Skocz do zawartości

Jowisz 2014/2015


*Wojtek*

Rekomendowane odpowiedzi

Filtr R to jest filtr czerwony z zestawu LRGB czy filtr R wizualny czyli longpas 610nm?

 

Co do straty czasu na ustawianiu jasności przy zmianei filtra. Janusz przecież ustawienia każdego filtra można sobie zapamiętać w firecapture. Chyba nie korygujesz przy zmianie filtra gainu i czasu naświetlania? Jeżeli tak to jest na to sposób ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filtr R to jest filtr czerwony z zestawu LRGB czy filtr R wizualny czyli longpas 610nm?

 

Co do straty czasu na ustawianiu jasności przy zmianei filtra. Janusz przecież ustawienia każdego filtra można sobie zapamiętać w firecapture. Chyba nie korygujesz przy zmianie filtra gainu i czasu naświetlania? Jeżeli tak to jest na to sposób ;).

 

 

Oczywiście Adamie masz rację , ale kamera działa też w innych programach a tu może zaskoczyć obserwatora różnicą w jasności dlatego o tym piszę .

Chodzi mi oczywiście o filtr R z zestawu LRGB , do kręcenia filmów.

 

Warto postestować zarówno LRGB jak LGBL , RGB, RGBR , RGBL , LRGBG, LRGBB, RGBGB, Itd. szczególnie w WinJupos daje to ciekawe wyniki detalicznie szumowo kolorystycznie .

 

Najlepsze rezultaty osiągnąłem składając LRGB : l(IR) G, B,R(IR) ale kręcone w kolejności G , IR , B , chodzi zarówno o krótki czas kręcenia tzn 3min - po 1 minucie na kanał , oczywiście z max FPS jaki jest możliwy dla kamerki i PC a przy tym nie za ciemny i nie przepalony .

Po 1000 kl na kanał to minimum , najlepiej po 2-3 tys.

 

Można też składać metodą 3x R ,G B , czyli kręcimy RGB , RGB, RGB , następnie składamy kanały RRR , GGG, BBB, derotujemy w Win. i zapisujemy jako RGB a potem kombinacje jak powyżej - rezultaty ciekawe , a wszystko po to by detal był ostry ale bez szumu i w dobrych kolorach , ale i tak RGB ma najładniejszy kolor.

Dlatego można łączyć RGB Z LRGB i osiągnąć kompromis.

 

to tak w skrócie :) cdn.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ano właśnie ten seeing. Ostatni naprawdę dobry miałem na początku października ubiegłego roku. Byle do wiosny.

 

Ciesz się że masz większą rurkę ona daje lepsze rezultaty przy gorszym seeingu niz moja mniejsza rurka (chodzi mi o teleskop) ;)

 

Porownanie 2011-11-04 01_53_22.

Capture 2011-11-04 01_53_22.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj po dokładnym skolimowaniu teleskopu zmieniłem filtr IRpass na niezłej jakości baaderowski filterek R

i fotka wykonana jest wyłącznie w tym paśmie. Trochę mi buty przymarzły do gleby ponieważ uparłem się poczekać

na wzniesienie Jowisza nieco wyżej. Różnice w obrazie przy zmianie położenia planety z godziny 22 a 24-tej są bardzo

wyraźne i w wizualu i na ccd. Więc mała rada dla wszystkich - warto poczekać z avikami na górowanie. Fotka z godziny 0.30.

Szacun :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

To prawda im wyżej tym lepiej ale nie w każdym wypadku , u mnie kiedy Jowisz przekracza magiczny moment i kieruje się na Warszawę seeing szlak trafia , obecnie godz 2-3 to max.

Poza tym wyznacznikiem dla kamer mono jest kanał B jeśli w nim Jowisz jest ostry w G i R lub Ir będzie jeszcze lepszy.

 

Sam przyzwoity R nie wystarczy.

 

Kolimacja to jedno , dwa to seeing , trzy to atmosfera , czasami wydaję się że w wizualu jest ok , wkładasz kamerę i syf , ano w powietrzu często unosi się co nieco , nawet jeśli tego nie widać , poza tym lekki cirrus prawie nie widoczny degraduje detal , dlatego zauważyłem że lekki wietrzyk - lekki , i temp ok 0 - 5* w zimie jest optymalna.

Wszystkie moje najlepsze fotki a jest ich tysiące ;) czy to lato czy zima były kręcone przy lekkim wietrze i co jakiś czas lecących chmurach ?

Filtr R jest jaśniejszy od Ir-Pass ale nie ma przy nim szans (zrobiłem test to pokażę jaka jest różnica).

Problem jest tylko taki że kręcąc Ir-G-B trzeba szybko zmienić jasność na G bo przepala więc czas leci , ale od czego potęga WinJupos , to świetny program choć dopiero się rozkręca , składanie normalne z Wi. nie ma szans choć w Astra Image RGB ma najlepszy kolor .

Najgorzej wypada brak filtru , potem B , G , R , Ir, jakiś ciemniejszy mocniejszy mógł by dać jeszcze bardziej soczysty detal.

Wiele lat kręciłem kamerą kolorową i niestety jakość fotek była taka jak przy kręceniu bez filtra-smutna prawda , choć kręci się szybciej i łatwiej seeing był dość dobry.

Jedyną zaletą może być duże lustro i super seeing wtedy wygląda dobrze , ale w takich warunkach mono pokaże masakrę .

 

Widzę że masz kłopoty z ringami - kiepska kamera ;)

 

Własnie wykonuję testy , i mam wiele podejrzeń że zbyt wysoki gain to wprowadza , może mniejszy z większym szumem wygląda kiepsko ale po złożeniu tysięcy klatek przejście ze światła w cień nie jest takie ringowe tylko lekko zamglone , a to jest do przyjęcia bo przecież Jowisz nie jest płaską tarczą , poza tym zauważyłem że im gorszy seeing tym ringi bardziej się uwidaczniają , szczególnie przy większym gainie , a potem przy wyostrzaniu człowieka szlak trafia bo detal jest i ringi też :(

 

ps. wszystkie głupie komentarze służą li tylko wspólnej budowie naszej planetarnej braci ku chwale naszej ojczyzny niebieskiej i do nikogo nie piję , ba a nawet zdradzam swoje największe tajemnice :)

 

ps.2 zauważyłem że kręcenie w kolejności G,R B i składanie jako RGB , LRGB ( lub RGBR) daje lepsze rezultaty , nie tylko w WinJupos ale w każdym innym-podpatrzone u niejakiego D.P.

 

IR pass jest filtrem działającym bardzo dobrze w przypadku gorszego seeingu (czyli przeciętnego u nas).

ALE: Generalnie - im mniejsza przepustowość filtra tym bardziej musimy zwiększać gain powodując szum w materiale

lub zmniejszać tempo f/ps co skutkuje niemożnością wydobycia szczegółu z fotki wynikowe. Dłuższe ekspozycje

poniżej 25-30 f/ps powodują zmasakrowanie zdjęcia. Ideałem jest filtr pomarańczowy moim zdanie ale wymaga dobrego seeingu.

Co do ringów - przyczyną jest niejednorodność stref o wysokim kontraście na klatkach. Efekt ten powstaje przy zbyt dużym gainie lub zbyt małej prędkości nagrywania. Efekt ten potęguje również dobór zbyt wielu kaltek oraz złe parametry przy stackowaniu. Jowisz czy Saturn powinny być w miarę "jednorodnie ciemnawe", ja nawet nie osiągam 3/4 histogramu przy nagrywaniu. Zależy to też od światosiły i samej średnicy lustra, mój 14: wypala obrazki dość mocno...;) Ponieważ mam dość szybki laptop jestem w stanie w zasadzie w ciągu miniuty-dwóch przepuścić materiał przez prosesing Castrator-Autostakkert-AI i określić dobór parametrów.

Nie ma innej metody. Ustawienie parametrów "na stałe" u mnie zupełnie się nie sprawdziło, jasność planety zależnie od warunków atmosferycznych, seeingu - to są zmienne których nie da się za bardzo ustawić jako danych na wejściu do parametrów nagrywania.

Co sesja to walka od nowa..;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Januszu nie jest dokładnie tak jak piszesz. Duże rury są bardziej wrażliwe na fatalne seeing'i. Ostatnio doświadczyłem właśnie tego. W moim 8" wyszło lepiej niż w 12" ze względu na fatalny seeing. W skali od 1 do 10 oceniam go na 1 w porywach 2.

 

Też bawiłem się takimi kombinacjami np. IR, IR GB, wyglądało bardzo ciekawe ale pasy robiły się już mocno różowe. Co do różnicy między R a IR Pass lub czerwonym wizualnym to masz rację, różnica jest kolosalna.

 

 

Edit: Ja zawsze podczas sesji staram się tak zrobić żeby histogram był wypełniony w 70-85%. Kiedyś testowałem 85% i 60% wypełnienie histogramu na Księżycu. Różnica w szumach była bardzo duża, z korzyścią dla 85% oczywiście.

Edytowane przez Adam Tomaszewski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Duża tuba jest bardziej wrażliwa na prądy powietrza w tubie. Im szybciej spada temperatura na zewnątrz tym szybciej w tubie zaczną się prądy termiczne na LG. Szczególnie w SCT.

 

IR-RGB może wyglądać ładnie i ostro, ale dość daleka podczerwień w widoczny sposób zmieni kolory takiego zdjęcia. Coś za coś. Ja zrezygnowałem z ProPlanet i używam tylko barwne Wratteny - wizualny żółty, pomarańczowy i czerwony. Ten pierwszy nie będzie działał dobrze jeżeli planeta jest dość nisko (Saturn) bez korektora dyspersji. Reszta da radę zależnie od warunków. Idealnie byłoby robić LRGB, ale L wymaga i korektora i dobrych warunków. Na szczęście bardzo jasne szerokie filtry mogą być nagrywane przy niskim gainie przez co mniej klatek trzeba zestackować dla dobrego wyniki (lepszy SNR pojedynczej klatki).

 

Po tym jak spopularyzowały się dobre CMOSy wyszło też że niektóre artefakty obramowania, łuków blisko krawędzi tarczy planety jest specyficzna dla CCD. Dlatego niektórzy wykluczają już kamery z CCD Sony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Duża tuba jest bardziej wrażliwa na prądy powietrza w tubie. Im szybciej spada temperatura na zewnątrz tym szybciej w tubie zaczną się prądy termiczne na LG. Szczególnie w SCT.

 

IR-RGB może wyglądać ładnie i ostro, ale dość daleka podczerwień w widoczny sposób zmieni kolory takiego zdjęcia. Coś za coś. Ja zrezygnowałem z ProPlanet i używam tylko barwne Wratteny - wizualny żółty, pomarańczowy i czerwony. Ten pierwszy nie będzie działał dobrze jeżeli planeta jest dość nisko (Saturn) bez korektora dyspersji. Reszta da radę zależnie od warunków. Idealnie byłoby robić LRGB, ale L wymaga i korektora i dobrych warunków. Na szczęście bardzo jasne szerokie filtry mogą być nagrywane przy niskim gainie przez co mniej klatek trzeba zestackować dla dobrego wyniki (lepszy SNR pojedynczej klatki).

 

Po tym jak spopularyzowały się dobre CMOSy wyszło też że niektóre artefakty obramowania, łuków blisko krawędzi tarczy planety jest specyficzna dla CCD. Dlatego niektórzy wykluczają już kamery z CCD Sony.

 

Zgadzam się, dokładnie tak wygląda kwestia filtrów... :)

 

Tak btw - znalazłem jeszcze jeden avik który wydaje się być znacznie lepszej jakości, wrzucę fotkę jak się obrobię z pracą.

Edytowane przez Lysy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja ciągle miałem jakieś ringi na planetach , albo mniejsze albo większe , czasami w planecie centrycznie czasami wychodzące poza ?

 

Szlak mnie trafiał bo potrafiło mi to nawet przy lekkim wyostrzaniu zepsuć materiał z dobrego seeingu.

 

Myślałem że to może jakieś odbicia od filtrów , albo bafli wyczerniających - wyjąłem i nadal to samo tylko na dodatek spadł kontrast?

 

Po zmianie kamery na obecną problem zniknął , czyżby CCD ?

 

przy CCD seeing dobry , przy Cmos średni wyostrzane na maxa wszystkimi suwakami w Registax.

PORÓWNANIE.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Fajnie ale moim skromnym zdaniem trochę za dużo konwulsji ;)

 

Skoro tak uważasz. Jak dla mnie nie jest źle . Wiem jaki to był materiał . W zeszłym roku miałem o wiele lepsze stacki i gorzej je obrabiałem. Ile planeciarzy tyle obróbek. Ale dzięki za wskazówkę będę czujny na ten parametr. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja staram się nie wyostrzać zbyt mocno , myślę że dało by się jeszcze coś wycisnąć , może spróbój delikatniejszej obróbki - tak pode mnie ;)

 

A mógł byś mi podesłać surowe stacki RGB na maila , z góry dziękuję astrokosmo@wp.pl

 

Nie ma problemu muszę zrobić stacki i Wyślę Tobie . wyślę 4x R i po jednej G,B . Stack z godz 01.17 jest najbardziej ostry . Zresztą sam się przekonasz . :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja ciągle miałem jakieś ringi na planetach , albo mniejsze albo większe , czasami w planecie centrycznie czasami wychodzące poza ?

 

Szlak mnie trafiał bo potrafiło mi to nawet przy lekkim wyostrzaniu zepsuć materiał z dobrego seeingu.

 

Myślałem że to może jakieś odbicia od filtrów , albo bafli wyczerniających - wyjąłem i nadal to samo tylko na dodatek spadł kontrast?

 

Po zmianie kamery na obecną problem zniknął , czyżby CCD ?

 

przy CCD seeing dobry , przy Cmos średni wyostrzane na maxa wszystkimi suwakami w Registax.

Na tym CCD masz klasyczne koliste artefakty (wychodzące poza tarczę) znane ze starych TIS D*K i innych kamer podkręcającymi częstotliwość z matrycami Sony CCD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Nie ma problemu muszę zrobić stacki i Wyślę Tobie . wyślę 4x R i po jednej G,B . Stack z godz 01.17 jest najbardziej ostry . Zresztą sam się przekonasz . :)

 

Staki otrzymałem , rzeczywiscie 4R był najlepszy .

 

Jakich filtrów używasz , bo jak bym nie składał to mi Jowisz jakiś szary wychodzi ?

 

Ja używam Badera LRGB i kolory daje niesamowite.

 

Tak mi się udało złożyć .

 

ps. było by lepiej ale GiB zdegradowały detal .

Jowisz.jpg

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwne kolory Ci wyszły. Zdecydowanie gorzej nie u Przemka. Ale chyba na krawędziach u Astrokosmo mniej szumów?

 

Janusz podaj maila na PW: Podeślę Ci moją luminację. Jestem ciekaw co wyciśniesz, bo Jowisze robisz o kilka razy lepsze ode mnie, to już inna klasa.

 

 

pozdrawiam, sennie

Adam

Edytowane przez Adam Tomaszewski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za uznanie :) , powiem szczerze że w ostatnim czasie mam małego doła więc każda pochwała to dla mnie jak mód na serce .

 

Podaję majla astrokosmo@wp.pl

 

Chętnie podzielę się moimi osiągnięciami choć powiem szczerze że dopiero się uczę :) ( cały czas )

 

ps. poleciało mi zdrowie i straciłem prace w tramwajach , na dodatek dostałem wcześniej wypowiedzenie w dniu urodzin , a w ubezpieczeniu zrobiłem błąd i nie dostane ani grosza - ot kakie życie .

 

Co tam aby pogoda w sercu i na niebie była .:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za uznanie :) , powiem szczerze że w ostatnim czasie mam małego doła więc każda pochwała to dla mnie jak mód na serce .

 

Podaję majla astrokosmo@wp.pl

 

Chętnie podzielę się moimi osiągnięciami choć powiem szczerze że dopiero się uczę :) ( cały czas )

 

ps. poleciało mi zdrowie i straciłem prace w tramwajach , na dodatek dostałem wcześniej wypowiedzenie w dniu urodzin , a w ubezpieczeniu zrobiłem błąd i nie dostane ani grosza - ot kakie życie .

 

Co tam aby pogoda w sercu i na niebie była . :)

 

No to może jeszcze ja Tobie posłodzę . Nie spodziewałem się takiego wyniku. detal jest uwypuklony i nawet nie było potrzeby tak jak ja to zrobiłem podciągać konwulsje. Niestety moje filtry to katastrofa SA to GSO czerwony GSO jasnozielony i GSO jasno niebieski. kompletnie nie stroją . Na dodatek mam koło taki chiński bubel na 3 filtry w którym nie ma miejsca na luminacje . Zbieram kasę na auto i niestety jestem zblokowany na takie zakupy. Wiem że porządne koło i filtry ogromnie poprawiły by jakość moich Jowiszków. Puki co będę ćwiczył technikę obróbki gdyż widzę że jest się czego uczyć . Dzięki Janusz Dobra robota.

 

Jednak czasem warto męczyć materiał nawet parę dni . Nie warto się spieszyć . To już moje ostatnie podejście do tego materiału . Tak czy owak dzięki za wskazówki . Zła obróbka może czasem zniszczyć nawet przyzwoite stacki . Trzeba ćwiczyć nie ma drogi na skróty. :)

ponowna obróbka z 30.12.2014.png

Edytowane przez pmamot
  • Lubię 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.