej przyczyny - nie da się focić z miasta. Zresztą o ostrość się nie martw zbytnio, przecież będziesz focić w ha-alpha, a tam gwiazdy rejestrują się tylko na 1 pixelu z 4... popatrz na surówki fotek Waldka Małeckiego jak wyglądają gwiazdy przez ha-alpha Canonem.

 

Zamiast tego wszystkiego radzę kupić jakąś kamerkę BW w stylu Artemisa 285 i wtedy focić przez ha-alpha będzie jakiś sens. Nie wyrzucaj po raz drugi pieniędzy w błoto!

 

P.S. To i tak twoja decyzja, co chciałem napisać napisałem. Teraz czekam na wyniki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawiązując do jednego z pytań jakie zadałem w pierwszym poście w tym temacie....

 

Wykonałem sobie dziś kabel do długich czasów dla EOSa 350D według schematu dostępnego na stronie :

http://www.covingtoninnovations.com/dslr/CanonRelease.html

Kabel działa więc jest możliwe robienie fotek spod Maxdslra czy jakiegokolwiek innego programu do obsługi długich czasów w DSLRach. Jednoczesnie pojawiła się możliwość podnoszenia lustra na zadany w ustawieniach czas tak przed otwarciem migawki ( po to by odczekać na wygaszenie drgań po podniesieniu lustra ).

 

Z poziomu MaxDSLRa wyglada to tak, że łączymy aparat z kompem kablem USB oraz tym do długich czasów. Jak wciśniemy guzik "rób fotkę" to przez kabelek na długie czasy idzie sygnał o podnoszeniu lustra i migawki... a jak skonczy naświetlać to fotka jest natychmiast ściagana do kompa kablem USB i wyświetlana na kompie ( w wersji RAW ). Przez kabel USB ustawia się tez oczywiście czułość ISO.

 

Kabelek do długich czasow kosztował mnie jakieś 15zł ( lub inaczej mówiąc zaoszczedziłem 45$ :banan: ).

 

Próbowałem tez podłączyć ten kabelek przez konwerter USB->COM ale coś mi nie działało.... jednak konwerter jaki mam jest jakiś dziwny i będe musiał spróbować na nowym.

Edytowane przez philips
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawiązując do jednego z pytań jakie zadałem w pierwszym poście w tym temacie....

 

Wykonałem sobie dziś kabel do długich czasów dla EOSa 350D według schematu dostępnego na stronie :

http://www.covingtoninnovations.com/dslr/CanonRelease.html

......

 

Z poziomu MaxDSLRa wyglada to tak, że łączymy aparat z kompem kablem USB oraz tym do długich czasów. .

 

....

 

Brawo

 

Kurcze ale to kolejne 2 kabelki.... B)

Wrzucisz zrzut ekranu jak wygląda konfiguracja w Maxie dla nich?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem z jakiego wzorka Ty liczyłeś, ja liczyłem z wzorka podanego przez Maaxa ( patrz http://astro-forum.org/Forum/index.php?showtopic=18748 ) :

 

Focal Range = 0.000088 x (Focal Ratio)^2

 

skąd Maax wziął ten wzorek - nie wiem... ( z instrukcji Robofocusa ? )

Żeby sobie ułatwić liczenie tego zakresu sporządziłem maly arkusz kalkulacyjny dostępny tu : http://philips.art.pl/goto/forum/viewtopic.php?t=40

 

Co do niezawodności Robofocusa, to nic nie wiem, ale mam motofokusa LJ i prócz kilku małych wypadków głównie z mojego powodu ( testów różnych przekładni, zasilania, jak to w ATMie ) nigdy mnie nie zawiódł... więc nie widze w sumie powodu, żeby tym bardziej robofocus miał mnie zawieźć ( trzeba Maxxa spytać )

Zresztą to jest trochę tak, że jak się nigdy nie miało motofokusa to nie wie się jaka to jest super-mega wygoda....ja wiem....na mój gust Robofocus to "must have", szczególnie przy DSLR ( przy kamerce narazie pomogał mi QFocus + motofokus LJ, przy DSLR chce aby to było DSLRFocus/MaxDSLR + Robofocus )....

 

wzorek był podany w instrukcji programu DSLRFOCUS , który znakomicie współpracuje z Robofocusem

 

kabelek do EOS'a mam od Hap'a Griffina wraz z przejściówką serial-usb , faktem jest iz kabli jest sporo, ale wszystko działa bez problemów a to chyba jest najważniejsze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

faktem jest iz kabli jest sporo, ale wszystko działa bez problemów a to chyba jest najważniejsze

 

A ile czasu zajmuje podłączenie tego wszystkiego? Wszystko zależy od tego czy ktoś foci stacjonarnie czy musi jeździć. Dla mnie dwa kable mniej to już dużo kiedy trzeba się na polu i po ciemku szybko rozłożyć i złożyć :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Co to są dwa kable wobec tysiąca galaktyk?"... że tak sentymentalnie sie wypowiem....jasne, że fajnie jest mieć mniej kabli.... ale nie kosztem czego innego. Jakoś mi szczerze mówiąc kable nie przeszkadzają ....

Edytowane przez philips
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ile czasu zajmuje podłączenie tego wszystkiego? Wszystko zależy od tego czy ktoś foci stacjonarnie czy musi jeździć. Dla mnie dwa kable mniej to już dużo kiedy trzeba się na polu i po ciemku szybko rozłożyć i złożyć :)

 

zdaj sobie sprawę że innego wyjścia nie ma, ja nie wrócę już do ręcznego ustawiania ostrości i pilnowania czasu ekspozycji ze stoperem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK... pytanie do tych co znają się na Maximie....

 

Mamy sobie jakieś klatki Light, powiedzmy każda z czasem naświetlania 5s ( tak dla testu na sucho ). Robimy do nich Darki, też 5s, potem dajemy Biasy ( na czasach zero ). Wszystko pieknie....

 

I teraz chcemy robić Flaty.... wiec dajemy czas naswietlania powiedzmy 1s ( co by Average Background było w okolicach 2000 )... i robimy sobie z 5 takich.... no ale potrzebujemy do flatów jeszcze darki, wiec trzaskami 5 darkow na czasach 1s.

 

I teraz otwieramy okienko SET CALLIBRATION.

Mamy tu w naszym folderze gdzie zapisały się wszystkie pliki Biasy (F), Darki 5s (D), Darki do flatów 1s( DF) i Flaty 1s (F).

Na górze są też ptaszki do : Calibrate Bias, Calibrate Dark i Calibrate Flat.... ale są też ptaszki do :

- Dark Substract Flat

- Bias Substract Flat

Untitled_1.gif

Co do "Bias Substract Flat" to sprawa jest jasna.... ale jak zrobić, żeby mi się Darki do Flatów ( czyli te na 1s ) zrobiły Substract od Flatów, a nie te Darki 5s co to są do Lightów ? Po prostu odznaczyć ptaszek przy Darkach 5sekundowych ? A potem oddzielnie zrobić "Calibrate Dark" dla tych 5sekundowych ? Czy wtedy Master Dark 5s nie nadpisze mi Darka 1s do flatów ?

A moze odejmujemy Darki 5s od Flatów 1s ( choć to chyba nie ma sesnu )

Wogóle jak to ogarnąć co by działało stosunkowo sensownie....

 

I jeszcze pytanie nr 2.

Ustawiając Sequence mamy sobie Lighty, Biasy, Darki, Flaty i ewentualnie Darki do Flatów

I teraz mozemy wcisnąć guzik "Group by Slot " to wtedy każda "kolejka" to 5 lightów, potem 5 darkow itd... a jak odznaczymy to będzie to się nam trzaskało seriami light, dark, flat, dark, bias i znowu light, flat, dark itd....

Untitled_2.gif

I teraz jasne jest dla mnie, ze lighty trzaskamy razem.... ale moze nie jest źle przy robieniu plików kalibracyjnych wyłączyć już "group by slot" tak by darki, biasy, flaty i darki do flatów trzaskały sie naprzemiennie z powodu lepszego "wymieszania" sygnału, czy inaczej uśredenia ( jak już wiadomo darki inaczej wyglądają gdy kamera jest rozgrzana a kiedy "zimna".... )

Wogóle chrzanić się z tym czy dać wszystko na "group by slot" ?

 

Pytanie nr 3....

to pytanie będzie później.....i będzie o samych flatach i ADU w Maximie z EOSem 350D...

Edytowane przez philips
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra... problem jest bardziej złożony....

Jak narazie doczytałem są dwie szkoły, obie dobre... Ale od początku. Do kalibracji używa się trzech rodzajów klatek :

- bias

- dark

- flat

oraz

- light ze zdjęciem

 

Generalnie do stackowania chcemy mieć sygnał tylko z tym co nam się naswietliło... to jasne. Jednak do tego potrzebujemy wydobyć samo to co się naświetliło z klatki pozbywając się reszty"syfu".... a ten syf to :

 

Flat = flat dark + bias + flat light

Dark = light dark + bias

 

i jak widać zarówno w darkach jak flatach jest bias...

ponieważ w darkach jest już bias, wieć odejmując "flat darka" to z flata odejmujemy już biasa.... nie ma więc sesnu odejmowania darka i biasa od flata.....

 

i tu pies pogrzebany .... w MaxDSLRze jest o trochę podchwytliwe....

 

bo skoro są guziki to odejmowania i darka i biasa od flata, to powinien być jeszcze guzik odejmowania biasa od darka.... a nie ma....

a ponieważ nie ma takiego guzika, to powinna być opcja odejmowania ALBO darka ALBO biasa od flata....

 

namieszane to trochę, ale w sumie oczywiste....

 

Pytanie :

Odejmujecie częściej biasa od flata ( bez odejmowania darka ) czy darka od flata ( bez odejmowania biasa )....

... a moze odejmujecie najpierw biasa od darka, potem biasa od flata i na koniec jeszcze darka od flata.... ?

Edytowane przez philips
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już nic nie czaje .... cytuje z Helpa Maxima :

 

Ideally, the other types of calibration frames (dark and flat-field) should themselves be bias frame calibrated. MaxIm DL does this automatically when bias frame files are selected.

 

Czyli jak się robi Biasy to on sam je automatycznie odejmuje od Darków.... ale kiedy ???? Bo jesli tak rzeczywiscie jest to jednak jest sens odejmowania i darka i biasa od flatów....ale ni cholery nie ma tu nigdzie opcji "odejmuj Biasa od Darka automatycznie"....

Edytowane przez philips
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie :

Odejmujecie częściej biasa od flata ( bez odejmowania darka ) czy darka od flata ( bez odejmowania biasa )....

... a moze odejmujecie najpierw biasa od darka, potem biasa od flata i na koniec jeszcze darka od flata.... ?

 

Z Maximem oczywiscie nie jestem w stanie nic powiedziec, bo to nie moja liga, ale:

redukcje wykonuje sie dokladnie w odwrotna strone jak powstaje obraz, obraz powstaje tak:

 

-na matrycy umieszczane sa wstepnie ladunki, w formie sztucznych zliczen - zapobiega to powstawaniu liczb ujemnych, oraz wprowadza ccd w przedzial liniowy.

 

-zanim jakiekolwiek swiatlo dotrze do detektora juz rejestrujemy prad ciemny

 

-zanim swiatlo dotrze do detektora, przechodzi przez pylki itp.

 

-wreszcie rejestrujemy to co chcemy.

 

czyli redukcje w optymalny sposob powinny byc wykonane w nastepujacej kolejnosci:

-odejmujemy biasy od darkow, flatow i objectow (lightow)

-odejmujemy darki od flatow i od objectow

-dzielimy objecty przez flaty

 

czyli dla kazdego obrazka kalibracyjnego wykonalismy redukcje:

-biasy - wchodza surowe (a w zasadzie usrednione)

-darki - odjety jest bias od kazdego obrazka i usrednione

-flaty - odjety bias, dark i 'umedianione'

-object - odjety bias, dark, podzielony przez flat i ewentualne usrednienie

 

i jeszcze co do czesci:

Odejmujecie częściej biasa od flata ( bez odejmowania darka ) czy darka od flata ( bez odejmowania biasa )....

w zasadzie darki generuja duzo wieksza liczbe zliczen - szczegolnie przy dlugim naswietlaniu, wiec jesli robic tylko jedna z tych rzeczy to juz lepiej darki. biasy wprowadzaja, w zaleznosci od sprzetu, liczbe zliczen rzedu kilkanascie, kilkadziesiat, 100-200.

 

pozdrawiam

michal

B)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.