Skocz do zawartości

Sterowanie peltierem (dalej męczymy kota)


Behlur_Olderys

Rekomendowane odpowiedzi

10 minut temu, lkosz napisał(a):

w kwestii schematu tak na szybko (poza powyższymi wskazówkami):

- złącza do zmiany, wybierz t-dean. Kto 8A daje jackiem?!!! Takie cyrki to chyba tylko w astro producenci odpier...

- ten wtyk DC też wywal na rzecz porządnego złącza

- połączenia lutowane, nie zaciskane

- pojemność kondensatora i indukcyjność dławika są trochę małe

- jeśli możesz sobie pozwolić na trochę strat, to zamiast przetwornicy można wziąć źródło prądowe na stabilizatorze liniowym

 

Dzięki! Widzisz, ja tylko wiem, co mam, a co chcę mieć, a moja sieć neuronowa wypełnia funkcję przejścia śmieciami z internetu :D

 

Niestety, nie widziałem (jeszcze) peltiera 20x20 o innych parametrach, niż te nieszczęsne 3.75V/8A.

T-dean - ok. A jakie jest porządne złącze na 12V z 10A albo i 20A? Ja wszędzie mam - jak dotąd - normalnie 5.1/2.5...

 

Połączenia zaciskane są tam oczywiście bo "narysowałem" rzeczy które można gotowe kupić - jakieś moduły z allegro. One mają od razu zaciskane.

Najchętniej wszystko bym zaprojektował żeby było na jednej płytce elegancko cały szpej - ale nie jestem aż tak dobry. Może kogoś poproszę za godziwym wynagrodzeniem :)

 

 

.....

 

 

 

Jak teraz o tym myślę, to może najlepiej kupić zasilacz sieciowy dający 5V i jakieś 30A... Właściwie są chyba takie rzeczy do ledów czy tam do czegoś....

Wtedy zostaje zamiana PWM na napięcie, czyli ten nieszczęsny MOSFET i filtr. Ten, który zalinkowałeś @lkosz w ogóle nie ma napisane, jaką częstotliwość PWM można tam puszczać...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, Behlur_Olderys napisał(a):

T-dean - ok. A jakie jest porządne złącze na 12V z 10A albo i 20A? Ja wszędzie mam - jak dotąd - normalnie 5.1/2.5...

t-dean, XT45, XT60. XT90 jest trochę za duże, ale też jest ok. Wtyk DC to słabe złącze i lepiej go unikać.

 

39 minut temu, Behlur_Olderys napisał(a):

Niestety, nie widziałem (jeszcze) peltiera 20x20 o innych parametrach, niż te nieszczęsne 3.75V/8A.

no ok, trudno. Nie jest to też jakaś wielka tragedia. Trzeba teraz dobrać dobrze inne komponenty

 

39 minut temu, Behlur_Olderys napisał(a):

Właściwie są chyba takie rzeczy do ledów czy tam do czegoś....

zasilacze do LEDów omijaj, a jak zalęgnie się jakiś pod zlewem, to truj czym tylko się da, zanim się rozmnoży. Nie potrzebujesz do tego projektu takiego zasilacza. W ogóle nie potrzebujesz zasilacza (jedynie tych 12V). Potrzebujesz tylko stabilizacji prądu. Od biedy możesz użyć przetwornicy z mojego zasilacza panelu LED (lub dwóch żeby mieć to 8A), tylko zamiast potencjometru, dawać napięcie z DAC mikrokontrolera.

 

39 minut temu, Behlur_Olderys napisał(a):

en, który zalinkowałeś @lkosz w ogóle nie ma napisane, jaką częstotliwość PWM można tam puszczać...

na przełączniku który mam w domu są te mosfety: AOD4185_AlphaOmegaSemiconductors.pdf

Cykl można z dużym zapasem zamknąć w 500ns. 10kHz uciągnie bez najmniejszego problemu

Edytowane przez lkosz
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie własnie pomyślałem, a nie prościej byłoby pozbyć się przetwornicy, mosfetów i pwm i zrealizować to na prostym źródle prądowym? Np na takim opartym o TL431? Można na wyjściu z niego dać jakiś tranzystor bipolarny (bo sam 431 obsluży pewnie max 1A jak nie mniej).

ConstantCurrentSource.jpg.8113a364139e0c9ea47d7bb19e1c6838.jpg

 

Sterować możnaby chyba za pomocą przetwornika DAC a takie układy są (na I2C) i kosztują coś koło 20-30 zł z tego co pamiętam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Liniowe regulatory napięcia i prądu z 12 V odpadają, bo jak na wyjściu będzie 8 A i 3.75 V, to na układzie regulacyjnym wydzieli się moc (12V - 3.75V) * 8A = 66 W.
    W układzie wyżej z TL431 na samym RCL wydzieli się moc 8A * 2.5V (=VREF ) = 20 W ...
  • Przy obniżeniu zasilania Peltiera do 3.8 V może najprostsza liniowa regulacja mocy już byłaby akceptowalna.
    Najgorszy przypadek jeśli chodzi o moc wydzielaną na elemencie regulacyjnym jest wtedy, kiedy Peltier pracuje z połową napięcia i 1/4  mocy.
    Wtedy ma elemencie regulacyjnym wydzieli się 7.5 W.
  • Jeśli Peltier ma być do projektu "Cztery lufy", to gdyby połączyć CZTERY Peltiery o rezystancji 3.75V / 8A = 0.47 Ω w szereg do 12 V, to każdy będzie pracował z mocą (12V/4)2 / 0.47 Ω = 19 W.
  • Przy czterech Peltierach w szereg PWM do regulacji mocy może być super wolny (sekundy) i bez filtrów.
     
  • Lubię 1
  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Mareg napisał(a):
  • Jeśli Peltier ma być do projektu "Cztery lufy", to gdyby połączyć CZTERY Peltiery o rezystancji 3.75V / 8A = 0.47 Ω w szereg do 12 V, to każdy będzie pracował z mocą (12V/4)2 / 0.47 Ω = 19 W.
  • Przy czterech Peltierach w szereg PWM do regulacji mocy może być super wolny (sekundy) i bez filtrów.

 

Może... :D  ale myślałem że na początek zrobię jedną lufę chłodzoną, obtestuję ją na wszystkie sposoby, a potem Copy&Paste...

Dlaczego PWM może być wolny i bez filtrów przy czterech - a przy jednym nie?

Te 19W to maks. Wolałbym że jeśli chcę teraz peltiera używać na pół gwizdka, np. 1.5V, to żeby moc była stale w okolicach 4.5W, a nie skakała 0-19W cały czas. Wiadomo, przy 12V ten problem jest rząd wielkości bardziej poważny... 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Behlur_Olderys napisał(a):

(...)

Dlaczego PWM może być wolny i bez filtrów przy czterech - a przy jednym nie?

Te 19W to maks. Wolałbym że jeśli chcę teraz peltiera używać na pół gwizdka, np. 1.5V, to żeby moc była stale w okolicach 4.5W, a nie skakała 0-19W cały czas. Wiadomo, przy 12V ten problem jest rząd wielkości bardziej poważny... 

 

 

PWM może być wolny i bez filtrów też przy jednym Peltierze, jeśli napięcie zasilania będzie na tyle niskie, że przy PWM 100 % Peltier nie będzie pracował ze straszną mocą, najlepiej nie więcej niż 100 %.

3.3 V jest najniższym popularnym standardem przemysłowym i takie napięcie mógłbyś kluczować wolno i bez filtrów.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źródło prądowe na stabilizatorze liniowym ma sens, ale przy 5V z tym ogniwem, przy 12V to już nie.

 

4 minuty temu, Behlur_Olderys napisał(a):

żeby moc była stale w okolicach 4.5W, a nie skakała 0-19W cały czas

zwłaszcza że to generuje zakłócenia  w obrazie :) dławik i kondensatory majątku nie kosztują więc nie ma co się szczypać. Trzeba tylko policzyć wartości. Lekkie wahania możesz mieć na prądzie, ważne żeby ten prostokąt wygładzić do zdeformowanej sinusoidy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, Mareg napisał(a):

3.3 V jest najniższym popularnym standardem przemysłowym i takie napięcie mógłbyś kluczować wolno i bez filtrów.
 

 

Jasne. Ale wciąż: 

1. Skoro nie z zasilaczy LED, to skąd wziąć 8A 5V/3.3V? Chodzi mi o coś co się kupuje w sklepie, a nie lutuje w domu :)

2. Jak najmniejszym wysiłkiem (niekoniecznie kosztem) załatwić sterowanie prądem z poziomu mikrokontrolera?

 

Wiecie, lutowanie jest spoko ale chciałbym ograniczyć czas babrania się :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, lkosz napisał(a):

weź pan dwa te:

I połączyć wyjścia z nich razem do peltiera?

 

10 godzin temu, lkosz napisał(a):

na wyjściu z przetwornicy wsadź po dwie diody schottky'ego, za nimi daj jakiś filtr zakłóceń

diody w parach naprzeciwsobnych równolegle do wyścia? Rozumiem zanim połączę outputy z obu przetwornic? A filtr zakłóceń to w sensie jakiś kondensator mały do masy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

s.png.9895037938a2a452a04ab1d9789bac67.png

 

Mam nadzieję że się nie pomyliłem w połączeniach... spokojnie można to na pająka polutować

Diody są po to żeby się przetwornice nie zakłócały wzajemnie. Nie mogą być wlutowane przeciwsobnie, muszą być normalnie. Są po dwie, bo jedna może się za bardzo grzać. Może być jedna 10A, ale trudniej trafić, lub są w obudowach TO220. Dławikowi można w ostateczności zmniejszyć indukcyjność do 100uH jakbyś miał problem kupić, ale na kondensatorach nie oszczędzaj weź np. te Jamicony lowESR: https://allegro.pl/oferta/kondensator-2200uf-25v-jamicon-seria-wl-low-esr-12195483432

na mrozie muszą nadal dobrze filtrować więc nie ma co się szczypać. Ciepło przetwornic i z diod powinno dodatkowo pomóc. Filtr na dławiku trzeba odsunąć od przetwornic.

 

Co do używania zasilacza ATX w astro - sam taki używam i sprawuje się bardzo dobrze, ale tu już trzeba wiedzieć co się robi, bo to produkuje po kilkadziesiąt amperów na każdą linię i łatwo o pożar :) Oczywiście zasilacz jest w domu, nie na zewnątrz. Jakby ktoś szukał - trzeba brać zasilacze przeznaczone do procków haswell, najlepiej z jedną szyną 12V. Zwykłe zasilacze anomalnie obciążone, a tak będą obciążane przy teleskopie, się wyłączają.

Edytowane przez lkosz
  • Lubię 2
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro to i tak będą testy to warto rzeczywiście przetestować tego peltiera. Weź dowolny zasilacz, przetwornicę, która da odpowiednie napięcie i reguluj wydajność chłodzenia przez PWM. Ja robię grzałki z PWM o częstotliwości kilku herców. Tu można podobnie. Bezwładność cieplna jest na tyle duża, że to bez znaczenia

 

szkoda bawić się w źródła prądowe, filtrowanie itd. Przy tak dużych prądach trzeba grubych uzwojeń i dużych pojemności. Zawsze można to zrobić jeśli zajdzie taka potrzeba

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Marcin_G napisał(a):

Jaki dokładnie model używasz? Daj jakiś link, proszę.

W domu te co mam - duże, 40x40 to przyszło przy okazji jakiegoś zestawu do chłodzenia cieczą.

Mam jeszcze mniejsze, też, jakiś no-name z Ali, też chyba 20x20, ale już nie ma tego w ofercie.

 

Do najbliższych eksperymentów będę używał takie coś:
https://kamami.pl/moduly-peltiera/235001-tec1-03108-nisko-napieciowe-ogniwo-peltiera-o-mocy-168-w.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.07.2023 o 00:47, lkosz napisał(a):

dławik podwójny na wspólnym rdzeniu o sporej indukcyjności, tak ze dwa milihenry

Panie, a gdzie takie cuda? Jak na razie wszystko co napisałeś da się kupić, ale z dławikami (szczególnie z dużym prądem) to jest problem - przynajmniej na allegro i okolicach.

Czy zamiast tego jak kupię kilka dławików 100uH toroidalnych 10A to będzie ok? W odniesieniu do schematu, jaki narysowałeś poprzednio tam ten dławik występuje właściwie jako rodzaj transformatora 1:1, prawda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, Behlur_Olderys napisał(a):

Czy zamiast tego jak kupię kilka dławików 100uH toroidalnych 10A to będzie ok? W odniesieniu do schematu, jaki narysowałeś poprzednio tam ten dławik występuje właściwie jako rodzaj transformatora 1:1, prawda?

może być jeden 100uH, zmieniłem potem na schemacie na niższą wartość. Przy tych przetwornicach nie trzeba dużej indukcyjności

tak, co do zasady działa to jak trafo, choć niektóre dławiki mają szczeliny powietrzne utrudniające nasycanie rdzenia, wtedy są to bardzo nieoptymalne transformatory (szczelina pogarsza własności), za to bardzo dobre dławiki :)

 

Dorzuć sobie jeszcze jeden filtr ferrytowy za 5zł na kabel tuż przed kamerę, żeby odfiltrować zakłócenia zebrane radiowo:

cfx.jpg.f222ad7f24c6dcd596ef01c7492af96c.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, lkosz napisał(a):

może być jeden 100uH, zmieniłem potem na schemacie na niższą wartość. Przy tych przetwornicach nie trzeba dużej indukcyjności

tak, co do zasady działa to jak trafo, choć niektóre dławiki mają szczeliny powietrzne utrudniające nasycanie rdzenia, wtedy są to bardzo nieoptymalne transformatory (szczelina pogarsza własności), za to bardzo dobre dławiki :)

 

Dorzuć sobie jeszcze jeden filtr ferrytowy za 5zł na kabel tuż przed kamerę, żeby odfiltrować zakłócenia zebrane radiowo:

cfx.jpg.f222ad7f24c6dcd596ef01c7492af96c.jpg

 

 

Taki filtr to na zasilanie, na USB, może na wszystko trzeba byłoby założyć co do kamery idzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Cześć, 

Udało mi się zmontować układ, ale niestety nie działa;)

 

Z jednej strony mam DAC sterowany z mikrokontrolera i daje mi ładne napięcie 0-3.3v wedle życzenia.

 

Z drugiej strony mam zasilacz z wyprowadzonym środkowym pinem potencjometru. Zasilacz podłączony do Peltiera daje ładne napięcie od ok. 0.76V do 4v (więcej nie odkręcałem). Na razie jeden zasilacz testuję z nieco słabszym peltierem który ciągnie tylko 4A.

 

Niestety naiwne połączenie DAC i potencjometru nie daje żadnego rezultatu i obojętnie od napięcia ustawianego output wciąż jest na tym samym poziomie, jakby podawanie napięcia na środek potencjometru nie wywierało żadnego wpływu. Między masami obu układów jest różnica jakichś 40mV, nie jest to zwarcie, ale w zasadzie DAC i zasilacz są zasilane z tego samego źródła, tylko uC ma przedtem obniżkę na 5v. Podłączałem ze sobą obie masy przy próbach.

 

Normalnie kręcenie potencjometrem daje efekt i napięcie na jego zaciskach zmienia się wprost proporcjonalnie do outputu, w zakresie jakichś 1.2-4v. (minus kilkaset mV które traci się na diodzie Shottkiego)

 

Podejrzewam, że może DAC generuje za słaby prąd albo coś żeby cokolwiek zmienić.

 

Pytanie w takim razie @lkosz: co tu zrobić? Może robię coś nie tak? Proszę o pomoc. Jakieś wzmocnienie na wyjściu DAC? Ja już rozkładam ręce...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm... dziwne. Jeśli masy są połączone (te 40mV nie mają znaczenia) to nie powinno być problemu. Który potencjometr regulujesz? CC czy CV? Bo jeśli CV, to to nie ma prawa działać :D

 

Tam są zwykle potencjometry 1-10k, więc wydajność prądowa na poziomie kilku miliamperów jest wystarczająca. Ja to robiłem z MAX512ACWG, działało to bardzo dobrze

Edytowane przez lkosz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rosprułem jedną przetwornicę której kiedyś w ten sposób używałem i między masę, a środkowe wyprowadzenie wlutowałem rezystor ok. 50 ohm dobrany eksperymentalnie pod DACa zapewne żeby ustawiać precyzyjniej prąd w określonym zakresie (2A chyba, ale już nie pamiętam) albo to było zabezpieczenie, że jak się mikrokontroler lub DAC zepsuje i puści pełne napięcie (5 albo 3V3) to na LEDy nie pójdzie 5A tylko 2. A zapewne chodziło o obie te rzeczy. Kondensator 100nF jest po to, żeby odfiltrować zakłócenia.

 

IMG_20230811_233928.thumb.jpg.520468e8f3a426837c616f39a849e47c.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, lkosz napisał(a):

Który potencjometr regulujesz? CC czy CV? Bo jeśli CV, to to nie ma prawa działać :D

 

 

Ech ...

U mnie jest tylko jeden - chyba tutaj popełniłem błąd, bo to pewnie CV... Kupiłem takie:

https://allegro.pl/oferta/przetwornica-step-down-xl4015-dc-dc-1-25-32v-cv-5a-9157033788

Ale układ to też XL4015...

 

 

Chyba że jeszcze dodać tam tranzystor bipolarny i coś tam skombinować, ale mam wrażenie że zamiast upraszczać wszystko się komplikuje i chyba dużo prościej byłoby po prostu wziąć takie coś: 

https://allegro.pl/oferta/257-przetwornica-dc-dc-step-down-cc-cv-300w-8a-9382407187

 

I wtedy na CC podpinając wszystko zadziała bez niczego dodatkowo będzie od razu 8A....

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.