Skocz do zawartości

Galaktyka NGC 3718


kubaman

Rekomendowane odpowiedzi

Sam nie wiem. Być może ponad 12 godzin to za mało na ten obiekt, choć to jest 12 cali. Jednak F8 w porównaniu do RASA widać natychmiast.

Być może to przez te gradienty. Nie wiem, jak tylko będzie pogoda to odpalę coś na 30 godzin i sprawdzę czy będzie cokolwiek lepiej, czy to tak ma.

Poza tym w zasadzie tego nie odszumiałem, robiła się ciapka z koloru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2x tyle materiału i szum zniknie, co nie zmienia faktu, że zdjęcie to mistrzostwo świata! Masakryczna skala i można by pomyśleć, że wszystko będzie kisielem przez seeing a tu nie - pierwsza raz widzę tą galaktykę w takiej skali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Pav1007 napisał:

2x tyle materiału i szum zniknie, co nie zmienia faktu, że zdjęcie to mistrzostwo świata! Masakryczna skala i można by pomyśleć, że wszystko będzie kisielem przez seeing a tu nie - pierwsza raz widzę tą galaktykę w takiej skali.

Materiału zawsze warto zebrać więcej, ale mam wrażenie, ze problemem jest kalibracja. 800 plików to jest bardzo dobre uśrednienie szumu, a jednak coś tu się dzieje.

 

Bawię się tym i nie za bardzo na razie znajduję przyczynę.

Tu jest podwójny strecz. Prawy górny róg to stack prezentowanego zdjęcia, pozostałe trzy to testy na jednej godzinie materiału.

LG - bez kalibracji

LD - pełan kalibracja

PD - dark i flat ale bez bias (gdzieś wyczytałem żeby nie robić biasa, tylko nie wiem czy do flatów czy do lightów)

Master lighta nie zmienię, bo nie mam już surowych flatów. Ewidentnie pomiędzy ta godzinką a 12,5 godziny pojawiło się coś niefajnego w moim staku, choć sortowałem suby (było ich 920),

Ten bez biasa ma jakby nieco równiejsze pole, ale to minimalne, to w końcu podwójny strecz.

 

 

2021-03-29_10h45_25.jpg.afb3f0155157a510ce816c626fd5b8b9.jpg

 

 

tutaj jeszcze skala 1:1 i nie widzę tu szczególnych różnic na poziomie szumu (pojedynczy strecz w pix)

2021-03-29_10h52_51.thumb.jpg.ce3102d46356e823a0416dd4c468bf33.jpg

 

i jeszcze dwa inne obszary w oryginalnej wielkości:

2021-03-29_10h54_18.thumb.jpg.defe91c2ee622f4d0724cfd215ff7f51.jpg

 

 

i tu sam skraj w obszarze gdizie pełny stack ma problem (przy okazji fajna grupka galaktyk)

2021-03-29_10h56_16.thumb.jpg.a2814f21aa57e603ac3056f50db15310.jpg

Edytowane przez kubaman
  • Lubię 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesli STF uzywaz wviskajac przycisk, albo ze skrótu klawiszowego to nie ma szans, zeby zadziałal identycznie na róznych plikach.

trzeba utworzyc proces i dopiero go zaaplikowac na plik. wtedy masz pewnosc ze material jest rozciagniety identycznie.

image.png.ab1db4e1ee4480176334afe3792969e7.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minutes ago, kubaman said:

To jeszcze taka wersja z próbną minimalizacji szumu (...)

 

Może użyj skryptu MureDenoise? Ja ostatnio używam na każdym stacku, przed jakąkolwiek inną operacją i jestem pod bardzo dużym wrażeniem. Variance Scale na 0.5 (więcej powoduje artefakty na gwiazdach), Cycle Spin Count 20 (powyżej 20-30 korzyści są bardzo małe), bez FlatField, reszta ustawień default. Banalne w użyciu. Ma tylko dwa minusy: wyklucza użycie Drizzle i najczęściej sprawia, że STF rozciąga obraz o wiele za bardzo (bo używa między innymi poziomu szumu do kalkulacji auto-strech).

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minutes ago, kubaman said:

Dziękuję za radę, spróbuję :)

Warto!

 

Dwa nieskalibrowane flaty (surowe suby) dla danego filtra + dwa surowe darki (suby) odpowiadające temperaturze kamery i czasowi eskpozycji- to trzeba załadować do skryptu MureDenoiseDetectorSetings -> Estimate.

 

Ustawienia powinny się załadować do skryptu MureDenoise (choć raz mi się nie załadowały - trzeba sprawdzić).

 

MureDenoise powinien odczytać liczbę subów automatycznie ze stacka (musi się zgadzać), interpolacja Lanczos-3 (chyba, że zmieniłeś przy integracji, ta jest domyślna), Flatfield- nic, Detector- ustawienia jak wyszły z poprzedniego skryptu, Variance scale - na twoim/moim ASI1600 działa 0.5, większa wartość powoduje artefakty wokół gwiazd (ciemniejsze kółka- warto zrobić zoom i je obejrzeć dokładnie po denoise), Cycle-spin count- 20, więcej tez nie zaszkodzi. Use Image Metadata - tak, Include gradient classifier- tak, Generate method noise image- nie.

 

Rezultaty są na prawdę dobre, ale z całą pewnością zależą od kamery i właściwego jej poziomu szumu. Trzeba zrobić kilka podejść i znaleźć właściwe ustawienia dla siebie.

 

EDIT: MD trzeba użyć po integracji, na nieobrobionym stacku ale PRZED CROPEM czy jakimikolwiek innymi czynnościami! Inaczej nie będzie działał.

Edytowane przez Herbert West
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak przypadkiem się dowiedziałem, a w zasadzie powinienem wiedzieć od dawna.

To ze gwiazdki są trochę plackowate - pomimo mojej bardzo dużej pracy nad nimi, może wynikać - i pewnie wynika - ze znacznego oversamplingu.

Zastanawia mnie więc, czy warto by wykonać naświetlenia z binx2 lub nawet x3 w celu pozyskania gwiazd, a detal w mgławicach czy galaktykach robić na skali natywnej?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem eksperymentalne jeszcze inaczej.

Każdego suba potraktowałem z osobna ABE i potem zestakowałem.

Trochę mniej materiału, bo po ostrym przebraniu wyszło 11 godzin.

 

takie porównanie do wersji poprzedniej (STF w PIX). PO prawej nowa wersja, widać ewidentnie zmieniony gradient, powinien chyba łatwiej dać się wyeliminować.

 

obraz.thumb.png.6e82235c8149055c639146a93b119230.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minutes ago, kubaman said:

Zrobiłem eksperymentalne jeszcze inaczej.

Każdego suba potraktowałem z osobna ABE i potem zestakowałem.

Trochę mniej materiału, bo po ostrym przebraniu wyszło 11 godzin.

 

takie porównanie do wersji poprzedniej (STF w PIX). PO prawej nowa wersja, widać ewidentnie zmieniony gradient, powinien chyba łatwiej dać się wyeliminować.

 

obraz.thumb.png.6e82235c8149055c639146a93b119230.png

Jeżeli masz problemy z gradientami, to może spróbuj LocalNormalization w czasie integracji? Jeżeli się wybierze rozsądnego suba jako odniesienie to może pomóc.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, na razie zrobiłem to co mogłem.

Jest chyba jasne, że szum z pierwszej wersji był wynikiem trudnego wyciągania tych gradientów. W poprzedniej wersji i tutaj w zasadzie nie ma po nim śladu.

 

 

1187877936_NGC3718JSzymav6.thumb.jpg.5728287ef0a45d43fa3d4302f96b0f32.jpg

  • Lubię 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.