Jump to content

Wenus - przykłady obróbki


RMK
 Share

Recommended Posts

Ciąg dalszy porównań. 9 oddzielnych strumieni daje w stabilnych warunkach bardzo zbliżone rezultaty. Można wysnuć wniosek, że tu leży granica możliwości sprzętu dla danych warunków. Eksperymentowałem także bez Barlowa ale rezultaty pod względem rozdzielczości były gorsze. Większe powiększenie dawało także gorsze rezultaty. Wcześniej na podstawie obliczeń oszacowałem, jakie parametry optyki będą optymalne i teoria na szczęście zgodziła się z praktyką. Soczewka jest wkręcona w zaprojektowany przeze mnie adapter wykonany tak, aby wkręcał się w gwint noska kamery, co daje obliczone 1.5x i zmierzone powiększenie 1.47x.

Przypadkowo usunąłem jeden strumień zrobiony chwilę po pogorszeniu warunków i jak sobie o nim przypomniałem, że przyda się do porównania niestety już było za późno na odzyskanie :oops:

 

Powiększona klatka dwoma różnymi sposobami na deser.

 

2020-04-08-Stacki-Wenus-UV.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ostatnie przykłady z kanału UV.

Przeskalowanie 200% z identycznymi parametrami w Photoshop
- pojedynczy strumień ok. 3,5 minuty wybrane automatycznie 5000 klatek
- suma strumieni 30 minut wybrane automatycznie 30000 klatek
- stack w AutoStakkert obrobionych 9 stacków, finalne wyostrzenie w Photoshop
- stack w WinJupos obrobionych 9 stacków, finalne wyostrzenie w Registax

 

Dla dłuższego odcinka czasu wykorzystanie WinJupos może przynieść lepsze efekty. Dla 30 minut rotacja chmur nie jest krytyczna, zaryzykuję twierdzenie po wykonanych obserwacjach i kilkunastu obróbkach, że dla 10 minut można nie brać pod uwagę przy takiej rozdzielczości.

2020-04-08-Resize-Wenus-UV.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

24 minuty temu, Charon_X napisał:

Strumienie to pojedyncze aviki ? Do obróbki to wolę program ImPPG z dekonwulsją i "Unsharp masking" niż te nieszczęsne wavelety w Registaxie (używam to tylko do fotek kolorowych). 

Strumienie to pojedyncze nagrane pliki. Konkretnie SER nie AVI.

Ponieważ lubię konkrety chętnie nauczę się czegoś nowego. Można poprosić dla porównania o obróbkę jednego z plików ImPPG. Dziękuję. Łącze do pliku poniżej.

https://wrzucplik.pl/pokaz/2007430---fgvw.html

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minut temu, Charon_X napisał:

Czymś różni się SER od AVI, poza tym, że tych pierwszych nie ma czym otworzyć, aby podejrzeć nagranie. Wystarczyło wrzucić stack surowy TiFF, nie potrzeba całego avika.

Stack to półprodukt. Skoro wątek ma mieć charakter praktyczny warto przytoczyć cały proces.

https://sites.google.com/site/astropipp/ser-player

Edited by RMK
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Zakończyliśmy stosunkowo łatwy do akwizycji kanał UV. Jak przygotować kanał bliski podczerwieni? Czy wszystko, co w tym kanale się zarejestruje jest chmurami? Jak oddzielić artefakty obróbki od rzeczywistego obrazu pasma chmur? Odpowiedzi są w wielu dokumentach m.in. warto wspomnieć o "Observing The Planet Venus" (Christophe Pellier) lub "Amateur studies of Venus in the near IR and UV" David Arditti. Jutro postaram się chociaż trochę przybliżyć problem akwizycji kanału IR.

Edited by RMK
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja czytam, oglądam i zazdraszczam :emotion-5:. Mam kilka swoich plików z takiego samego (jeżeli nie identycznego) setupu. Po obróbce coś tam widać, ale do tego poziomu detalu to mi daleko. OK,  warunki były słabe (z powodu COVID też miejsko-balkonowe), może za mało materiału. No to pociągnąłem sobie załączony SER i pogrzebałem. Widać nieco więcej, ale to nadal nie to, więc z pewną nieśmiałością zapytam: może mógłbyś uchylić nieco rąbka tajemnicy i zdradzić jakie były ustawienia programu? Np jaki poziom wavelet w RS?

Edited by GrzegorzP
Link to comment
Share on other sites

Tak, @HAMAL odzew... właśnie liczyłem, że nawet jeśli ja - okropny leń do publikowania i opisywania zmobilizowałem się, to pojawi się tu trochę opisów z własnych szuflad. Teoretycznie można sporo wyszukać na forum nie tylko naszym ale i zagranicznym. Problem - brak odniesienia do jednego wspólnego mianownika jakim jest ten sam obraz źródłowy, co wspomniał m.in. Grzegorz.. Wiem, że bardzo dużo osób ma w swoich niezmierzonych przestrzeniach dyskowych przykłady, które warto byłoby tu zamieścić. Konsekwentnie rozwinę temat o to, co jeszcze z ostatniej sesji posiadam.

@GrzegorzP myślę, że na chwilę obecną zbyt wcześnie na podawanie parametrów waveletów. Dlaczego? Nie wiadomo, czy te, których używam są najlepsze. Mam nadzieję, że pojawią się jakieś przykłady obróbki i bardzo bym chciał, aby z tego materiału były lepsze wyniki od moich. Jeśli wątek nie przyniesie przykładów, napiszę kilka zdań jak ja dobieram parametry w Registax.

Link to comment
Share on other sites

11 minut temu, RMK napisał:

Mam nadzieję, że pojawią się jakieś przykłady obróbki i bardzo bym chciał, aby z tego materiału były lepsze wyniki od moich. Jeśli wątek nie przyniesie przykładów, napiszę kilka zdań jak ja dobieram parametry w Registax.

Ze swojej strony mogę obiecać, że w miarę możliwości pomęczę jeszcze Twój materiał - na razie to był tylko taki szybki podgląd. Jeżeli coś rozsądnego mi wyjdzie to pokażę, jeżeli nie będę cierpliwie czekał na rozwój sytuacji.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeżeli chcemy uzyskać jakiekolwiek rezultaty w kanale IR, trzeba pamiętać przynajmniej o kilku ważnych kwestiach sprzętowych:
- "czysty" IR ma być filtrem przepuszczającym tylko powyżej zadanej długości fali a można spotkać produkty, które tych wymagań nie spełniają,
- kamera powinna być czuła na podczerwień,
- jeśli w kamerze jest okienko z filtrem warto je wymontować (uwaga na kamery chłodzone), jeśli to filtr UV/IR to konieczność.
- dodanie Barlowa spowoduje rozmycie i tak słabych kontrastowo pasm w IR.

 

Oczywiście chmury muszą na Wenus być aby pojawiły się na nagraniu. Znam osoby, które je zarejestrowały pomimo tego, że ich tam nie było ;)
Przyczyn błędów jest sporo ale jeśli spełnione będą dwa warunki
- sprawdzamy kierunek rotacji na stackach - zmiana położenia w czasie dla zadanej skali nie może być inna niż znana z teorii i potwierdzona obserwacjami,
- obserwujemy stały obraz struktur - powtarzalność "wzoru" w sąsiednich stackach,
to można otwierać szampana.
Jak subtelne są ruchy chmur dla takiego teleskopu, jakim dysponuję można zaobserwować np. tu

 

Poniżej jedna z wielu technik odkrywania chmur, gdy dalsze zwiększanie siły waveletów powoduje przepalenie obrazu.
Pierwszy rząd od lewej:
- stack 2500 klatek z jednego strumienia ok. 3 minuty + obróbka w Registax (wavelety),
- poprzedni obrazek z warstwą nakładkową,
- dodana kolejna warstwa ściemniająca,
- finalna korekta cienie/podświetlenia.

Drugi rząd od lewej obrazy z pierwszego rzędu przeskalowane w PS.
Po prawej bonus w postaci źle dobranych waveletów, które prezentują dużo "chmur". Są to następujące po sobie strumienie ok. 3 minut. Analiza kierunku i szybkości przemieszczania demaskuje artefakty. Najwygodniej zrobić sobie animację z klatek wówczas nie potrzeba wnikliwej analizy. Wprawne oczy dojrzą pod artefaktami słabe pasma chmur zarejestrowane w IR.

 

Ciąg dalszy nastąpi...

2020-04-08-Wenus-Test-IR850.jpg

Link to comment
Share on other sites

W dniu 14.04.2020 o 17:40, Charon_X napisał:

Czymś różni się SER od AVI, poza tym, że tych pierwszych nie ma czym otworzyć, aby podejrzeć nagranie. Wystarczyło wrzucić stack surowy TiFF, nie potrzeba całego avika.

SER jest bodajże 12 bitowy a nie 8 bit jak Avi - masz większą skalę szarości niż 256.

Registax wieszał ni się przy 80%, składałem w Autostakkert2, wavelet pliku png w R6 (linear gausian 1x0 5x70). Odszumienie i unsharpmask 7 i 5 w Corel PhotoShop.

Wenus RMK 2020-04-08-1737_8-UV-Venus_2pipp_g4_ap16 wav.png

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 14.04.2020 o 17:40, Charon_X napisał:

Czymś różni się SER od AVI, poza tym, że tych pierwszych nie ma czym otworzyć, aby podejrzeć nagranie. Wystarczyło wrzucić stack surowy TiFF, nie potrzeba całego avika.

AVI jest 8-bitowy a SER 16-bitowy.

W przypadku avikowania na wysokich gainach nie warto korzystać z SER z prostej przyczyny - zajmuje sporo więcej miejsca (ponad 2x), ogranicza przepustowość USB a przez to obniża też "fps" a na koniec i tak nie wykorzystujemy w pełni jego "pojemności informacyjnej" (głębi bitowej)

Ja w przypadku planet, Księżyca i Słońca korzystam tylko z AVI.

 

Format SER jest obsługiwany przez AutoStakkerta, SiriLa oraz PIPP - czyli najważniejsze programy dla "planeciarzy"

Ważna uwaga -> SiriL nie obsługuje plików AVI, może obsłużyć tylko SER (więc tu jest potrzebna konwersja jeśli chcemy korzystać z tego programu)

 

Oczywiście zawsze korzystamy z plików AVI bez kompresji! Ale myślę, że to jest oczywiste :)

 

W dniu 13.04.2020 o 23:22, RMK napisał:

Narzędzia, z których korzystam:
PIPP (stabilizacja, centrowanie, przycinanie, łączenie strumieni)
AutoStakkert3 (selekcja, stackowanie)
Registax 6.0.8 (wavelety, zmiana rozmiaru)
WinJupos 11.1 (derotacja)
Photoshop (filtry wyostrzające)

 

 

Workflow spoko - tylko jedna uwaga, osobiście uważam, że derotacja jest tu zbędna. No chyba że będziesz stackował materiał zbierany przez ponad 2 godziny.  Szczegół w UV jest dość rozmyty i program do derotacji i tak nie rozpozna dobrze tak małego przesunięcia tak rozmytego szczegółu. Poza tym derotację robimy przed stackowaniem :) Derotujemy aviki żeby każda klatka była w takim samym położeniu jak klatka odniesienia - ma to sens w przypadku bardzo szybkiego obrotu Jowisza. W przypadku Jowisza można też derotować gotowe stacki kanałów LRGB (względem siebie) ale przypadku fotografii UV/IR dla Wenus nie ma to zastosowania.

Edited by Lukasz83
Link to comment
Share on other sites

22 godziny temu, Lukasz83 napisał:

W przypadku avikowania na wysokich gainach nie warto korzystać z SER z prostej przyczyny - zajmuje sporo więcej miejsca (ponad 2x), ogranicza przepustowość USB a przez to obniża też "fps" a na koniec i tak nie wykorzystujemy w pełni jego "pojemności informacyjnej" (głębi bitowej)

Ja w przypadku planet, Księżyca i Słońca korzystam tylko z AVI.

Nie wiem, jak u innych ale u mnie FireCapture różnie zachowuje się przy przełączaniu formatu (korzystam z ostatniej wersji). Czasem "nie zaskoczy" i na GUI pokazuje wybrany, a zapisuje w poprzednim. Ponieważ nagrywam różne obiekty taki stan jest dla mnie wygodny - nie mam wątpliwości co zapisuję. Nie martwię się o dysk. Zapas szybkości i miejsca mam 850MB/s 1TB SSD. USB3 też spełnia swoją rolę i tylko jasność wielu obiektów martwi, że kamera się nudzi ;) bo trzeba dłużej naświetlać klatkę.

 

22 godziny temu, Lukasz83 napisał:

Workflow spoko - tylko jedna uwaga, osobiście uważam, że derotacja jest tu zbędna. No chyba że będziesz stackował materiał zbierany przez ponad 2 godziny.  Szczegół w UV jest dość rozmyty i program do derotacji i tak nie rozpozna dobrze tak małego przesunięcia tak rozmytego szczegółu. Poza tym derotację robimy przed stackowaniem :) Derotujemy aviki żeby każda klatka była w takim samym położeniu jak klatka odniesienia.

@Lukasz83Zgadzam się, że dla tak krótkich odcinków z derotacji nie będzie zysku i dlatego zrobiłem tylko pokazowo. Możesz mi pokazać jak zrobić derotację AVI / SER z szybkością chmur w UV (okres obrotu ok.4 dni) Jeśli dobrze pamiętam to jak wybiera się Wenus w WinJupos to nie ma derotacji strumienia ale piszę z pamięci.

Edited by RMK
Link to comment
Share on other sites

Korzystając z wczorajszego materiału (17.04) kilka przykładów, które pokazują wpływ puli stackowanych klatek i późniejszego ostrzenia na odbiór zdjęcia. Wiadomo,że o gustach się nie dyskutuje ale warto pamiętać, że ani duży poziom szumów ani maksymalnie wygładzony obraz nie jest optymalny. Często znalezienie granicy zależy od docelowego przeznaczenia grafiki - czy jest to obraz na ekranie, czy na wydruku. Nie ma istotnego znaczenia, czy obrabiamy kanał IR, czy UV. Zachęcam do eksperymentowania dla różnego stopnia ostrzenia, gdy stosujemy dodatkowo kanał luminancji.

 

Przykład pokazuje osiem stacków o puli od 2000 do 9000 klatek. Wybrałem strumień, w którym jakość między poszczególnymi klatkami jest porównywalna. Można tego dokonać stosując oprogramowanie do selekcji jakościowej i po selekcji zapisać jako kolejny strumień. Wszystkie stacki są obrobione identycznymi ustawieniami waveletów w Registax. Zapewne po powiększeniu obrazu 1:1 każdy jest w stanie wskazać "najładniejszy" obraz, gdy ziarno nie drapie w oczy a szczegół się nie zatracił.

 

Po prawej stronie stacki najmniej i najbardziej liczny powiększone w PhotoShopie oraz dodatkowo wyostrzone z identycznymi parametrami. Jeśli zaczynacie dopiero zabawę z fotografią planet zachęcam do tego typu eksperymentów. Warto oddalić się krok od ekranu i ocenić, które wersja stacka i obróbki nadaje się do prezentacji na fotografii.

2020-04-17-Pula-vs-Ostrzenie-Wenus-UV.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.