Skocz do zawartości

Sterowanie peltierem (dalej męczymy kota)


Behlur_Olderys

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, 

Nie znam się na peltierach. Na elektronice znam się o tyle, ile można się nauczyć na studiach inżynierskich, więc niewiele.

Ale czytałem sporo na temat peltierów internecie i dowiedziałem się, że najlepiej działają gdy są sterowane prądowo, jak LED-y. Czytałem też że sterowanie nimi przy pomocy PWM jest znacznie mniej efektywne.

 

Zatem jeśli chciałbym efektywnie sterować peltierem to potrzebuję de facto sterownika LED (takiego do przyciemniania) stałoprądowego, bez żadnych PWM-ów, działający na 12v wejście z prądem na wyjściu przynajmniej 6A (bo takiego mam - niby - mocnego Peltiera, ale podejrzewam, że więcej niż 3A to on nie pociągnie)

No i najważniejsze: żeby dało się tym sterować z poziomu Arduino/Rpi/itp. Tak naprawdę to wystarczyłoby wejście analogowe 0-5V sterujące prądem wyjściowym.

 

Pytanie brzmi: czy takie rzeczy istnieją i stoją na półkach sklepowych, tylko nie wiem, pod jaką nazwą? Czy muszę sam strugać sobie takie coś?

 

w zasadzie przecież jest to układ w stylu potencjometr + tranzystor bipolarny...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym zastosowaniu nie potrzebujesz jakieś super stabilizacji prądu. Wystarczy zgrubna albo przestrajane ograniczanie napięcia i PID.

 

Dobry MOSFET pracujący w PWM lub PDM z większą częstotliwością, za którym będzie filtr oparty o dławik o sporej indukcyjności i spory kondensator. Całość ekranuj np. samoprzylepną taśmą miedzianą podłączoną do masy. Ja tak steruję LEDami, tylko mam jeszcze przed tym zabezpieczenie na LM350 lub innym wysokoprądowym analogu LM317. Peltiery zasilanie napięciem znamionowym takiego czegoś nie wymagają.