Skocz do zawartości

ATM focuser na Arduino


jolo

Rekomendowane odpowiedzi

No to mamy dość podobnie, u mnie mam wpisane 2.1um :) Teraz jeszcze możesz popróbować automatyczne ustawianie ostrości na jakiejś bardzo dalekiej latarni albo lampce (o ile wciąż nie będzie gwiazd). W sumie już pojawiają się światełka na choinkach na podwórkach na których też można potestować :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Automatyczne próbowałem, oczywiście pierwszy raz trwało to dość długo ale wykreślił dość koślawą krzywą i skończyło się na 4,85. Dla ułatwienia dodam, przez szybę ze środka miasta :) :) :)

Musiałem jednak zamienić pierwszą cewkę silnika, początek z końcem, żeby mi się IN z OUT zgadzało (może niewłaściwie).

Poz. 0 wyciąg całkowicie wsunięty.

Edytowane przez sp3occ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisałem to z grubsza w instrukcji:

 

Dość istotnym parametrem dla automatyzacji ustawiania ostrości jest przełożenie kroku silnika na dystans pokonywany przez wyciąg. Jeśli mamy zmontowane urządzenie możemy go prosto zmierzyć suwmiarką w jednej pozycji, następnie wykonać przesunięcie na przykład o 1000 kroków i dokonać drugiego pomiaru a następnie podzielić otrzymane przesunięcie przez liczbę kroków. Możemy go również obliczyć znając całkowite przełożenie zastosowanej przekładni oraz średnicę osi przesuwającej tubus wyciągu. Zalecane jest aby rozmiar kroku był przynajmniej 3-4 razy mniejszy niż tak zwany CFZ (ang. Critical Focus Zone). CFZ możemy obliczyć przy użyciu np. prostego kalkulatora online pod adresem http://www.wilmslowastro.com/software/formulae.htm#CFZ

Jakby Ci się nie udało to daj znać to damy radę inaczej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kalkulator liczy tylko CFZ - w Twoim przypadku to będzie około 122um, czyli krok powinien mieć co najwyżej 20-30um. Co do silnika to przełożenie całkowite będzie wynosiło 33*48*2 (razy 2 bo sterowanie półkrokowe) czyli 1:3168, czyli przy ośce o średnicy 6mm (obwód około 18mm) krok będzie wynosił około 6um - czyli elegancko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha, no to wyjdzie trochę inaczej. Co do półkroków to przy liczeniu powinieneś ją brać, bo silnik wykonuje wtedy jeden obrót na 96 kroków. Jest tylko jedna mała uwaga o której jeszcze nie pisałem w instrukcji, że pozycje półkrokowe są niestabline i żeby zatrzymać silnik w pozycji półkrokowej trzeba ustawić w sterowniku duty cycle na jakąś wartość np 30-40%. Ale będzie to miało znaczenie tylko w przypadku kiedy rozmiar kroku będzie stosunkowo duży (np więcej niż 20% z CFZ) a w Twoim przypadku tak nie będzie, więc nie musisz ustawiać duty cycle. Parametr ten ustawia wartość prądu dostarczanego do silnika kiedy jest zatrzymany - zapewnia to siłę hamującą, ale też powoduje że urządzenie w spoczynku pobiera pewien prąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie ma w katalogach to pewnie robiony przed producenta dla konkretnego odbiorcy. Twój silniczek ma 200 kroków. Ogólny schemat oznaczeń tego producenta jest taki:

 

minebea.jpg

 

Niestety nie wiadomo na jakie jest napięcie. Można próbować domyśleć się na podstawie tego z jakiego urządzenia został wymontowany. Może zmierz rezystancję uzwojeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jolo w jaki dzień wysłałeś ostatnie zestawy?

Możesz pomóc w rozszyfrowaniu mi danych krokowca Minebea 17PM-M024-G1

Mam takiego i szukałem na necie ale nic nie znalazłem

 

Wysyłałem 16 grudnia - wysłałem Ci na PW fotke z potwierdzenia przesyłki, będziesz ją po numerze mógł wyśledzić.

Co do silniczka to tak jak pisze amber - możesz zmierzyć rezystancję uzwojeń i coś może da się wykombinować wtedy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja już mam obudowę zaaplikowaną , zasilacz czeka na test (montowałem już 12voltowca o odwróconych biegunach do dodatkowego zasilania SBIG ST10XE), temperatura mierzy się OK

czekam na zamówiony silniczek - może będzie jutro albo pod choinkę

focus.jpg

Edytowane przez Tadeopulous
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oporność około 7 omów

Hm to obawiam się że bezpośrednio nie będziesz go mógł podpiąć do focusera - bo nawet jeśli silnik byłby na około 12V to będzie pobierał za duży prąd i przegrzeje się sterownik albo bezpiecznik odetnie zasilanie.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja już mam obudowę zaaplikowaną , zasilacz czeka na test (montowałem już 12voltowca o odwróconych biegunach do dodatkowego zasilania SBIG ST10XE), temperatura mierzy się OK

czekam na zamówiony silniczek - może będzie jutro albo pod choinkę

Heh, ja też wczoraj przetestowałem mojego Atika na odwrócone zasilanie - na szczęście zdał ten test :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oporność około 7 omów

 

Patrząc do tabelki z silnikami tego producenta o podobnych wymiarach i rezystancji to zgaduję :) napięcie 5 - 6V. Najlepiej jakbyś dysponował zasilaczem regulowanym i spróbował zasilać całe urządzenie np. 7V zamiast 12V. (Według Jolo na Lm 298 spada dodatkowe 2V więc na uzwojeniach będzie 5V). Na początek może bez obciążenia mechanicznego silnika. Jeżeli silnik będzie kręcił się bardzo słabo, to zwiększa napięcie zasilania całości max. do ok. 9V.

 

Jeżeli silnik będzie pracował normalnie, to obserwuj czy nadmiernie się nie nagrzewa. Jeśli nie będzie pracował wcale to sprawdź poprawność podłączenia.

 

Jeżeli dysponujesz zasilaczem tylko na 12V lub docelowo chcesz zasilać urządzenie tym napięciem to będziesz potrzebował stabilizator serii LM 78XX

 

Oszacowanie napięcia dla tego silnika to zgadywanie więc uruchomienie na własną odpowiedzialność :). Może Jolo jeszcze się wypowie czy nie popełniłem jakiegoś błędu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...) Oszacowanie napięcia dla tego silnika to zgadywanie więc uruchomienie na własną odpowiedzialność :). Może Jolo jeszcze się wypowie czy nie popełniłem jakiegoś błędu.

Jak najbardziej wszystko się zgadza :) Na płytce focusera jest miejsce na regulator 78xx i można np do tego silniczka (o ile jest na 5-6V) wlutować tam układ 7808. Tylko że na pewno trzeba będzie do tego stabilizatora przymocować jakiś radiator który odprowadzi te 3-4W ciepła (na płytce też przewidziano trochę miejsca na to :) ).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh, ja też wczoraj przetestowałem mojego Atika na odwrócone zasilanie - na szczęście zdał ten test :)

 

No ja od razu zacząłem od przecięcia ścieżek i dopasowania zasilania do wszystkich zasilaczy, nie będzie problemu z pomyłkami :) :) :)

Urządzenia sprawdzone ale obudowa nie dotarła przed Świętami (może jeszcze jutro ?)

A silniki zamówiłem od razy trzy (oczywiście tak na wszelki wypadek)...

Edytowane przez sp3occ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja swój cały sprzęt zasilać z 12 V 100 W zasilacza, który ma wprowadzone gniazda. Przelutowałem sobie jeden kabelek i opisałem go jako focuser, więc raczej pomyłki uniknę. Sprzęt testowałem jedynie na sucho i działa wyśmienicie nie licząc mojego babola ze źle podłączonym silnikiem. Teraz tylko ogarnąć to focusowanie w Maximise albo FocusMaxie i do boju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.